Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4676
Jeg har et lite teknisk rom i kjelleren på rundt 4-5 kvadratmeter der jeg har plassert hele serverparken for huset, og det blir etterhvert mektig varmt. Jeg har et rør inn med luft, og noen hull i en dør slik at jeg får litt av den varme luften ut i verkstedet mitt, men alt i alt er det fortsatt nærmere 25-26 grader der inne, og ikke akkurat noen utpreget behagelig temperatur på verkstedet heller.

Så var det å få varmen ut. Jeg har ikke lyst å flytte varmen ut av huset, om enn meget teknisk mulig. Jeg har noen uoppvarmede rom i den umiddelbare nærhet, men jeg får ikke stort mer enn 2-3cm store hull inn ditt pga en gammel (og meget tykk) grunnmur.

Jeg kunne muligens sette opp en radiator i hvert rom og frakte varmen på den måten (jeg har plenty av vrakgods fra diverse vannkjølingsprosjekt), men jeg føler at jeg vil ha noe som kan fjerne mer varme. Så det jeg tror jeg ser etter en eller annen form for miniatyr/mini varmepumpe. Varmeeffekten fra maskinene er akkurat nå på ca 250W.

Noen som har noen forslag til meg i en eller annen retning til meg?
Har du mulighet til å legge ett eventuelt system igjennom andre vegger enn den med muren?
Er det letteste veien ut av rommet nå?
Hva hvis du setter opp en løsning med radiatorer og bruker vifter som blåser mot radiatoren i det varme rommet? Evt vifter som blåser den varme luften mellom kjøleribbene.
hva om du enkelt å grei kjøper en varmepumpe til 3k på jula å bruker den?
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Har du mulighet til å legge ett eventuelt system igjennom andre vegger enn den med muren?
Er det letteste veien ut av rommet nå?
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, er det sannsynligvis den eneste veien ut. En mulighet som slo meg var å sette en radiator inne på rommet (for å "fange opp" varmen) og bruke den varmen fraktet ut til å forvarme vannet som skal inn i varmtvannstanken.


her er en tegning.
Letteste burde jo være å komme seg gjennom den veggen. Lån deg en kjernebormaskin, evnt. kraftig slagdrill. Og borr ca 70mm hull igjennom, Så setter du bare på en en liten vifte. Tar ikke mange timene det der. Om du ikke kjenner noen som har dette, så får du leid dette på f.eks maxbo.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Slik jeg ser det, er det sannsynligvis den eneste veien ut. En mulighet som slo meg var å sette en radiator inne på rommet (for å "fange opp" varmen) og bruke den varmen fraktet ut til å forvarme vannet som skal inn i varmtvannstanken.


her er en tegning.
Vis hele sitatet...
Ja, der har du "oppsamlingen" av varme, det jeg tenkte på var transporten av nevnte varme videre ut av rommet. Hvor eventuelt slangesystem/rørsystem skal legges. : ) Jeg sitter å tenker nå.
Sitat av Jhonnyboy Vis innlegg
Letteste burde jo være å komme seg gjennom den veggen. Lån deg en kjernebormaskin, evnt. kraftig slagdrill. Og borr ca 70mm hull igjennom, Så setter du bare på en en liten vifte. Tar ikke mange timene det der. Om du ikke kjenner noen som har dette, så får du leid dette på f.eks maxbo.
Vis hele sitatet...
Kjerneborring er vell ingen god løsning da man bruker vann til kjøling?

En ordentlig slagdrill vil gjøre susen. Bruker selv Hilti TE6 eller TE7 på jobben, og det å borre i betong er ikke noe problem. Værre om grunnmuren skulle vært fylt med jern, men med mine små kunnskaper og antagelser vil jeg ikke tro du støter på jern.

Vil også tro det er mulig og låne/leie en drill av forhandlere.

Edit: Jeg er mektig imponert over ditt trendy valg av termostat!
Sist endret av Ancoil; 18. oktober 2011 kl. 23:16.
Frankrikes Solkonge
Hvis du ikke oppholder deg spesielt mye i dette rommet kan du vel gjøre det om til et tørkerom for klær?
hva med å åpne døra?
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Ancoil Vis innlegg
<snip>men med mine små kunnskaper og antagelser vil jeg ikke tro du støter på jern.

Edit: Jeg er mektig imponert over ditt trendy valg av termostat!
Vis hele sitatet...
Vi har faktisk saget bort store deler av denne gamle veggen, så ikke noe jern, men plenty med gråstein. Huste er opprinnelig fra '42, det er bare blitt ombygget "litt".

Rommet er betraktelig mer overfylt enn det var når bildet ble tatt, så jeg har en digital løsning nå, eller hva nå enn man skal kalle det man får for 49,- på biltema.

Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Hvis du ikke oppholder deg spesielt mye i dette rommet kan du vel gjøre det om til et tørkerom for klær?
Vis hele sitatet...
Du mener introdusere store mengder fuktighet til ett rom med masse elektronikk? Tror ikke det. Ville forøvrig ikke vært plass til det. Utenom de datamaskinene som er i bruk står det også en 5-6 til der, og hyllene på veggene er fylt med datautstyr.

Martinsh: jo, det er muligens noe slikt jeg tenker på.

Sitat av Turrist Vis innlegg
hva med å åpne døra?
Vis hele sitatet...
Grunne til at jeg har servere der er fordi de bråker ganske mye. En åpen dør ville gjør det ganske støyfylt i resten av huset.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Grunne til at jeg har servere der er fordi de bråker ganske mye. En åpen dør ville gjør det ganske støyfylt i resten av huset.
Vis hele sitatet...
Tenkte siden du sa at du ville ha varmen inn på verkstedet hvis jeg ikke tar feil at det ville være nok støy der fra før av. Trodde ikke servere bråka så mye?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av xavi0n Vis innlegg
hva om du enkelt å grei kjøper en varmepumpe til 3k på jula å bruker den?
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke noe dum idè?
Varmepumpen gir deg varmluft i de rommene du vil og samtidig gir deg avkjøling til serverparken.
Er nok et lite mattestykke som burde løses først, så du ikke ender opp med en masse minusgrader på det lille rommet. En slik pumpe trenger mye luft og den avkjøler lufta mye (derfor man ikke har de stående i garasjen feks.)
Overskuddsmateriell
Hvor er hullene på døra?

Oppe ved taket eller ved gulvet?
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Hvor er hullene på døra?

Oppe ved taket eller ved gulvet?
Vis hele sitatet...
Oppe ved taket. Det er tross alt varm luft som skal ut.

Sitat av Turrist Vis innlegg
Tenkte siden du sa at du ville ha varmen inn på verkstedet hvis jeg ikke tar feil at det ville være nok støy der fra før av. Trodde ikke servere bråka så mye?
Vis hele sitatet...
Servere i seg selv bråker ikke så mye, harddisker samt alle viftene som skal til for å flytte varme produsert inne i serverne, de lager plenty med støy.
En billig og grei løsning kunne ha vært å montert en kanalvifte, muligens med en termostat/regulator dersom dette faller i smak.

Har du noen lufteventiler eller lignende i veggen på serverrommet?

Edit: Kan legge til at viften ikke vil bråke spesielt mye heller.
Sist endret av Knask; 19. oktober 2011 kl. 00:45.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Knask Vis innlegg
Har du noen lufteventiler eller lignende i veggen på serverrommet?
Vis hele sitatet...
Jeg har den som gir meg luft inn fra utsiden, men problemet med luft er at det må nødvendigvis gå et sted. Jeg ønsker å flytte varme fra a til b, ikke flytte luft fra a til b.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg har den som gir meg luft inn fra utsiden, men problemet med luft er at det må nødvendigvis gå et sted. Jeg ønsker å flytte varme fra a til b, ikke flytte luft fra a til b.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men jeg tenkte på å montere ekstraksjonsviften slik at lufteventilen bare fungerer som en "eksoskanal" for serverrommet ditt.
Dette prinsippet fungerer utmerket i dyrketelt for cannabis, og da snakker vi ofte om lamper på 600W, noen ganger 2 x 600W i store telt (i underkant av 3m2).


Du vil ikke kunne utnytte varmen, men du får den i det minste ut.
Dette er selvfølgelig ingen optimal løsning ettersom du ikke får utnyttet varmen, men du vil ihvertfall få det betydelig kjøligere.

Bærbar/flyttbar AC kunne muligens vært noe dersom du har plass?
varmepumpe/aircondition fra det ene rommet til det andre?
Har du tenkt å instalere bedre kjøling på servere osv?

OFF off topic Meitemark epic med kp 2011.