Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 966
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Hei!

Tenkte jeg skulle forsøke meg på Linux, og har lasta ned "mint" distroen...
Men... jeg får ikke det trådløse nettverkskortet til å fungere, og heller ingen lyd.

Noen som kunne hjulpet meg med hvordan man instalerer driver o.l. Eventulet peke meg i rettningen av noe lesestoff som kan hjelpe?
Må være veldig basic, for jeg har aldri tatt i linux før.

Makinen jeg skal kjøre det på er forresten en Toshiba L30
Sist endret av ChS; 23. oktober 2007 kl. 15:33.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du ønsker å starte med enkel linux er gjerne Ubuntu 7.10 fin for nye folk, hvis du først vil lære noe fra scratch er Slackware å anbefale :-)
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Trådstarter
Har hørt det om ubuntu, men leste dette idag; http://www.dinside.no/php/art.php?id=493307
Så derfor tenkte jeg at jeg skulle fi det en sjans.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bruk ubuntu det er det beste jeg har brukt hitil, sammen med slackware.
EDIT: for all del ikke prøv slacware hvis du ikke har brukt linux en del det ble jævelig mye fuck-upps på slackware første gangen jeg prøvde det.
Sist endret av holy_toy; 1. november 2007 kl. 16:04.
Til opplysning: Linux Mint 3.1 er basert på Ubuntu 7.04. Det aller meste av dokumentasjon til Ubuntu funker for Mint.
Jeg hadde Linux Mint (Før Gutsy) på kjerringa sin laptop. Det funker fint for dem som liker det sånn. Uansett, funker ikke wireless har du sansynligvis ett chipset som ikke støttes bra av linux. Dessverre er wireless en av tingene som oppriktig suger i linux.
Er jo bare å kjøpe ordentlig hardware i utgangspunket da.
Om du har tenkt å bruke linux sjekker du det gjerne opp når du bestiller maskin. Akkurat som man bruker hardware med drivere til windows om man bruker windows
Sitat av Dinithion
Dessverre er wireless en av tingene som oppriktig suger i linux.
Vis hele sitatet...
Støtten er rimelig dårlig det er sant, men det finnes gode måter å kommer rundt dette problemet. Ndiswrapper er nok det beste verktøyet til dette. Dog er det "litt" jobb for å få det hele opp å gå, men verd det spør du meg.
Ja, ndiswrapper er en mulighet, men jeg liker den ikke. Dessuten så er det ikke alltid wpa støtte med ndiswrapper (Ikke med andre heller for den saks skyld).