Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1158
Har jobbet for et uspesifisert firma i februar. Ble lovet lønn samme måenden. Enkelt og greit trodde jeg. Neida på lønningsdag ringte de og sa at de manglet konto nummeret mitt. Ergo jeg måtte vente til mars mående.
Mars mående kom og ingen lønning og min kontakt person sa at hun hadde rotet det til å glemme og legge dette til betaling.
April kom og fortsatt ingen lønning og hun sier at hun har lykkes dårlig med å være service orientert ovenfor meg og har egentlig ingen god forklaring på hvorfor lønn ikke kommer.
Kan jeg som privat person begjære firmaet konkurs? Eller må jeg gjennom en advokat? Jeg har ventet 3 måender og vært veldig tålmodig syntes jeg men nå har jeg blitt en smule lei av å vente.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
ta kontakt med (husker ikke hva det heter) og få hjelp det
Vis hele sitatet...
Hva er nå dette for et svar? Forteller jo ikke trådstarter en dritt.

Om trådstarter er organisert kan han ta kontakt med fagforeningen sin. De kan bistå i situasjoner som dette.

Trådstarter kan forøvrig lese mer, om hva han bør gjøre, på nettsidene til Arbeidstilsynet: Manglende utbetaling av lønn og feriepenger.

Forøvrig er arbeidsgiver pliktet å utbetale lønn til avtalt tid. Det er "greit" at det kan skje en feil og at man får den en dag for sent, men 3 måneder? Hadde jeg _aldri_ godtatt på noen som helst måte.
Sist endret av thomasw; 26. april 2011 kl. 09:21.
Eg regner med at det ikke er snakk om et uspesifisert firma for deg? Dvs du vet hvem arbeidsgiver er? Har du en skriftlig kontrakt som viser ansettelsesdato, avtale om utbetaling av lønn samt avtale lønnsnivå?

Er du organisert i en fagforening er det best å ta kontakt med de snarest og få hjelp derifra til å ta dette videre.

Om ikke så må du gjøre mye av jobben selv, og det er ikke bare bare å få det du har krav på når arbeidsgiver enten er vanskelige eller ikke kan utbetale lønn(har ikke midler til det).

Først må du begynne med å sende et skriftlig krav(dette heter påkrav) til sjefen din/arbeidsgiver. Her redergjør du for kravet ditt, hva de skylder deg i lønn, hva de skylder deg i renter og en tidsfrist med å få dette utbetalt. Ta med kontonummer og gjerne en kopi av arbeidsavtale og timelister(IKKE originaler). Sett så en fornuftig frist. Her kan du ikke sette to dager selv om de allerede har brukt urimelig lang tid. Sett en til to uker. Bruk følgende mal: http://www.konkursradet.no/maler/htm..._vedlegg1.html

Om du da ikke får utbetalt pengene dine kan du gå videre til tingretten med et konkurskrav. Dette koster ca 800 om eg ikke tar feil. Nå vil de enten få ut fingen med å utbetale lønn eller så er det faktisk ikke penger der og de blir slått konkurs. Nå kan du kreve skylding lønn utbetalt via lønnsgarantifondet. Tar ca 3-6 måneder.
Jeg ville heller ikke godtatt dette. Greit med en feil som tomasw sier, men 3 måneder er jo alt for lenge.. Tenk om du er forelder til et barn, eller generelt livnærer deg og har behov for denne lønnen? Alle har jo ting å betale, spesielt om man ikke bor hjemme hos foreldre.
Hvis du ikke er organisert, ikke meld deg inn, masse forbruk av tid på ingenting, be arbeidstilsynet om hjelp( det er ikke sikkert du trenger mer hjelp enn lenka til thomasw ), og/eller finn en advokat.
Hva i all verden mener du med å begjære firmaet konkurs??
Det er normalt å slå folk som ikke betaler konk. Noe av det viktigste i et land som fungerer er at de som utfører en jobb faktisk får betalt.