Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2854
Jeg har bestandig hørt om at det går ann for kriminelle å ta utdanning i fengselet, men jeg har aldri hørt om noen som har fått bruk for utdanningen sin i ettertid. Er dette fordi dem ikke får jobb, eller fordi de havner på kjøret med engang de er utenfor veggene?


Har dere noen eksempler på folk som har greid å gjøre det bra etter fengselslivet? Kjenner du noen som kjenner noen?
Synes det kan være litt interessant ettersom jeg aldri har hørt om noen som har fått bruk for sine fag etter fengselsoppholdet.
Sist endret av Undiken; 29. oktober 2013 kl. 16:20.
Tror Stormberg har 25% ansatte som ikke ville ha fått jobb en annen plass. (Jeg tolker det som eks-kriminelle)
Regner med utdanning gjør det lettere å få jobb hos de.
Jeg tror ikke det er et stort problem for eks-kriminelle å få seg en ok jobb hvis de har utdanning, såfremt at de har lagt det kriminelle livet og omgangskretsen bak seg.

I USA derimot..
Sist endret av Bombasa; 29. oktober 2013 kl. 16:34.
Det er jo så klart vanskelig for noen med kriminel bakgrunn og skaffe seg arbeid. En stor del av problemet er at de mangler erfaring fra arbeidslivet. Det er derfor bedrifter som Stormberg og Fretex tar ansvar og driver attføring. Om man er tredve år og har null yrkesrelevant erfaring havner man gjerne på bunn av bunken.
Det var en bankraner for endel år siden som kledde seg ut som vanlige folk for å slippe unna politiet etter ranene. En gang kledde han seg ut som en jogger, en annen gang en mann som sto på kaia og fisket.
Smart fyr..
Han ble tatt til slutt, og tok en advokat utdannelse.
Han har gjort det bra.

Men jeg tror at en del av de som velger å gjøre rampestreker kanskje ikke alltid er de smarteste menneskene. Hvartfall i Norge, hvor man ikke trenger ty til kriminalitet for å overleve som i f.eks fattige land.

Er du en idiot, så hjelper det ikke med en utdannelse på papiret.....
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sven Erik Utsi har vel klart seg forholdsvis bra de siste åra.
Hatt en del opptredener på TV og radio, og driver vel med noe avkriminalisering av ungdom.
For såvidt usikker på om han tok noe utdannelse i fengsel.

SvenEirikUtsi på Twitter

Utsi på Wikipedia
Trudde man da fikk bruk for det? Alle fortjener vel en "ny sjangse", og det ville vel kanskje sett bra ut for arbeidsstedet om det kom ut at de inkluderte alle og prøvde å hjelpe dem, kanskje?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Trudde man da fikk bruk for det? Alle fortjener vel en "ny sjangse", og det ville vel kanskje sett bra ut for arbeidsstedet om det kom ut at de inkluderte alle og prøvde å hjelpe dem, kanskje?
Vis hele sitatet...
Om jeg veit at en kar har sittet inne for drap, voldtekt, vold, underslag, tyveri eller ran så kommer jeg aldri til å ansette den personen.
Folk kan si hva de vil om at man må være inkluderende, men faren for gjentakelse er der, personen har jo gjort det før, og jeg er ikke interessert i å risikere verken de ansatte sin helse eller bedriftens eiendom og penger på å ansatte denne personen.

Risikoen er rett og slett for stor.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Om jeg veit at en kar har sittet inne for drap, voldtekt, vold, underslag, tyveri eller ran så kommer jeg aldri til å ansette den personen.
Folk kan si hva de vil om at man må være inkluderende, men faren for gjentakelse er der, personen har jo gjort det før, og jeg er ikke interessert i å risikere verken de ansatte sin helse eller bedriftens eiendom og penger på å ansatte denne personen.

Risikoen er rett og slett for stor.
Vis hele sitatet...
Sitat av Acidous Vis innlegg
Om jeg veit at en kar har sittet inne for drap, voldtekt, vold, underslag, tyveri eller ran så kommer jeg aldri til å ansette den personen.
Folk kan si hva de vil om at man må være inkluderende, men faren for gjentakelse er der, personen har jo gjort det før, og jeg er ikke interessert i å risikere verken de ansatte sin helse eller bedriftens eiendom og penger på å ansatte denne personen.

Risikoen er rett og slett for stor.
Vis hele sitatet...
Vel, da er det jammen bra det finnes folk som gjør det. Håper ikke at du ansetter folk, når du tydeligvis ikke er villig til å gi folk en sjanse.

Jeg ser for meg at dette er et ganske stort problem for tidligere domfelte. En dom skal tilsvare alvorlighetsgraden i lovbruddet du har utført, og når dommen er sonet er du i teorien skyldfri. Dessverre blir nok lovbruddet i praksis med deg resten av livet. Dette er ren synsing fra min side, men jeg tenker meg at dette kan ha en viss betydning for at tidligere kriminelle sliter med å komme seg videre i livet, og heller faller tilbake i gamle vaner.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Vel, da er det jammen bra det finnes folk som gjør det. Håper ikke at du ansetter folk, når du tydeligvis ikke er villig til å gi folk en sjanse.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg ansetter folk, og jeg må da ta med sikkerheten til både ansatte og virksomheten i prosessen.
Jeg kan ikke rettferdiggjøre å gi en som har sonet for grov vold eller drap jobb om jeg føler dette kan gå ut over sikkerheten til øvrige ansatte.
Og selv om en kanskje i teorien er "skyldfri" etter endt dom,, er faren for tilbakefall overhengende stor.
De som mener alle burde stille likt i en jobbsøkerprosess er, slik jeg har erfart det, som regel de som ikke sitter med dette ansvaret selv.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Jo, jeg ansetter folk, og jeg må da ta med sikkerheten til både ansatte og virksomheten i prosessen.
Jeg kan ikke rettferdiggjøre å gi en som har sonet for grov vold eller drap jobb om jeg føler dette kan gå ut over sikkerheten til øvrige ansatte.
Og selv om en kanskje i teorien er "skyldfri" etter endt dom,, er faren for tilbakefall overhengende stor.
De som mener alle burde stille likt i en jobbsøkerprosess er, slik jeg har erfart det, som regel de som ikke sitter med dette ansvaret selv.
Vis hele sitatet...
Hvis en person er dømt for vold, så betyr ikke nødvendigvis det at personen er voldelig av natur. Iallefall ikke i så stor grad at han kan anses som en fare for de øvrige ansatte. Man må jo se det ann litt selvfølgelig. Kommer det et gjengmedlem inn som har 28 voldssaker de siste 6 årene så kan man jo revurdere ansettelsen, men kommer det en snart 40 år gammel gubbe inn døra som ble dømt for å ha rundjult en kar i ungdomstiden så er jo hans ''kriminelle'' bakgrunn nesten ikke noe å ense engang.

Det er jo som å si at en som er dømt for fyllekjøring en gang vil for alltid være en fare bak rattet og burde aldri få lov til å kjøre igjen.
Sist endret av Bombasa; 29. oktober 2013 kl. 20:46.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Jo, jeg ansetter folk, og jeg må da ta med sikkerheten til både ansatte og virksomheten i prosessen.
Jeg kan ikke rettferdiggjøre å gi en som har sonet for grov vold eller drap jobb om jeg føler dette kan gå ut over sikkerheten til øvrige ansatte.
Og selv om en kanskje i teorien er "skyldfri" etter endt dom,, er faren for tilbakefall overhengende stor.
De som mener alle burde stille likt i en jobbsøkerprosess er, slik jeg har erfart det, som regel de som ikke sitter med dette ansvaret selv.
Vis hele sitatet...
Nå modererte du deg jo ganske mye fra forrige innlegg, der virket det som at alle som hadde rulleblad var helt uaktuelle i dine øyne. Å skjære alle over én kam på det viset tjener i hvert fall ikke samfunnet på noen som helst måte, da en større del av tidligere domfelte vil ha store vanskeligheter med komme seg ut i arbeid.
Som Bombasa sier, så må en jo se an personen, lovbruddet og omstendighetene rundt.

Og jeg skjønner ikke hvordan du kan si at faren for tilbakefall er "overhengende stor" når vi snakker på helt generelt grunnlag. Det er da ikke noen automatikk i at hvem som helst som begår et hvilket som helst lovbrudd nødvendigvis kommer til å gjenta handlingen.

Ingen saker er like, så det nytter ikke å se det så svart-hvitt.
Nestelederen i HA norge tok vel en master i kriminologi mens han var inne; sist jeg hørte noe jobbet han som mekaniker igjen.
Jeg regner med at folk som er ansatt i et respektabelt yrke (eller ikke-respektabelt for den del) ikke ønsker trynet sitt på forsia i en avis om hvilke forbrytelser de gjorde for 10-30 år siden. Mens man sitter inne er det dog ikke så big deal. Men ja, det er vanskelig å få jobb når du har år du ikke kan gjøre rede for
Sist endret av bloodshotEyes; 29. oktober 2013 kl. 21:13.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Nå modererte du deg jo ganske mye fra forrige innlegg, der virket det som at alle som hadde rulleblad var helt uaktuelle i dine øyne. Å skjære alle over én kam på det viset tjener i hvert fall ikke samfunnet på noen som helst måte, da en større del av tidligere domfelte vil ha store vanskeligheter med komme seg ut i arbeid.
Som Bombasa sier, så må en jo se an personen, lovbruddet og omstendighetene rundt.

Og jeg skjønner ikke hvordan du kan si at faren for tilbakefall er "overhengende stor" når vi snakker på helt generelt grunnlag. Det er da ikke noen automatikk i at hvem som helst som begår et hvilket som helst lovbrudd nødvendigvis kommer til å gjenta handlingen.

Ingen saker er like, så det nytter ikke å se det så svart-hvitt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ment som moderering, men heller at jeg ikke tar meg bryet med å liste opp alle på nytt.

Når det gjelder tilbakefall, så finnes det plenty med statistikk som tilsier at det er en overhengende fare for dette, du burde ta deg bryet med å sjekke statistikken før du kommer med slike utsagn.

2.4 Statistikk om tilbakefall

10. Tilbakefall - SSB
Sitat av Acidous Vis innlegg
Og selv om en kanskje i teorien er "skyldfri" etter endt dom,, er faren for tilbakefall overhengende stor.
Vis hele sitatet...
Akuratt, værtfall om dem blir ekskludert fra samfunnet, ikke får en ny sjangse og bare har det gamle å gå tilbake til.

Om de fikk tilrettelagt livet til dem kom ut og allikevel tok livet av enda en person, så er vel heller grunnen at dem er utilregnelig og heller burde sitte på psykiatrisk avdeling under medikamentell behandling.
Sitat av Filosofi Vis innlegg
Det var en bankraner for endel år siden som kledde seg ut som vanlige folk for å slippe unna politiet etter ranene. En gang kledde han seg ut som en jogger, en annen gang en mann som sto på kaia og fisket.
Smart fyr..
Han ble tatt til slutt, og tok en advokat utdannelse.
Han har gjort det bra
Vis hele sitatet...
Bra økonomisk kanskje, men han er en evig douchebag. Vanskelig og kranglete/kverulerende fyr å ha med å gjøre. Men det er vel oppskriften på en god advokat.

Faren min har en kollega som kom rett fra fengsel til jobb der (fylkeskommunen), men ingen andre enn han selv og sjefen vet hva han ble dømt for. Han hadde utdannet seg innenfor IKT. I følge faren min er det vanskelig til tider, da han prøver å dytte litt på rettningslinjer og regler hele tiden, og kan opptre veldig agressivt ovenfor de som trenger hjelp fra han. Men det er jo ikke _farlig_, så jeg syns det er et bra tiltak. Private bedrifter har nok mer vansker med å ansette dømte kriminelle.

Jeg har også et familiemedlem som har sittet inne to ganger for vold og en gang narkotika, men han har da fått seg jobb sånn halvveis innenfor faget han utdannet seg innenfor. Selv om han ser heeelt sinnsykt kriminell ut bare i utseende, med dårlige tatooveringer overalt og ganske sinna ansiktsutrykk 24/7. Så umulig er det jo ikke.
Sitat av Acidous Vis innlegg
...

Når det gjelder tilbakefall, så finnes det plenty med statistikk som tilsier at det er en overhengende fare for dette, du burde ta deg bryet med å sjekke statistikken før du kommer med slike utsagn.
Vis hele sitatet...
Sant nok, tar det på min kappe.

Greit, faren for tilbakefall var større enn jeg tenkte meg, men det er allikevel ingen automatikk i at noen som har begått et lovbrudd kommer til å gjenta det. Flertallet av førstegangslovbrytere avslutter heldigvis den kriminelle karrieren etter første dom. I tillegg later det til at sysselsetting etter løslatelse minsker risikoen for tilbakefall, noe som jo høres logisk ut. Tenk deg hva en jobb kan bety når du star på bar bakke. Du får en rutine, noe å gå til hver dag. Du tjener penger på lovlig vis, du får et sosialt nettverk, følelsen av mestring etc. Ved å ta deg lovlig arbeid blir du jo også forhåpentligvis ansett som noe annet enn kun en kriminell, et stigma som fort kan bli en selvoppfyllende profeti.

Og selvfølgelig er det forskjell på ett og nitten fengselsopphold. Det er forskjell på fylleslagsmål og overlagt drap. Men jeg synes det er fryktelig synd om ett feilgrep skal ødelegge framtida til en dyktig, ressurssterk person, fordi arbeidsgiveren ikke greier å se forbi den kriminelle merkelappen.

Jeg jobber ikke med å ansette folk, nei. Men tviler ikke på at det kan være en krevende jobb.
Derfor synes jeg det er flott at enkelte satser på attføringstiltak, som nevnt i tidligere innlegg her. Og det kan jo ikke ha gått helt til helvete, siden de fortsetter med det.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Jeg har bestandig hørt om at det går ann for kriminelle å ta utdanning i fengselet, men jeg har aldri hørt om noen som har fått bruk for utdanningen sin i ettertid. Er dette fordi dem ikke får jobb, eller fordi de havner på kjøret med engang de er utenfor veggene?


Har dere noen eksempler på folk som har greid å gjøre det bra etter fengselslivet? Kjenner du noen som kjenner noen?
Synes det kan være litt interessant ettersom jeg aldri har hørt om noen som har fått bruk for sine fag etter fengselsoppholdet.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker da av erfaring.. Har en lengere fengselsstraff bak meg, og fikk nå rett før sommeren 100 % fast stilling.. En utdannelse jeg tok under soning..
Så det funker for noen