Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 10856
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er en liten historie om den første gangen en viss kompisgjeng fikk oppleve
Amsterdam, om den er underholdende kommer vel an på personen som leser, men
siden det har vært litt snakk om amsterdam i det siste, tenkte jeg at denne kunne passe.


NB! Dette er gjenfortalt fra en ekte hendelse, navnene er fiksjonelle, all omgang med cannabis skjedde bare i amsterdam, der lokal lov tillater dette, jeg oppfordrer ikke noen
å utføre kriminelle handlinger.

Jeg og Ralf møttes på veien mot det lokale kjøpesenteret, begge med store tursekker,
dog min hadde en mindre manndig farvekombinasjon: lilla og rosa, jeg hadde prøvd å
unngå dette, men jeg hadde rett å slett ikke noe annet som rommet så mye og var
like behagelig å gå med.
Jeg har reist endel pg.a.slekt i utlandet, og var lei av å drasse på drit, denne turen skulle
være effektiv. Etterhvert kom de andre: Anders og Lene, Jens og Tine tok toget senere, siden de ikke rakk å bestille billetter til bussen før prisen steg til værs.
Første nedtur var jo at alle plassene, bortsett fra de 2 siste setene på venstre rad og 2
seter blandt de 4 som er helt bakerst under bakruten, ergo: Ingen mulighet for å legge
ned seteryggen.
Jeg satte meg ned, og sovnet i en dels ubehagelig stilling verdig et navn i yoga, før jeg brått ble våknet av et lyn som slo ned ikke lengre enn 500 meter unna, "Faenskap"
mumlet jeg, og gled inn i søvn igjen.

Vi kom frem til flyplassen mellom kl 6-7 på morgenen, flere timer før flyet skulle gå, så
vi kræsja på noen benker i noen timer til den nærmeste baren åpnet.
"Baren har åpnet!" hveste Ralf hest i en gestikulerende måte, forøvrig en god
videreføring av øltørste trønderske tradisjoner.
Der koste vi oss med noen pils, mens vi tok inn momentet, Vi skulle på vår første virkelige kompistur,og destinasjonen var en ettertraktet drøm: Amsterdam!
Flyet ble annonsert, vi kom oss igjennom sikkerhetsklareringen uten mye pes og rakk egentlig ikke noe mer før vi måtte ha oss på flyet.
Vi tok det relativt med ro, i forhold til vår nasjons prakteksemplar som satt lengre ned i flyet: To blondiner og to menn, også blondiner (mm 3dje reich i et nøtteskall), hvis oppførsel kan assosieres med en 10. klasses fylletur.
Jeg hadde høy musikk og mye å se frem til, så jeg la meg bakover og sloknet, mmm
hvor godt det var med nedleggbar seterygg.

Nytt land, nye muligheter!
Det var det jeg tenkte mens vi hentet bagasjen, jeg tok inn essensen av å endelig være
her. "Hvordan skal vi ordne rom for denne dagen da?" Lene drar meg raskt ned på
jorden igjen, "Hmm" mumler jeg mens jeg ser meg litt rundt, ah se der ja, et
bookingbyrå, 5 minutter senere er alt i boks.
Vi hadde nemlig ikke booket rom for den første natten, den plassen vi hadde booket
resten av turen var fullt den første natta.
Etter en kort togtur, forbi ungdomsfengselet der et visst antall 'gategængstere' passerte
tiden med hoppe bak gjerdet mens de viste forskjellige tegn med hendene sine, var vi
fremme i Amsterdam sentralstasjon.
Sekundet vi steg utenfor var det som en snev av mørk, kaldt, hard, gaterealitet
åpenbarte seg:
Ikke, en, to, tre eller 4 'gjenger' hengte her, det var som en hjemmealenefest, midt på
gata. Og vi så ikke akkurat 'inviterte' ut.
Jeg rev med vår lille gruppe i den første og beste trikken jeg fant, "Puh, likte ikke helt
den plassen" kommenterte en av de andre.
"Nei, det var litt harlem feeling, kanskje litt sånn som i die hard.." Folk lo.

Jeg dro frem et kart vi hadde plukket opp på flyplassen, og prøve å finne ut hvor vi skulle hen, "The Sphinx" het hotellet.
Her ble det også noe krøll, ettersom sjåføren snakket ikke engelsk, men fransk, og jeg
hadde min tydelige britiske dialekt. Det tok to runder med trikken før vi kom av på riktig plass, ved rent hell omtrent,ei amerikansk jente overhørte diskusjonen vår og tilbød seg
å hjelpe. Hun hadde jobbet der før, og viste oss
veien omtrent helt opp til døra.

"Bye, thanks for the help!", "No problem, maybe I'll catch you later!?", "Sure that would be great!" Hun forsvant inn i den livlige byen igjen.
Vi kakket på døren, og ble møtt av en "latinamsterdammer"? som var veldig spøkefull
og munter, vi hadde sikkert ledd mye om vi kunne dekode det han produserte fra munnviken, men noe fikk vi med oss: Vi hadde 2 rom, et nede og et singelrom oppe.
"Jeg tar retten på det singelrommet, uten mine utrolige forhandlingsevner hadde vi aldri
kommet oss frem" sa jeg bryskt. "Haha" sier Jens, "Joda, det har du fortjent".

Vi ble dratt ned i kjellerommet av den gestikulerende hotellverten, der han la ut om det ene og det andre om damen på bookingbyrået som han visstnok kjente godt, folk ble nesten litt lei, og Anders pirker han på skulderen og ytrer lavt frem:
"Can we smoke in this room?". Hr. latinamsterdam snur seg i en rask bevegelse og nesten brøler:
"HASHISH!?"
Anders fortumlet prøver å si "No, cigarettes" men stopper halveis i utrykkelsen da han legger merke til en klipspose som plutselig ligger på bordet forran oss.
Alle ser med lengsel i blikket på posen, mens verten babler noe om "Whats wrong? Is it not enough!?" og går ut.
"Eh.. prøver han å lure oss for penger nå?" Ralf når samme konklusjon som de andre, det er for godt for å være sant,sammtidig braser verten inn igjen med en liten lærkoffert
som han slenger ned på senga.
Før vi rekker å si noe som helst slenger han små klipsposer mot oss, noe med buds, noe med oppmalt pot, noe med hasj..

"Eh, how much do you want for it?" Spør jeg, "Ah, my friends, i'm not like that bitch at booking, i no want your money!"Øynene til folk lyser opp i det vi får vite at vi kunne få,
ja FÅ, to klipsposer, fritt valg fra hans stæsj.
Vi endte opp med en pose oppmalt pot, og en med veldig mørk myk hasj, han ga oss dog en advarsel: "This very strong, don't smoke early in day, pot strong too, but okey to smoke in day", jada jada tenkte vi, her snakker du med ungdommer i grenseland til narkomani om du bare ser på mengden vi har hatt i oss over årene.

Han lot oss være i fred etterhvert, og lånte oss en pipe. Anders var først frem, "Nå skal det faen meg røykes", han fyllte pipa til topps. Innen det første trekket var nede på lungene, begynnte han å hoste og hoste, han slet med å få i seg alt sammen og ga pipa videre, Ralf tok tak i den, og begynnte også å hoste etter første trekket, Jens fyllte opp pipa igjen og det samme endte med ham.
Jeg står nå å ser på 3 folk som hoster og hoster og hoster, den type tørre, hese klynkehostingen man opplevde på pot første gangen, bare at det så ikke ut til å stoppe. Jeg føler meg som Brian i 'Half-baked' der han ser undrende på sine kompiser i det han
spør "Guys, should i really do this?", den samme reaksjonen fulgte som i
filmen:
De ser opp på meg med røde ansikt og tårer i øynene, og nikker febrilskt.

"Jaja, here it goes", jeg tok meg et trekk og kjente den ekstreme sviingen i halsen.
Vi er nå 4 hostende folk, de to siste av det andre kjønn ler og atter ler av oss:
"Dere var ikke så 'garva' nå nei".
Vi hadde fått oss en oppvekker, det vi røyker til daglig er ok for det meste, men det her er et helt annet nivå. Jeg vet saktens ikke om jeg husker et øyeblikk jeg har vært så
fjern som jeg ble.


Vi kom oss videre neste dag og fant campingplassen vi skulle tilbringe resten av uken på, vi besøkte ikke noe coffeshop før dag 3. ettersom vi hadde nok med det vi hadde fått av vår kjære hotellvert.

Jeg må nesten beklage tekstformateringen, avsnittene er bevart, men linjeformateringen
ble temmelig ut å kjøre når jeg pastet fra notepad.
Sist endret av Dodecha; 9. mai 2014 kl. 17:02. Grunn: Fjernet videolinker, de ligger ikke ute på nettet lengre.
Takk
Utrolig spendenes, skal se filmene nå
Det er hva man kaller service! Men hvordan var hotellet sånn ellers? kvalitet og pris etc. ?

Er det noen andre som har historier og dele? =)
Sist endret av arkanoid; 2. januar 2007 kl. 18:39.
hehe, dette var artig men seriøst... fikk dere GRATIS??? Amsterdam må jo være rene paradiset...*lengte*

bra skrevet også forresten
nå kjente jeg det kribla i magen, og fikk en syk trang til og reise en tur til amsterdam med en gang...
faen d hørtes digg ut

PS! RJD2 er jævli fett
Sist endret av ANANEBANANE; 2. januar 2007 kl. 19:34.
Om 1 mnd så sitter jeg i amster.. Digg Er så herlig land!
Hoho, hørtes kult ut ass.. må komme meg en tur ned dit snart :] Edit: så filmen; boner!
Sist endret av marihuana; 2. januar 2007 kl. 20:52. Grunn: ---
hørtes fett ut det.. fete filmer også, føl deg fri til å hive opp flere av de om du vil
Veldig fint skrevet. Jeg setter pris på at folk poster slikt, det er god lesning.
Faen jeg savner Amsterdam
For en eksemplarisk historie! Det er slik informasjon man ønsker å lese om turer til Amsterdam.
Filmene kommer jeg til å bruke som et argument for å reise dit med kameratene til sommeren.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, kul rapport Dodecha! Filmene var også underholdende, musikken var skikkelig fengende

PS: Hvem er du på filmene??
Han med hatten i den første filmen kanskje?
Fin historie, ville likt å hørt om resten av turen også
Vil til Amster, NÅ!
Fyfaen for en gjestfrihet han latinamsterdammeren som jobba på hotellet kjørte!
Sleng opp flere filmer vis du vil

Hvilken sang er det i første filmen ?
Sist endret av Tr1pp3r; 3. januar 2007 kl. 10:28. Grunn: ;)
Genialt
Amsterdam er jo heeeelt ypperlig..
Kan tenke meg at det reiv i halsen når du dro inn guds røyk
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Tias
Hehe, kul rapport Dodecha! Filmene var også underholdende, musikken var skikkelig fengende

PS: Hvem er du på filmene??
Vis hele sitatet...
Jeg er han med de fete brillene og 3 dagerskjegg:P

Angående hotellet, så har jeg ikke noen kvitteringer liggende, men jeg tror vi betalte
litt over 200 euro for 6 folk fordelt på 2 rom for den første natta.

Ikke noe sånn supergreier, vi var fornøyd med å ha en seng å sove i. De hadde kabel-tv, og en stusselig frokost. Man delte på dusj, men det var ikke noe kø den dagen.

Campen vi dro på senere var fin, amsterdamse bos camp (det er den hytta du ser i filmen), nedturen var vel dusjingen. Man måtte få token mynter i resepsjonen, så holde inne en knapp konstant for å få vann. Men kjempefine omgivelser, ble kjent med folk på vår alder

Sang i første film: RJD2 - Smoke and mirrors, i andre: Prodigy - three kilos

Om jeg får satt meg ned så kan jeg vel skrive litt om resten av turen også, time vil show :P
Sist endret av Dodecha; 3. januar 2007 kl. 12:59.
Kult håndkle dere hengte på den hytta
Har sett iallfall 5 ganger når han duden mekker, fyrer og slipper choken.. woah det ser sterkt ut:P
Du klarte iallfall å holde det inne lengre;]
Var dere stein 24/7 ?
Turen hørtes magisk ut! Det ironiske var at jeg og frekkmann diskuterte en amster-tur i går. Nøyaktig det du fortalte var det vi så for oss, med febrilsk lyst om at det skal hende oss også en gang. Hehe, godt skrevet.
Amsterdam er det sykeste stedet jeg noengang har vært. Byen er magisk og man får se og oppleve utrolig mye spennende. Kom hjem fra en 4dagerstur dit igår kveld.

Hørtes ut som dere hadde det kult på turen deres også .
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Dodecha
...dog min hadde en mindre manndig farvekombinasjon: lilla og rosa, jeg hadde prøvd å unngå dette...
Vis hele sitatet...
Hehe.. etter å ha lest hele tråden og sett begge filmene må jeg si det var den ordbruken der som hang igjen mest. Hirr

Men det såg koslig ut ja. Kule filmer var der også. Må si det var fristende med en tur til Amsterdam nå. Hvor mye lommepenger hadde dere med dere? Og hvor mye kosta turen totalt? Lommepenger, opphold, reise osv.? En liten backpacker-tur igjennom sentral- og sør-europa høres ut som en ideell måte å bruke den kommende sommern på.
Sist endret av thomasf; 3. januar 2007 kl. 14:29. Grunn: typo?
Fin historie Digger den byen. Den Coffeeshop'n i film nr.1 var den vi tilbringte mesteparten av vår siste dag i Amsterdam i. Jeg og Nilsern satt der og spilte flipperspill i 3timer. Så fant vi ut av vi skulle røyke en megafeit en. Vi ble selvfølgelig überskække, og helt satt ut. Vi hadde ikke spist på over 24timer og var litt småsultne. Vi var uheldigvis så fjerne av vi ikke orket BurgerKing pga. alle menneskene så vi bestemte oss heller for å ta toget tilbake. Vi ventet i kanskje 2-3min før vi slang oss i en taxi istedet. Av mine topp 10 røykeopplevelser har 4 av dem vært i Amster denne helga.
Deilige filmer ;D Må ned dit ass!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe Dodecha, jeg TENKTE det var deg! Høres fett ut i alle fall.
*Mesunnelig* Ingen tvil om at jeg skal ned dit i hvertfall. Kjempe bra fortalt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Buss 100,-
Fly tur/retur ca 2000,-
Lommepenger ca 6000,-


Hostelet vi brukte resten av uken var Amsterdamse Bos Camp.

Prisen er vel ca 100,- natta, avhengig av hva slags hytte man leier.
De hadde 4 manns hytter (som vi hadde) 6 manns bungalow'er og 4-5 manns hytter med kjøkken/bad osv..

Hyttene vi hadde var temmelig blottet, 2 køysenger et bord og noen stoler, vi trengte egentlig ikke mer heller. Bungalow'ene var bare 6 senger i en ring og et bord, flere delte på disse.

Veldig fine omgivelser, men campen er ca en time med buss (nr 195 om jeg ikke tar helt feil) fra Amsterdam sentrum, så det ble litt kjedelig å ta bussen etterhvert.


Sinister: Gjerne fortell meg hva den heter, vi fant den bare tilfeldig og glemte av hvor den var og hva den het.

kwm: Eieren syntes ikke det var like kult, så det flagget (håndkleet som du kaller det) kom ned temmelig raskt når han så det.

Og ja jeg tror jeg skal få produsert noe skriverier om de andre dagene
Sist endret av Dodecha; 3. januar 2007 kl. 18:34.
Må si jeg fikk LITT lyst og dra til amster,både etter historien og filmene.
Mulig det blir en tur dit til sommeren hvis pengene strekker til.
Dodecha: Jeg husker ikke hva den het. Husker nesten ikke navnet på noen av stedene jeg har vært i Amsterdam. Men jeg tror stedet var på Leipzeiplazz elns, kjente igjen bordet. Tenker på å skrive en reisedagbok. Hadde vært kjekt å få litt orden på alt som skjedde
Ingen tvil om at jeg _skal_ til amster i sommer. Nå gjelder det bare å overtale noen av mine gamle røykebuddies. Prøve å få med Sensation White også...
har hørt rykter om at okupering er lovlig i nederland... hvem er hypp på å lage røyke-squat!? alle freakforum-freaks burde samle seg sammen å leve i sus og i dus i nederland. noen som er enig?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Dodecha, Sinister: Leidseplein het plassen/trikkestoppet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Bakkus: tusen takk

ANEBANANE: Huset må ha stått tomt i 6 måneder, og det er ikke akkurat overflod av de, beklager å måtte dra deg ned på jorda igjen.
Dodecha: slutt å ødelegg mine fine planer jeg finner på når jeg er fjærn.
(bare tulla )
Dodecha: Høres ut som en drit fet tur.. Har selv vurdert å gjøre det til neste sommer/høst. Hvor mye kjøpte dere å hvor mye ligger prisen på? Prisene er vell forskjellige avhenig av pris, men ca ?
Besøkte dere Red Light District da?
Utrolig billigt det var med soveplasser, noen som vet hva prisen er på øl/sprit i butikk & på utesteder?
Tar jeg ikke feil, har du hatt en fin tur Dodecha

Å jeg må si at jeg er misunnelig på turen der. Kan flere her inne vente oss en like kul mottagelse ved The Sphinx?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det var jo to kjærestepar med i gjengen så redlight var vel ikke så populært, men vi gikk vel tilfeldigvis forbi noen røde vinduer her, ikke noe fint å se på i de vi så iallefall: Det ene var en fyr i, og det andre ei smellfeit negresse.

Som tidligere sagt i en annen tråd som jeg ikke finner for øyeblikket:
Det er en meny der det står hvor stor mengde du får av de forskjellige typene for 12 euro,
ca 0.6 av ice-o-lator og opptil 3-5 gram av forskjellige typer pot.

Jeg husker faktisk ikke prisene på pils, men det var billigere enn i Norge (det skal ikke mye til:P)

Hvordan latinamsterdammeren tar imot andre kan vel jeg bare spekulere på...
Virker jævlig bra
Kul historie og filmer. Begynner å lengte tilbake selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
til deg eller de som nettopp har vært i amsterdam:

hører rykter om at utleninger ikke lenger får komme inn i coffeeshops`n?
at de i asterdam er lei av ungdommer som kommer dit bare for å røyke?

noen som nyig har vært der og opplevd dette?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sinister var jo der nettopp, jeg var der i sommeren som var og dette ble ikke opplevd av
noen av oss.

Uansett, så er det jo bare å oppføre seg eksemplarisk, ingen vil ha 'drittunger' som ødelegger for andre.
Tviler på det, ettersom de tjener masse penger på slike turister. Er nok i så fall heller de som er mindreårige som er uønsket.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg var i Amstern for to uker siden. Turister er absolutt velkomne på coffeshopene!
Vi var på en plass som het canabis college, der jobba det ei norsk jente som fortalte oss at det er bare 4% av nederlands befolkning som røyker marihuana, det er stort sett bare turister som kommer og røyker.
De fleste coffeeshopene er laget for turister, men disse bør man være litt forsiktige med å gå på, de driver ofte med lurerier. De kan f.eks vise deg en meny med 20 forskjellige sorter, men i virkeligheten har de bare to-tre forskjellige. Turister merke ikke forskjell på sortene. Og man bør være forsiktig med å kjøpe ferdigrulla jointer, da de kan inneholde 90% tobakk og 10% marihuana.
Vi hadde bare gode opplevelser på alle coffeeshopene vi var på, men vi var der utenom turistsesongen, så det kan kanskje ha noe med det å gjøre.
Uansett Amsterdam er en dritbra by!
Det eneste jeg merket var at de coffeeshopene som var kjeder eller lå veldig sentralt var dyre og ofte veldig fulle. Det beste er å finne seg en litt "bortgjemt" coffeeshop. Som oftest mye mer behagelig atmosfære, bedre grønt til billigere pris og ikke alle de jævla turistene
Jeg var der nyttårsuka, og det er rein bullshit.
Det er jo en kultur, og når man drar på gferie skal man oppleve kulturen.
Bare å dra på coffeeshop's.
Jeg var også der i nyttårsuka så jeg tror vi opplevde den samme kulturen. Det jeg sier er at de mer bortgjemte coffeeshopsene er ofte bedre og mer behagelige enn de største som alle drar til.
gleder meg til jeg skal til amster. timer det med sensation uka i august. da får jeg både oppleve kulturen, og verdens største trance/dance event
var der en tur i høst.
var innom en god del shops, men en var spesiellt digg. litt usentral, 2 andre personer der men hele greia var dekorert som et akvarium og veggene var dekket med noe skum sånn at det så ut som et korallrev(rev).
husker dessverre ikke hva den heter.
Jeg snublet inn på Bob Marley alene på formiddagen. Den lå ikke så langt borte fra jernbanestasjonen, og var den første coffeshoppen jeg kom over. Jeg hadde da ankommet ca. 12 timer før mine venner, pga en flau forvirring med rutetid (am/pm :P) når jeg bestillte billett.

Inn kom jeg med en stor bagg. Det lyste turist av meg; hadde stått opp seint på natta (eller tidlig på morgenen, for dem som vil), pga. den tidligere omtalte billettflausen, og var derfor supertrøtt.

Det første jeg gjør er å sette meg ved disken og glane glupsk på menyen, som bestod av rundt 6 forskjellige typer grønt, og noe brunt. Når jeg bestillte hentet de opp shiznizet fra store esker som lå bak disken, alle med hver sin type i. De åpnet esken som hadde "White Widow" i store bokstaver påskrevet, og fyllte opp i en klipspose for meg. Jeg rullte meg deretter en heftig joint, og kom etterhvert i snakk med en koselig mann fra Jamaica, som var i Amsterdam for å besøke sønnen sin. Det var også en veldig hyggelig betjening der, og selve miljøet var helt chill, med behagelig og fin musikk.

Lokalet var ikke så stor, men da jeg var der var det heller ikke så mange folk. Jeg prøvde sånn smått i dagene etterpå å finne tilbake til stedet, men klarte aldri dette. Jeg spurte noen folk, men ingen visste hvor det var. Kanskje det ikke het Bob Marley engang? Uansett var jo hordesvis med andre alternativer, selvom jeg syntes Bob Marley var den beste coffeshoppen jeg var innom.
Genial historie Gleder meg såå til min neste tur.