Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 4101
Hei,

Det er blitt bablet mye i disse dager på skolen om lærerstreik, hva er dette? Og hvorfor skal dem streike?

Det sies at det er ihvertfall de Videregånde skolene som kan bli berørt av streiken, er det noen her som har noe mere informasjon om dette? Og når dem kommer til avgjørelse om det blir eller ikke?

Hvis dette er tatt opp før må sterkt beklage denne posten, men når jeg søkte fant jeg bare en gammel post gjeldene Lærerstreik for år 2004.

Mvh.
Sist endret av #Conex; 8. mai 2006 kl. 22:17.
De streiker pga arbeidstiden...
De blir tvunget til å arbeide alle timene på skolen istedenfor å dra hjem for å arbeide der (rette prøver osv).
Når de f. eks. skal ha konferansetime blir de nødt til å ta det i arbeidstiden på skolen.
Konflikten er mellom utdanningsforbundet (lærerne) og kommunesektoren.

Det var det jeg forstod fra min lærer, men han er ikke med i noen organisasjoner som streiker...

Men eksamen blir det uansett. (http://www.utdanning.ws/templates/udf____12455.aspx)
Sist endret av erix; 8. mai 2006 kl. 22:24.
Trodde vi ikke måtte ha eksamen om det ble streikt? Var det vi ble fortalt..
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av cryo
Trodde vi ikke måtte ha eksamen om det ble streikt? Var det vi ble fortalt..
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også hørt, at man må ta den opp på høsten igjen!

Edit: Da har det vel bare vært rykter ettersom den nettsiden forteller, så da er det noen andre som tar ansvar for Eksamen?
Sist endret av #Conex; 8. mai 2006 kl. 22:29.
Å? Jeg har bare hørt av vi slipper den og standpunktkarakteren gjelder istedenfor?
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av cryo
Å? Jeg har bare hørt av vi slipper den og standpunktkarakteren gjelder istedenfor?
Vis hele sitatet...
I følge linken i posten til erix blir det eksamen for det.
Det er ikke sikkert det blir streik nå, og viss det blir det, er det ikke sikkert alle lærerne streiker så det blir nok bare noen utvalgte sjeler som slipper unna med eksamen
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Geekish
Det er ikke sikkert det blir streik nå, og viss det blir det, er det ikke sikkert alle lærerne streiker så det blir nok bare noen utvalgte sjeler som slipper unna med eksamen
Vis hele sitatet...
Hm, hvis du ser litt lengere opp så står det hva som skjer med eksamen dersom lærerene streiker. Det vil hentes inn andre sensorer de dagene eksmanen skulle egentlig ha vært.
Dersom lærerene som streiker vil stille oppe som sensorer, håper da inderlig det. Hvis dem faktisk klarer og se hvor alvorlig dette kan være for oss elever som skal fremdeles gå skole til neste år.

http://www.utdanning.ws/templates/udf____12455.aspx

Det er nok ikke alle som streiker nei, som sagt det er de som er medlem av organisasjonen.
Sist endret av #Conex; 8. mai 2006 kl. 22:52.
Lærerne må jo klage på noe minst en gang i året. Jeg håper ihvertfall det blir streik. Men jeg ahr sett mange ulike streikedatoer.
Er det slik at de må bestemme seg innen 17. Mai og det kan bli streik 22. eller 24?
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av kristoffer2200
Lærerne må jo klage på noe minst en gang i året. Jeg håper ihvertfall det blir streik. Men jeg ahr sett mange ulike streikedatoer.
Er det slik at de må bestemme seg innen 17. Mai og det kan bli streik 22. eller 24?
Vis hele sitatet...
Virker ikke som det er fastslått enda, men det kommer vel mere informasjon om dette de nærmeste dagene!

Sitat:
En mulig streik vil starte 24. mai, midt i den viktige eksamenstiden for avgangselevene i grunnskolen og videregående skole. Sentralt gitt eksamen i videregående skal er planlagt ifra 24. mai til 9. juni. Den store eksamensdagen er 2. juni.

I følge vg:
Mulighetene for en storstreik økte kraftig etter bruddet mellom Unio Kommune og KS torsdag ettermiddag. En mulig streik vil starte 28. mai, midt i den viktige eksamenstiden for tusenvis av norske avgangselever. Sentralt gitt eksamen i videregående skal avvikles i perioden 24. mai til 9. juni. Den store eksamensdagen er 2. juni.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114991
Sist endret av #Conex; 8. mai 2006 kl. 23:07.
Jeg har blitt fortalt av en lærer at hvis akkurat vår skole blir tatt ut i streik (selv om lærerne går i streik er det ikke sikkert at akkurat DIN skole blir tatt ut i streiken) blir det mulig at noen eksamener forsvinner og at man bare får terminkarakteren.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xylo
Jeg har blitt fortalt av en lærer at hvis akkurat vår skole blir tatt ut i streik (selv om lærerne går i streik er det ikke sikkert at akkurat DIN skole blir tatt ut i streiken) blir det mulig at noen eksamener forsvinner og at man bare får terminkarakteren.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også blitt fortalt i dag på skolen, så vi får se hva som skjer i nærmeste tid!

Men jeg synes jo det er rart, fordi som lærerene sier er det de som er med i den orginisajonen.
Sist endret av #Conex; 8. mai 2006 kl. 23:11.
Dei fleste lærerne er med i Utdanningsforbundet...

Ved streik så vil trolig muntlig eksamen falle bort pga mangel på sensorer og/eller fordi faglæreren din er i streik. Skriftlig eksamen vil bli holdt, men om streiken blir langvarig vil det mest sannsynlig ikke bli gitt sensur på denne...
Streik har ingenting å si for skriftlig eksamen, da sensorene for disse eksamenene er frivillige, og direkte i kontakt med etaten. Disse blir ikke på noen måte berørt av streiken. Hvis det blir streik, kan imidlertid sensorer for muntlig eksamen bli tatt ut, og vi slipper. Sånn jeg forsto det på mattelæreren min, blir det ikke behov for å ta noe om igjen, det bare står på karakterkortet av stakkars lille deg ikke fikk komme opp, fordi det var streik, og at det på ingen måte var negativt i noen sammenheng, kanskje til og med positivt for de som allerede hadde en anstendig karakter. Streik ftw..
Sitat av Emilio
Streik har ingenting å si for skriftlig eksamen, da sensorene for disse eksamenene er frivillige, og direkte i kontakt med etaten.
Vis hele sitatet...
Ehm, sikker på at du ikke snakker om eksamensvakter? Jeg nekter å tro at min eksamensbesvarelse blir retta av en frivillig sopp. Og det blir den selvsagt ikke, den blir retta av lærere.
Sitat av commie
Ehm, sikker på at du ikke snakker om eksamensvakter? Jeg nekter å tro at min eksamensbesvarelse blir retta av en frivillig sopp. Og det blir den selvsagt ikke, den blir retta av lærere.
Vis hele sitatet...
Jeg var av den formening at sensorer er lærere som stiller opp frivillig.
Sitat av Marken
Jeg var av den formening at sensorer er lærere som stiller opp frivillig.
Vis hele sitatet...
Er vel noe sånt, men såvidt jeg husker får de ekstra betalt for det..
Vet ingenting
Mye forskjellig fakta her må jeg si..
Ifølge mine lærere (som begge er med i utdanningsforbundet) sier at hvis det blir streik, får man verken standpunkt eller eksamen. Streik er streik, og da må man isåfall ta opp eksamen til høsten..
Om det blir streik får vi vite etter den 24. mai
tviler på at det blir no steik. Jeg spørte læreren min i dag og hun sa at det var veldig liten kjangs for st det ble streik
Fristen for meklingen er i hvert fall 23. Mai klokka 23.59. Så da får man vite om det blir streik eller ikke den 24.
Tja, har en far som er lærer på vgs. Etter det jeg har blitt fortalt skal de bl.a ta vekk 3 uker av ferien til lærerne. Ingen på hans skole vet hva de skal fylle denne tiden med, kurs kunne vært en mulighet men fylkeskommunen har ikke penger til dette...
Fikk brev fra rektor:
-Dag til å fastsette terminkarakter blir forskjøvet fram, pga eventuell streik.
-Kan minste eksamen.

Men sensorene er jo lærere for andre skoler. Og viss din sensor er blitt tatt ut i streik, så stiller ikke den sensoren opp frivillig, de blir jo streikebryteri.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av kinaputt
tviler på at det blir no steik. Jeg spørte læreren min i dag og hun sa at det var veldig liten kjangs for st det ble streik
Vis hele sitatet...

Lærer min sier at det er ganske stor sjangs for at det blir, etter som sitt gående møte mellom UNIO og KS ikke gikk så bra. Virker det som om dem trenger litt tid med forhandliger.

Ikke vet jeg, håper egentlig litt på begge deler.

Negativt er at man kanskje må ta opp eksamen til høsten igjen, hvis dem ikke får noen sensorer til eksamen. Så hadde vært greit å bare bli ferdig med det!

Posetivt er at man får litt ekstra fri og får mere tid til det man gjør på fritiden, og det hadde ikke gjort meg noe for å si det sånn.
Sist endret av #Conex; 9. mai 2006 kl. 17:32.
Det viktigste er vel at lærerne får gjennom sine rettmessiige krav?
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av commie
Det viktigste er vel at lærerne får gjennom sine rettmessiige krav?
Vis hele sitatet...
Skjønner lærerene godt jeg, alle vil jo trives med det dem holder på med!

Grattis med 1000 poster.
Sitat av commie
Ehm, sikker på at du ikke snakker om eksamensvakter? Jeg nekter å tro at min eksamensbesvarelse blir retta av en frivillig sopp. Og det blir den selvsagt ikke, den blir retta av lærere.
Vis hele sitatet...
Nettopp, frivillige lærere... Ro ned.
Dette er standard, i enhver forhandling av denne sorten blir det brudd i forhandlingene og trusler om streik! Det hele er et spill, og begge partene vet dette. Det har seg slik at om den ene parten godtar for lett, har den andre parten bedt om for lite.
Blir overasket om det blir noe av denne streiken.

Og til dere som snakker om at kun noen skoler blir tatt ut i streik: Alle blir tatt ut i streik, om det blir streik!
Sitat av Mercury
Dette er standard, i enhver forhandling av denne sorten blir det brudd i forhandlingene og trusler om streik! Det hele er et spill, og begge partene vet dette. Det har seg slik at om den ene parten godtar for lett, har den andre parten bedt om for lite.
Blir overasket om det blir noe av denne streiken.

Og til dere som snakker om at kun noen skoler blir tatt ut i streik: Alle blir tatt ut i streik, om det blir streik!
Vis hele sitatet...
Nettopp og det er jo ikke tilfeldig at de streiker før eksamens tider. Mere press på de andre partene, så lærerne skal lettere få kravene sine infridd.
Tror du tar feil der... 24. Er første dag det kan bli streik, men jeg tror de kan vente flere dager...
Vi var litt leie fysikk, så vi fikk læreren vår til å holde et langt foredrag om hva de klager for...
Sitat av commie
Det viktigste er vel at lærerne får gjennom sine rettmessiige krav?
Vis hele sitatet...
Word. Det er respekt av at de står sånn på. Men for min del, så håper jeg at det ikke blir streik (jeg fikk ikke vurdert i norsk forrige termin (pga. ikke innlevert 1 av 20 oppgaver), noe jeg gjerne vil rette på til neste termin).
Vi har fått beskjed om at vi bare får standpunkt karakterene, og ikke eksamen dersom det blir streik.
Den største saken som de streiker for, (her ivertfall) er at de skal få tre uker mindre ferie.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Hva skjer med lærerene som ikke er endel av UNIO? og over halvparten av lærerene på skolen streiker? Er det lønnsomt og holde skolen åpen da?
Blir spennende hvertfall
Lærerene på vår skole som står i fare for å streike er med i LO.
Sansynligvis vil hele skolen bli stengt, da de andre lærerene ikke har lov å ta over de som streiker sine klasser, og det vil være for mye arbeid å klare seg alene uten medarbeidere.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Sitat av møkk
Lærerene på vår skole som står i fare for å streike er med i LO.
Sansynligvis vil hele skolen bli stengt, da de andre lærerene ikke har lov å ta over de som streiker sine klasser, og det vil være for mye arbeid å klare seg alene uten medarbeidere.
Vis hele sitatet...
Så det er både LO & UNIO? Har aldri hørt eller lest noe om LO, bare UNIO.
Sånn som jeg har oppfattet det, så hvis det blir streik, gjelder det min skole også. Vi slipper da eksamen, men om vi må ta den opp igjen har jeg ikke hørt noe om...

Sitter med blandede følelser, hadde vært herlig å slippe eksamen, men samtidig hadde det vært dritt siden jeg enda ikke er ferdig med mopedførerkurs som jeg tar på skolen...
Faen så redde folk er for eksamen da

Selv håpe rjeg ikke det blir noe streik pga. vi skal ha en obligatorisk skoletur de dagene streiken har mest sannsynligher for å komme.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Etter det jeg har hørt fra faren min (lærer) og LO ser det ut som det skal bli streik. Det som sannsynligvis vil sje er at det blir trukket ut puljer litt etter litt, alt etter hvor lenge streiken foregår. Ergo vil sannsynligvis noen skoler rundt om kring i småstrøk gå ut i streik med en gang. Litt etter litt vil flere puljer bli tatt ut i streik. Den siste av disse puljene pleier å være Oslo distriktet. Stavanger området vil sannsynligvis bli tatt ut blant 2-4 pulje. Desuten er det mye mindre sannsynlighet for at ungdomsskolene blir tatt ut før mot slutten.
Faren min som er lærer på vgs sier det er 99% sikkert at det blir streik. Omfanget er dermed ikke like sikkert, men en stotstreik er ikke til å se bort fra. At det blir avholdt eksamen er vissnok sikkert, men at de blir rettet eller kommer på vitnemålet er ikke klart.

*storstreik
Sitat av lovebadger
Faren min som er lærer på vgs sier det er 99% sikkert at det blir streik.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har hørt så blir det ganske så sikkert streik. Men rektorene får vite dette minst 4 dager før streik. Uansett, det er jo ikke helt sikkert at din lærer på din skole blir tatt ut da. Etter som det er de store skolene de tar ut lærere først da. Jeg bor på en en plass med en "liten" skole på ca.700 elever og har det på følelsen at lærerne her ikke blir tatt ut.
Sitat av Nocore
Etter det jeg har hørt så blir det ganske så sikkert streik. Men rektorene får vite dette minst 4 dager før streik. Uansett, det er jo ikke helt sikkert at din lærer på din skole blir tatt ut da. Etter som det er de store skolene de tar ut lærere først da. Jeg bor på en en plass med en "liten" skole på ca.700 elever og har det på følelsen at lærerne her ikke blir tatt ut.
Vis hele sitatet...
Det er da det er digg å gå på den største videregående i landet

SOm de sa i vg""Alle" tror på streik"
Sitat av Mercury
Og til dere som snakker om at kun noen skoler blir tatt ut i streik: Alle blir tatt ut i streik, om det blir streik!
Vis hele sitatet...
Der tar du nok feil, ikke alle blir tatt ut i streik. Som noen nevnte tidligere så blir skolene tatt ut i puljer.
Nå har jeg komt opp i Englesk i eksamen, skal opp i morgen... Herlig å ikke få matte eller norsk

Vi har ihvertfall fått vite at vi mest sannsylig mister Muntlig Eksamen pga. streiken, som er 8-9. Juni... Blir masse fri isåfall!

Har fått brev fra kommunaldirektøren, prøvde å skanne dette inn men det går treigt på mail... Uansett, det står at streiken tidligst kan starte 24. mai, og vi bør følge med i pressen og KS sine internettsider (www.ks.no) som visst er noen fantastiske informasjonskilder.

Gammalt nytt altså.
Sitat av mongeland
Der tar du nok feil, ikke alle blir tatt ut i streik. Som noen nevnte tidligere så blir skolene tatt ut i puljer.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet blir hele utdannigsforbunde tatt ut i streik, slik som forrige gang (da vi hadde noen økter fri og lærerne så ut som om de skulka, ikke streika ).

Men som nevnt tidligere er jeg sikra. Håper dere også får fri!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det er kipt med streik av de som blir berørt (vk2 elever feks) men det budre KS ha tenkt på før de kom med den syke krav listen deres. Jeg er sikker på at om ikke KS endrer radikalt på den kravlisten deres kommer det garantert til å bli streik.

Btw det kvalmeste er at Kristin Klemet nå støtter lærerene. Gidder selvsagt ikke nevne at det var henne som satte de i den posisjonen de nå er.
Sist endret av sptz; 18. mai 2006 kl. 21:41.
Har fått beskjed om at jobben min ihvertfall ikke går ut i streik, mulig dette er siden det er en spesial skole( eller som det kalles nå, skole tillknyttet en instutisjons)
Ks har vistnok satt frem krav om at lærerne skal jobbe tre uker lengre i året uten å få mer betalt.

Ville iallefal fått meg til å streike
Sitat av Nocore
Etter det jeg har hørt så blir det ganske så sikkert streik. Men rektorene får vite dette minst 4 dager før streik. Uansett.......
Vis hele sitatet...
Blir dette offentliggjort? Da vil vi evt. vite det på lørdag hvilke skoler som blir tatt ut.
De enkelte skolene får beskjed om de blir tatt ut i streik i dag. Dette blir sannsynligvis hemligholdt fram til streiken starter.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Vi har fått vite at rektor kan bli tatt ut i streik, da må *alle* ut av skolen i streike perioden, blir vel ingen eksamen da?