Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 9312
Hei! Det har seg altså sånn at jeg fikk sparken fra jobben min på julaften. Vet ikke en gang om det var en gyldig grunn til å sparkes? Kom på jobb kl 9 som avtalt hvor sjefen sa hun hadde inkalt sin sjef til et møte. Saken var at jeg to dager før hadde vært på et utested i byen (som ligger rett ved butikken jeg jobbet i). Der hadde jeg tatt noen øl, og hadde glemt igjen kortet mitt på jobben, og gikk for å hente det. Der møtte jeg en av kollegaene mine jeg så vidt sa hei til før jeg gikk tilbake for å betale. Grunnen til at jeg ble sparket var altså at jeg hadde vært full på jobb (eller arbeidssted) og vært på personalrommet utenfor arbeidstiden. De sa forøvrig også at en av kollegaene mine hadde blitt frastjålet 1300kr og antydet at dette var meg, noe jeg overhodet ikke har NOEN kjennskap til. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gå på dagen, og at securitasvaktene allerede hadde vært og hentet kortet og nøklene mine. Er dette i det hele tatt lov? På julaften, må gå på timen, og uten noen form for advarsel..?

Jeg reiser hvertfall for å studere utenlands om 2 måneder, og det er ikke aktuelt å finne en ny jobb for kun 2 mnd. Det jeg lurer på nå er hvordan det er mest gunstig å gjøre det i forhold til dagpenger fra NAV. Hvordan står jeg siden jeg ble sagt opp og ikke sa opp selv? Er det best å sykemelde seg i 2 mnd eller melde seg som arbeidsledig? Skulle egentlig jobbet i 2 mnd til også si opp selv, og deretter reise, men nå har jeg jo plutselig 2 mnd med dødtid. Noen som vet hva som er lurest å gjøre? Lurer også på hva slags rettigheter jeg har mtp at jeg hadde denne jobben i et halvt år og rakk å tjene ca. 50 000. Har tjent ca 45 tidligere i år på en annen jobb.

Any tips??
Vel, du kan gjøre som denne karen: http://freak.no/forum/showthread.php...leve+200+dager

Gjelder ikke oppsigelsestid? Eller er den voided siden du var "full på jobb"? Uansett en helt tåpelig grunn å gi deg fyken for.
siden du fikk sparken så får du dagpenger i fra dagen du melder det arbeidsledig til NAV.

Det kan hende at de sender deg på kurs, møter etc, og det må du gjøre for å få penger. men mest sannsynlig så skjer det ingenting.

Mitt tips: meld deg arbeidsledig i morgen.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Greit at de ikke vil ha ansatte som ikke er på jobb på personalrommet, men når du bare var innom for å hente kortet du hadde glemt burde det være greit.
Ta kontakt med fagforening, i ditt tilfelle er vel det handel og kontor. Der bør du kunne få veiledning om hva du har rett til.
Sitat av LowRider Vis innlegg
siden du fikk sparken så får du dagpenger i fra dagen du melder det arbeidsledig til NAV.

Det kan hende at de sender deg på kurs, møter etc, og det må du gjøre for å få penger. men mest sannsynlig så skjer det ingenting.

Mitt tips: meld deg arbeidsledig i morgen.
Vis hele sitatet...
Han kan dog risikere å få karantenetid hvis det viser seg at det var hans egen skyld
Sitat av LowRider Vis innlegg
siden du fikk sparken så får du dagpenger i fra dagen du melder det arbeidsledig til NAV.

Mitt tips: meld deg arbeidsledig i morgen.
Vis hele sitatet...
Neppe... Jeg kjører sak mot NAV om dette nå. Fikk skriftlig oppsigelse, men trur du det holder? Neida! Jeg var (i følge NAV's regelverk) selv skyld i oppsigelsen! DA må du pent vente i to månder ja.
Har holdt på med saken mot NAV nesten et år, går på tredje runda nå...
Jeg ville lest arbeidskontrakten du har fått og sett om du har brutt reglene, og sett hvordan det er med advarsler og slikt.

Høres veldig tynt ut for å sparke noen. Dessuten er det anklager som ikke er sanne. Hva du kan gjøre med det, vet jeg ikke, men noe må vel kunne gå an
Sist endret av Taurean; 26. desember 2011 kl. 22:30.
Dette hørtes ut som en veldig streng avskjed. Sørg for å ta kontakt med en advokat med spesialisering innenfor arbeidsrett. Kan være det vanker erstatning på deg!
vis de tror du har tatt 1300 så er det ikke rart du måtte gå på dagen!
tyveri blir sett meget strengt ned på, på ALLE arbeids plasser å er en god nokk grunn til å gi deg fyken på dagen!
Hvorfor sier ikke 006Blondie noe om hva slags stilling det er? Fast? Heltid?

Hvis det er en fast jobb er det da ulovlig å sparke folk på dagen? Spesielt på så tynt grunnlag?
Sitat av luiigii Vis innlegg
vis de tror du har tatt 1300 så er det ikke rart du måtte gå på dagen!
tyveri blir sett meget strengt ned på, på ALLE arbeids plasser å er en god nokk grunn til å gi deg fyken på dagen!
Vis hele sitatet...
Tett du eller? Du kan ikke sparke noen fordi du TROR di har gjort noe.. bevis eller så kommer di ingen vei. Di har vel lsitt på det rene, siden du har vert under alkoholrus på arbeidsplassen
Sist endret av tøffel; 26. desember 2011 kl. 22:56.
Sitat av 006Blondie Vis innlegg
Hei! Det har seg altså sånn at jeg fikk sparken fra jobben min på julaften. Vet ikke en gang om det var en gyldig grunn til å sparkes? Kom på jobb kl 9 som avtalt hvor sjefen sa hun hadde inkalt sin sjef til et møte. Saken var at jeg to dager før hadde vært på et utested i byen (som ligger rett ved butikken jeg jobbet i). Der hadde jeg tatt noen øl, og hadde glemt igjen kortet mitt på jobben, og gikk for å hente det. Der møtte jeg en av kollegaene mine jeg så vidt sa hei til før jeg gikk tilbake for å betale. Grunnen til at jeg ble sparket var altså at jeg hadde vært full på jobb (eller arbeidssted) og vært på personalrommet utenfor arbeidstiden. De sa forøvrig også at en av kollegaene mine hadde blitt frastjålet 1300kr og antydet at dette var meg, noe jeg overhodet ikke har NOEN kjennskap til. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gå på dagen, og at securitasvaktene allerede hadde vært og hentet kortet og nøklene mine. Er dette i det hele tatt lov? På julaften, må gå på timen, og uten noen form for advarsel..?

Jeg reiser hvertfall for å studere utenlands om 2 måneder, og det er ikke aktuelt å finne en ny jobb for kun 2 mnd. Det jeg lurer på nå er hvordan det er mest gunstig å gjøre det i forhold til dagpenger fra NAV. Hvordan står jeg siden jeg ble sagt opp og ikke sa opp selv? Er det best å sykemelde seg i 2 mnd eller melde seg som arbeidsledig? Skulle egentlig jobbet i 2 mnd til også si opp selv, og deretter reise, men nå har jeg jo plutselig 2 mnd med dødtid. Noen som vet hva som er lurest å gjøre? Lurer også på hva slags rettigheter jeg har mtp at jeg hadde denne jobben i et halvt år og rakk å tjene ca. 50 000. Har tjent ca 45 tidligere i år på en annen jobb.

Any tips??
Vis hele sitatet...
Hvis du blir sagt opp på dagen er det en avskjedigelse, ikke en oppsigelse. Hvis du er LO organisert så er det bare å ringe dem og de ordner dette opp for deg.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Haha det var et jævlig dårlig argument for butikksjefen til å gi deg sparken. Sikker på at du gjør jobben din ordentlig og er godt likt? For det her virker mistenktsomt synes jeg. Hadde du hvert en hyggelig kar som hadde gjort jobben din, og arbeidsgiver var fornøyd med deg ville han/hun ikke gitt deg sparken fordi du glemte noe på personalrommet etter et par pils? Butikken jeg jobber på vorser på lageret før julebord osv :P weird
Dette stinker drit, hvis det reageres så drakonisk på at offduty personalet henter et glemt bankkort tyder på et virkelig dårlig arbeidsmiljø. Da er spørsmålet om du ønsker å jobbe der.

That said, det virker litt som om dette egentlig ikke handler om at du kom på besøk en anelse beruset, men heller denne misstanken om at du har stjålet penger. Om det er lovlig å si opp folk på misstanke er jeg skeptisk til, selv ikke dommere har lov å dømme folk på misstanke alene (omvendt bevisbyrde). Det er det jeg tror dette egentlig handler om, det at du kom for å hente et glemt bankkort i beruset tilstand som årsak faller på sin egen urimelighet.

That said (igjen), jeg kjenner kun en side av saken her, er det noe du ikke forteller oss?
http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...se-av-ansatte/

http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...ig-oppsigelse/

står det vertfall litt om dine rettigheter, men virker som denne treffer din situasjon bedre
http://www.arbeidsrettsadvokater.no/avskjed/

http://www.arbeidsrettsadvokater.no/kontakt-oss.asp

der er skjema du kan fylle ut for å få bedre svar.
For det første er jeg en jente da, og ikke en "kar" som en eller annen skrev. Haha. Men ja, dette var en fast 100% stilling, men jeg var visst på en 6 mnd prøvetid som jeg ikke visste om selv. Det var heller ikke min sjef som bestemte at jeg måtte gå, det var regionssjefen som var kalt inn og tok den avgjørelsen. Min sjef (butikksjefen) virket like overrasket som meg, og hadde bare noen dager før spurt om jeg ville være ass. Avdelingsleder. Så tror ikke det var dårlig jobb osv som var grunnen..

Haha.. Bruker en gammel pc, og var visst ligger inn på den brukeren jeg ikke fant passordet til i sted. Så IsteIste er 006Blonde..
Syns det bare virker merkelig hele greia... De skal være rimelig tett oppimot 100% sikker på at du har stjålet / eller at du har inrømmet tyveri for at de kan sparke deg for det. Så det er ikke en god nok grunn.

Med mindre du var på jobben i uniform og betjente kunder eller lignende så er ikke det en god nok grunn altså. Jeg har jobbet i mange servicesteder før, og har vært drita på samtlige. Men så lenge man ikk står i uniform eller proklamerer høyt at man jobber her er det værste som skjer at kollegaene dine ler av deg. Så det er heller ikke en god nok grunn.

At du var på personalrommet utenfor arbeidstid er jo også rimelig tynt! I værst fall kan det gi skriftlig advarsel. Men bare det er jo drøyt for det da! Du hadde jo tilogmed en god grunn.

Med det du har opplyst om som grunnlag så kan jeg virkelig ikke skjønne hvordan de kan gi deg avskjed øyblikkelig. Det lukter sikkelig svidd. Du burde kontakte fagforening og rasle litt med sablene.

Da vil nok pipa få en annen lyd.
Og til alle dere som ikke er fagorganisert ennå, dette er et godt eksempel på hvorfor det er viktig å være organisert!!!
Ikke skriv under oppsigelsen, og evnt gå til retten, der dem vil tale så det piper etter , bevisbyrden ligger på dems side, og dem klarer ikke åbevise at du var full eller har stjålet

kontakt advokat!, ikke vær dum å skriv under, dey vil slå tilbake på deg senere, søk etter en som er spesialist innen arbeidsrett
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ikke skriv under oppsigelsen, og evnt gå til retten, der dem vil tale så det piper etter , bevisbyrden ligger på dems side, og dem klarer ikke åbevise at du var full eller har stjålet

kontakt advokat!, ikke vær dum å skriv under, dey vil slå tilbake på deg senere, søk etter en som er spesialist innen arbeidsrett
Vis hele sitatet...
Smule drastisk eller..?
Slike saker kan løses ved at din advokat snakker med firmaets advokat og blir enig om en passende erstatning, hvis avskjeden er usaklig. Derfor er det viktig at du har en advokat som er oppdatert på arbeidsrettslig rettspraksis, og vet hvor lista ligger for avskjed.

Advokaten tar gjerne en del av eventuell erstatning. Vinn-vinn-situasjon.
Sitat av IsTeIsTe Vis innlegg
For det første er jeg en jente da, og ikke en "kar" som en eller annen skrev. Haha. Men ja, dette var en fast 100% stilling, men jeg var visst på en 6 mnd prøvetid som jeg ikke visste om selv.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg lest kontrakta veldig nøye. Arbeidsgivere har ofte sin helt egen spesielle måte å fremstille det som er blitt skrevet på, og selv om arbeidsgiver sier at han kan sparke deg på dagen under prøvetida så er det ikke nødvendigvis sant. Finner du noe feil, så foreslår jeg sterkt og ta kontakt med sjefen din hyggelig og respektfullt. Ikke lag drama.

Uansett, husk at de er nøyaktig like bundet av arbeidskontrakta som du er.



(meld deg arbeidsledig fort som fanden forøvrig, du får ingenting tilbakebetalt)
Ville tatt kontakt med advokat snarest.
Hvis det viser seg at de ikke kunne gitt deg fyken på den måten så få advokaten til å kontakte din tidligere sjef.

Siden du allikevel skulle slutte om et par mnd så vil jeg foreslå at avtalen advokaten kan prøve å mekle frem er 2-3 mnd lønner, attest og advokatutgifter.

Hvis ikke gå rett til media..


Nå kan ikke jeg alt om jussen i slike tilfeller. Har alltid forstått at arbeidsgiver kan si opp folk i prøvetiden uten grunn, men når jeg leser hva som har skjedd med deg så føles det feil. Føles feil at en bedrift kan behandle folk på denne måten.
Uansett - Ikke gi opp. Å hvis dem ikke er villige til å forhandle litt med deg så heng dem ut i media.
Ser at dere tipser om å kontakte advokat.. Vær indelig obs på at advokater koster penger. MANGE penger.. En advokat klarer ikke engang å vurdere sakens detaljer uten å fakturere for minst en time! (Har erfaringer ja!)
Er TS organisert er dette mat for foreningen, hvis ikke er det neppe mye vits i å gråte over spilt melk...
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Ville tatt kontakt med advokat snarest.
Hvis det viser seg at de ikke kunne gitt deg fyken på den måten så få advokaten til å kontakte din tidligere sjef.

Siden du allikevel skulle slutte om et par mnd så vil jeg foreslå at avtalen advokaten kan prøve å mekle frem er 2-3 mnd lønner, attest og advokatutgifter.

Hvis ikke gå rett til media..


Nå kan ikke jeg alt om jussen i slike tilfeller. Har alltid forstått at arbeidsgiver kan si opp folk i prøvetiden uten grunn, men når jeg leser hva som har skjedd med deg så føles det feil. Føles feil at en bedrift kan behandle folk på denne måten.
Uansett - Ikke gi opp. Å hvis dem ikke er villige til å forhandle litt med deg så heng dem ut i media.
Vis hele sitatet...
Kan du egentlig noe om jussen i slike tilfeller?


Det føles forøvrig helt korrekt at bedrifter kan behandle ansatte på denne måten, dersom personen er full på arbeidsplassen og stjeler fra andre ansatte.

Hvorfor skal arbeidsgiver finne på slike ting for å få en ansatt sparket? Det er for meg en mye større gåte enn hvorfor en person lager en tråd på freak basert på løgn.

Media? Fatter ikke hvorfor folk anbefaler å stå frem i media med slikt. Det kommer sjelden noe godt ut av det. De fleste oppegående mennesker skjønner at du ikke er så uskyldig som du prøver å fremstå og fremtidig arbeidsgivere ser at du kan bli en vanskelig ansatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Det føles forøvrig helt korrekt at bedrifter kan behandle ansatte på denne måten, dersom personen er full på arbeidsplassen og stjeler fra andre ansatte.
Vis hele sitatet...
Om vedkommande møter full på jobb er det ei sak som i visse tilfeller kan vere grunn for avskjedigelse - t.d. om ein trailersjåfør eller kranfører i industrien møter dritings på jobb. I varehandelen er imidlertid skadepotensialet mindre. Dette var heller ikkje i arbeidstida, vedkommande var berre innom for å hente noko. Det er kanskje grunn til advarsel, men ikkje avskjedigelse.

Om nokon stel på ein arbeidsplass er det grunnlag for advarsel eller oppseiing, så fremt det kan bevisast. Det er imidlertid visse krav til bevis i så måte, og om forholdet ikkje ein gong er politimeldt vil det neppe vere sakleg grunn.

Kort sagt er det tynt grunnlag for oppseiing, og enda tynnare grunnlag for avskjedigelse. Ut frå saksframstillinga her vil eg tru det er tynt grunnlag for meir enn ei munnleg åtvaring om forholdet.
Sitat av 44virtous Vis innlegg
Advokaten tar gjerne en del av eventuell erstatning. Vinn-vinn-situasjon.
Vis hele sitatet...
Isåfall er advokaten ganske langt ute på tur når det gjelder etikken. I Norge er "no cure no pay" meget uvanlig, mulig også ulovlig da advokater ikke skal ha noen personlige interesser i å vinne saken/få mest mulig penger ut av motparten.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Isåfall er advokaten ganske langt ute på tur når det gjelder etikken. I Norge er "no cure no pay" meget uvanlig, mulig også ulovlig da advokater ikke skal ha noen personlige interesser i å vinne saken/få mest mulig penger ut av motparten.
Vis hele sitatet...
Det har du faktisk rett i. Burde tenkt meg om når jeg formulerte det slik. Det er ikke ulovlig, men det strider mot god advokatskikk. "no cure no pay" er uvanlig sådan, men det skjer. Spesielt dersom et advokatfirma trenger å få en sak til en fullmektig.
Enig med slashdot, dette er i aller verste fall grunn til en advarsel, men selv det syns jeg høres knapt ut. At en av de andre ansatte påstår(! - har han/hun kanskje noe bevis?) at det har blitt stjålet 1300kr fra han/henne er absolutt ikke grunn til oppsigelse med mindre de har bevis. Så, har de deg på kamera når dette skjer ligger du nok dramatisk mye tynnere an, men for det som er FAKTA, at du var innom jobben i beruset tilstand og hentet ditt eget bankkort som du hadde glemt igjen? Ikke pokker.
Sist endret av atomet; 28. desember 2011 kl. 12:12.
Sitat av woff Vis innlegg
Ser at dere tipser om å kontakte advokat.. Vær indelig obs på at advokater koster penger. MANGE penger.. En advokat klarer ikke engang å vurdere sakens detaljer uten å fakturere for minst en time! (Har erfaringer ja!)
Er TS organisert er dette mat for foreningen, hvis ikke er det neppe mye vits i å gråte over spilt melk...
Vis hele sitatet...
Det er feil.

Mulig det finnes advokater som ikke gidder å vurdere en sak uten å ta betalt, men de har forskjellig praksis, og de fleste (alle jeg har erfaring med) er villig til å hente inn sakens dokumenter/opplysninger og vurdere saken og gi deg råd om hvorvidt du har retten på din side eller ikke.

Så jeg støtter rådet om å ta kontakt med advokat.
Til alle dere som sier at advokater er dyrt, så har vi heldigvis noe som heter fri rettshjelp i Norge (og fri sakførsel).

"Du kan få fri rettshjelp i for eksempel familiesaker, erstatning for personskade, oppsigelse eller utkastelse av bolig, oppsigelse eller avskjed i arbeidsforhold og i trygdesaker på klagestadiet. Det er et grunnvilkår at inntekten din ikke overstiger rettshjelpslovens inntektsgrenser."

Nå har jeg ikke sjekket inntektsgrensen, men tviler sterkt på at 95k i årsinntekt bikker grensen. I tillegg lar det seg også gjøre å få en gratis konsultasjon. Denne varer i ca 15 minutter. Du kan selvfølgelig ikke regne med at tvisten løses i løpet av et kvarter, men du kan få en pekepinn på hvordan du står i forhold til deine rettigheter, og om dette er noe du burde ta videre.

De juridiske fakultetene i Oslo og Bergen (og sikkert Tromsø) tilbyr også gratis rettshjelp. Her tror jeg ikke det er snakk om noen inntektsgrense for som begrenser dine muligheter for hjelp, men husk at disse "kun" er studenter. Jeg har ikke sjekket hvilke kompetanseområder de har, men din sak tror jeg nok de kunne sett på.

Hvis det ikke er noe mer til historien enn det du forteller, så har arbeidsgiver ikke rett til å avskjedige deg. Du kan ikke kastets ut på dagen på grunn av en vag mistanke om tyveri, arbeidsgiver bærer her bevisbyrden og det er ikke du som skal bevise din uskyld. Uansett må det da vel være kameraer på jobbstedet som kan ha fanget opp dine bevegelser, og som kan støtte din versjon av hendelsesforløpet (gitt at opptakene blir lagret).

At du er full på jobben kan selvfølgelig føre til at du får sparken, men nå var dette etter arbeidstid for din del, og du var ikke i kontakt med noen kunder eller gjorde noe annet enn å hente en gjenglemt eiendel, så heller ikke dette vil jeg tro kan føre frem som et gyldig avskjedigelsesgrunnlag..

Du nevnte noe om en prøvetid på 6 måneder. Det er ganske normalt, og gjør at du som arbeidstaker kan velge å slutte med en oppsigelsestid på 2 uker, og at arbeidsgiver kan si deg opp med 2 ukers oppsigelsestid. Likevel er det tvilsomt at det foreligger en slik prøveordning dersom dette ikke er eksplisitt inntatt i kontrakten du underskrev.

I arbeidsmiljøloven § 15-6 (om oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid), nr 1 fremgår det at "oppsigelsen [må] være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet"

At du ikke har tilpasset deg arbeidet på en god måte eller er faglig dyktig, virker lite sannsynlig ut i fra at du ble tilbudt ett opprykk. At du ikke er pålitelig har de heller ikke noe grunnlag for da de ikke har beviser på at du har gjort noe galt. Terskelen for bestemmelsen er at arbeidstakeren skal ligge på et "gjennomsnittlig nivå, og arbeidsgiver må ta hensyn til den prøvetidsansattes manglende arbeidserfaring". Videre må oppsigelsesgrunnlaget kunne bevises, noe som ikke synes å være tilfellet her.

Du har også et vern mot usaklig oppsigelses etter aml § 15-7.


Dersom oppsigelsen ikke følger formkravene til oppsigelse etter aml. § 15-4, kan du gå til søksmål "innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted [...] oppsigelsen [skal da]kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig", jf § 15-5 nr 1.

---
Kom nå på at det her er snakk om avskjedigelse, men etter å ha skrevet det over gidder jeg ikke å slette det :P

Avskjed blir behandlet i aml. § 15-4

Du kan avskjediges dersom du har gjort deg skyldig i "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen", jf nr 1. Dersom det ikke er mer til historien enn det du har fortalt, er det i mine øyne ganske klart at du ikke oppfyller vilkårene.

Er avskjedigelsen ugyldig vil den i hovedsak kjennes ugyldig, jf nr 3, og du kan i tillegg kreve erstatning etter nr. 4.

Nå er jeg på 2. studieår og har ikke hatt arbeidsrett enda, jeg kan derfor ikke garantere for at det jeg skriver er 100% riktig da jeg ikke har satt meg helt inn i jussen på dette området, og ikke har tid for øyeblikket.
Istedenfor å komme med flotte tips om advokater som jobber gratis kan dere GJERNE komme med [COLOR="Red"]linker[/COLOR]?

Jeg har faktisk PRØVD noen ganger å få hjelp, men det er ikke akkurat flust med muligheter når du trenger advokathjelp nei!
En av de lure advokatene jeg skulle sjekke hadde 'gratis konsultasjon opp til 1/2 time..' Jeg avtalte time, kom inn og presenterte saken. Sa jeg ville ha en uttalelse innenfor halvtimes-fristen. Jeg fikk en muntlig uttalelse og var utenfor kontordøra hans etter 34 minutter.. Uka etter dukket det opp en regning på 1 times advokathonorar til 1800,-
Jeg vurderte å klage han inn for advokatforeningen, men vi vet vel alle hvordan det hadde gått..
Skal du PRØVE å få sånn hjelp så sett opp saken skriftlig og grundig SAMT ta med advokatens navn og tilbud og forlang underskrift etter konsultasjonen! (Jeg har lært ja!)
Sitat av woff Vis innlegg
... Jeg vurderte å klage han inn for advokatforeningen, men vi vet vel alle hvordan det hadde gått..
Vis hele sitatet...
Jeg tror du fint kunne vunnet fram. Det er i andre advokaters interesse at deres yrkegruppe ikke blir stigmatisert på grunn av enkeltadvokaters grådighet. Jeg tror egentlig det ville gått ganske greit om du bare kontaktet advokaten direkte. De fleste vil ikke risikere sin integritet på noe slikt, og jeg tror det er sannsynlig at du fikk regningen ved en feil. Om dette ikke skjedde for lenge siden kan du prøve å kontake ham nå igjen for å høre
Sitat av 006Blondie Vis innlegg
Det jeg lurer på nå er hvordan det er mest gunstig å gjøre det i forhold til dagpenger fra NAV. Hvordan står jeg siden jeg ble sagt opp og ikke sa opp selv? Er det best å sykemelde seg i 2 mnd eller melde seg som arbeidsledig? Skulle egentlig jobbet i 2 mnd til også si opp selv, og deretter reise, men nå har jeg jo plutselig 2 mnd med dødtid. Noen som vet hva som er lurest å gjøre? Any tips??
Vis hele sitatet...
du står best mulig i forhold til nav,det er når du sier opp selv det tar lang tid...sykemeld deg hos lege pga denne traumatiske hendelse,råd nr 1..det gjør du frem til du skal reise

mitt beste råd er hvertfall

Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Det er feil.

Mulig det finnes advokater som ikke gidder å vurdere en sak uten å ta betalt, men de har forskjellig praksis, og de fleste (alle jeg har erfaring med) er villig til å hente inn sakens dokumenter/opplysninger og vurdere saken og gi deg råd om hvorvidt du har retten på din side eller ikke.

Så jeg støtter rådet om å ta kontakt med advokat.
Vis hele sitatet...
neinei det gjør du ikke vet du..for en møkkajobb på en matbutikk mens du er student,typen skulle jo reise om et par mnd uansett,hvem bryr seg

verste fall ender han opp med advokat regning på 50 tusen og tapssak..uansett blir det mye styr for han å følge opp dette fra studie i utlandet,som han evt må gjøre uansett

glem advokat,bare drit i å opplys neste arb giver om at du har jobbet der,ta sykepenga til du skal reise til utlandet å glem saken

evt drit i postkassa til matbutikken
Sist endret av alanapoli; 28. desember 2011 kl. 17:56.
Jeg har referert til saken i annen tråd her, den gikk for et år siden.. Det var en tap / tap sak uansett.. Ny advokat rådet til forlik for å avslutte saken før det kostet for mange penger da jeg UANSETT sakens utfall måtte betale egne saksomkostninger! Uansett om jeg vant altså! Så etter å ha kastet bort noen titusner har jeg lært MYE om kostnadsnivået til advokater!

Men, beklager avsporingen.. Hjelp heller TS og alle andre her med linker til advokater som jobber gratis!

@ alanapoli:
Nå kan du vel neppe sykmelde deg i en situasjon hvor du er oppsagt, så det rådet er idiotisk..
Sist endret av woff; 28. desember 2011 kl. 18:05.
006Blondie;

Les hva som står i kontrakten;

Arbeidgiveren din kan kan ikke gi muntlig oppsigelse,
den er ikke gyldig før du ser den skriftelig,
og da kan du kreve saklig begunnelse i tillegg.
Sitat av luiigii Vis innlegg
vis de tror du har tatt 1300 så er det ikke rart du måtte gå på dagen!
tyveri blir sett meget strengt ned på, på ALLE arbeids plasser å er en god nokk grunn til å gi deg fyken på dagen!
Vis hele sitatet...
Men de må kunne dokumentere det. Mistanke er ikke nok.

Dersom saken foreligger slik den er fremstilt vil jeg si dette er meget strengt. Dersom du er innenfor prøvetid kan de vel gjøre litt som de vil, men hvis du er fast ansatt ville jeg kjørt på med sak (eller hvertfall kontaktet advokat for å få en uttalelse).

Jeg vil foreslå at du avtaler et møte med sjefen, legger frem relevante lovparagrafer, og foreslår et kompromiss som innebærer at du jobber frem til du drar. Enhver bedriftsleder som er nogenlunde oppegående vil gå med på det.
Sist endret av Orph; 28. desember 2011 kl. 19:00.
Sitat av 006Blondie Vis innlegg
Hei! Det har seg altså sånn at jeg fikk sparken fra jobben min på julaften. Vet ikke en gang om det var en gyldig grunn til å sparkes? Kom på jobb kl 9 som avtalt hvor sjefen sa hun hadde inkalt sin sjef til et møte. Saken var at jeg to dager før hadde vært på et utested i byen (som ligger rett ved butikken jeg jobbet i). Der hadde jeg tatt noen øl, og hadde glemt igjen kortet mitt på jobben, og gikk for å hente det. Der møtte jeg en av kollegaene mine jeg så vidt sa hei til før jeg gikk tilbake for å betale. Grunnen til at jeg ble sparket var altså at jeg hadde vært full på jobb (eller arbeidssted) og vært på personalrommet utenfor arbeidstiden. De sa forøvrig også at en av kollegaene mine hadde blitt frastjålet 1300kr og antydet at dette var meg, noe jeg overhodet ikke har NOEN kjennskap til. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gå på dagen, og at securitasvaktene allerede hadde vært og hentet kortet og nøklene mine. Er dette i det hele tatt lov? På julaften, må gå på timen, og uten noen form for advarsel..?

Jeg reiser hvertfall for å studere utenlands om 2 måneder, og det er ikke aktuelt å finne en ny jobb for kun 2 mnd. Det jeg lurer på nå er hvordan det er mest gunstig å gjøre det i forhold til dagpenger fra NAV. Hvordan står jeg siden jeg ble sagt opp og ikke sa opp selv? Er det best å sykemelde seg i 2 mnd eller melde seg som arbeidsledig? Skulle egentlig jobbet i 2 mnd til også si opp selv, og deretter reise, men nå har jeg jo plutselig 2 mnd med dødtid. Noen som vet hva som er lurest å gjøre? Lurer også på hva slags rettigheter jeg har mtp at jeg hadde denne jobben i et halvt år og rakk å tjene ca. 50 000. Har tjent ca 45 tidligere i år på en annen jobb.

Any tips??
Vis hele sitatet...

Høres humbugg ut men som en annen sier over her stikk til nav og få dagpenger, er du heldig må du kanskje gå på noen kurs og disse varer cirka 1 måned(?) tror jeg.. så ordner seg nok
Grovt pliktbrudd er eneste gyldge grunn for avskjed på dagen, ja. Hvis du ikke har ansvar for barn eller firmaet er helt avhengig av image, og du har hengt utafor og skravla med kunder, så ville jeg tatt dette til høyeste hold og pressa dem for det de er verdt. Julaften? Du vinner lett.