Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 7473
Om muslimene får lov til å bygge moskee i nærheten eller på Ground Zero.

Betyr det da at vi kristne kan reise til Mecca og bygge kirke ?
Hvorfor tror du det er noen sammenheng der?
Dessuten anbefaler jeg deg å lese litt mer om hva som faktisk skal bygges og hvor. Den saken du referer til er det nemlig bare kristenkonservative idioter i USA som blåser ut av alle proporsjoner for å forsøke å skåre billige politiske poeng. Omtrent som posten din med andre ord.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Om muslimene får lov til å bygge moskee i nærheten eller på Ground Zero.

Betyr det da at vi kristne kan reise til Mecca og bygge kirke ?
Vis hele sitatet...
Morsomt at du sammenligner Mecca med New York. Ganske stort gap mellom å bygge et sakralbygg i New York, en høyst flerkulturell by, og å bygge en kirke i Islams hellige by. Tror du muslimer hadde fått bygget en moské i Vatikanet? Du kan heller ikke ha lagt mye jobb i å lese om saken, da du er litt på jordet om du tror de skal bygge en moské Ground Zero.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Betyr det da at vi kristne kan reise til Mecca og bygge kirke ?
Vis hele sitatet...
Så du mener at grunnlinjen for amerikansk lov og moral bør være Saudi-Arabia? De steiner folk der også så da kan vel amerikanere steine folk også?

Denne typen moralfilosofi er enkelt og greit bare feil. Jeg synes du skal erkjenne det og trekke det tilbake.

Det er tillatt med kirker i en rekke Islamske land. Muhammed selv garanterte trosfriheten til Jøder og Muslimer.

Den korrekte analogien hadde vært om muslimer burde kunne bygge moskeer i vatikanstaten.

Muslimer er i dette tilfellet amerikanere som bor i amerika og ønsker utføre sin tro i amerika. De ønsker jo ikke selv at saudi-arabiske standarder skal gjelde i Amerika - det er en stråmann.

Denne moskeen/samfunnsenter er heller ikke PÅ Ground Zero. Den er to kvartaler unna og kan ikke sees fra GZ.

Bør muslimer nektes å bygge moskeer i nærheten av London Subway, Madrid-stasjonen og Lockerbie også? Hvor skal det stanse? Når vi har klart sette likhetstrekk mellom hver eneste muslim og terrorister?
Sist endret av Kinseek; 24. august 2010 kl. 09:53.
Ɖexter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor tror du det er noen sammenheng der?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi ground zero er hellig grunn for amerikanere akkurat som Mecca er for muslimer?
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Kanskje fordi ground zero er hellig grunn for amerikanere akkurat som Mecca er for muslimer?
Vis hele sitatet...
Ground zero er ikke hellig, det er et ulykkesområde... slå opp hellig i ordboka
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Kanskje fordi ground zero er hellig grunn for amerikanere akkurat som Mecca er for muslimer?
Vis hele sitatet...
Men hva i alle dager har dette med bygging av en moské to kvartaler unna? Vil det si at ingen nybygg skal være i nærheten av GZ? Eller kun muslimske bygg? Eller bygg bygd av og er for muslimer?
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Kanskje fordi ground zero er hellig grunn for amerikanere akkurat som Mecca er for muslimer?
Vis hele sitatet...
...hvilket det ikke er. Mecca er en hellig by for religionen Islam og med tusenårig tradisjon som senter for religion - tilsvarende Vatikanet og Jerusalem.

Ground Zero er åstedet for et terrorangrep på nasjonen.

Og at ground zero har enorm betydning for amerikanere utelukker jo ikke at muslimer bygger moskeer i nærheten - spesielt ikke amerikanske muslimer. Muslimer var uskyldige offere i 9/11 de også, samt har måttet tåle uhorvelig mye stigmatisering.

Så hva med ground zero er det som ekskluderer muslimer?

Du ble stillt mange andre spørsmål også. Jeg antar at siden du åpnet en tråd om temaet at du var berett til å diskutere? Hvis du ikke kan svare på¨noen av disse ganske greie spørsmålene så sier vel det at du er ganske uforberedt. Isåfall ville jeg foreslått bruke bitellitt tid på å se på hva de vanlige svarene til de som synes det er greit er for noe.
Sist endret av Kinseek; 24. august 2010 kl. 10:02.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor tror du det er noen sammenheng der?
Dessuten anbefaler jeg deg å lese litt mer om hva som faktisk skal bygges og hvor. Den saken du referer til er det nemlig bare kristenkonservative idioter i USA som blåser ut av alle proporsjoner for å forsøke å skåre billige politiske poeng. Omtrent som posten din med andre ord.
Vis hele sitatet...
Det er også en veldig fin måte for republikanerne å fjerne fokus fra at de blokkerte muligheten for helsestøtte til de første som rykket ut til 9/11. Det er et PR-stunt igangsatt av republikanerne og dratt videre til komiske proporsjoner av "Tea Party'erne".
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Kanskje fordi ground zero er hellig grunn for amerikanere akkurat som Mecca er for muslimer?
Vis hele sitatet...
Haha, ja hvis du virkelig tror det så anbefaler jeg det å stikke fingeren i jorda for å få litt bakkekontakt. Det er ikke sammenlignbart engang.
Det er ikke ofte jeg poster argumenter fra en av verdens rikeste finansakrobater som attpåtil er konservativ republikaner og ordfører i New York, men gamlejøden Bloomberg har en fin tale om hvorfor det eneste riktige er å tillate dette bygget.
http://www.youtube.com/watch?v=kXm_fUDfJZQ
Sist endret av Mith; 24. august 2010 kl. 10:03.
Jeg kunne kalt deg en idiot, men jeg lar heller Charlie Brooker gjøre det for meg.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Kanskje fordi ground zero er hellig grunn for amerikanere akkurat som Mecca er for muslimer?
Vis hele sitatet...
Er ikke et snev av helligdom over Ground Zero, med mindre du kan legge frem kilder på at flya var lastet med relikvier eller noe sånt. Gjør som epledisco sier å slå opp "hellig" i ordboka.
Ɖexter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så du mener at grunnlinjen for amerikansk lov og moral bør være Saudi-Arabia? De steiner folk der også så da kan vel amerikanere steine folk også?
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg nevnte noe om steining! Steining har for lengst gått ut på dato.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Denne typen moralfilosofi er enkelt og greit bare feil. Jeg synes du skal erkjenne det og trekke det tilbake.
Vis hele sitatet...
Nei? Jeg har da rett til å ha mine egne meninger!

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er tillatt med kirker i en rekke Islamske land. Muhammed selv garanterte trosfriheten til Jøder og Muslimer.
Den korrekte analogien hadde vært om muslimer burde kunne bygge moskeer i vatikanstaten.
Vis hele sitatet...
Det må de gjerne gjøre for min del, men da skal kristne få bygge kirker midt i Mecca.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Muslimer er i dette tilfellet amerikanere som bor i amerika og ønsker utføre sin tro i amerika. De ønsker jo ikke selv at saudi-arabiske standarder skal gjelde i Amerika - det er en stråmann.
Vis hele sitatet...
Det har man sett eksempler på gang på gang at det ikke er tilfellet.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Denne moskeen/samfunnsenter er heller ikke PÅ Ground Zero. Den er to kvartaler unna og kan ikke sees fra GZ.
Vis hele sitatet...
Har vel ingenting å si så lenge det er i nærheten av GZ

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Bør muslimer nektes å bygge moskeer i nærheten av London Subway, Madrid-stasjonen og Lockerbie også? Hvor skal det stanse? Når vi har klart sette likhetstrekk mellom hver eneste muslim og terrorister?
Vis hele sitatet...
Jeg tror løsningen på dette hadde vært å glemt alt vi noensinne har lært og vet om religioner. Er dessverre religion som har ødelagt mye opp gjennom tidene.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Jeg tror løsningen på dette hadde vært å glemt alt vi noensinne har lært og vet om religioner. Er dessverre religion som har ødelagt mye opp gjennom tidene.
Vis hele sitatet...
Lurt!
Men da glemmer vi alt om religion akkurat kl 12.00, så får vi satt en strek over verdens kriger og konflikter.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Tror ikke jeg nevnte noe om steining! Steining har for lengst gått ut på dato..
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer, det gjorde du ikke; jeg nevnte noe om det. Grunnen til det var for å gjennom andre analogier vise hvordan jeg mener logikken din fører hen hvis vi er bitellitt konsekvente i bruken av den.

Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Nei? Jeg har da rett til å ha mine egne meninger!.
Vis hele sitatet...
Og vi andre har da ikke rett til å kritisere meningene dine? Har jeg utrykket ønske om at staten bør komme å plassere deg i kasjotten pga. av meningene dine?

Nei. Starter du en debatt må du forvente at andre kritiserer og debatterer meningene dine.

Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Det må de gjerne gjøre for min del, men da skal kristne få bygge kirker midt i Mecca..
Vis hele sitatet...
Men da er vi vel enige om at kristne ikke bygger kirker i Mecca og muslimer bygger ikke Moskeer i Vatikanet. Dog er jeg enda uenig i tankegangen din. Om Italienske katolikker og muslimer ble så glad i hverandre at de ville bygge gudshus sammen i Vatikanet så ville det jo være trist om politikk i Saudi-Arabia skulle legge føringer på disse menneskene en helt annen plass.

Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Det har man sett eksempler på gang på gang at det ikke er tilfellet..
Vis hele sitatet...
Så muslimer i Amerika ønsker å fjerne og endre amerikanske lover? Hvilke krav og ønsker fremmer muslimene i Amerika? Har de noen prominente talspersoner som lager helhetlige argumenter? Det er jo millioner av muslimer i Amerika, så hvordan finner vi ut hva veldig mange av dem mener til felles?

Vi ser gang på gang kristne som voldtar små barn og skattemotstandere som sprenger bygninger også i statene, men det sier vel ikke så veldig mye om kristne og skattemotstandere?

Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Har vel ingenting å si så lenge det er i nærheten av GZ.
Vis hele sitatet...
Så hvor går grensen for hvor hva som er "nært"? Kan muslimer ovehode bygge på nedre Manhattan? Manhattan? Eller i New York?

Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Jeg tror løsningen på dette hadde vært å glemt alt vi noensinne har lært og vet om religioner. Er dessverre religion som har ødelagt mye opp gjennom tidene.
Vis hele sitatet...
Ikke dumt.

Du har enda ikke forklart meg hva som gjør at muslimer peker seg spesifikt ut som en gruppe som ikke kan bygge en type bygninger nær Ground Zero.
Sist endret av Kinseek; 24. august 2010 kl. 10:19.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Det skal nevnes at det ikke var en moské som skulle bygges, men et muslimsk community center som skulle være åpent for alt og alle. Det var derimot et rom i denne bygningen som visstnok skulle brukes til moské...
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Tror ikke jeg nevnte noe om steining! Steining har for lengst gått ut på dato.
Vis hele sitatet...
Like fullt – er det religionsfrihet, så er det religionsfrihet. At de som fløy inn i tårnene var muslimer betyr selvsagt ikke at resten av muslimene deler deres meninger. På samme måte som at selv om Westboro Baptist Church hater homofile, så betyr ikke det at alle kristne hater homofile.

Sitat av Ɖexter
Det må de gjerne gjøre for min del, men da skal kristne få bygge kirker midt i Mecca.
Vis hele sitatet...
Trasser du eller fattet du ikke poenget? Det er din sidestilling av å bygge en moské mange hundre meter unna åstedet for en terrorhandling og å bygge kirker i Mekka som ikke stemmer. Å bygge kirker i Mekka kan sammenliknes med å bygge moskeer i Vatikanstaten, og ingen av delene vil nok falle i spesielt god jord.

Sitat av Ɖexter
Har vel ingenting å si så lenge det er i nærheten av GZ
Vis hele sitatet...
Jo, for hva er "i nærheten"? Innen ett kvartal? Innen to? Fem? På Manhattan i det hele tatt? I New York? Eller kanskje hele USA?
Sist endret av Provo; 24. august 2010 kl. 10:25.
Ɖexter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
...hvilket det ikke er. Mecca er en hellig by for religionen Islam og med tusenårig tradisjon som senter for religion - tilsvarende Vatikanet og Jerusalem.

Ground Zero er åstedet for et terrorangrep på nasjonen.
Vis hele sitatet...
Yeah, kan se den.
Men etter hva jeg har lest og sett på tv så var vel angrepet mest sannsynlig utført av radikale islamister? aka terrorister. Og så vidt jeg vet så er moskee en viktig del av den islamske troen? Derfor mener jeg det blir feil å bygge en moskee i nærheten av et slikt landemerket som radikale islamister var med på å lage. Blir som å spytte noen i trynet etter du har rævpult mora demmes foran nesa på de!

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Og at ground zero har enorm betydning for amerikanere utelukker jo ikke at muslimer bygger moskeer i nærheten - spesielt ikke amerikanske muslimer. Muslimer var uskyldige offere i 9/11 de også, samt har måttet tåle uhorvelig mye stigmatisering.

Så hva med ground zero er det som ekskluderer muslimer?
Vis hele sitatet...
Ja det er synd med alle livene som gikk tapt. Å da mener jeg alle.

Men står fortsatt på mitt at det blir feil å bygge en moskee i nærheten av GZ. De må gjerne utøve religionen sin. Bare ikke der....

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du ble stillt mange andre spørsmål også. Jeg antar at siden du åpnet en tråd om temaet at du var berett til å diskutere? Hvis du ikke kan svare på¨noen av disse ganske greie spørsmålene så sier vel det at du er ganske uforberedt. Isåfall ville jeg foreslått bruke bitellitt tid på å se på hva de vanlige svarene til de som synes det er greit er for noe.
Vis hele sitatet...
kan ærlig innrømme at jeg generaliserer veldig for å skape reaksjoner rundt dette svært kontroversielle teamet!

Sitat av Provo Vis innlegg
Jo, for hva er "i nærheten"? Innen ett kvartal? Innen to? Fem? På Manhattan i det hele tatt? I New York? Eller kanskje hele USA?
Vis hele sitatet...
Er ihvertfall altfor nære der de planlegger å bygge nå i min mening. Hvor langt unna det burde være er ikke opp til meg å bestemme.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Yeah, kan se den.
Men etter hva jeg har lest og sett på tv så var vel angrepet mest sannsynlig utført av radikale islamister? aka terrorister.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Og radikale islamister og terrorister bør absolutt ikke få bygge noe som helst - egentlig hvor som helst.

Men det er jo ikke noe problem i dette tilfellet da det ikke er radikale islamister eller terrorister som ønsker bygge. Er det din oppfattelse?

Logikken din sier at hvis jeg imorgen sprenger Rådhuset i Oslo så kan ikke Human-Etisk forbund lenger få lov til å bygge bygninger i Oslo sentrum.

Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Er ihvertfall altfor nære der de planlegger å bygge nå i min mening. Hvor langt unna det burde være er ikke opp til meg å bestemme.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg er urederlig av deg. Du mener at det er visse kriterier for hvem som kan bygge hva nært noe - men unnlater å hjelpe oss forstå hva som er "nært".

Jeg synes amerikanerne burde gripe denne muligheten til å ikke bare tillate muslimer bygge moskeer der; men omfavne og oppmuntre dem. Amerikanere bør gjøre det klart at terrorister ikke har monopol og spesielt eierskap over den Islamske tro. Hvis alle muslimer skal settes i bås med terrorister så oppmuntrer de til at flere og flere blir nettopp det. Dette er en unik mulighet for amerikanerne å inkorporere muslimer i samfunnet.
Sist endret av Kinseek; 24. august 2010 kl. 10:31.
Ɖexter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men det er jo ikke noe problem i dette tilfellet da det ikke er radikale islamister eller terrorister som ønsker bygge. Er det din oppfattelse?
Vis hele sitatet...
De er kanskje ikke radikale de som ønsker å bygge nei. Men de tilhører samme tro så vidt jeg vet. Bare litt forskjellige oppfatninger. Am i right? Eple detter ikke langt fra stammen dessverre.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Logikken din sier at hvis jeg imorgen sprenger Rådhuset i Oslo så kan ikke Human-Etisk forbund lenger få lov til å bygge bygninger i Oslo sentrum.
Vis hele sitatet...
Det syntes jeg er en fair avgjørelse om du sprenger rådhuset i Human-etisk forbunds navn. Hardt mot hardt!


Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det synes jeg er urederlig av deg. Du mener at det er visse kriterier for hvem som kan bygge hva nært noe - men unnlater å hjelpe oss forstå hva som er "nært".
Vis hele sitatet...
Sigh...

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes amerikanerne burde gripe denne muligheten til å ikke bare tillate muslimer bygge moskeer der; men omfavne og oppmuntre dem. Amerikanere bør gjøre det klart at terrorister ikke har monopol og spesielt eierskap over den Islamske tro. Hvis alle muslimer skal settes i bås med terrorister så oppmuntrer de til at flere og flere blir nettopp det. Dette er en unik mulighet for amerikanerne å inkorporere muslimer i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt på det på denne måten før, ser ditt poeng og tar det til meg
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
De er kanskje ikke radikale de som ønsker å bygge nei. Men de tilhører samme tro så vidt jeg vet. Bare litt forskjellige oppfatninger. Am i right? Eple detter ikke langt fra stammen dessverre.
Vis hele sitatet...
"Litt forskjellige oppfatninger"? Jeg vet ikke med deg; men jeg synes det er fundamentalt forskjellige oppfattelser mellom en som ønsker drepe tusener og en som ikke ønsker det.

Her kan du spare deg innpakningen og heller si rett ut at du mener over en milliard muslimer er roughly det samme som terrorister. Skulle logikken din være sann så mener jeg at vi burde ta vekk friheten til alle muslimer omgående. Jeg synes ikke terrorister og deres nære støttespillere bør få gå fri på gaten noe sted i verden. Ergo må vi vel da arrestere disse muslimene som ønsker bygge i New York? Vi vet navnene deres.

Men selvsagt så henger ikke logikken din på greip. Og det er åpenbart at du egentlig innser det selv - for da hadde du tatt opp mine analogier til prester som voldtar barn og skattemotstandere som sprenger og si at katolske kirker ikke bør få være nær skoler og Tea-Partiers ikke bør få bygge sentra nær statlige bygg.

Med din logikk så er terrorister ikke bare ekstremister av religionen, men de elementer vi bør dømme hele religionen, alle milliarder av troende skal dømmes etter de verste få. De er epler fra samme tre såklart.

Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Det syntes jeg er en fair avgjørelse om du sprenger rådhuset i Human-etisk forbunds navn. Hardt mot hardt!
Vis hele sitatet...
Så du mener Human-Etisk forbund skal ta straffen for en person som knapt har vært på et eneste av deres møter?

Hva om jeg var medlem i Norsk Handikapforbund og sprenger noen bygninger som ikke er tilrettelagt for rullestol? Skal samfunnet da også slutte tilrettelegge for rullestoler i nybygg? Vi kan fortsette denne logikken ad nauseum.

På engelsk kalles det "guilt by association" og går ut på at en person er skyldig bare vi klarer lage en kobling, assosiasjon, uavhengig om denne er god eller ikke. Jeg synes det er en grusom og umenneskelig logikk.
Sist endret av Kinseek; 24. august 2010 kl. 11:05.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
De er kanskje ikke radikale de som ønsker å bygge nei. Men de tilhører samme tro så vidt jeg vet. Bare litt forskjellige oppfatninger. Am i right? Eple detter ikke langt fra stammen dessverre.
Vis hele sitatet...
I tillegg til å være muslimer var de også menn. Vi bør derfor nekte menn å bygge i nærheten av ground zero.
Ɖexter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
"Litt forskjellige oppfatninger"? Jeg vet ikke med deg; men jeg synes det er fundamentalt forskjellige oppfattelser mellom en som ønsker drepe tusener og en som ikke ønsker det.
Vis hele sitatet...
Det at de har samme tro er for meg nok til at det bør stilles spørsmål når en fundamental bygning skal reises. Samme om det skal bygges og brukes av verdens snilleste muslimer. Det i mine øyne er en seier for terrorister, selv om de har en heeeelt annet syn på religionen sin en de fredelige muslimene!



Sitat av Kinseek Vis innlegg
Her kan du spare deg innpakningen og heller si rett ut at du mener over en milliard muslimer er roughly det samme som terrorister. Skulle logikken din være sann så mener jeg at vi burde ta vekk friheten til alle muslimer omgående. Jeg synes ikke terrorister og deres nære støttespillere bør få gå fri på gaten noe sted i verden. Ergo må vi vel da arrestere disse muslimene som ønsker bygge i New York? Vi vet navnene deres.

Men selvsagt så henger ikke logikken din på greip. Og det er åpenbart at du egentlig innser det selv - for da hadde du tatt opp mine analogier til prester som voldtar barn og skattemotstandere som sprenger og si at katolske kirker ikke bør få være nær skoler og Tea-Partiers ikke bør få bygge sentra nær statlige bygg.
Vis hele sitatet...
Skal vi etterfølge det tyske folk pga hva Hitler gjorde?
Nei
Skal vi slippe atmombome over Amerika fordi de bombet hiroshima?
Nei
Skal vi putte alle muslimer i en bås pga noe radikale muslimer gjorde?
Nei

Det er dessverre dit tankegangen går med en gang i dagens samfunn. Så jeg ser hvordan du kan trekke denne konklusjonen. Men sann mine ord jeg mener ikke at alle muslimer er terrorister!

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så du mener Human-Etisk forbund skal ta straffen for en person som knapt har vært på et eneste av deres møter?
Vis hele sitatet...
Om du ikke har vært på noen av demmes møter og ikke engasjert deg i demmes sak ser jeg ikke hvorfor du skulle sprenge noe som helst i Human-Etisk Forbunds navn uansett! Så spar deg.......

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hva om jeg var medlem i Norsk Handikapforbund og sprenger noen bygninger som ikke er tilrettelagt for rullestol? Skal samfunnet da også slutte tilrettelegge for rullestoler i nybygg? Vi kan fortsette denne logikken ad nauseum.
Vis hele sitatet...
Kan forsette med disse eksemplene til du blir grønn ja. Men det har ingenting med saken å gjøre
Jeg går ut ifra at jøder ikke skal få bygge synagoger i nærheten av auschwitz o.l heller da, ettersom dette da vil virke støtende for nynazister verden over?

(Joda, jeg drar den langt - og med vilje.)
Ɖexter's Avatar
Trådstarter
Den var vel i det lengste laget
Jeg synes det har blitt litt for mange analogier i denne tråden. USA skal være et friere land enn de landene det blir sammenliknet med. «Da skal vi få bygge kirke i Mekka» er helt fullstendig ugyldig, da USA faktisk har en grunnlov nettopp for å forhindre at noen ikke blir tillatt å praktisere deres religion. Å dra inn Vatikanstaten i dette synes jeg også er helt fjernt, da det også er et helt annet type samfunn enn det USA er. For øvrig var Vatikanet mot et forslag i Italia som ville forby bygging av flere moskeer.

La meg sitere fra den amerikanske grunnloven:
Sitat av http://www.usconstitution.net/const.html#Am1
Amendment 1 - Freedom of Religion, Press, Expression.

Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.
Vis hele sitatet...
Hele opptrinnet viser bare hvor mange som ikke har skjønt bæret av grunnloven. Ikke rart de lar rettighetene deres erodere.
Det er vel heller ingen moske såvidt eg veit,var det ikkje snakk om et bønnerom?Det finnes jo et kapell på gardermoen,men eg kaller gardermoen for ein flyplass for det.Ikkje ei kyrkje...
Ellers så er vel den amerikanske grunnloven så klar det kan få blitt på dette så om det føles rett eller feil er jo opp til individet men dei kan ikkje nektes å bygge.Bygget er privateigd og aktørene som vil kjøpe det er tilfeldigvis muslimer,markedsliberalisme i praksis som amerikaneren er så glad i.Bare ikkje når det gjelder muslimer da såklart..

Det kan kun bli ein seier for terroristene om det amerikanske folk og slike som deg Dexter lar det bli det,om det aksepteres så er det kun opp te muslimene å vise seg tilliten verdig.Noko eg trur vil gå veldig greit.

Forøvrig er religion tullete men folk får nå styre på som dei sjøl vil.

waffe
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Det at de har samme tro er for meg nok til at det bør stilles spørsmål når en fundamental bygning skal reises. Samme om det skal bygges og brukes av verdens snilleste muslimer. Det i mine øyne er en seier for terrorister, selv om de har en heeeelt annet syn på religionen sin en de fredelige muslimene!


Skal vi etterfølge det tyske folk pga hva Hitler gjorde?
Nei
Skal vi slippe atmombome over Amerika fordi de bombet hiroshima?
Nei
Skal vi putte alle muslimer i en bås pga noe radikale muslimer gjorde?
Nei

Det er dessverre dit tankegangen går med en gang i dagens samfunn. Så jeg ser hvordan du kan trekke denne konklusjonen. Men sann mine ord jeg mener ikke at alle muslimer er terrorister!
Vis hele sitatet...
Skal vi nekte alle muslimer å bygge et senter i nærheten av GZ som en følge av hva noen ekstremister gjorde?
Nei.

Jeg skjønner godt de som mistet noen under angrepet, og som derfor er sterkt i mot bygging av dette, men de har nok like mye "rett" i å kunne bygge noe der som alle andre, og bør ikke nektes. Riktignok mener jeg at muslimene burde utvise skjønn - og derfor bygge senteret litt lenger unna, for konfliktens skyld.

Velger å trekke inn karikatur tegningene i denne diskusjonene - Likefult hadde de som publiserte og forsvarte publiseringen av karikaturtegningene yttringsfriheten og "retten" på sin side, men det er burde vært mulig å utvise skjønn og ikke publisert dem igjen, selv om jeg forsvarer den første publiseringen av dem.
Sist endret av Dibsent; 24. august 2010 kl. 14:30.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Kanskje fordi ground zero er hellig grunn for amerikanere akkurat som Mecca er for muslimer?
Vis hele sitatet...
Hahah, KP!

Altså. Hvorfor skal ikke New Yorks muslimer få lov til å bygge moskè 2-3 kvartaler unna Ground Zero? Forresten så finnes det minst èn kirke i Mekka. Ihvertfall i følge google.

Det var heller ikke alle verdens muslimer som sto bak 9/11, det var en privat gruppe islamister med en leder fra Saudi Arabia. Deres ideologier har svært lite, eller ingenting i det hele tatt å gjøre med religionen Islam.
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Det er vel heller ingen moske såvidt eg veit,var det ikkje snakk om et bønnerom?Det finnes jo et kapell på gardermoen,men eg kaller gardermoen for ein flyplass for det.Ikkje ei kyrkje...
Ellers så er vel den amerikanske grunnloven så klar det kan få blitt på dette så om det føles rett eller feil er jo opp til individet men dei kan ikkje nektes å bygge.Bygget er privateigd og aktørene som vil kjøpe det er tilfeldigvis muslimer,markedsliberalisme i praksis som amerikaneren er så glad i.Bare ikkje når det gjelder muslimer da såklart..
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at det ikke er snakk om en moské bygget rett på Ground Zero, men om det så hadde vært tilfelle ville grunnloven beskyttet retten til å gjøre det. Ironien i det hele er at det er de som er mot dette bygget som er mest uamerikanske.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Det må de gjerne gjøre for min del, men da skal kristne få bygge kirker midt i Mecca.
Vis hele sitatet...
Midt i Mecca faktisk!
La oss fortsette å sammelikne med kristne. Hvor langt tror du vi kommer med å bygge en moské midt i vatikanet? Hvor mange muslimer tror du ikke blir nektet et religiøst samlingspunkt i mindre Amerikanske byer / forstader osv. Dag på dag bedriver kristne hverdagsrassisme, men å nekte noen muslimer å bygge et fritidssenter (det er ikke en moské) to og en halv kvartal fra Ground Zero på grunnlag av at kristne ikke får bygge kirker i Saudi Arabia er regelrett absurd. New York er ikke en veldig kristen by, det er en gedigen gryte av alt mulig rart fra hele verdens, Amerikas havn kan en si.
Ja nettopp det,me snakker om et bygg 2 kvartaler unna GZ der det vil finnes et bønnerom.Begrepet Outrage-bus er treffende her,alle skal være med men nesten ingen veit kvifor...
Innlegget mitt var ikkje mynta på deg Nichotin men bare generelt mine tanker rundt detta. :-)

Eg hadde denna praten med fatter over middag for et par dager sia og han hadde jo au kun fått med seg orda. Moske,Ground Zero og at Obama støtter muslimene.Ingen av delene stemmer jo.
Det var vel forøvrig muslimer i tårna den dagen i 2001 au,altså bortsett fra dei som kom litt brått på besøk?

waffe
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
De er kanskje ikke radikale de som ønsker å bygge nei. Men de tilhører samme tro så vidt jeg vet. Bare litt forskjellige oppfatninger. Am i right? Eple detter ikke langt fra stammen dessverre.

Det syntes jeg er en fair avgjørelse om du sprenger rådhuset i Human-etisk forbunds navn. Hardt mot hardt!
Vis hele sitatet...
...så, dersom jeg får et innfall og sprenger ...tja, f.ex. oslo plaza når f.ex. LLH har landsmøte der - og jeg sier at det er "for alle norges kristne/i kristendommens/guds navn", så er det rettferdig å diskriminere alle norges kristne pga dette? selv om de aldri har gitt meg noen som helst form for "godkjenning"/mandat til å gjøre, det og "lederne" på nasjonalt plan fordømmer handlingen min?

I såfall er det *veldig* mange kirker vi burde rive, hvis all faanskap som opp gjennom åra har blitt begått "i kristendommens/guds navn" skulle bety at man ikke fikk bygge kirker i områder rundt der dette har skjedd. Eller kanskje vi egentlig burde forby alle kristne adgang til disse områdene? Fint, helt greit for meg - husj, ut med dere, ut av norge, ut av europa, ut av USA og resten av amerika, ut av asia og afrika. I det hele tatt - gå og bosett dere på sydpolen, jeg tror det må være det eneste stedet i verden dere aldri har hatt noen trosfeller som har begått horrible ugjerninger som får 9/11 til å se ut som en barnebursdag i forhold, alt i religionens navn.

Sitat av Provo Vis innlegg
I tillegg til å være muslimer var de også menn. Vi bør derfor nekte menn å bygge i nærheten av ground zero.
Vis hele sitatet...
Nja, det er jo bygninger FOR menn det må være. Altså ingen herretoaletter i nærheten av GZ, og for guds skyld ikke PÅ.
Sist endret av atomet; 24. august 2010 kl. 15:14.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Om muslimene får lov til å bygge moskee i nærheten eller på Ground Zero.

Betyr det da at vi kristne kan reise til Mecca og bygge kirke ?
Vis hele sitatet...
Håper virkelig at amerika er litt mer fritt enn saudi arabia eller hvor enn det ligger hen.
Sitat av Ɖexter Vis innlegg
Den var vel i det lengste laget
Vis hele sitatet...
Hvorfor svarer du ikke på kritikken? Her kommer de med logiske sammenligninger, også sier du "Den var vel i det lengste laget" eller noe som får det til å høres som om det var ovedrivelse.

MIN mening er at du har et litt forvridd verdensbilde.
Et lite paradoks er at det er de samme Saudi Araberne (wahabi) som finansierte simulatortrening til kaprerne på 9/11 som nå finansierer moskeen ved ground zero.

(Og som har bidratt med mye penger til Norges største moske i Oslo)
Sitat av Wild Vis innlegg
Et lite paradoks er at det er de samme Saudi Araberne (wahabi) som finansierte simulatortrening til kaprerne på 9/11 som nå finansierer moskeen ved ground zero.

(Og som har bidratt med mye penger til Norges største moske i Oslo)
Vis hele sitatet...
Kilde på det?

waffe
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Wild Vis innlegg
Et lite paradoks er at det er de samme Saudi Araberne (wahabi) som finansierte simulatortrening til kaprerne på 9/11 som nå finansierer moskeen ved ground zero.

(Og som har bidratt med mye penger til Norges største moske i Oslo)
Vis hele sitatet...
Wahabi er ikke en organisasjon med en felles kasse som finansierer terrorprosjekter og moskeer. Wahabi er en gren innenfor Islam og definitivt den mest dominerende grenen. Wahabi muslimene som vil ha aktivitetssenteret i New York er neppe like fiendtlige som Wahabiene som trente kaprerne til 9/11.

Igjen: Wahabi er en gren innen Islam, ikke en organisasjon.
Sitat av Sio Vis innlegg
Igjen: Wahabi er en gren innen Islam, ikke en organisasjon.
Vis hele sitatet...
Men dominerende i Saudi Arabia, og praktiserer etter eget utsagn den eneste rette islam.

Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Kilde på det?

waffe
Vis hele sitatet...
For eksempel www.pprune.org

Faren min var ansatt som pilot i AA i 2001, det ble året før levert 2 stk B757/767 full motion simulatorer til SA, disse har beviselig vært brukt til å trene i alle fall 3 av kaprerne. Den fjerde hadde allerede lang erfaring som trafikkpilot på jet.
Sitat av Wild Vis innlegg
Men dominerende i Saudi Arabia, og praktiserer etter eget utsagn den eneste rette islam.
Vis hele sitatet...
Det spiller vel ingen rolle så lenge det er fastslått at det er en gren innen islam, og ikke en organisasjon. Å si at Wahhabi finansierte treningen til 9/11 er som å si at katolisismen finansierte Oklahoma City-bombingen.
Sist endret av Provo; 24. august 2010 kl. 16:33.
Helt på trynet at religiøse bygg skal bli bygd i det hele tatt mener nå jeg...
Sitat av Wild Vis innlegg
Men dominerende i Saudi Arabia, og praktiserer etter eget utsagn den eneste rette islam.



For eksempel www.pprune.org

Faren min var ansatt som pilot i AA i 2001, det ble året før levert 2 stk B757/767 full motion simulatorer til SA, disse har beviselig vært brukt til å trene i alle fall 3 av kaprerne. Den fjerde hadde allerede lang erfaring som trafikkpilot på jet.
Vis hele sitatet...

Liker at ordet rumour forekommer i tittelen på forumet du henviser til som kilde....
Ellers så er det vel ikkje kaprerane sin utdannelse me diskuterer her?

Saudi arabia er jo heller gode venner med USA så akkurat det bør jo være positivt om ikkje anna?

waffe
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Liker at ordet rumour forekommer i tittelen på forumet du henviser til som kilde....
Vis hele sitatet...
Vel, der finner du verdens største samling av profesjonelle piloter og andre mennesker som har noe som helst med luftfart å gjøre, kort sagt får man svar på alt man lurer på når det gjelder luftfart til tross for at forumet heter professional pilots rumour network.
Sist endret av Wild; 24. august 2010 kl. 17:17.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Wild Vis innlegg
Men dominerende i Saudi Arabia, og praktiserer etter eget utsagn den eneste rette islam.
Vis hele sitatet...
Dominerende i Oslo også, hva vil du frem til?
Sitat av Provo Vis innlegg
det er fastslått at det er en gren innen islam
Vis hele sitatet...
Ja, og denne grenen som omfatter Al Quaida organiserte og finansierte 9/11.

Om man tilhører en av konspirasjons leirene er det naturligvis ikke slik.
Sitat av Wild Vis innlegg
Men dominerende i Saudi Arabia, og praktiserer etter eget utsagn den eneste rette islam.
Vis hele sitatet...
Hva så? Det er da bortimot standard at religiøse folk mener at deres gren/variant/religion er den eneste sanne, den eneste rette osv. Men wahabi er vel en relativt omstridt gren innenfor islam såvidt jeg husker
Sitat av Sio Vis innlegg
hva vil du frem til?
Vis hele sitatet...
At wahabistene finansierer moskeer verden over. (Ot selvfølgelig) hva temaet i denne tråden angår.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Wild Vis innlegg
At wahabistene finansierer moskeer verden over. (Ot selvfølgelig) hva temaet i denne tråden angår.
Vis hele sitatet...
Wahabiene finansierer ikke moskeer verden over, noen gjør det, men ikke alle. Wahabiene i Oslo finansierer moskeen der, Wahabiene i New York vil ha et aktivitetssenter, og noen ekstreme Wahabier har finansiert terrorisme. Men ikke tro at alle Wahabiene tenker likt og har samme mål, de bare utøver religionen sin med noen likhetstrekk.

Få det inn i hodet folkens, hva slags gren innen Islam man tilber sier ingenting om man finansierer terrorisme eller ei.
Sitat av Wild Vis innlegg
Vel, der finner du verdens største samling av profesjonelle piloter og andre mennesker som har noe som helst med luftfart å gjøre, kort sagt får man svar på alt man lurer på når det gjelder luftfart til tross for at forumet heter professional pilots rumour network.
Vis hele sitatet...
Eg tviler ikkje,men om eg intressert i å lære meir om ulike grener av islam så hadde eg neppe brukt det som kilde for å bevise ein påstand om sammenhengen mellom finansiering av terrorangrep og finansiering av moskeer...

waffe
Sitat av Sio Vis innlegg
Wahabiene finansierer ikke moskeer verden over, noen gjør det, men ikke alle. Wahabiene i Oslo finansierer moskeen der, Wahabiene i New York vil ha et aktivitetssenter, og noen ekstreme Wahabier har finansiert terrorisme. Men ikke tro at alle Wahabiene tenker likt og har samme mål, de bare utøver religionen sin med noen likhetstrekk.

Få det inn i hodet folkens, hva slags gren innen Islam man tilber sier ingenting om man finansierer terrorisme eller ei.
Vis hele sitatet...
Err , De som vil ha aktivitets senteret i NY er ikke wahabister men Sufister , en høyst fredlig og smått merkverdig retning innenfor Islam , som ofte blir forfulgt selv i islamske land.

Og dette bygget skal bygges 2 kvartaler unna nordre delen av Ground Zero, og forøvrig så er de som sponser det noe som heter The Cordoba Center .