Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3599
Er det slikt at kroppen tåler mer når man er full?
Med tåler mer, så mener jeg av typen knall og fall. Hadde nemlig en liten diskusjon med fatteren om akkurat det der, og han mener hardnakket det. Han mener nemlig at musklene i kroppen er mer avslappa, og kroppen tåler derfor en større ytre påkjenning. Av personlig erfaring synes jeg dette høres riktig ut, da jeg har tryna ned alt fra kjellertrapper til klatrestativ under alkoholrus uten varige men. Men allikevel er jeg skeptisk.

Noen som veit?
Tåler mer påkjenning har jeg ikke hørt om. Derimot øker smerteterskelen (virker bedøvende) (fant ikke på noe bedre ord) øker ettersom hvor mye du drikker.
Sist endret av Spelly; 10. juli 2010 kl. 20:08.
Du merker det dagen der på Der og da så er det kanskje ikke så vondt.
Alkohol har en bedøvende effekt, så dermed vil man ikke føle smerte under påvirkning.
Men det at man merker det dagen etterpå er sikkert og visst, hehe.
En ting er at alkohol bedøver evnen vår til å føle smerte.

Trådstarter lurer på om man også lettere kommer unna fall og slikt uten beinbrudd fordi musklene er avslappet som følge av alkoholen. Jeg har hørt det mange ganger før i England også, om det har noen rot i sannheten vet jeg ikke.
Kroppen blir selvfølgelig like skadet når man er full. Trodde du at alkohol gjør kroppen hardere?
Mr.Bango's Avatar
Trådstarter
Ja, riktig. At alkohol har en bedøvende effekt er jo en kjent sak (det ble tross alt brukt som bedøvingsmiddel av leger og kvakksalvere back in the data). Men dette med den mulige skadereduserende effekten er interssant, om den har noe rot i virkeligheten.

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Kroppen blir selvfølgelig like skadet når man er full. Trodde du at alkohol gjør kroppen hardere?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke hardere. Kanskje mjukere og eventuelt at den tåler mer belastning sånn sett.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:18.
Kjørelærern min fortalte på trafikkalt grunnkurs om en mann som hadde vært ute å fyllekjørt og så crashet. Denne mannen kjørte foran henne. Han hadde slippet unna med noen par skrammer, grunnet han var full, og dermed så fulgte kroppen bevegelsene som kom etter smellet. Det var ihvertfall slik jeg forstod det
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Er det slikt at kroppen tåler mer når man er full?
Med tåler mer, så mener jeg av typen knall og fall. Hadde nemlig en liten diskusjon med fatteren om akkurat det der, og han mener hardnakket det. Han mener nemlig at musklene i kroppen er mer avslappa, og kroppen tåler derfor en større ytre påkjenning. Av personlig erfaring synes jeg dette høres riktig ut, da jeg har tryna ned alt fra kjellertrapper til klatrestativ under alkoholrus uten varige men. Men allikevel er jeg skeptisk.

Noen som veit?
Vis hele sitatet...
Det første man faktisk lærer når man lærer fallteknikk er å slappe av i kroppen, så ja; faren din har nok mer eller mindre rett. Fulle mennesker har en sterk tendens til å ikke å reagere når de faller, og klarer dermed å holde kroppen slapp i en grad som edru mennesker ikke kan klare.

Er musklene spente og harde vil for det første selve kollisjonen gjøre større skade (mykhet tar av for endel av sjokket), men du introduserer også en bekraktelig fare for strekkskader som simpelten ikke kan skje om musklene ikke er strammet. En person som er grisefull vil nok mer eller mindre rulle ned trappa, og å rulle bortover er en fin måte å få vekk bevegelsesenergi harmløst. En edru person vil fort instiktiv forsøke å stoppe fallet, og vil dermed pådra seg større sjokk i det han setter ut armen eller spenner ryggraden.
Sist endret av DumDiDum; 10. juli 2010 kl. 20:51.
Faren til en kamerat slo hodet stygt pga. ett fall fra flere meter etter at han hadde fått i seg noen glass for mye.
Han har idag noen ødelagte funksjoner i hjernen, legene sa dog visstnok at han hadde dødd om han ikke hadde drukket, hvorvidt det de sa var sant eller ikke kan man vel bare fundere på. Men igjen så var det alkoholen sin skyld at han falt. :P
Det stemmer at kroppen kan reagere mykere/mer smidig under påvirkning av alkohol, men samtidig svekkes jo reaksjonsevnen, så skader vil lettere kunne inntreffe også.

Btw: http://en.wikipedia.org/wiki/Zui_Quan
Sist endret av mentalmelt; 10. juli 2010 kl. 21:40.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Kroppen blir selvfølgelig like skadet når man er full. Trodde du at alkohol gjør kroppen hardere?
Vis hele sitatet...
Aldri presenter teori som fakta.
OT: Mentalmelt said it
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:18.
Sitat av Sicknature Vis innlegg
Alkohol har en bedøvende effekt, så dermed vil man ikke føle smerte under påvirkning.
Men det at man merker det dagen etterpå er sikkert og visst, hehe.
Vis hele sitatet...
Visst eg har skjønt deg riktig, så seier eg bare.

Kroppen merker heller litt mindre smerte enn det som er normalt, ikkje at du ikkje vil føle nokken smerte i det heile tatt :P

Har eg misforstått?
Sist endret av Fyllingz; 10. juli 2010 kl. 22:02.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
MEN, hvis du ikke var full, er det ikke sikkert du hadde falt ned den trappa, og ikke hadde skadet deg i det hele tatt.
Som presentert over: - skadene merkes ikke i like stor grad som hos en edru person, MEN: - i.o.m en langt mer tregere reaksjonsevne , blir endel skader mindre/svakere hos et individ med alkoholpåvirkning, enn uten. Dette grunnet dets refleksjonsevne,(ved refleksjonspåvirkning i midtre ryggmarg), som vil gi individet en noe senere, og mer "sløv" reaksjon pån dets nervepåvirkninger.
Hmm.. ikke enkelt å fortelle om via det norske språk, (jeg er heller dårlig), men spør heller - så kan jeg sjekke litt nærmere og skrive på mer forståelig norsk...
Folk blander litt sammen her ser det ut som... det å få VONDT og å faktisk SKADE seg som i brekke et bein, brekke nakken, osv. er ganske forskjellige ting!

I en beruset tilstand kjenner vi jo ikke smerte like godt... det kan vi vel alle være ganske enige i?

Man har lettere for å komme i situasjoner som kan føre til skader når man er beruset, agree?

I forhold til om det er lettere å unngå å skade seg skikkelig i mange situasjoner når man er beruset, i motsetning til om man er full, så tror jeg (med stor vekt på TROR JEG, altså dette er MIN mening og jeg er ikke her for å pushe den på deg, bare ytre den.) at man ikke har like stor sjans for å brekke noe når uhellet først er ute, fordi man er mye slappere i kroppen.

så om du for eksempel setter fast armen i noe mens du faller, så holder du ikke igjen armen med musklene, så den blir litt smidigere enn vanlig, og du unngår at den knekkes. Og sånn er det mange situasjoner som reddes av det faktum at du er slapp.

Essensen av det hele er: Krooppen din TÅLER ikke mer enn vanlig, men den UNNGÅR en del skader ved å vri seg lettere unna ting, og ved at musklene fungerer som en pute, heller enn å stramme seg og gjøre den utsatte lemmen stiv.
Både og, blir vel det nærmeste svaret. I knall og fall hvor det lønner seg å være litt ekstra gelè er det bra, mens i andre fall, hvor du trenger musklene for å f.eks ikke knekke ben osv, vil det være en ulempe..
Sitat av Tortia Vis innlegg
Kjørelærern min fortalte på trafikkalt grunnkurs om en mann som hadde vært ute å fyllekjørt og så crashet. Han hadde slippet unna med noen par skrammer, grunnet han var full.
Vis hele sitatet...
For en kjørelærer! Hva prøvde han å lære dere? Skal du først kræsje, kan du like gjerne være dritings? *riste på hodet*
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hun fortalte det i sammenheng med hvor dumt det er å kjøre beruset.....hadde fyren ikke vært beruset hadde han ikke crashet, det er sikkert lett for oss å være enige om?
Sitat av Emptyy Vis innlegg
For en kjørelærer! Hva prøvde han å lære dere? Skal du først kræsje, kan du like gjerne være dritings? *riste på hodet*
Vis hele sitatet...
Pfft mulig å misforstå? Det er et vitenskapelig faktum at en person som krasjer som er under beruset tilstand har mindre sjanser for å få skader enn en som er edru.

Så JA, om valget er mellom å krasje edru eller krasje beruset så hadde jeg drukket 1 liter vodka hver eneste gang.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Pfft mulig å misforstå? Det er et vitenskapelig faktum at en person som krasjer som er under beruset tilstand har mindre sjanser for å få skader enn en som er edru.

Så JA, om valget er mellom å krasje edru eller krasje beruset så hadde jeg drukket 1 liter vodka hver eneste gang.
Vis hele sitatet...
Disse "vitenskapelige" bevisene vil jeg gjerne se får jeg velger og tro deg i det hele tatt.
Kan godt tro at en skader seg mindre om man er full/avslappet når man tryner.
En kollega av meg var så 100% overbevist om dette at han faktisk klartret opp på en grunnmur som var 2 meter 70 cm høy og "slapp" seg i fritt fall ned i grusen. Foruten pusten slått utav seg reiste han seg uten en skramme, selfølgelig mente vi alle at det var kun flaks. Noe som resulterte i at han gjentok det samme med samme resultat.

Nåh det kan tenkes at dette er kun gullhår i ræva, men jeg tolker det som at man tåler mye mer dersom man er avslappet når man tryner
Sitat av Renik Vis innlegg
Kan godt tro at en skader seg mindre om man er full/avslappet når man tryner.
En kollega av meg var så 100% overbevist om dette at han faktisk klartret opp på en grunnmur som var 2 meter 70 cm høy og "slapp" seg i fritt fall ned i grusen. Foruten pusten slått utav seg reiste han seg uten en skramme, selfølgelig mente vi alle at det var kun flaks. Noe som resulterte i at han gjentok det samme med samme resultat.

Nåh det kan tenkes at dette er kun gullhår i ræva, men jeg tolker det som at man tåler mye mer dersom man er avslappet når man tryner
Vis hele sitatet...
Så han klatret aldri opp og hoppet i edru tilstand? Da har du jo faktisk ikke utført noe for å finne ut om det gjør vondere, bare om det gjorde vondt i fylla. Like vondt som....hva?
Ikke tenkt på dette før jeg har TRYNA MASSE i trappa i fylla, sånn grisefylla jeg ikke husker noe av men har blitt fortalt. Og har liksom aldri brukket noe eller fått noen skader annet enn noen blåmerker. Falt så stygt at jeg burde vært jævlig skada også, men neida. Så er sikkert noe i det du sier der
Sitat av tafsern Vis innlegg
Så han klatret aldri opp og hoppet i edru tilstand? Da har du jo faktisk ikke utført noe for å finne ut om det gjør vondere, bare om det gjorde vondt i fylla. Like vondt som....hva?
Vis hele sitatet...
Han gjorde det mens han var edru. Mente ikke at det gjør vondere, men at man skader seg mindre---
aner ikke hvor mange tær og fingere jeg har brukket under alkoholru,s har det ikke vært pain i det hele tatt.
men en gang jeg knakk tåa i edru tillstand, var det jaggu vondt.

så ja jeg tror pappaen din er inne på noe.
Jeg veit om en som ble banka opp, helt sjukt også. Han havnet selvfølgelig på sjukehuset, og der sa faktisk legen at det var veldig bra at han hadde drukket. Rett og slett fordi han hadde fått mye større og langvarige skader dersom han hadde vært edru. Han sa også at smerten hadde vært så høy at han kanskje ikke hadde klart det. Så, ja, jeg tror faktisk at kroppen tåler mer ytre påkjenning dersom man er beruset på alkohol.

Men, når det er sagt, så er jeg ganske sikker på at det er lurt å være nykter når man skal sloss uansett
Det er faktisk noe i det faren din sier. Les det første punktet på denne listen fra cracked.com som de kaller "the 6 most surprising ways alcohol actually good you".

Det er stort sett at kroppen ikke spenner muskler eller forventer anslaget like mye, som igjen fører til mindre skader da beine dine ikke knekker som greiner. Myke ting har vanskeligere for å knekke enn stive. Dette i tillegg til at alkohol virker bedøvende.
Sist endret av pinnsvinet; 19. september 2010 kl. 16:11.
Sitat av Sicknature Vis innlegg
Faren til en kamerat slo hodet stygt pga. ett fall fra flere meter etter at han hadde fått i seg noen glass for mye.
Han har idag noen ødelagte funksjoner i hjernen, legene sa dog visstnok at han hadde dødd om han ikke hadde drukket, hvorvidt det de sa var sant eller ikke kan man vel bare fundere på. Men igjen så var det alkoholen sin skyld at han falt. :P
Vis hele sitatet...
Nå hadde han vell ikke falt hvis han ikke var full da.

Godt mulig du tåler litt mer når du er full, men det veies nok opp igjen med at du skader deg mer