Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2800
Heisann, bare lurte på hva folka syntes om Dagfinns nye forslag, om at snus skal bli 40% dyrere (correct me if im wrong) Og det han sier er: " Mange flere røykere har gått over til snus" men vil ikke det være positivt da? snus er jo definitivt mye mindre skadelig en røyk!! Så skjønner meg ikke helt, men hva synes dere?
Er ikke særlig bekymret så lenge Høybråthen sitter i opposisjon.
Jeg tror jeg raskt kan oppsumere alle meningene til alle folka i hele verden om emnet:

De som snuser forbanner seg over det.
De som ikke snuser bryr seg ikke om det.

Det finnes unntakvis personer som ikke følger denne standarden, de får svare for seg selv.
Nei det er jo dyrt nokk fra før av!
Hvis snus blir dyrere en røyk vil jo flere gå over til røyking, dette vil jo fucke opp lungene til de som gjør det.
Så i stedenfor og løse noe, så vil det jo bare skape enda flere helseproblemer.
Hvis Dagfinn får viljen sin, er det vel ikke lenge til en boks snus koster omlag 100kr da..

Hater dagfinn!!!!!!!
Sist endret av Heisenberg1; 2. januar 2007 kl. 23:50.
Denne posten har vel egentlig ikke stort å gjøre under "rusmidler" ?
Kan noen drepe Dagfinn Høybråthen. Den lille jesusklysa skal jo forby alt som er morro.

Ser for meg KRF med flertall:

Nikotin: totalforbudt
Alkohol: Straffbart
Homofili: Dødstraff
Sex: Dødstraff
Sitat av Thedeeq
Kan noen drepe Dagfinn Høybråthen. Den lille jesusklysa skal jo forby alt som er morro.

Ser for meg KRF med flertall:

Nikotin: totalforbudt
Alkohol: Straffbart
Homofili: Dødstraff
Sex: Dødstraff
Vis hele sitatet...
Det blir litt for useriøst å angripe politikken til KrF med å si dette her. Bakgrunnen for at KrF vil holde høyt prisnivå på rusmidler, er fordi det er en sammenheng mellom pris og forbruk. Og snus har eksplodert i det siste - med deres syn så blir det helt naturlig å rette fokus på også snus nå. Rusmidler koster samfunnet dyrt også. Hva har sex og homofili å gjøre på denne listen din forresten?
Jeg syntes det er direkte latterlig. snusen skal enten gå ned eller holde seg på samme prisen.
KrF bruker samme taktikk overfor rusmisbruk som London gjør for overfylte T-baner: De gjør det for dyrt for de fattige! Genial løsning egentlig. De rike har jo penger og ressurser til å holde fasaden, og dessuten holde bruken ved like. De fattige har ingen av delene, og syns derfor bedre. Så la oss kvitte oss med de som syns, ved å rett og slett gjøre snus til en luksusvare. I love it.

Edit: Jeg håper det kom gjennom at jeg med dette kritiserer KrFs rusmiddelpolitikk generelt, ikke bare ang. snus/tobakk.
Sist endret av xtapolapocetl; 3. januar 2007 kl. 00:18.
egentlig gir jeg vel faen i det siden jeg ikke snuser selv, men hadde vel ikke gjort noe om det hadde gått opp litt. da hadde det forhåpentligvis blitt færre fjortiser med snusleppe... tragisk når unger helt ned i 10-12årsalderen snuser...=/
Så dere tror altså at det kun er KrF som holder avgiftsnivået på rusmidler høyt? Kanskje på tide å se hvor liten oppslutning de har på stortinget, og skjønne at det er flere som mener dette. Jeg synes ikke KrF bør få refsen alene fra dere som er for lave avgifter på rusmidler.

Alkohol- og narkotikaproblemene er i dag vårt største sosiale og helsemessige problem. Dette er alle de politiske partiene klar over, men det er lett å forbinne det med KrF siden det er en av deres hovedsaker i politikken. Det er synlig i dag at Norge har mindre problemer med rus enn en rekke andre vestlige land, og det kan kanskje forklares som et resultatet av en restriktiv politikk på området.

Måten Norge angriper rusmisbruk kan ikke sammenlignes med overfylte T-baner. Rett og slett. Trengs ikke en forklaring engang.
Er vel bare å bruke www.buysnus.com flittigere da
Sitat av Thedeeq
Kan noen drepe Dagfinn Høybråthen. Den lille jesusklysa skal jo forby alt som er morro.

Ser for meg KRF med flertall:

Nikotin: totalforbudt
Alkohol: Straffbart
Homofili: Dødstraff
Sex: Dødstraff
Vis hele sitatet...
Ganske enig, med et par unntak..
Alkoholen skulle vært lovlig i kirkelig sammenheng ("Jesu blod, etc, etc, etc)
Og sex gir ikke dødsstraff, med mindre det er a) Med prevensjon eller b) Utenfor ekteskapet.
Ingen av disse reglene gjelder dog for gruppen "Annsatt i statskirken, eller medlem i KrF" (Les: Prester med venner).
Det har ikke noe å si om prisene går opp, nordmenn kjøper likevel det de måtte ville ha! Folk bare irriterer seg mer...
Sitat av Matthiesen
Det blir litt for useriøst å angripe politikken til KrF med å si dette her. Bakgrunnen for at KrF vil holde høyt prisnivå på rusmidler, er fordi det er en sammenheng mellom pris og forbruk. Og snus har eksplodert i det siste - med deres syn så blir det helt naturlig å rette fokus på også snus nå. Rusmidler koster samfunnet dyrt også. Hva har sex og homofili å gjøre på denne listen din forresten?
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er koster snus samfunnet dyrt ?
Hvis snusen blir satt opp til 100 kroner, så slutter jeg på dagen. Men det var kanskje meningen også da. får vel gå over til plaster da, det er jo faktisk billigere, og man slipper all mekkingen.
Viss prsien blir 40% dyrere kommer snus til å bli smugglervare nummer 1 fra svergie.
Personlig er jeg ikke redd for Høybråtens forslag, med tanke på hans maktpossisjon.
Har ikke snusprisen gått opp i Sverige?

Jeg for min del håper snus blir 200% dyrere
snusprisen skulle vel gå opp i sverige nå på nyåret..

det at snusen blir dyrere i norge gjør meg ingen ting.. har aldri fatta dealen med snus, fjærner værtfall ikke røyksuget hos meg
En snusboks koster 27 kroner i Sverige..!
Koster jo det dobbelte her!
Er jo mer en dyrt nokk allerede..!
Blir snusen 40% dyrere har jeg ikke annet valg enn å slutte .. Det blir jo altfor dyrt
jeg bor like ved svergie og det siste jeg hørte for prisen på snus der var 10 kr for general bake men trur den har gått opp til rundt 20.
Sitat av cannabis-manndi
jeg bor like ved svergie og det siste jeg hørte for prisen på snus der var 10 kr for general bake men trur den har gått opp til rundt 20.
Vis hele sitatet...
Det er nok en stund siden general bake kosta 10 kroner. Jeg bor 45 minutter fra Svinesund, og så lenge jeg kan huske har det kostet 20 kroner boksen. Eller omtrent 25 svenske.
Men har hørt at snus prisen skal gå opp i Sverige og, men det vil jo uansett være mye billigere i Sverige enn i Norge.
Sitat av cannabis-manndi
jeg bor like ved svergie og det siste jeg hørte for prisen på snus der var 10 kr for general bake men trur den har gått opp til rundt 20.
Vis hele sitatet...
På svinesund koster ihvertfall 25 kroner for boksen bake/pose whatever.
Kronan, som er den billigste snusen (pr. dags dato som jeg vet om) koster 14 svenske kroner.

Tror du bør sjekke talla dine.

Nå i 2007 skulle snusboksene gå opp 10 kr. pr stk, hvis jeg ikke tar helt feil her nå.
Fuck Dagfinn Faen ! Suns Er Snus Fornuftig :d
Jeg er ofte å handler snus på Svinesund, og sist gang jeg sjekket var prisene:

20,- General Porsjon
25,- General Løs

Det er snakk om at, iallefall, løssnusen skal gå opp til 35 (eller 38?) norske kroner i 2007.
Sitat av MartinB
Det er nok en stund siden general bake kosta 10 kroner. Jeg bor 45 minutter fra Svinesund, og så lenge jeg kan huske har det kostet 20 kroner boksen. Eller omtrent 25 svenske.
Men har hørt at snus prisen skal gå opp i Sverige og, men det vil jo uansett være mye billigere i Sverige enn i Norge.
Vis hele sitatet...

nå bor jeg ved charlottenberg det kan jo vært utsalg eller noe da kanskje dem var gamle eller noe
Sitat av Thedeeq
Kan noen drepe Dagfinn Høybråthen. Den lille jesusklysa skal jo forby alt som er morro.

Ser for meg KRF med flertall:

Nikotin: totalforbudt
Alkohol: Straffbart
Homofili: Dødstraff
Sex: Dødstraff
Vis hele sitatet...
Hvis Sex hadde vært dødstraff hadde jo menneskene dødd ut. Synes at de som vil røyke/snuse skal få lov til det. Det er ett fritt land vi lever i...er det vel?
ok, se det på denne måten til dere som støtter prisøkning da, som sagt er det jo positivt at røykere starter med snus ( eller?) og når prisen går opp på snus. så bang tilbake på røykinga igjen, altså enda værre. Kan ikke se noe positivt i prisøkning på snus. Og ja, snus vil da bli #1 smugle vare fra sverige!
Sitat av Kugie
Og ja, snus vil da bli #1 smugle vare fra sverige!
Vis hele sitatet...
At snus blir smuglevare er ikke noe å bekymre seg over. Vi har vanlige rutiner på fortolling, og det er mer enn nok til å stoppe de som absolutt skal hamstre en kartong med seg. Samtidig er det ikke så mange som bor nærmt nok grensen til å ta seg bryet. Økte avgifter på snus vil rett og slett bare føre til 1 ting. Det er mindre snusing og mifornøyde snusere i noen år.

Dessuten trenger vi ikke diskutere dette så alvorlig så lenge KrF sitter i oposisjon. Når dere hører Jens si det samme kan vi heller krangle om dette.
okei bare en liten tanke. Selv har jeg snust en del, men har aldri prøvd og slutte så jeg veit ikke hvordan det funker. Men er sikkert mange som har problemer med dette, og gjør det som kan for å få tak i snus. Altså stor smugling f.eks. eller ikke sikkert alle som har lyst å bruke de 100kr på boksen. Men enig med at enda ikke noe å være bekymra for siden KrF ikke sitter i opposisjon.

- eller som Matthiesen sier, at antall snusere blir mindre, men jeg tipper de fleste vil da gå over til røyk! (NO!)
Sist endret av Kugie; 3. januar 2007 kl. 19:20.
Har aldrig bryd meg om dop, røyk,snus. For meg versetter jeg dritten under skoa mine mer.

Kanskje på tide å slutte siden det blir så dyrt? Da kan man heller bruke pengene sine på noe annet.
Sitat av Arath.inc
Har aldrig bryd meg om dop, røyk,snus. For meg versetter jeg dritten under skoa mine mer.

Kanskje på tide å slutte siden det blir så dyrt? Da kan man heller bruke pengene sine på noe annet.
Vis hele sitatet...
Som sagt var det det med og slutte da:P hehe
Jeg snuser ikke selv, men jeg tror det vil motivere folk til å slutte å snuse. Og gjøre at færre begynner. Så for min del har jeg ikke noe imot at prisen blir satt opp.
Sitat av Arath.inc
Kanskje på tide å slutte siden det blir så dyrt? Da kan man heller bruke pengene sine på noe annet.
Vis hele sitatet...
Men hva skjedde da med "egen fri vilje" ?!
Hvis alle snusere blir "tvunget" til å slutte (vel og merke sett i gåseøyne), så har du jo hverken muligheten til å foreta egne valg mener jeg. De fleste vil vel nekte å betale en så grotesk pris som hundre kroner pr boks, og da står man jo igjen med to valg.

1. Slutte å snuse
eller...
2. Smugle fra Sverige som så mange før meg har sagt

Dette resulterer i mindre inntekt for staten, med annet de kompenserer for dette ved å bøtelegge en hel haug irriterte nordmenn som ikke har greid å slutte eller faktisk liker å snuse og vil fortsette med det!

Det blir jo til at folk ikke får lov til å gjøre det de vil, og hvorfor skal de ikke få lov til det så lenge det er lovlig å snuse i Norge Nasjonen?!

Ps! For de som ikke har lyst til å slutte, betyr jo også dette at de foretrekker å bruke pengene sine på snus og ikke har behov for å slutte av økonomiske årsaker. Hvis folk mener de har nok penger til å snuse, og samtidig ha det gøy på fritiden burde vel ikke dette være et akseptabelt argument i det hele tatt!