Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4805
(edit: IHVERTFALL) i religiøs, kulturell, og spirituell sammenheng...:

i norge er det veldig masse religionsfrihet og religiøs toleranse skal vi tro politikerne og den gjennomsnittlige nordmann... selvfølgelig skal det være sånn, det er jo en menneskerett!:

http://no.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet
http://no.wikipedia.org/wiki/Religi%C3%B8s_toleranse

http://no.wikipedia.org/wiki/Mennesk...kl%C3%A6ringen
http://no.wikipedia.org/wiki/Mennesk...en#Artikkel_18

tankefrihet er også viktig. ellers kunne jo ingen hatt noen meninger, og vi hadde ikke kommet noen vei.. det er jo rett go slett demokrati i praksis!

http://no.wikipedia.org/wiki/Tankefrihet

i TUSENVIS (TITUSNER?) av år har mennesket brukt psykoaktive stoffer i ritualer, religiøs sammenheng, i sammenkomster (osvosv!), og har alltid gjort det med respekt, ansvarlighet, etter lang opplæring og etter å ha fått masse informasjon om temaet.
det siste der, har forsvunnet nesten fullstendig, og personlig "gjetter" jeg på at det er forbudet har en stor del av skylden for det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_prohibition
http://en.wikipedia.org/wiki/Argumen...ug_prohibition

en bitte bitte liten, og fullstendig ufullstendig liste over kulturer og religioner der rusmidler spiller en viktig rolle i uttøvelsen:

Tidlig jøder og kristne: Amanita Muscaria
Sufi muslimer: Hasj
Mange Oceanske kulturer og religioner: Psilocybe sopp, og Boletus manicus
Maori: Kava (Macropiper excelsum)
Rastafari: Marihuana
Bwitists: Iboga
Kiowa: Peyote
Hashasins: Hasj, Alkohol, Harmal og Opium
Urarina: Ayahuasca
Church of the Universe: Marihuana
Sibirske Sjamaner: Amanita muscaria
Demeter og Persephone: Kykeon
Orakelet i delphi: Ethylene
Europeiske hekser: Belladonna, Mandrake, og Hendane:

http://no.wikipedia.org/wiki/Enteogen
http://no.wikipedia.org/wiki/Enteoge...kende_kulturer

subartikkel i wikipedia om rus og tankefrihet:
http://no.wikipedia.org/wiki/Tankefr...ovlige_stoffer

RELIGION ER EN MENNESKERETT, OG HVIS NOEN IKKE FÅR LOV, ELLER BLIR STRAFFET FOR Å UTTØVE SIN RELIGION, ER DET ETT BRUDD PÅ MENNESKERETTIGHETS ÆRKLÆRINGEN.

rusmiddler ble IKKE oppfunnet for at folk skulle kunne være kjempetøff på fest.


takk....
Sist endret av hjærnemasse; 2. januar 2007 kl. 19:53.
Du får ta det opp i Strasbourg.
religion er en menneskerett, og lov er en lov. loven sier at bruk av nakrotika er ulovlig.
Sitat av Goophy
Du får ta det opp i Strasbourg.
Vis hele sitatet...
da trenger jeg nok mildt sagt flere personer som tenker det samme.

Sitat av ANANEBANANE
religion er en menneskerett, og lov er en lov. loven sier at bruk av nakrotika er ulovlig.
Vis hele sitatet...
religion er en menneskerett, og rus er en del av religion. dette er en av de viktigste grunnene menneskene begynte å bruke det.

og det er IKKE det samme som når muslimer sier at kvinner feks MÅ gå med burka å være underlagt mennene, da dette blir brukt i 326723159 religioner og kulturer, og det er HELT fullstendig frivillig.
En del indianerstammer i USA har tillatelse til å bruke visse rusmidler i religiøs setting, mener dette gjelder peyote, ayahusca og ulike sopper. Dette fordi bruken av disse rusmidlene står sentralt i ritualene.

Jeg ruser meg ikke av religiøse årsaker, men for å oppnå andre mentale tilstander eller rett og slett fordi jeg liker det.
Sitat av hjærnemasse
og det er IKKE det samme som når muslimer sier at kvinner feks MÅ gå med burka å være underlagt mennene, da dette blir brukt i 326723159 religioner og kulturer, og det er HELT fullstendig frivillig.
Vis hele sitatet...
Og det har da aldri vært noen TVANG å ruse seg i noen religion heller. Hva er det du vil fram til?
Sitat av Wink
Men Norger er ett kristent land, uansett om vi liker det eller ikke. Å så vidt jeg vet er det null toleranse for rusmiddler i kristendommen. D e grett at ikke alle er krsiten, og kansje de fleste ikke er det, men norge som stat trenger ikke bøye seg for andre religioner.
Dessuten tror jeg at det er de færreste som bruker rusmiddler i religions sammenhegn.
Flytt til ett annet land viss du ikke liker det!!
Vis hele sitatet...
jesus røyka tjall, og det meste av bibelen ble skrevet i sopp rus... det var den romersk katolske kirken som sa at rusmidler skal være ulovlig (og masse annet sprøyt som jesus høyst sannsynlig var helt imot, da han egentlig var jøde.)... og det meste den romersk katolske kirken har sagt og gjort har vel hittil vært ganske på trynet... uansett så har rusforbudet INGENTING med kristendom å gjøre.

Sitat av Grimdoc
Og det har da aldri vært noen TVANG å ruse seg i noen religion heller. Hva er det du vil fram til?
Vis hele sitatet...
det var jo det jeg nettopp sa jo! å gå med burka i islam er IKKE frivillig.
Sist endret av hjærnemasse; 2. januar 2007 kl. 19:38.
Tror ikke religion er noe man skal vife med når man vil ha noe gjort. Mange rare religiøse bøker sier vi skal gjøre ditt og datt uten at vi får lov av staten av den grunn, og like greit er vell det.
Sitat av hjærnemasse
det var jo det jeg nettopp sa jo! å gå med burka i islam er IKKE frivillig.
Vis hele sitatet...
Lett å misforstå deg. Legg inn kommaer og punktumer der de hører hjemme.

Og som sagt, hva er det du vil? Skrive hvor sint du er fordi du ikke får ruse deg på sopp da du er med i en stamme som tilber dopguder?
Vil du gjøre dop lovlig?
Rusbruk er en menneskerettighet, men det har ingenting med religion å gjøre. Mennesker har ingen rett til å påvirke tankene til et annet menneske, og det er nettopp det man gjør når man nekter noen å ta et psykoaktivt stoff. At noen tror de har rett til å fortelle andre hva de skal putte i seg og ikke er forferdelig, og at dette er lov er totalt uakseptabelt.
Sitat av pecado
En del indianerstammer i USA har tillatelse til å bruke visse rusmidler i religiøs setting, mener dette gjelder peyote, ayahusca og ulike sopper. Dette fordi bruken av disse rusmidlene står sentralt i ritualene.

Jeg ruser meg ikke av religiøse årsaker, men for å oppnå andre mentale tilstander eller rett og slett fordi jeg liker det.
Vis hele sitatet...
jeg er religiøs. jeg bor i norge.

jeg er kaoist og hobby shamanist (det ligger i blodet), og har drevet med det seriøst, i over fem år. er nå 18
Sist endret av hjærnemasse; 2. januar 2007 kl. 19:46.
Sitat av Slaktern
Rusbruk er en menneskerettighet, men det har ingenting med religion å gjøre. Mennesker har ingen rett til å påvirke tankene til et annet menneske, og det er nettopp det man gjør når man nekter noen å ta et psykoaktivt stoff. At noen tror de har rett til å fortelle andre hva de skal putte i seg og ikke er forferdelig, og at dette er lov er totalt uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Se det på denne måten:
Du har gitt bort en del av rettighetene dine for noen goder staten har gitt deg.
Staten har investert mye penger i deg, og vil helst ikke se at de skal gå til spille fordi du ødelegger hodet ditt på dop. Du får ikke pose i sekk i Norge.
Sitat av Mantus
Se det på denne måten:
Du har gitt bort en del av rettighetene dine for noen goder staten har gitt deg.
Staten har investert mye penger i deg, og vil helst ikke se at de skal gå til spille fordi du ødelegger hodet ditt på dop. Du får ikke pose i sekk i Norge.
Vis hele sitatet...
all dop ødelegger ikke hodet ditt. speed og piller ødelegger hodet ditt, dette er ikke naturlige rusmidler, som har blitt brukt i årtusener. dette er syntetisk dritt (i likhet med alkohol) som har blitt laget for å være tøff på fest.

http://www.erowid.org/plants
Tror nok det går greit å ødelegge hodet sitt på naturlige rusmidler og.
vi burde utvandre til nederland hele gjengen, så får vi ihvertfall hasj
Selv hvis det du sier om at religion er en menneskerett stemmer. Er det for meg veldig ulogisk at som konsekvens av at religion er en menneskerett kan du overføre denne retten til å gjøre hva du måtte ønske, selv om dette trosser lover og regler. Det finnes de som tolker sine religiøse bøker på en slik måte at de kan avlive sine motstandere og ha alt på det rette. Det ville blitt et blodbad (og noen steder i verden er det akkurat det) hvis det skal bli en menneskerett å hugge hodet av alle som har en annen gud en deg.

Søkt sammenligning, ja. Men den logiske tankerekken din holder ikke mål.
Sitat av Mantus
Tror nok det går greit å ødelegge hodet sitt på naturlige rusmidler og.
Vis hele sitatet...
leste du i det hele tatt det jeg skrev om respekt, ansvarlighet, opplæring og informasjon??

nei jeg skjønte det.. du er tilgitt, ikke la det skje igjen.
Usaklig Mantus. Dersom rusmidler hadde vært lovlig, noe det absolutt burde vært, så skulle selvfølgelig staten fått skatter og avgifter av salget. Hva er det egentlig du vil frem til? De pengene staten "investerer" i meg er skatt som jeg og mine medborgere selv betaler. Det er fullt lovlig å sitte hjemme og ikke gjøre en dritt for at samfunnet skal fungere, hvorfor i all verden skal det være ulovlig å nyte rusmidler samtidig som jeg arbeider for at samfunnet skal fungere?
Sitat av Micromus
Selv hvis det du sier om at religion er en menneskerett stemmer. Er det for meg veldig ulogisk at som konsekvens av at religion er en menneskerett kan du overføre denne retten til å gjøre hva du måtte ønske, selv om dette trosser lover og regler. Det finnes de som tolker sine religiøse bøker på en slik måte at de kan avlive sine motstandere og ha alt på det rette. Det ville blitt et blodbad (og noen steder i verden er det akkurat det) hvis det skal bli en menneskerett å hugge hodet av alle som har en annen gud en deg.

Søkt sammenligning, ja. Men den logiske tankerekken din holder ikke mål.
Vis hele sitatet...
leste du i det hele tatt det jeg skrev om religionsfrihet og "toleranse"? nei, tenkte meg det..

du mener altså at religionsfrihet og religiøs toleranse, er å drepe alle andre som ikke har samme religion som deg...? come again?
Sist endret av hjærnemasse; 2. januar 2007 kl. 19:55.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Wink: Det er ikke nulltolleranse for rusmidler innen kristendomen. Alkohol er et av de viktigste sakramentene innen kristendomen, og rødvin representerer faktisk Jesu blod som sammen med kjeks (som representerer Jesu egeme) Jesu blod og legeme. Antakeligvis ble det også brukt cannabis i en spessiel salve de kristne og Jesus brukte før i tiden.

Ja, myndighetene hindrer mange å praktisere sin religion, dét er det vel ingen tvil om.
tror det hadde blitt kaos om norge hadde legalisert narkotika... hadde kanskje vært okei for noen, helvete for andre... uansett, det kommer ikke til å skje! men de kunne godt fulgt nederlands eksempel med hasjen. det irriterer meg at andre mennesker kan bestemme at JEG ikke skal få lov til å røyke en plante som har vært her lenger enn dem:P
Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt narkotiske rusmidler skal være lov i Norge eller ikke, og la det for guds skyld (pun intended) ikke bli det. For ta mitt ord for det, vi er alle for sta og egoistiske til å komme til noen form for enighet.

Er narkotiske rusmidler en menneskerett? I think not.
Sitat av numb
tror det hadde blitt kaos om norge hadde legalisert narkotika... hadde kanskje vært okei for noen, helvete for andre... uansett, det kommer ikke til å skje! men de kunne godt fulgt nederlands eksempel med hasjen. det irriterer meg at andre mennesker kan bestemme at JEG ikke skal få lov til å røyke en plante som har vært her lenger enn dem:P
Vis hele sitatet...
En legalisering hadde gitt staten mye større mulighet til oppfølging av rusmisbrukere, og mye mer informasjon for trygg omgang med rus. Jeg kan med hånden på hjertet si at en legalisering kommer til å finne sted en gang i fremtiden. Kanskje ikke i nærmeste fremtid, men før eller siden vil det skje.

Sitat av Micromus
Dette er ikke en diskusjon om hvorvidt narkotiske rusmidler skal være lov i Norge eller ikke, og la det for guds skyld (pun intended) ikke bli det. For ta mitt ord for det, vi er alle for sta og egoistiske til å komme til noen form for enighet.

Er narkotiske rusmidler en menneskerett? I think not.
Vis hele sitatet...
Siden narkotiske rusmidler ikke er en menneskerett ifølge deg, hva er det som gir deg retten til å bestemme hva andre skal putte i seg og ikke?
Sist endret av Slaktern; 2. januar 2007 kl. 19:58.
Sitat av hjærnemasse
leste du i det hele tatt det jeg skrev om respekt, ansvarlighet, opplæring og informasjon??

nei jeg skjønte det.. du er tilgitt, ikke la det skje igjen.
Vis hele sitatet...
Beklager, skulle skrevet at man kan ødelegge hodet sitt på naturlige rusmidler i ritualer, religiøs sammenheng, i sammenkomster og med respekt, ansvarlighet, etter lang opplæring og etter å ha fått masse informasjon om temaet.
Sitat av Mantus
Beklager, skulle skrevet at man kan ødelegge hodet sitt på naturlige rusmidler i ritualer, religiøs sammenheng, i sammenkomster og med respekt, ansvarlighet, etter lang opplæring og etter å ha fått masse informasjon om temaet.
Vis hele sitatet...
Du kan også få ødelagt hodet ditt av alkohol eller fanatiske overbevisninger fra sekter og kulter, men allikevel er dette lov. Menneskerettigheter er absolutt, og du skal ALDRI bli bedt om å gi slipp på disse. De er ufravikelige.
Sist endret av Slaktern; 2. januar 2007 kl. 20:03.
Sitat av Slaktern
Siden narkotiske rusmidler ikke er en menneskerett ifølge deg, hva er det som gir deg retten til å bestemme hva andre skal putte i seg og ikke?
Vis hele sitatet...
Ingenting. Men jeg forbeholder meg retten til å be deg om å følge Norsk Lov.
Sitat av Micromus
Ingenting. Men jeg forbeholder meg retten til å be deg om å følge Norsk Lov.
Vis hele sitatet...
Norsk lov ber meg om å gi slipp på mine rettigheter som menneske, og det er uakseptabelt, som nevnt tidligere.
Sitat av Slaktern
Du kan også få ødelagt hodet ditt av alkohol eller fanatiske overbevisninger fra sekter og kulter, men allikevel er dette lov. Menneskerettigheter er absolutt, og du skal ALDRI bli bedt om å gi slipp på disse. De er ufravikelige.
Vis hele sitatet...
Ja, og alkohol burde ha samme status som andre rusmidler.
Det er ikke mye menneskerettigheter i rusmiddelpolitikken, Norge synes andre ting er viktigere.
Men jeg er enig, du burde få lov til å putte i deg det du vil. Bare ikke på grunnlag av at vi har religionsfrihet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hele grunnlaget for dette emnet er feil.

Det er ikke ulovlig å bruke narkotika i Norge. Det er, som du sier, ingen som kan fortelle deg at du ikke skal bruke narkotika.
Norsk lov sier derimot at du ikke har lov til å besitte eller å omsette narkotika. Du kan ikke påstå at det er en menneskerett å besitte og eller omsette hva som helst som kan defineres som noe innen religiøse rammer. Da måtte vi tillatt våpen på gaten, drap, rasisme, nazisme, fascisme, og å stjele stratos på butikken - det finnes så mange rare religioner, og hvem stopper deg ifra å starte en egen som passer til dine behov.

Som vanlig er det mangel på langsiktig tenkning på dette subforumet. Prøv igjen.
Sitat av nso
Hele grunnlaget for dette emnet er feil.

Det er ikke ulovlig å bruke narkotika i Norge. Det er, som du sier, ingen som kan fortelle deg at du ikke skal bruke narkotika.
Norsk lov sier derimot at du ikke har lov til å besitte eller å omsette narkotika. Du kan ikke påstå at det er en menneskerett å besitte og eller omsette hva som helst som kan defineres som noe innen religise rammer. Da måtte vi tillatt våpen på gaten, drap, rasisme, nazisme, fascisme, og å stjele stratos på butikken - det finnes så mange rare religioner, og hvem stopper deg ifra å starte en egen som passer til dine behov.

Prøv igjen.
Vis hele sitatet...
Tror du blander meg og trådstarter her. Jeg har aldri nevnt noe om religionsfrihet, og trådstarter har ikke nevnt noe om at man har rett til å putte i seg hva man vil.

Sitat av Mantus
Ja, og alkohol burde ha samme status som andre rusmidler.
Det er ikke mye menneskerettigheter i rusmiddelpolitikken, Norge synes andre ting er viktigere.
Men jeg er enig, du burde få lov til å putte i deg det du vil. Bare ikke på grunnlag av at vi har religionsfrihet.
Vis hele sitatet...
Plutselig ble det uklart for meg hvilken side du egentlig er på?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Slaktern: ettersom jeg ikke siterte deg henvender jeg meg til emnestarter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
nso: Hæ, har man lov å BRUKE narkotiske stoffer i Norge? Det er i såfall snakk om stoffer som kommer inn under legemiddelloven i tillegg til narkotikalisten, men da bare med resept fra lege.

Sitat av Narkotikalisten
§ 4. Forbud.

Tilvirkning, innførsel, utførsel, transitt, omsetning, besittelse og bruk av de narkotika mv. som det er gjort merknad om i Narkotikalisten, er forbudt. Statens legemiddelverk eller den Statens legemiddelverk bemyndiger kan gjøre unntak når særlige grunner foreligger. Sosial- og helsedirektoratet kan gi tillatelse til bruk av narkotika.

Om forbud mot besittelse og bruk av narkotika m.v. vises for øvrig til § 22 i loven om legemidler og gifter m.v.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tias; 2. januar 2007 kl. 20:20.
Sitat av nso
Det er, som du sier, ingen som kan fortelle deg at du ikke skal bruke narkotika.
Vis hele sitatet...
Da ble det hele klarere, men virket som utsagnet over refererte til meg. My bad.
Sitat av numb
tror det hadde blitt kaos om norge hadde legalisert narkotika... hadde kanskje vært okei for noen, helvete for andre... uansett, det kommer ikke til å skje! men de kunne godt fulgt nederlands eksempel med hasjen. det irriterer meg at andre mennesker kan bestemme at JEG ikke skal få lov til å røyke en plante som har vært her lenger enn dem:P
Vis hele sitatet...
100% Enig med deg der!
Norge og flere andre land børde legalisere Cannabis!

Kan vel adde på at naturlige stoffer børde egentlig ikke være ulovlig!
arkanoid: sånn det skulle vært vet du
Sitat av nso
Hele grunnlaget for dette emnet er feil.

Det er ikke ulovlig å bruke narkotika i Norge. Det er, som du sier, ingen som kan fortelle deg at du ikke skal bruke narkotika.
Norsk lov sier derimot at du ikke har lov til å besitte eller å omsette narkotika. Du kan ikke påstå at det er en menneskerett å besitte og eller omsette hva som helst som kan defineres som noe innen religiøse rammer. Da måtte vi tillatt våpen på gaten, drap, rasisme, nazisme, fascisme, og å stjele stratos på butikken - det finnes så mange rare religioner, og hvem stopper deg ifra å starte en egen som passer til dine behov.

Som vanlig er det mangel på langsiktig tenkning på dette subforumet. Prøv igjen.
Vis hele sitatet...
visst er det ulovlig å bruke narkotika. norsk lov sier at du ikke har lov til å nyte rusmidler som er på narkotikalisten.

og uansett for å bruke det, må du jo besitte det?
og våpen, drap, rasisme og nazisme har da ingenting med rusmidler og gjøre!

visst finnes det mange religioner, men de fleste er små, og mange er dumme (såkalt falske religioner, som ikke fremmer kjærlighet, og forståelse), og ikke alle religioner stammer tilbake til steinalderen og har tusener av troende over hele verden...!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er naivt å tro at naturlige rusmidler er mindre farlige som sådan enn syntetiske. At man fra et religiøst ståsted kan hevde at naturlige rusmidler er bedre kan jeg godta, men at de er mindre farlige fordi "de er naturlige" er bare tull.
Når ble det lov å bruke narkotika? Politiet tar deg jo hvis du er påvirket eller om de har mistanke om du er påvirket. Selv om man ikke har noe på seg får du jo boten. Brudd på menneskerettighetene.
Har blitt bøtelagt for bruk ved to anledninger, det er innta dop også. Tror dette går under legemiddelloven. Det er helt latterlig, men vi må dessverre forholde oss til den delen av virkeligheten også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Brannfakkel: Jødisk tru seier at ein skal drepe alle vantru, i.e ikkje-jødar. Skal ein ortodoks jøde då stå over straffelova, fordi menneskerettane veg tyngst? Eg meiner nei.

Merk at eg har ikkje sagt noko om rusmiddel, det var bare ei sammenligning.

og nei, eg meiner på ingen måte at rusmiddel er en menneskerett.
Sitat av vidarlo
Brannfakkel: Jødisk tru seier at ein skal drepe alle vantru, i.e ikkje-jødar. Skal ein ortodoks jøde då stå over straffelova, fordi menneskerettane veg tyngst? Eg meiner nei.

Merk at eg har ikkje sagt noko om rusmiddel, det var bare ei sammenligning.

og nei, eg meiner på ingen måte at rusmiddel er en menneskerett.
Vis hele sitatet...
det er jo dette religionsfriheten er til for.. at ingen skal forfølge andre (evt drepe) pga deres religion

å drepe andre pga religion er jo det stikk motsatte... og drap og vold har ingenting med rus å gjøre, så d er ikke mulig å sammenligne det med noe sånt...

og hvor står det i det gamle testamentet at man skal drepe alle ikke jødiske? det har ikke jeg fått med meg...
Sist endret av hjærnemasse; 2. januar 2007 kl. 20:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hjærnemasse
det er jo dette religionsfriheten er til for.. at ingen skal forfølge andre (evt drepe) pga deres religion

å drepe andre pga religion er jo det stikk motsatte... og drap og vold har ingenting med rus å gjøre, så d er ikke mulig å sammenligne det med noe sånt...

og hvor står det i det gamle testamentet at man skal drepe alle ikke jødiske?
Vis hele sitatet...
Ok. Så da kjem religionsfridomen i konflikt med menneskerettane som seier at alle kan utøve si tru fritt.

Ok, ta et anna eksempel. Jødisk tru tilseier at ofring er God Ting(TM), og fleire hovedrolleinnehavere i bibelen ofra si eiga familie til gud. Ofringa er uavhengig av kva religion offeret har, så det bryt openbart ikkje med religionsfridomen som du er så sterk forsvarer av. Men det er *fortsatt* et lovbrudd. Skal det vere lov?

Og nei, du svarte ikkje på spørsmålet mitt, du gjorde en sving rundt det. Eg presenterte en lignande situasjon som du, som også lar seg forsvare med religion, og er et brudd på norsk lov. Det er to *heilt* forskjellige handlinger, men begge er religiøst begrunna og forbodne. Kvifor skal då den eine handlinga vere lov med rop om menneskerettar i hand, medan den andre ikkje skal vere lov med rop om menneskerettar i hand?

Og for all del: eg veit kva svaret blir. At det bare er sånn...8) Eventuelt at rusmiddelbruk ikkje går utover andre, noko som IMHO er reint bullshit. Det finst vettug bruk av rusmiddel, men akk, så alt for mykje misbruk.