Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1935
Hei, jeg vurderer å leie en bolig og har fått tilsendt kontrakten, men etter å ha lest kontrakten så syns jeg den er manglende eller ukorrekt. Det er snakk om en 3 etasjes leilighet som er tilknyttet et rekkehus.

I kontrakten står det blant annet:

Sitat av Kontrakt
Boligen er et enkelt rom i utleiers bolig. leier har vanlig adgang til resten av utleiers bolig. Dvs. kjøkken, bad, stue osv. Utleier har her kortere oppsigelsesfrist, og mulighet til å si opp uten begrunnelse. Se Husleieloven §9-5.3

Boligen er utleiers vanlige bolig. Leier har derfor dårligere vern enn vanlig etter husleieloven. Det er f.eks. ikke lov til framleie, og de vanlige oppsigelsesreglene er satt til side. Leier må uansett flytte ved avtalens opphør, enten dette er en fastsatt dato, eller inntrer etter avtalt oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Men senere i kontrakten står det:

Sitat av Kontrakt
Antall rom: 4 Kjøkken: X Bad: X
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det så prøver utleier å svekke mine rettigheter ved å påstå at jeg bare leier et rom i utleiers bolig, selv om utleier ikkje bor der selv. Men egentlig så leier jeg 4 rom?

Sitat av Kontrakt
Leietiden er kortere enn husleielovens normal-leietid, og det skyldes:
- At boligen skal brukes som bolig av utleier eller av noen i hans hustand, eller
- boligen skal pusses opp eller rives, eller
- annen sakelig grunn er oppfylt: Huset skal på sikt selges, men uvisst når
Vis hele sitatet...
Sitat av Kontrakt
Kan leiekontrakten sies opp?

Ja, med 3 månederes gjensidig skriftelig varsel. Merk: Oppsigelsestiden går til utløpet av en kalendermåned.
Vis hele sitatet...
Så de vanlige oppsigelsesreglene er satt til side (Se ovenfor), men samtidig så gjelder 3 måneders gjensidig oppsigelsestid, som er spesifisert i Husleieloven. Det skal nevnes at leieforholdet er tidsubestemt.

Jeg legger med Husleieloven §9-5 som nevt ovenfor.

Sitat av Husleieloven §9-5
§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.
Vis hele sitatet...
Håper noen det er noen med juss bakgrunn som kan gi klarhet i dette.
Det kan se ut som om utleier har blingset litt mtp. detaljene i kontrakten, men det er likevel mye som er riktig. Muligens har h*n tatt utgangspunkt i en kontrakt ment for tidsbestemt leie, hvor forbeholdene du lister opp vil ha betydning for å ha en kortere leieperiode enn 3 år.

- Ut fra de utdragene du legger ved har det ikke betydning at kontrakten henviser til leie av et enkelt rom. Leie av et enkelt rom gir adgang for 1 måneds oppsigelse, men i din kontrakt er det spesifisert at du har 3 måneders oppsigelse.

- De ordinære oppsigelsesreglene er formelt sett ikke satt til side, men du er varslet om at avtalen kan sies opp fra utleier når huset skal selges.

- Du sier ikke noe om du har tilgang til rekkehuset forøvrig, eller om det er kjøkken og bad i den delen du bruker. Det vil ha betydning for hvorvidt utleier må begrunne en oppsigelse.

Det letteste vil kanskje være å foreslå for utleier at dere benytter en standardkontrakt for tidsubestemt leie, hvor det inntas at boligen skal selges og at utleier da kan si opp leieforholdet uten ytterligere begrunnelse.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av doseren Vis innlegg
- Du sier ikke noe om du har tilgang til rekkehuset forøvrig, eller om det er kjøkken og bad i den delen du bruker. Det vil ha betydning for hvorvidt utleier må begrunne en oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Utleier eier kun en leilighet i rekkehuset, og ja det er tilgang til kjøkken og bad i den leiligheten som leies ut. Leiligheten totalt er rimelig stor, > 150m² fordelt over 3 etasjer.

Jeg vil jo si at feil i kontrakten har en del å si, kontrakten skal være korrekt og konkret slik at utleier ikkje kan komme i etter tid å påstå noe annet.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg vil jo si at feil i kontrakten har en del å si, kontrakten skal være korrekt og konkret slik at utleier ikkje kan komme i etter tid å påstå noe annet.
Vis hele sitatet...
Er derfor jeg anbefaler at du foreslår en standardkontrakt for tidsubestemt utleie, siden det fort er noe som blir feil eller upresist om en lekmann skal sette opp kontrakten selv.