Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 12853
jeg hørte at spriten blir om ikke ødelagt så blir den dårlig på plastfalsker + at det smaker plast av dem.

er dette sant, og kan man ha sprit liggende i plastflasker?
det går vel greit over kort tid? men over lengre tid vil vel spriten være sterk nok til å bryte ned plasten?
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse
det går vel greit over kort tid? men over lengre tid vil vel spriten være sterk nok til å bryte ned plasten?
Vis hele sitatet...
og lengre tid er? det kan hende at det ligger i ei uke, eller til det har kommet snø og den har smeltet bort igjen.

tror du at ei glassflaske med vanlig trekork kan ligge uten at det lekker?
vel så lenge korken er fuktig vil korken holde tett, slik jeg har forstått det =) så legg den slik at spriten er nær korken =)
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse
vel så lenge korken er fuktig vil korken holde tett, slik jeg har forstått det =) så legg den slik at spriten er nær korken =)
Vis hele sitatet...
så jeg kan bare la den ligge, og den vil ikke lekke? var jo smart. flaska MÅ ligge.
Plast forringer ikke sprit etter min erfaring. Jeg pusha smuglersprit (vodka) på plastkanner i ungdomstida, og pleide også å oppvevare all "drikkespriten" min på vanlige 1 1/2 liters flasker. Det er mulig det ikke er så lurt i lengden, men min erfaring er iallefall at et par måneder ikke gjør noen verdens ting.
Det selges jo sprit på plastflasker. Så lenge flasken er tett er det ikke noe problem.
Jeg solgte mye sprit en gang.(Til jeg ble tatt)
Da kjøpte jeg vinflasker på Europris korkemaskin og korker. Lagret den spriten jeg selv skulle ha i disse og pressa di i fryseren, fantes ikke bedre brennevin..
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av vitenskapelig
Det selges jo sprit på plastflasker. Så lenge flasken er tett er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
men kan den ligge?
På lik linje med en glassflaske vil jeg tro. Hadde en plastflaske med sprit som lå i 2år. Den ble ikke ødelagt.
Når vann får plastsmak av å ligge i en plastflaske, så forrundrer det meg ikke om sprit også gjør det. Men det kommer jo også ann på hvordan flaske det er snakk om. Kvalitet, tykkelse, osv.
Det er mange slags alkoholholdige drikker som selges i plastflaske. Og kvaliteten er ikke til å klage på.

Løiten Export (40 %) akevitt
Billigvin som ligger i plastbeholdere i pappesker.
Vikingfjord (40%) vokda

Bare for å nevne noen.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Er det ikke en grunn til at gammel cola kan smake litt "plastaktig"? Min erfaring er at glasscola er best, og har alltid hatt en formening om at dette er pga smaken fra plastflasken.
Enig i at brus på glassflaske er mye bedre.
Har en teori om at det er fordi glassflaskene blir behandlet forsiktigere enn plastflasker.
Faller ei glassflaske i gulvet så ryker den som regel. Skjer det samme med ei plastflaske, så blir den bare satt oppi kassa igjen.
Det selges jo sprit på plastflasker. Vikingfjord 0,5 f.eks.
Vil tro de haddes sluttet å selge denne hvis spriten hadde blitt ødelagt.
Folkens!! er det ikke litt naturlig at sprit blir dårlig i plastflaska hvis den ligger en stund. og di plastflaskene som selges på polet har en annen plastinnhold og spriten er under 45%. det verste er og lagre brennevin på plastdunker, hvis den er over 45% da smaker det dritt etter en stund. man kan lagre spriten i hvilken som helst beholder uten at det går utover smaken bare man har den i fryseren. p.g av at alkoholen synker med temperaturen, slik at hiver man 45% sprit i fryseren og kjøler den ned max, så blir prosenten under 10% hvis man måler den når den er kald.,. Derfor er det farlig og drikke iskald sprit som har ligget i fryseren fordi at alkoholen stiger igjen med temperaturen når denne legger seg i magen.. selv om det smaker bare vann når den er ise kald.
Sitat av stian191
jeg hørte at spriten blir om ikke ødelagt så blir den dårlig på plastfalsker + at det smaker plast av dem.

er dette sant, og kan man ha sprit liggende i plastflasker?
Vis hele sitatet...
bare tull, hvis ikke hadde vel ikke plastdunker blitt brukt
ja, du kan fint ha sprit lagret på plastflasker.

grunnen til at feks eikefat blir brukt er at det tilsetter en smak.
Sist endret av coz; 10. desember 2006 kl. 16:00.
Men nå skal det jo være sagt at jeg har holdt på med dette en stund, og stiller STORE krav til smak på det jeg selv har laget, så er jo opp til hver enkelt, spriten blir ikke ødelagt uansett. Flestparten på disse trådene ang brennevin er jo under 14 og drikker sats for og bli dritings så det spiller vel ingen rolle..
Skulle vert en aldersgrense på dette forumet, for er mye mindreårige som suger til seg info som de ikke har godt av. er nu allefall min mening selv om jeg ikke bryr meg.
etter min mening er det nå bedre at de får riktig info, enn masse bs de ikke tror på. Det finnes også kritiske poster om rusmidler her, tråden til DonVito for eksempel.
Nei, den blir ikke ødelagt. Det kan vere en vag smaksforskjeld.
Men med mindre du har for vane og drikke det bart så gjør det ikke noe.
Sitat av etse
det går vel greit over kort tid? men over lengre tid vil vel spriten være sterk nok til å bryte ned plasten?
Vis hele sitatet...
hæ? spriten blir ikke sterkere av å ligge.. ihvertfall ikke hvis du mener sterkere som i renere.. sprit kan heller ikke bryte ned plasten.. sprit kan bryte ned fett og de er ikke fett i plastflasker..

sprit kan ligge på plastflasker så lenge du måtte ønske det.. glassflasker er det verre med, siden du har tenkt til å legge det ute, da glassflasker har en tendens til å knuse, ihvertfall hvis det er mye vann i spriten..



og grunnen til at det smaker jall av cola/vann ifra plastflasker, er ikke pga plasten i seg selv, men på grunn av sollyset/varmen den blir utsatt for som gir den smaken.. jfr. eksp. 342-b : colaflaske i varm bil
Sitat av makkaboy
og grunnen til at det smaker jall av cola/vann ifra plastflasker, er ikke pga plasten i seg selv, men på grunn av sollyset/varmen den blir utsatt for som gir den smaken.. jfr. eksp. 342-b : colaflaske i varm bil
Vis hele sitatet...
Innhold i klare glassflasker blir da utsatt for akkurat like mye sollys. Og man merker klar forskjell på cola på glass/plat som bare har stått i kjøleskap.

Men å si at sprit/brus blir ødelagt av plast medfører altså, som vi allerede har fått fastslått flere ganger, ikke riktighet.
Sitat av -Armani-
alkoholen synker med temperaturen, slik at hiver man 45% sprit i fryseren og kjøler den ned max, så blir prosenten under 10% hvis man måler den når den er kald.,. Derfor er det farlig og drikke iskald sprit som har ligget i fryseren fordi at alkoholen stiger igjen med temperaturen når denne legger seg i magen.. selv om det smaker bare vann når den er ise kald.
Vis hele sitatet...
Dette syns jeg høres merkelig ut, noen som kan bekrefte/avkrefte?
Gjerne også en link med info, syns det virket litt interessant.
har du kork i flaska må den ligge hvis den skal lagres over tid. hvis ikke smuldrer korka opp, og blir iallefall ikke tett.. derfor vinflasker lagres liggende, og trebåter skal stå mest mulig i vann
Jeg synes ikke det høres merkelig ut. Det høres direkte feil ut. kald sprit smaker kanskje ikke så dårlig som varm, men det betyr ikke at det er mindre alkohol i. Alkohol blir ikke omgjort til vann (eller noe annet), om den kjøles ned. Man må selvsagt ta forbehold ved drikking av sprit uansett hva den smaker.
Sitat av etse
vel så lenge korken er fuktig vil korken holde tett, slik jeg har forstått det =) så legg den slik at spriten er nær korken =)
Vis hele sitatet...
Dette gjelder KUN vinflasker eller flasker med naturKORK. (Vinkorker) Hvis du legger en spritflaske får den kontakt med korken, og den kan etse opp på sikt. Alle flasker med skrukork skal stå.

Plasten som brukes til sprit (hovedsaklig på taxfree, pga vekt) er en annen type enn den som benyttes i brus. Det går og la den ligge et år eller to i uåpnet tilstand (merk ligge betyr "å ha liggende" ikke bokstavelig talt). Vodka og nøytrale brenneviner tar ikke så stor skade, men gml dansk osv. forringes kraftig på sikt.
Personlig synes jeg sprit (spesielt heimbrent) fra plastflasker smaker forjæævlig!
Jeg må ha den over i lommelerka i minst 4 døgn før den er god igjen. En uke for optimal fjerning av plastsmaken...
Nå skal det sies at jeg som regel drikker den samme dagen som jeg kjøper den da, så det har ikke så mye å si.. Bare smaken.
Gir en bedre følelse å drikke noe som smaker godt da!
▼ ... flere år senere ... ▼
Det er avhengig av hvilken type plast det er snakk om. Etanol (sprit) er et organisk løysemiddel og kan løyse opp mange typer plast, dette er mest aktuelt for sterke sprit konsentrasjoner.
Når man lagrer sprit på plastflasker så forandres ikke smaken så mye, jeg bruker og merke at det blir en litt fæl bacon-aktig smak på hjemmebrent som har stått i ei plastflaske ei lita stund.

Men det er ikke verre en og faktisk gå på butikken og kjøpe deg en 5-liters dunk eller noe sånt, de er vel laget for og tåle bensin, alkohol osv.
Sitat av TSN Vis innlegg
jeg hørte at spriten blir om ikke ødelagt så blir den dårlig på plastfalsker + at det smaker plast av dem.

er dette sant, og kan man ha sprit liggende i plastflasker?
Vis hele sitatet...
sprit er helt vanlig å oppbevare på plastflasker. alle hallemanner på taxfree er i plastflasker. doktorspriten er på plastflasker. den skal riktig nok ikke drikkes men det er gjort i alle år. Nå smaker 96% så møkk at man kjenner vel neppe plastsmaken uansett. Kanskje de bruker en spesiell type plastflasker, men som sagt det er helt vanlig med sprit på plastflasker.
Sitat av TSN Vis innlegg
jeg hørte at spriten blir om ikke ødelagt så blir den dårlig på plastfalsker + at det smaker plast av dem.

er dette sant, og kan man ha sprit liggende i plastflasker?
Vis hele sitatet...
Ifølge MINE erfaringer og teorier kommer det ann på hvor mange % spriten er, og hvilken type plast det er. Har hatt sprit (ukjent styrke, merkelig smak((kanskje pga plasten)) ) på 1,5l tomme colaflasker, og etter en time eller to så er flaska mye mykere, nesten som de Imsdal vannflaskene. Og hvis jeg holder flaska opp mot lyset, ser jeg det bli samme effekt i spriten som hvis du tar et glass med vann og putter en sukkerbit oppi, eller hvis du ser vann fordampe over asfalt. Type blurry sprit.
Men det er kanskje fordi det er sukker igjen fra selve spritlaginga?
Jeg føler meg dummere enn vanlig, jævla Hansapilsen
Vil bare advare mot å ha noe som helst på plastflaske liggenes over lengre tid. Innholdet lekker ut uansett, selv om korken er tett om du snur flaska på hodet. Vet ikke hvorfor det er sånn, kanskje det blir et slags trykk. Jeg har opplevd dette med en halvannen liter cola, liten flaske pepsi max og to forskjellige flasker hostesaft. Hver gang om jeg har glemt det i ca noen uker er det lekket ut i skuffen. Og det er ikke 4 tilfeldige feilproduksjoner på beholdere nei.
Sist endret av Totskalle; 4. august 2010 kl. 01:01.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Vil bare advare mot å ha noe som helst på plastflaske liggenes over lengre tid. Innholdet lekker ut uansett, selv om korken er tett om du snur flaska på hodet. Vet ikke hvorfor det er sånn, kanskje det blir et slags trykk. Jeg har opplevd dette med en halvannen liter cola, liten flaske pepsi max og to forskjellige flasker hostesaft. Hver gang om jeg har glemt det i ca noen uker er det lekket ut i skuffen. Og det er ikke 4 tilfeldige feilproduksjoner på beholdere nei.
Vis hele sitatet...
Vil det si at jeg må tømme mine 2 flasker med 90% over på noe annet??
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
Vil det si at jeg må tømme mine 2 flasker med 90% over på noe annet??
Vis hele sitatet...
Eller finne et sted de kan stå rett opp ned
Sitat av -Armani- Vis innlegg
Folkens!! er det ikke litt naturlig at sprit blir dårlig i plastflaska hvis den ligger en stund. og di plastflaskene som selges på polet har en annen plastinnhold og spriten er under 45%. det verste er og lagre brennevin på plastdunker, hvis den er over 45% da smaker det dritt etter en stund. man kan lagre spriten i hvilken som helst beholder uten at det går utover smaken bare man har den i fryseren. p.g av at alkoholen synker med temperaturen, slik at hiver man 45% sprit i fryseren og kjøler den ned max, så blir prosenten under 10% hvis man måler den når den er kald.,. Derfor er det farlig og drikke iskald sprit som har ligget i fryseren fordi at alkoholen stiger igjen med temperaturen når denne legger seg i magen.. selv om det smaker bare vann når den er ise kald.
Vis hele sitatet...
Da har jeg lest det og. Tenkte bare jeg skulle rydde opp i dette i tilfelle noen andre leser tråden.

Det blir ikke lavere alkoholprosent, alkoholen blir bare mindre reaktiv ved lavere temperaturer.
Tror dette var naturfag 9. klasse...
Ingen andre enn meg som la merke til at dere fortsetter på en diskusjon fra 2006? Oo
og ingen ser ut til å ha kommentert makkaboy's latterlige skills på tekstforståelse

Spiller det noen rolle egentlig? folka her har jo en real diskusjon, så da spiller det ingen rolle om posten er fra 2006, yes? no?
Sitat av vitenskapelig Vis innlegg
Det selges jo sprit på plastflasker. Så lenge flasken er tett er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på spritflasker av plast, og brusflasker som er merket med "Kun til leskedrikk" e.l.
Brusflasker merket med "Kun til leskedrikk" fungerer utmerket til å lagre nitrofuel til bensinbiler på hvertfall...

Og ja, Samma når posten er fra, så lenge det er diskusjon. Beklager teit bemerkning
Sitat av McVik Vis innlegg
Brusflasker merket med "Kun til leskedrikk" fungerer utmerket til å lagre nitrofuel til bensinbiler på hvertfall...
Vis hele sitatet...
Du er sikker på at den smaker like godt etterpå?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av McVik Vis innlegg
Brusflasker merket med "Kun til leskedrikk" fungerer utmerket til å lagre nitrofuel til bensinbiler på hvertfall...

Og ja, Samma når posten er fra, så lenge det er diskusjon. Beklager teit bemerkning
Vis hele sitatet...
Du har lagret nitrofuelen i en stund?

Jeg har en flaske som praktisk talt har smeltet av nitrofuel, tok kun noen uker før den var sunket sammen, med hull og pakka.
Har vel stått i 4-5mnd den nå. like hel og fin som før. Colaflasker skal ikke undervurderes!
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Vil bare advare mot å ha noe som helst på plastflaske liggenes over lengre tid. Innholdet lekker ut uansett, selv om korken er tett om du snur flaska på hodet. Vet ikke hvorfor det er sånn, kanskje det blir et slags trykk. Jeg har opplevd dette med en halvannen liter cola, liten flaske pepsi max og to forskjellige flasker hostesaft. Hver gang om jeg har glemt det i ca noen uker er det lekket ut i skuffen. Og det er ikke 4 tilfeldige feilproduksjoner på beholdere nei.
Vis hele sitatet...
Er det ikke pga. av kullsyren i brusen? Hostesaften er litt vanskeligere og forklare.