Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3741
Skal studere Datateknikk på høyskole til høsten.
Men må kjøpe kalkulator nå.

Er det noen som har gått samme studie som har en anbefaling når det gjelder kalkulator???
Sjekk nettsiden til skolen, evt. ring dem og finn ut hvilken kalkulator du har lov til å ha med på eksamen. Kjøp denne og venn deg til å bruke den.
På ntnu har vi bare lov til å ha en dritt kalkulator til 200 spenn som heter Citizen SR-270X
Det lureste er å gå for samme kalkulator som folk flest bruker, og helst samme som lærerne bruker. I de fleste tilfeller er dette Casio, hvis du skal ha grafisk kalkulator er det vel en modell som heter 9700 et-eller-annet.

Texas Instruments har også bra kalkulatorer, men det er færre som har de, og det kan være vanskeligere å få hjelp til funksjonene hvis man skulle trenge det.
Casio fx-82ES er en bra kalkis. Har den selv og det var det første mattelæreren sa vi måtte skaffe oss. Helt grei, vil tro at den dekker dine behov.
Vil ikke si at Casio er det beste alternativet, men den er enklere å bruke. Selv bruker jeg en Texas TI-84 Plus (grafisk kalkulator). Denne er avansert å bruke og kan til tider være knotete å finne fram på. Dekker det meste for den videregående skole vil jeg tro, men er usikker på høyskole.
Får spørre og grave litt på skolen i mårra. Blir nok Casio.
Tnx for svar.
Casio classpad er en kjempe god kalkulator. En fordel er at du kan laste inn egne programmer til den. Jeg har lastet inn et program som gjør tall om til Hex,okt og bin. Veldig greit på datateknikk.

http://www.classpad.org/downloads.php

her kan du se hva du kan laste ned og installere.
Kjøp deg en Texas Ti-89 (http://education.ti.com/educationpor...l/no_ti89.html)
Med den kan du gjøre alt!
Jeg har hatt flere Casioer og Texaser, TI-89 er utvilsomt den beste. Den koster litt, men verdt hver krone!
Sist endret av saroth; 5. januar 2010 kl. 21:47.
Er det stor forskjell på TI-89 og TI-84??

Den er litt mere prisgunstig og litt lettere å få tak i.
Ja, det er vel en viss forskjell TI-84 har nok etter min mening. Det er jo en viss prisforskjell da.
Sitat av hightower Vis innlegg
Skal studere Datateknikk på høyskole til høsten.
Men må kjøpe kalkulator nå.

Er det noen som har gått samme studie som har en anbefaling når det gjelder kalkulator???
Vis hele sitatet...
Hvilke høgskole er det snakk om? Har selv datateknikk på NITH i Oslo, og kan i grunn ikke se relevansen av en spesialkalkulator til dette studiet ennå (Har TK210 nå). Det er vel stort sett binærregning, derav toerkompliment, gange, dele, pluss/minus etc, samt noen større ligninger som fint kan løses med en kalkulator til 10 kroner. I tillegg til logiske porter (and, or, xor, not etc).
Sist endret av Restyle; 7. januar 2010 kl. 22:22.
Det er bare Datateknikk på Høyskolen i Vestfold det er snakk om. Kjekt å forhøre seg før man svir av masse kroner på noe man egentlig ikke har bruk for.
Går Automasjon, og har bare en gammel Casio...vurderer å kjøpe TI-89, da den ser meget bra ut (noen andre i klassen som har den, de er storfornøyde).

Er kjekt mtp. matriseregning, delbrøkoppspaltning og slike ting, som kan ta litt tid på papir.