Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 6518
Sitat av Jorge Rivi Vis innlegg
Synes muslimske privatskoler funker ganske bra og ikke burde forbys.

- I muslimske land! Dette er Norge, og da får man for pokker lære seg språket eller pakke sammen å dra igjen...
Vis hele sitatet...
Ja for det er helt og holdent umulig at en etnisk norsk skal være muslim.
det at man ikke lærer seg norsk er nok ikke det eneste.
det handler også om å integrere og blande seg/få viten om norsk kultur og skikker.
dette hadde vært mye vanskeligere på en muslimsk privatskole.
det er sant som du sier at det er diskriminering og jeg er enig at det ikke er helt riktig men, uansett hvordan man snur og vender på det så må man gjøre visse tilltak for å oppnå et respektert flerkulturelt samfund.
Det hjelper heller ikke å lære om norsk kultur på skolen i forhold til å tilbringe dagen med norske- og elever fra andre kulturer i samfundet.
hvis man lar muslimer få sin egen privatskole ville man isolert dem for mye.

EKS: En norsk nyutdannet dame søker jobb som lærer.
ingen vill ta henne inn men det er behov for eks matte lærer på denne muslimske skolen.
mest sansynelig vil hun ikke få jobben pga at hun ikke har skikkene til en muslim (skal ikke uttale meg så mye om det men tror en kvinne ikke har lov til å snakke i forsamlinger og må skjule kroppen sin).
men sett at hun får jobben vil ikke elevene godta en som ikke følger dems skikker pga de ikke har lært å leve med norske skikker. konsikvensene kan være mange.

nå har det seg også sånn at i skolen har man ikke et fag som heter "kristendom" men krl (Kristendoms- religions- og livssynskunnskap) hvor man lærer om mange relgioner.. så det er kanskje ikke så galt å gå på vanlig skole??

____________________________________________________________ ____


Sitat av Homercide Vis innlegg
Jeg tillater meg å svare selv om innlegget ditt ikke var myntet på meg.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle240268.ece
Lederen for Norges Muslimske Ungdom, Athar Akram, har klare krav til statsråd Erna Solberg: – Vi vil be på skolen, ha dusjer med dør og kjønnsdelt svømming.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2800385.ece

Muslimer krever halal-mat i fengsel.


http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle2210924.ece

Ønsker alkoholfrie dager på utesteder.


..og selvfølgelig hijab til politiuniformen som alle har fått med seg i det siste.

Dette tok meg 2 minutter, og samtidig så silte jeg ut alt som ikke kom fra en anerkjent kilde og utenriks.
Vis hele sitatet...


dette er er i mine øyne helt på jordet..
vi bor faktisk i norge og muslimer er våre nyelandsmenn.. siden de etnisk norske er i flertall blir dette en minoritet.
denne minoriteten har nødt til å tilpasse seg.
de kan ikke kreve at vi skal tilpasse samfundet vårt etter dems behov.
de kan kreve et sted å be for å ta vare på skikker og tradisjoner. men ikke endre på det norske samfundets regler.
IKKE ENDA!
Sist endret av Woum; 1. mars 2009 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men er det så dumt å tro at om de ser og forstår at vi ikke vil ta fra dem deres tradisjoner, ved å godta at de får sende barna sine på en skole som følger samme læreplan som resten av Norge, men legger vekt på muslimske verdier og gir barna en mulighet til å holde en slags forbindelse med hjemlandet. At de da vil stille seg mer åpne for den norske kulturen, siden de slipper å frykte tapet av sin egen om de gjør dette?

Det er som å prøve å ta gummileken til en hund ut av munnen hans, så lenge du drar så vil han på død og liv bite seg fast i den, men slipper du taket og later som om du ikke bryr deg. Da kommer han fort bort til deg og legger leken foran bena dine, i håp om at du igjen skal ta del i spillet..

___
Så vi har flere rettigheter enn de? Er vi mer verdt? fordi vi har bodd innenfor et gitt geografisk område lenger enn de har?
Sist endret av gulunderstrek; 1. mars 2009 kl. 12:58.
Sitat av Jorge Rivi Vis innlegg
Synes muslimske privatskoler funker ganske bra og ikke burde forbys.

- I muslimske land! Dette er Norge, og da får man for pokker lære seg språket eller pakke sammen å dra igjen...
Vis hele sitatet...
de kan vel lære norsk selvom det er en muslimsk skole, det skulle jo bare mangle at dem lærer norsk
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Men er det så dumt å tro at om de ser og forstår at vi ikke vil ta fra dem deres tradisjoner, ved å godta at de får sende barna sine på en skole som følger samme læreplan som resten av Norge, men legger vekt på muslimske verdier og gir barna en mulighet til å holde en slags forbindelse med hjemlandet. At de da vil stille seg mer åpne for den norske kulturen, siden de slipper å frykte tapet av sin egen om de gjør dette?

Det er som å prøve å ta gummileken til en hund ut av munnen hans, så lenge du drar så vil han på død og liv bite seg fast i den, men slipper du taket og later som om du ikke bryr deg. Da kommer han fort bort til deg og legger leken foran bena dine, i håp om at du igjen skal ta del i spillet..

___
Så vi har flere rettigheter enn de? Er vi mer verdt? fordi vi har bodd innenfor et gitt geografisk område lenger enn de har?
Vis hele sitatet...
sånn er det faktisk.. og sånn har det nødt til å forbli..
hvis man vil lære seg noe annet utenom pensum og utdanning i Norge må man gjøre det utenom skolen..

Med all respekt
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Almenning Vis innlegg
Mens vi er igang, kan ikke vi like godt innføre arabisk som et oblikatorisk språk i både grunnskole og videre utdanning ? Vi må jo forstå di når di ikke har lyst å lære seg vårt språk !
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du snakke om viktigheten av å lære seg språket når du ikke kan skrive norsk selv?
Vedder en pils på at han kommer til å unnskylde seg med dysleksi, fabi
Jeg mener at det er en forutsetning at innvandrere lærer seg norsk, at de lærer om norsk kultur og normer og regler i det norske samfunnet for at de skal få lov å komme hit og bo her.
Ingen kan da påstå at dette ikke blir vanskeligere lære om en går på en muslimsk privatskole.

Dette er jo å isolere seg ute fra Norge i Norge. Det vil komme en dag når elevene på privatskolene skal begynne i arbeid. Da må de jo lære det overnevnte uansett. Enkelte kan sikkert leve et helt liv i Norge uten å kunne et eneste norsk ord, men forutsetningen for det er at de bor i et isolert samfunn med andre muslimer hvor de ikke trenger å kjenne det norske samfunnet.

Muslimske privatskoler ødelegger mulighetene for integrering.
Det er såpass mange muslimer i norge at å innføre muslimske skoler vil føre til segregering.
La oss snu det hele på hode. Vil ikke det ødelegge for oss nordmenn også? Jeg mener, folk klager på fremmedfrykt i hytt og pine - innvandrere gjør ditt, innvadrere gjør datt. Folk skjærer all over én kam.

Hva er den beste måten å forhindre fremmedfrykt på? Det er et komplekst spørsmål, og de færreste vet svaret. Det jeg personlig er ganske sikker på - er at å skille kulturene ved hjelp av ulike skoler ikke er veien å gå. Hvorfor? Fordi, til tross for at folk ikke ser ut til å forstå ordet fremmedfrykt, betyr det faktisk akkurat det ordet beskriver; at man frykter det fremmede. Den beste måte å eliminere dette; må jo nødvendigvis være å blande dem? Hvis man vokser opp i klasser hvor det finnes innvandrere, har daglig kontakt med dem - så må det jo bli lettere for alle? Da lærer man allerede fra man er liten; at ikke alle innvadrere stjeler og slår ned folk på åpen gate.

Kulturmøter i skolen må jo være win-win? I dette tilfelle vil den muslimene lære seg den norske kulturen de må innrette seg delvis etter, ikke av å høre på en lærer snakke; men av å lære fra elever, og skape nye vennskap og sambånd med ulike kulturer. På samme måte som nordmenn får lære av deres kulturer - og se hvordan dem ser på livet. Fremmedfrykt skyldes at folk ikke har nok kunnskap om andre kulturer - hvor smart er det å skille dem i skolegangen også?

Nei, jeg tror det er viktig for landet at vi vokser opp i et flerkulturelt samfunn allerede i skolen - jo mer vi skiller kulturene - jo mer vil enkelte bli opphengt i enkelttilfeller som blir blåst opp i media.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Hvordan kan du snakke om viktigheten av å lære seg språket når du ikke kan skrive norsk selv?
Vis hele sitatet...
Idet jeg forutsetter at innlegget ditt ikke er ment som det rene vås:

Og med dette er studenten fabianca kan hende den eneste på forumet med en indre utrustning som tillater at hun forsøker score et billig retorisk poeng på andres vansker med ortografien. Betenkelig og trist. Håper det ikke er flere, jeg har ennå ikke fått gått gjennom så mye av materialet her. Som enhver kan se er jeg blodfersk på forumet.

Det er nedstemmende å måtte minne den syrlige psykologistudenten på at skrivevansker kan ha bakgrunn i både det kulturelle, det sosiale, det biologiske og det emosjonelle. Slike vansker behøver ikke være intellektuelt betinget.

Og videre: Det er vel gjerne slik at den som har vansker i forhold til rettskrivning og språk ganske snart blir den som ut over det ordinære på en smertelig måte blir kjent med nødvendigheten av å beherske de ulike sider ved kommunikasjon godt. Og slik holder heller ikke argumentasjonen din mål logisk.
"Er enig med deg, om de ikke lærer norsk på disse [COLOR="Red"]privat skolene[/COLOR] ville de låst [COLOR="Red"]set [/COLOR]ute fra det norske folk. De har[COLOR="Red"] trossalt[/COLOR] [COLOR="Red"]komt[/COLOR] til [COLOR="Red"]norge[/COLOR] og her snakker vi NORSK!"

Måtte nesten dra på smilebåndet her. Snakk om å snakke Norsk!
Sist endret av bendiks; 5. mars 2009 kl. 18:23.
Har ikke lest hele tråden. Men er enig med Frp her av den enkle grunn, nemlig integrering.

Selvsagt er det et krav at de evt måtte lært norsk på en muslimsk privatskole. Men at muslimene skal bare gå på skole for seg selv og ikke blandes inn med nordmenn og norsk kultur? Ikke riktig mener jeg. Skaper jo bare større avstand, splittelse og mindre forståelse for hverandre. Snakker om å skape gjenger og hyppig bruk av "oss" og "de".

En forbanna viktig del av integreringen til en muslimsk unge er jo nettopp å få seg norske venner(og andre folkeslag og religioner) på skolen i ung alder.

Å innføre muslimske privatskoler er å gå den helt feile veien spør du meg, med tanke på integrering. Med mindre vi vil gå inn for et mer separert muslimsk samfunn i stedet for å blande oss. Jeei.
Sist endret av Don Veto; 5. mars 2009 kl. 18:39.
Klart det skal forbys, ser ikke at dette skal være et spørsmål, her bor vi i norge med norske skoler med norske verdier.
Er jo bare å rette seg etter det da og ikke komme å legge opp sine egne planer.

Men leste om læren av norsk osv, da snakker vi integritet og jeg ser ingen grunn til at det skal være egne skoler for dette, holder vel med norsk kurs!

Altså det jeg mener er at når folk kommer hit skal folk rette seg etter regler og normer som VI har ikke komme med nye. Og når du Trådstarter sier at det er diskriminering at det forbys og ikke kristne skoler ? nei vi er jo et land av kristne verdier så det er jo vel ingen diskriminering. Må legges til at jeg ikke støtter kristne privat skoler heller.

Dette med invandrig og deres rettigheter (merk lik rettigheter som nordmenn, ingen særbehandling) er blitt helt idiotisk spør du meg, snart kan vi ikke si våres meninger utenom å bli stempla som rasister, dere som kommer hit må ikke glemme at dere kommer til et annet land, Vårt land og her gjelder våres regler, og nei jeg er ikke rasist. Og sorry for OT på slutten her
Sist endret av lollern; 5. mars 2009 kl. 18:51.
Sitat av lollern Vis innlegg
Dette med invandrig og deres rettigheter (merk lik rettigheter som nordmenn, ingen særbehandling) er blitt helt idiotisk spør du meg, snart kan vi ikke si våres meninger utenom å bli stempla som rasister, dere som kommer hit må ikke glemme at dere kommer til et annet land, Vårt land og her gjelder våres regler, og nei jeg er ikke rasist. Og sorry for OT på slutten her
Vis hele sitatet...
Det er jo du som vil særbehandle muslimer ved å nekte dem å opprette privatskoler på lik linje med alle andre ...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av commie Vis innlegg
Det er jo du som vil særbehandle muslimer ved å nekte dem å opprette privatskoler på lik linje med alle andre ...
Vis hele sitatet...
Han sier jo at han ikke støtter kristne privatskoler?
nei de kan vel starte på vanlige skoler som alle andre eller andre privatskoler som andre.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Han sier jo at han ikke støtter kristne privatskoler?
Vis hele sitatet...
Mulig det, men han skriver også dette:
Og når du Trådstarter sier at det er diskriminering at det forbys og ikke kristne skoler ? nei vi er jo et land av kristne verdier så det er jo vel ingen diskriminering.
ja ser du ikke sammenhengen ? jeg skjønner jo godt at si fks iran gir tilgang til muslimske skoler og ikke kristne privat skoler fordi landet er bygd opp av muslimske verdier utenom at folk der trenger å støtte de muslimske skoler.

Dvs at norge tillater kristne privat skoler fordi landet vårt er bygd av kristne verdier og inget annet.
Sist endret av lollern; 5. mars 2009 kl. 19:04.
Sitat av lollern Vis innlegg
ja ser du ikke sammenhengen ? jeg skjønner jo godt at si fks iran gir tilgang til muslimske skoler og ikke kristne privat skoler fordi landet er bygd opp av muslimske verdier utenom at folk der trenger å støtte de muslimske skoler.

Dvs at norge tillater kristne privat skoler fordi landet vårt er bygd av kristne verdier og inget annet.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det ikke er kristne privatskoler i Iran, eller er det bare noe du tipper?

Forøvrig så er landet vårt bygd på liberale-sekulære og sosialdemokratiske verdier i større grad enn kristne verdier. Menneskerettighetene betyr mer enn de ti bud. Å forby en religion å opprette privatskoler samtidig som andre religioner får opprette privatskoler er brudd på de verdiene vårt land bygger på.
Hvis muslimske privatskoler ikke underviser på norsk så går det imot en av grunnkravene for å bli godkjent som en skole, nemlig det norske faget.

On topic: La det være likestilling, ta vekk alle religiøse privatskoler. Løser hele problemet om diskriminering innenfor religionene en gang for alle, selv om vi åpner får en debatt ang. diskriminering av religion i en helhet. Men alle kan vel ikke være fornøyde? Nå som norges befolkning blir mer og mer sekulære er det på tide å handle etter det.
Sitat av commie Vis innlegg
Jeg er for alt som muslimer krever siden det vil få hodet til "innvandringsmotstanderne" til å eksplodere.
Vis hele sitatet...
Så du er for å se moren din steines dersom hun blir voldtatt? Da er du vel for sharialover også da? Siden det strider med menneskerettigheter og praktiseres i islamistiske regimer? Du må fatte at når noen krever segregering, vil folk reagere. Dersom du er for alt muslimer krever, så er du også for at politi med "jødehatter" skal beskytte den Palestinske ambassaden (hvis den finnes). Men! Ved bildet ditt å dømme, kaller du himmelen grønn og vann tørt også, så det nytter vel ikke komme med fakta på ditt bord.

Fred - selvom du ikke vet hvordan du skal bruke det.
Sist endret av rcW; 5. mars 2009 kl. 22:59.
Så lenge vi har kristne privatskoler, så mener jeg at muslimske også skal få ha muslimske privatskoler. Men det jeg liker ikke i det hele tatt at skole og religion blandes, uansett om det er kristendommen, islam, hinduismen eller afrikansk buskreligion.
Sitat av Ninjafis Vis innlegg
Så lenge vi har kristne privatskoler, så mener jeg at muslimske også skal få ha muslimske privatskoler. Men det jeg liker ikke i det hele tatt at skole og religion blandes, uansett om det er kristendommen, islam, hinduismen eller afrikansk buskreligion.
Vis hele sitatet...
Enig, og siden vi har et kors i flagget vårt, må det også vekk. Eventuelt tegne på en halvmåne. Jeg er HELT ENIG i det du skriver fordi Islam ikke tillater religionsfrihet. I bla. Saudi Arabia er det dødsstraff for å praktisere kristendom, så selvfølgelig må deres imamer lære opp norske muslimer også. Det er meget viktig å islamisere Norge før homsene tar over, ikke sant? Ihvertfall deler jeg samme syn med radikale muslimer. Norge er bygget på grunnleggende verdier som ytringsfrihet og demokrati. DET må vi få en stopper for. Vi må gjøre som Nederland har gjort: kriminalisere kritikk av sharialover. Sharia er jo en god ting!

Hvorfor sensurerer administratorene folk med andre meninger enn deres? Gjelder ikke ytringsfriheten her, eller er det Stalinismen som kommer smygende?
I Norge har vi religionsfrihet, så folk har rett til å tro på hva de vil, og jeg driter hardt i om det så er høner, skybert eller Allah de tilber. Det kan jo ikke kalles religionsfrihet om vi nekter en religiøs gruppe å drive privatskoler når andre religiøse grupper skal få lov til det, det kalles diskriminering.
Sorry folkens!

Sitat av Ninjafis Vis innlegg
I Norge har vi religionsfrihet, så folk har rett til å tro på hva de vil, og jeg driter hardt i om det så er høner, skybert eller Allah de tilber. Det kan jo ikke kalles religionsfrihet om vi nekter en religiøs gruppe å drive privatskoler når andre religiøse grupper skal få lov til det, det kalles diskriminering.
Vis hele sitatet...
Hvis religionen oppfordrer til drap, så inngår ikke det i ytringsfriheten, gjør det vel? Det er viktig å se hvem som diskriminerer mest, her.
Sist endret av rcW; 6. mars 2009 kl. 00:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er jo en syltynn linje mellom ytringsfrihet og diskriminering, noe som mange spiller på.
Det var en vis mann som en gang sa: Those who give up freedom for safety deserves neither.
Hva vi kan dra ut av det er vel at vi enten må kjøre et totalitært løp eller et helt fritt løpt. Det kommer tydeligvis ikke til å funke med en mellomting, der det til slutt vil ende opp på et av stedene. Norske stat burde sette foten ned på religion, et sted går grensen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Hvis religionen oppfordrer til drap, så inngår ikke det i ytringsfriheten, gjør det vel? Det er viktig å se hvem som diskriminerer mest, her.
Vis hele sitatet...
http://folk.uio.no/leirvik/tekster/R...aldTekstar.htm

Nei, altså, vald i religiøse tekster er jo forkastelig! La oss forby religiøse tekster som inneholder hint til vald! La oss avskaffe undervisninga i det i grunnskulen!

Alvorleg tala rcW - dra hovudet ditt ut av den ideen om at islam er unikt voldelig religion, og lær deg forskjellen på religionen og majoriteten av tilhengjarane og ekstremistane. Du har kristne ekstremister, og muslimske/islamistiske ekstremister. Som med dei fleste andre religioner.
Men slashdot, da. Det er jo akkurat det jeg gjør! Jeg snakker om tilhengere av Wahhabi-tekstene, hvilket er på vei opp meget fort. Islam er ikke en unikt voldelig religion, det er vi jo ALLE klar over! Problemet er de mange hundretusen som støtter den radikale versjonen og som roper på vårt blod i våre enge gater. Som du selv sier: "forskjellen på religionen og majoriteten av tilhengjarane og ekstremistane"

Forskjellen er at flesteparten av de moderate muslimene er truet til taushet av de radikale. Derfor får de radikale automatisk mer makt (according to the universal language of violence).

Jeg snakker jo om ekstremistene. Og mange av ekstremistene LEDER land. Derfor må vi være varsomme med hva vi tillater. Er du ikke enig?

Og linken du refererer til er jo det GAMLE testamenetet. Vi sluttet med vold med hjelp fra loven for over 100 år siden. Jeg synes det blir litt feil å sammenligne to totalt forskjellige tidepoker.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Så her er midt forslag, tillat muslimske privatskoler med pålegg om norsk opplæring, gjør om nynorsk til et valg fag, innfør arabisk som sidemål og eller alternativ til fransk/tysk. Hvis ikke, så forby privatskoler av alle slag.
Vis hele sitatet...
Jeg quoter siste setning en gang til:

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hvis ikke, så forby privatskoler av alle slag.
Vis hele sitatet...


Ditt forslag er rett og slett: Hvis muslimene ikke får det som de vil, så forby privatskoler av alle slag.

Dette er jo en skremmende tanke i seg selv.
Sist endret av rcW; 6. mars 2009 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Commie : Du tok ikke poenget nei... det var et eksempel om du ikke leste hele setninga
Sist endret av lollern; 6. mars 2009 kl. 08:55.
Kjære gulunderstrek: Du slipper ikke unna denne.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Så her er midt forslag, tillat muslimske privatskoler med pålegg om norsk opplæring, gjør om nynorsk til et valg fag, innfør arabisk som sidemål og eller alternativ til fransk/tysk. Hvis ikke, så forby privatskoler av alle slag.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer siste setning om igjen:

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hvis ikke, så forby privatskoler av alle slag.
Vis hele sitatet...
Så hvis ikke muslimene får det som de vil, så forby privatskoler av alle slag. Skal vi fjerne politiet hvis ikke hijab blir godtatt også?

I mean, COME ON!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Så hvis ikke muslimene får det som de vil, så forby privatskoler av alle slag. Skal vi fjerne politiet hvis ikke hijab blir godtatt også?

I mean, COME ON!
Vis hele sitatet...
Det er da verste analogien eg har sett på nFF nokon sinne omtrent. Det *ER* kristne privatskular i dag. Spørsmålet blir difor om det er eit godt og sakleg grunnlag for å gjere skilnad på ulike religioner.

Rett spørsmål frå deg, for å følgje opp analogien er difor "Gitt at jødekalott var tillete i politiet, bør vi tillate hijab?". Det er noko heilt anna enn spørsmålet "bør vi tillate religiøse hodeplagg i politiet?".

Eg meiner fast at privatskular er ein uting, men når det faktisk er tillete så kan vi ikkje forskjellsbehandle nokon på grunnlag av religion. Vi kan forskjellsbehandle på grunnlag av opplæringslova, som seier at ein skal fylgje læreplanen fastsett av departementet.

Å diskriminere på bakgrunn av religion er brot på dei menneskerettane vi i vesten har sett opp, og som dei fleste land i verda har ratifisert...

Det må vere fullt ut lov å meine at ein ikkje bør gjere skilnad på religioner uten at du forsøker å latterleggjere det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er da verste analogien eg har sett på nFF nokon sinne omtrent. Det *ER* kristne privatskular i dag. Spørsmålet blir difor om det er eit godt og sakleg grunnlag for å gjere skilnad på ulike religioner.

Rett spørsmål frå deg, for å følgje opp analogien er difor "Gitt at jødekalott var tillete i politiet, bør vi tillate hijab?". Det er noko heilt anna enn spørsmålet "bør vi tillate religiøse hodeplagg i politiet?".

Eg meiner fast at privatskular er ein uting, men når det faktisk er tillete så kan vi ikkje forskjellsbehandle nokon på grunnlag av religion. Vi kan forskjellsbehandle på grunnlag av opplæringslova, som seier at ein skal fylgje læreplanen fastsett av departementet.

Å diskriminere på bakgrunn av religion er brot på dei menneskerettane vi i vesten har sett opp, og som dei fleste land i verda har ratifisert...

Det må vere fullt ut lov å meine at ein ikkje bør gjere skilnad på religioner uten at du forsøker å latterleggjere det.
Vis hele sitatet...
Og nettopp derfor kveles vi av vår egen politiske korrekthet. Dessverre må vi godta versjoner av religioner som ønsker vår tilintetgjørelse og tillate hat. Det er synd. Men det er jo det folk ønsker, tydeligvis. Jeg ser ikke stor motstand fra din side ihvertfall.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er da verste analogien eg har sett på nFF nokon sinne omtrent.
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt være å mene at alle privatskoler bør forbys i NORGE dersom muslimene ikke får oppfylt sitt krav om skole?
Sist endret av rcW; 7. mars 2009 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikkke lest hele tråden her. Men mener nå at det er noen fordeler ved å forby dette. Men vil si det er litt feil pga frihetsberøvelsen. Isåfall, forby alle religiøse privatskoler, noe jeg enkelig ikke hadde hatt noe imot
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Og nettopp derfor kveles vi av vår egen politiske korrekthet. Dessverre må vi godta versjoner av religioner som ønsker vår tilintetgjørelse og tillate hat. Det er synd. Men det er jo det folk ønsker, tydeligvis. Jeg ser ikke stor motstand fra din side ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Ja, å godta at folk er ueinige er del av meiningsfridomen og ytringsfridomen vi har i Noreg. Det er ikkje synd - tvert imot er eeg overtydd om at det er gjennom dialog vi løyster problema, og ikkje gjennom steile fronter. For dialog er det viktig at vi faktisk kan snakke.

Forøvrig har du ikkje PEILING på mitt syn på ekstremistiske grupper om du antar eg ikkje er motstander av det. Så da får du jaggu faen slutte å komme med påstander om det.
Sitat av rcW Vis innlegg
Er det ikke litt være å mene at alle privatskoler bør forbys i NORGE dersom muslimene ikke får oppfylt sitt krav om skole?
Vis hele sitatet...
Nei, har eg sagt det? Det eg har sagt er at på prinsipielt grunnlag er eg imot alle religiøst fundamenterte privatskuler, og til dels alle privatskuler.

Med andre ord burde ingen få lov, men all den tid vi faktisk har eit lovverk som er ope for det, og har rimeleg mange religiøst fundamenterte privatskuler, så ser eg faktisk ingen god grunn til å nekte nokon andre det. Stor forskjell.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, å godta at folk er ueinige er del av meiningsfridomen og ytringsfridomen vi har i Noreg. Det er ikkje synd - tvert imot er eeg overtydd om at det er gjennom dialog vi løyster problema, og ikkje gjennom steile fronter. For dialog er det viktig at vi faktisk kan snakke.

Forøvrig har du ikkje PEILING på mitt syn på ekstremistiske grupper om du antar eg ikkje er motstander av det. Så da får du jaggu faen slutte å komme med påstander om det.

Nei, har eg sagt det? Det eg har sagt er at på prinsipielt grunnlag er eg imot alle religiøst fundamenterte privatskuler, og til dels alle privatskuler.

Med andre ord burde ingen få lov, men all den tid vi faktisk har eit lovverk som er ope for det, og har rimeleg mange religiøst fundamenterte privatskuler, så ser eg faktisk ingen god grunn til å nekte nokon andre det. Stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Sant nok! Jeg er klar over at vi deler samme syn på ekstremistiske grupper, men forskjellen er at du ønsker en dialog med ekstremister (deriblant selvmordsbombere).

Ang. skoler: Da må det også, på grunn av den overveldende hatpropagandaen (hvilket i seg selv ikke har en dritt med ytringsfriheten å gjøre) i mange muslimske skoler, være overvåkning og tilsynsmenn fra staten for å sørge for at hat ikke læres bort. Og siden hatleksjoner tydeligvis er lov i Norge, kan jo Vigrid få åpne sine lokale privatskoler.

Dersom dialog er løsningen, kan vi jo ha dialog med nazistene også, da? Poenget er at i den store radikale muslimske verden er vi "kuffars". "And NO ONE loves the kuffar". Derfor nytter det ikke ha dialog med disse. Det nytter heller ikke for de moderate muslimene å ha dialog med disse, da de også hates for sin moderate stilling. Det er klart vi ønsker en dialog, men det går ikke når motparten ikke engang vil se oss i øynene, og systematisk lyver for å fremme sitt politiske mål: Skape flertall i parlamenter og Ting, gjøre det kriminelt å kritisere Islam (som i Nederland), og til slutt lage et Aurabia av Europa (som hundretusenvis selv sier).

Jeg synes Norge skal få lov til å ha privatskolene vi alltid har hatt uansett, og ikke tolerere meninger som tilsier at hvis muslimene ikke får det som de vil, så forby alle privatskoler av alle slag. Som trådstarter skriver med egne ord.
Men du må da forstå at det er forskjell på en madrassa (ikke sikker på rettskrivinga der) i Afghanistan og en privatskole i Norge. At det finnes fundamentalistiske religiøse grupper i Afghanistan som bruker disse som rekruttering for terrorgrupper behøver ikke nødvendigvis å bety at det samme vil skje i Norge. Jeg er ikke helt sikker på om du egentlig vil ha integrering eller assimilering her rcW
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
Sant nok! Jeg er klar over at vi deler samme syn på ekstremistiske grupper, men forskjellen er at du ønsker en dialog med ekstremister (deriblant selvmordsbombere).
Vis hele sitatet...
Nei, det eg har sagt er at eg har tru på integrering og dialog som middel for å forhindre rekrutering TIL dei ekstremistiske miljøa. Minimal forskjell, eh?
Sitat av rcW Vis innlegg
Ang. skoler: Da må det også, på grunn av den overveldende hatpropagandaen (hvilket i seg selv ikke har en dritt med ytringsfriheten å gjøre) i mange muslimske skoler, være overvåkning og tilsynsmenn fra staten for å sørge for at hat ikke læres bort. Og siden hatleksjoner tydeligvis er lov i Norge, kan jo Vigrid få åpne sine lokale privatskoler.
Vis hele sitatet...
Tilsyn på linje med alle andre privatskular ja - og internkontroll for å sørge for at dei føl læreplanar. Så må skulane etter mi meining få lov til å ha det religiøse og politiske synet dei vil, for det er faktisk lovleg å ha det synet at det er OK med krig mot Noreg. Det er visse avgrensingar i korleis ein kan framføre det budskapet, men vi har heldigvis ikkje tankepoliti i Noreg.

Dessuten bør du stille deg eit anna spørsmål - kor mange born av foreldre som bur i Noreg går på skule i utlandet? På islamsk fundamenterte skular. Er det ikkje då betre at dei trass alt går på skule i Noreg, og lærer seg norsk skriftspråk o.l. enn at dei går i eit land der vi har null kontroll og oversikt med skulevesenet?
Sitat av rcW Vis innlegg
Dersom dialog er løsningen, kan vi jo ha dialog med nazistene også, da? Poenget er at i den store radikale muslimske verden er vi "kuffars". "And NO ONE loves the kuffar". Derfor nytter det ikke ha dialog med disse.
Vis hele sitatet...
Påfallande. USA har ein utmerka dialog med Saudi-Arabia om t.d. militærbasar. Stortsett er vel realiteten at religion ofte blir eit påskot for å føre ein bestemt politikk, men at realpolitiske vurderinger blir viktigare enn religion når det kjem til praktiseringa.
Sitat av rcW Vis innlegg
Det nytter heller ikke for de moderate muslimene å ha dialog med disse, da de også hates for sin moderate stilling. Det er klart vi ønsker en dialog, men det går ikke når motparten ikke engang vil se oss i øynene, og systematisk lyver for å fremme sitt politiske mål: Skape flertall i parlamenter og Ting, gjøre det kriminelt å kritisere Islam (som i Nederland), og til slutt lage et Aurabia av Europa (som hundretusenvis selv sier).
Vis hele sitatet...
Hundretusenvis er enkeltpersoner i samanhengen, når ein tenkjer på at det i europa bur 731 millioner mennesker. Ein bør sørge for at miljøa ikkje veks...

Det som er tingen er at ved å sørge for god integrering og sosial status til innvandrarar, så trur eg ekstremismen forsvinn av seg sjølv. Det blir vanskelegare for ekstremistar å rekrutere, og støtta vil minke. Så då slepp vi strengt tatt å forhalde oss til dei i lengda...
Sitat av rcW Vis innlegg
Jeg synes Norge skal få lov til å ha privatskolene vi alltid har hatt uansett, og ikke tolerere meninger som tilsier at hvis muslimene ikke får det som de vil, så forby alle privatskoler av alle slag. Som trådstarter skriver med egne ord.
Vis hele sitatet...
Ahem, ikkje tolerere meininger? Kva faen? Vi har eit demokrati, med ytringsfridom, og leidd av det er retten til å foreslå ting.

Forøvrig - la meg gjenta: Ein ting er å hevde at fordi ein seier nei til muslimske privatskoler så skal ein fjerne alle. Ein heilt anna ting er å sei at ein prinsipielt er imot privatskuler, men gitt dagens lovgjeving og praksis så bør også muslimer få lov. Det er to HEILT forskjellige standpunkt, med totalt forskjellig innhold. Vi har trass alt religionsfridom her i landet, og det er svært viktig del av SN si universelle menneskerettserklæring som er ratifisert av Noreg.
http://www.dagbladet.no/2009/03/07/n...asjon/5182719/

Skjønner dere ikke hva Europa dealer med ennå, så bare glem det. Det nytter ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rcW Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2009/03/07/n...asjon/5182719/

Skjønner dere ikke hva Europa dealer med ennå, så bare glem det. Det nytter ikke.
Vis hele sitatet...
I helvete. Kan du slutte med å antyde at folk som ikkje har samme synet som deg er idioter, og heller begrunne kvifor du har rett? Eg har svart rimelig konkret på ein god del av innlegga mine, og underbygd mitt syn, så då får du jaggu faen svare konkret på det om du skal svare, og ikkje komme med en enlinjer som det der.

Forøvrig trur eg ikkje handlingane er religiøst fundamenterte. Synet er mogelegeins delvis religiøst fundamentert, men langt ifra hos alle... Det at folk tyr til valdelege demonstrasjoner ser eg heller på som eit uttrykk for håplaus kvardag, utan dei heilt store framtidsutsikter. Med andre ord er det ikkje religion som er fellesnemnar - det er sosial status.
En privat skole drives av midler som den mottar fra støtte fra privat personer og fra det hver elev betaler for seg.

Hvis en privat skole for muslimer skal komme så de få penger fra privat personer og fra foreldrene til elevene på den. slik at det er helt likt med andre privat skoler.

Ingen skattekroner skal gå til den skolen. For hvis det gjør det så blir det helt feil. og når jeg tenker meg om så er ikke alle familier som har muslimsk bakgrunnnoe særlig velfødde. De har som oftest ikke store lønninger som gir dem råd til å sende barna sine på privat skoler. For slik jeg ser det er privat skoler en luksus. det er ikke billig.

De må gjerne ha privat skoler, hvor det bare skal være andre muslimer som skal hjelpe hverandre å integrere (selv om jeg ikke ser hvordan det skal gå. blir sikkert en skole med gjenger og sharia lover)

for hvis det er integrering de er snakk om så må de lære norsk kultur, historie og språk. ellers så steller de seg selv utenfor. man kan si det er flere måter å møte hverandre på. (men det er ikke lett med en religion som er så strenge på alkohol skal gå sammen med vi nordmenn som har en drikke kultur som er helt på trynet.) de må ikke lære om religioner annet enn sin egen eller naturvitenskap, men det er lurt å få med seg når man skal klare å se ting fra en bredere synsvinkel som folk skriker om hele tiden med en gang noen sier noe imot innvandrere.

Jeg forventer ikke at de skal komme til landet vårt og oppføre seg bedre enn oss. MEN IKKE FAEN AT DE SKAL FÅ LOV TIL Å OPPFØRE SEG VERRE!
Privaskoler i Norge blir i all hovedsak finansiert av staten.
Sitat av commie Vis innlegg
Privaskoler i Norge blir i all hovedsak finansiert av staten.
Vis hele sitatet...
hvis det er et faktum, så burde det bli forandret på.
vi som ikke bruker de skolene skal ikke betale for at andre skal få bedre undervisning. det sier jo seg selv at det er urettferdig.
Sitat av Vegapunk Vis innlegg
hvis det er et faktum, så burde det bli forandret på.
vi som ikke bruker de skolene skal ikke betale for at andre skal få bedre undervisning. det sier jo seg selv at det er urettferdig.
Vis hele sitatet...
Det du sier her henger ikke på greip.

Alle barn og ungdommer i norge har krav på utdanning. Vi betaler skatt til staten for at staten skal gjøre dette mulig for alle. De privatskolene som finnes får etter hva jeg har forstått betalt en hvis sum per elev og litt generelt, ikke helt ulikt de offentlige. Det er ikke lov å ta ut profitt fra driften av privatskoler i norge.

Hvis en privatskole har bedre undervisning per krone enn det offentlige så kan jeg på ingen måte se at det er så urettferdig at privatskolen burde slutte å få støtte. Tvert om burde den offentlige skolen se på hva som gjøres bedre der og etterligne det slik at alle barn får bedre undervisning.
Sist endret av Kinseek; 11. mars 2009 kl. 10:25.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det du sier her henger ikke på greip.

Alle barn og ungdommer i norge har krav på utdanning. Vi betaler skatt til staten for at staten skal gjøre dette mulig for alle. De privatskolene som finnes får etter hva jeg har forstått betalt en hvis sum per elev og litt generelt, ikke helt ulikt de offentlige. Det er ikke lov å ta ut profitt fra driften av privatskoler i norge.

Hvis en privatskole har bedre undervisning per krone enn det offentlige så kan jeg på ingen måte se at det er så urettferdig at privatskolen burde slutte å få støtte. Tvert om burde den offentlige skolen se på hva som gjøres bedre der og etterligne det slik at alle barn får bedre undervisning.
Vis hele sitatet...
men utdannings tilbud får de jo. iform av den offentlige skole. hvis de velger å takke nei til det tilbudet, så er ikke det noe jeg skal støtte med mine skattetrekk.

jeg har aldri vært på en privat skole. men jeg kjenner flere som har gått der og de sier at det er mer seriøst. særlig elevene som går der er mer seriøse en på offentlige skoler. og de har en anderledes lærerplan. som da sikkert fungerer bedre enn det den offentlige gjør. så hvorfor skal jeg være med å støtte at de har et bedre tilbud. når den offentlige skolen kunne fint hatt samme tilbud som dem, fra en bedre pris. så er enig med deg når det gjelder at det offentlige kunne lære av det private.

men det er ikke dette vi diskuterer nå.
det som er tema er at muslimer skal ha en egen privat skole hvor de skal lære. hva? hva skal de lære der som er bedre for dem? norsk? historie? de lærer jo alt det på en vanlig skole. hvis de så gjerne vil lære mer om islam kan det heller være et fordypningfag, så slipper vi å lage et skolemiljø hvor kvinner er dømt til å bli undertrykte.
Sist endret av Vegapunk; 11. mars 2009 kl. 11:42.
Hvorfor skulle vi tilbudt Islam som et fordypningsfag? Fordypning i kristendom er ikke innlemmet i den Norske læreplan for tilvalgsfag.
For at denne skolen skal få stats-støtte så må de fylle ut alle kravene til den Norske statsautoriserte læreplan, mao betyr det at det de vil slenge på i tillegg blir på toppen av de fagene tilbudt på VGS. Hvis de velger å ikke følge læreplanen er de ikke en statsautorisert skole og da vil de ikke få stats-støtte heller.
Så du tar for deg helt feil problem, det virkelige problemet vil ligge i hvorvidt disse ungdommene på disse skolene vil integreres like godt, for de vil ble integrert. De vil lære Engelsk, Norsk, Matte, Historie, Samfunnsfag osv.

Kvinneunderstykkelse er forøvrigt ulovlig, så det vil absolutt ikke bli noen kvinneunderstrykkelse overhodet på disse skolene, så jeg veit ikke hva du vil frem til. Mener du at muslimene prøver å stjele Norge?
Sitat av rcW Vis innlegg
Kjære gulunderstrek: Du slipper ikke unna denne.



Jeg siterer siste setning om igjen:



Så hvis ikke muslimene får det som de vil, så forby privatskoler av alle slag. Skal vi fjerne politiet hvis ikke hijab blir godtatt også?

I mean, COME ON!
Vis hele sitatet...
Nå har jo Slashdot - som jeg begynner å mistenke er litt for opplyst til å være fra samme planet som alle oss andre - forklart det veldig greit.

Men ingen skal si kunne si at jeg sniker meg unna.

Muslimene får det som de vil? Hva med meg da? Jeg er ikke muslim, jeg vil ha muslimske skoler på lik linje som kristne. Hvorfor? Skal man kjøpe is til barna, så kjøper man til alle!

Og nettopp derfor kveles vi av vår egen politiske korrekthet. Dessverre må vi godta versjoner av religioner som ønsker vår tilintetgjørelse og tillate hat. Det er synd. Men det er jo det folk ønsker, tydeligvis. Jeg ser ikke stor motstand fra din side ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i det du sier, men jeg er villig til å forsvare deg til døden for din rett til å si det. - Voltaire
Vis hele sitatet...
Sist endret av gulunderstrek; 15. mars 2009 kl. 00:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hva med flyktninger som har klare planer om å forlate landet så fort det blir trygt i i moderlandet? Skal disse bli pålagt en helt klart frustrerende opplæring i norsk til tross for at de ikke har noen framtid i Norge?
Vis hele sitatet...
Og NÅR i din livstid tror du det blir trygt i Somalia, Pakistan, Irak eller Afganistan?

Norske ungdommer reiser verden over for å studere, og trur du jaggu ikka de klarer å lære seg språket til landet de besøker også?

Kommer du til Norge som "flykning på ubestemt tid" har du for pokker god grunn til å lære deg Norsk.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Snur vi dette innvandringsopplegget andre veien, at det hadde vært VI som var innvandrere i et av de muslimske landene, så tviler jeg STERKT på at vi ville fått oppretta kirke, norske skoler, og vi ville iallefall ikke fått noen nordmenn på "stortinget" eller hva det heter neddi der, en hvit man ville ikke hatt en dritt han skulle sakt!
Vis hele sitatet...
"Vi får ikke lov å leke i deres sandkasse, derfor får ikke de lov å leke i vår!"
Jeg er for et lands selvstendige utvikling, selv om det betyr at vi lar andre leke i sanden vi bor på.

Forøvrig vil jeg si min mening er todelt: Hvis det skal fortsette å være livssynsalternative privatskoler overhodet, kan jeg ikke se et godt argument for hvorfor muslimske privatskoler ikke skal kunne være en del av dette; naturligvis er de nødt til å overholde standard reglement og normer innenfor skolevesenet.

Men for å sammenfatte min mening på å dra for mye religion inn i skolen, utover religionsundervisningen: Jeg mener skoler skal og bør være en sekularisert institusjon. Religion og utdanning burde ikke blandes. Det er et sted hvor man skal kunne utfolde sitt eget kunnskapspotensiale, da uten å få servert religiøse dogmer og lignende sammen med trigonometri. Dette i opplysningstidens ånd.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kommer man til Norge innebærer det at man skal lære seg norsk og lære om norske verdier [..]
Vis hele sitatet...
Ser alltid dette argumentet i tråder som dette, men akkurat hva er disse norske verdiene? Brunost og fårikål?
Sist endret av Gamgee; 3. september 2009 kl. 00:13.