Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 554
jeg skal på en liten utflukt i sommer til vestbredden, og skal innom en del sånne kjente steder. skal såklart ha med meg kamera, og ettersom optikken er en del verdt er jeg redd for at det skal bli ødelagt, at jeg blir fratatt noe, eller i verste fall bildene mine blir slettet.

har en kompis som har vært i afghanistan og palestina tre år på rad, og alle gangene har han blitt fratatt minnekort/bilder. han hadde laget et hakk i sålen på skoen sin og putta minnekortet inn der, men de tok det. aner ikke hva innholdet var, men siden han ikke lenger har bildene, så fornemmer jeg det var ett eller annet som folka der ikke likte.

hva skal jeg passe på når jeg reiser ned dit, hva kan jeg ta bilde av og hva skal jeg være forsiktig med? jeg har ikke planer om å ta bilder av noe som gjør at vaktene har grunn for å drepe meg, men alt er jo relativt, tydeligvis.
Du kan jo lage en mappe på mobilen der du tar backup av alle bildene dine via en laptop om dette blir aktuelt.
Om du lager deg opp en helt sinsvak mappestruktur og lager bildene på mobilens internminne så skal det godt gjøres og finne bildene.
Finn et eller annet sted du får internett-tilgang (garantert mulig), og mail bildene til deg selv, legg på flickr, last opp til en egen server eller noe sånt. Men hvem var det som tok bildene fra kompisen din i palestina? Israelske soldater/politi, hamas, fatah?
jeg var på tur i midtøsten med kamera i fjor, men aldri opplevd det kameraten din har blitt utsatt for. selv ikke på checkpointene i israel/palestina sjekket de, så det kan høres ut som kompisen din bare er sykt uheldig.