Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1308
Det har vært mye sutring det siste året pga. bensinpriser ol., på toppen av det vanlige FrP-kjøret om mindre skatt og billigere sprit. Mye vil ha mer, og faen vil ha fler. Facebook har flommet over av grupper for billigere ditt og datt, samt endel ironiske "sett ned prisen på friskis NÅ!". Dette regner jeg med at de fleste her har fått med seg, og at endel har gjort seg opp en mening om saken. Som dere sikkert forstår så har jeg vært en av de som har støttet bensinavgiften, og jeg ser heller ingen vits i å gi oss billigere alkohol.

Når det er sagt...

Gi oss billigere biler!

Lavere bilavgift høres kanskje ut som et skikkelig populistisk tullekrav, sammen med skattelette og lavere tobakksavgift, men jeg prøver å tenke litt langsiktig. Billigere øl/røyk gjør at vi kan "kose" oss enda mer med et totalt unødvendig, og rimelig skadelig, gode. Hvorfor har jeg så sluttet meg til the dark side og maser om billigere biler? Billigere biler betyr mest sannsynlig at fler kjøper nye biler i stedet for bruktbiler. Nye biler er ikke bare kulere/finere/mer behagelige, men de er mye tryggere, og de forurenser mye mindre. Dermed mener jeg at lavere avgifter på nye biler kan være en billig pris å betaler for mindre skadde i trafikken, samt renere luft.

Har jeg oversett noe vesentlig her, eller er dette faktisk et område der det hadde vært gunstig med lavere avgifter? Forøvrig kan jeg nevne fjerning av moms på frukt og grønt som et lignende tiltak.
Vell.. Kansje det ikke er serlig merkbart her i Norge, men det beste hadde vell vert og bruke bilene vi har lengre.
Ettersom at det og lage en ny bil, fra utvinningen av råmetall til den står i butikken også forrurenser en hel del.

I det lange løpet vet jeg ikke hvilken av alternativene som er best, men det og produsere mer høres ut som en tvilsom løsning fra et miljøperspektiv.
Og.. hva med alle de bilene vi allerede har akkumuluert over den siste generasjonen?
Jo det er helt riktig at dette blitt sett på som et miljøtiltak også fra denne regjerings hold. Derav den økte vrakpanten og forslag om reform av avgiftssystemet til å gå direkte på co2 utslipp.

Men det må nok en blå regjering til for å virkelig senke engangsaviften på bil...
Fjerning av bilavgiften vil vel først og fremst være til fordel for de som kjøper de dyreste og mest forurensende bilene?
Hvordan det kan sammenlignes med fjerning av moms på frukt og grønt kan jeg egentlig ikke helt se.
Sitat av Hardcore Vis innlegg
Vell.. Kansje det ikke er serlig merkbart her i Norge, men det beste hadde vell vert og bruke bilene vi har lengre.
Ettersom at det og lage en ny bil, fra utvinningen av råmetall til den står i butikken også forrurenser en hel del.

I det lange løpet vet jeg ikke hvilken av alternativene som er best, men det og produsere mer høres ut som en tvilsom løsning fra et miljøperspektiv.
Og.. hva med alle de bilene vi allerede har akkumuluert over den siste generasjonen?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at miljøet og alt CO2 maset burde settes i andre rekke når det kommer til avgiftsdiskusjonen på bil i Norge, Norge har vel muligens Europas eldste bilpark.

Som tidligere nevnt så er en ny bil tryggere enn en gammel bil, den har en hel del elektronikk som hjelper sjåføren med å ikke kræsje, med den prisen det koster samfunnet å ha en person liggende i koma, rydde opp i en bilkræsj osv. vil en billigere avgift være en meget billig pris å betale.

Hva ville du valgt om du hadde fått valget mellom å "redde" miljøet eller miste noen av dine nærmeste?


Sitat av Sot-Jo Vis innlegg
Fjerning av bilavgiften vil vel først og fremst være til fordel for de som kjøper de dyreste og mest forurensende bilene?
Hvordan det kan sammenlignes med fjerning av moms på frukt og grønt kan jeg egentlig ikke helt se.
Vis hele sitatet...
Utslipp burde fjernes fra bilavgiftssiden, så burde man heller gi rabbatt for hvor mange stjerner en bil klarer i en kræsjtest.
På jobben har vi kjøpt inn en del miljøvennlige biler nå, disse ble holdt tilbake på det norske markedet for at de strøyk på NCAP testen, på den andre testen klarte bilen å rive til seg en halv stjerne av fem mulige.
Hjelper ikke at bilen din er miljøvennlig om du dauer når du kjører på ei bikkje!
Sist endret av Popp; 5. februar 2009 kl. 13:27.
Sitat av Sot-Jo Vis innlegg
Fjerning av bilavgiften vil vel først og fremst være til fordel for de som kjøper de dyreste og mest forurensende bilene?
Hvordan det kan sammenlignes med fjerning av moms på frukt og grønt kan jeg egentlig ikke helt se.
Vis hele sitatet...
Det går fint an å sette opp et system der biler får avgift etter kriterier, slik at luksusbilene ikke tjener like mye som de bilige. Poenget her er jo å få folk som kjører i gamle biler til å bytte til noe moderne, ikke for å la røkke kjøpe 50 bmw-er til. Jeg mente ikke å sammenligne med momsen på frukt og grønt, men jeg ville vise at det faktisk er noen avgiftskutt jeg mener er bra.

Sitat av Popp Vis innlegg
Jeg mener at miljøet og alt CO2 maset burde settes i andre rekke når det kommer til avgiftsdiskusjonen på bil i Norge, Norge har vel muligens Europas eldste bilpark.
Vis hele sitatet...
Jeg har også fått inntrykket av Norges bilpark er ganske gammel i forhold til resten av vest-europa. Jeg synes at miljø-problemet bør være et aspekt i saken, men jeg synes faktisk også at personsikkerheten er viktigere.
Sitat av Sot-Jo Vis innlegg
Fjerning av bilavgiften vil vel først og fremst være til fordel for de som kjøper de dyreste og mest forurensende bilene?
Hvordan det kan sammenlignes med fjerning av moms på frukt og grønt kan jeg egentlig ikke helt se.
Vis hele sitatet...
Ermmm, ikke helt! Slik avgiftene er idag så må man jo nesten betale mer om man skal ha en familie-bil for 4 eller 2-3 smart biler.. Er sikkert meget miljøvennelig om hver eneste familie må kjøpe 2-3 biler istedet for en.

Vi har også en pen HK avgift, idag.. Og hva gjør den? Den straffer deg samme som du har en ueffektiv 4 liter, eller en effektiv 2 liter. Så for ikke lenge siden to biler som ble sammenligna. Den ene hadde 10 hester mer enn den andre, og slapp ut mindre co2 per km. Men pga HK avgiften ble den den dyreste..

Det vi bør gjøre er og fjerne engangsavgifta sammen med årsavgifta, og plusse mesteparten av disse avgiftene på bensin/dieselprisen istedetfor. Da vil alle måtte betale likt for hvor mye dem kjører, noe som er mye mer rettferdig.
Gjør som Tyskland, sett opp vrakpanten til (ca omregnet) 22.000NOK. Man får bort gamle vrak fra veiene, og folk får penger til å kjøpe ny(ere) bil. Hjelper både miljøet og stagnasjonen i det er i bruktbilmarkedet, som igjen kan være med på å løse opp den finansielle krisen.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Gjør som Tyskland, sett opp vrakpanten til (ca omregnet) 22.000NOK. Man får bort gamle vrak fra veiene, og folk får penger til å kjøpe ny(ere) bil. Hjelper både miljøet og stagnasjonen i det er i bruktbilmarkedet, som igjen kan være med på å løse opp den finansielle krisen.
Vis hele sitatet...
Vel den Tyske stat tjener da litt mer på bilindustrien enn Norge da. Men man kunne godt satt opp vrakpanten litt også.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel den Tyske stat tjener da litt mer på bilindustrien enn Norge da. Men man kunne godt satt opp vrakpanten litt også.
Vis hele sitatet...
Dette burde ha ingenting å si, da en pant oftest er innbakt i ting nårr du kjøper dem, f.eks. 1,5L Cola til noen kronasjer + pant
Så burde staten sponse dette på eldre biler ei god stund slik at vi kunne fått opp snittalderen på bilparken vår, hadde ikke gjort noe å fått den opp 5 år eller noe slikt bare

Sitert fra en artikkel i NAF ang. bilparken.
Bilparken i Norge har en gjennomsnittsalder på 10,2 år og ved vraking er alderen på bilene i gjennomsnitt på 19,4 år. Fornyingstakten er for lav. Det blir vraket ca 100 000 biler, og kjøpt ca 110 000 nye biler hvert år.
Vis hele sitatet...
Tror vi ville fått en bedre bilpark om vi hadde fått fjerna alle søppelbila som ikke er værdt mer enn 20 høvdinger
Sist endret av Popp; 5. februar 2009 kl. 21:59.
Jeg er ganske sikker på at billigere biler ikke bare betyr høyere utskiftning av biler, men også flere biler rent totalt da flere får råd til å kjøpe en, eller flere. Selv om de nye kanskje forurenser mindre vil jeg anta regnestykket ikke helt går opp.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at billigere biler ikke bare betyr høyere utskiftning av biler, men også flere biler rent totalt da flere får råd til å kjøpe en, eller flere. Selv om de nye kanskje forurenser mindre vil jeg anta regnestykket ikke helt går opp.
Vis hele sitatet...
I og med at vi nå har biler for alt fra 500kr til 11mill er jeg ganske så sikker på at målgruppen du snakker om allrede har råd til en bil. Eller to. Og disse bilene er nødvendigvis ikke så miljøsparende heller.
Sist endret av Joachimsen; 5. februar 2009 kl. 22:31.
Poenget var jo at målgruppen som ser seg råd til å ha flere enn 2 biler *selvsagt* øker når bilene blir billigere...
Jeg mener uten enhver tvil at dersom miljøhensyn skal være grunnleggende for bilavgifter her i landet, så er oppskriften enkel:
Sett ned engangsavgiften på nye biler! Nye biler er har langt mer effektive motorer med betraktelig reduserte utslipp sammenlignet med eldre biler. Legger man til den enorme forbedringen av sikkerhet er det INGEN GRUNN til at det ikke skal være økonomisk gunstig å kjøpe en ny bil fremfor å kjøre rundt i en Volvo fra 80-tallet. Bilene til folk flest er så og si eldre enn de fleste her på forumet!

Så kommer spørsmålet om man skal flytte miljøavgiften over på forbruk, altså bensin og diesel. Vel, sannheten er at vi allerede har en miljøavgift på drivstoff her i landet som utgjør ca. 63% av drivstoffkostnaden. Totalt betales det drivstoffavgift for over 3 milliarder kroner i året.

The funny twist: Omregnet i de populære klimakvotene, tilsvarer 3 milliarder kroner den norske veitrafikkens co2-utslipp i ett og et halvt år. (Beregnet ut fra en kvotepris på 200,- pr mill. tonn CO2). Altså er den norske bilparken ALLEREDE klimanøytral. Hva brukes så co2-avgiften til? Øremerkes disse til klimatiltak og kvoter? Neida, disse sluses inn i den store statskassen hvor penger har en kjent tendens til å forsvinne mellom papirbunkene som dyttes rundt internt i forvaltningen. Heia Norge!

edit: La det også være sagt: Bor du i Oslo trenger du kanskje ikke bil. Men er du blandt de som bor i landets resterende 323.348 kvadratkilometer, er du mest sannsynlig avhengig av å ha bil. Et argument forøvrig er dersom man ser til våre naboland. Her er det ingen automatikk at hvert familiemedlem har hver sin bil, bare fordi det er billig. Man får heller mer penger å bruke på familien.
Sist endret av Marken; 5. februar 2009 kl. 23:32.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Helt vanvittig at på de fleste biler er over 50% av summen rene avgifter egentlig. Kunne kutta en god del i alle fall, om ikke nødvendigvis alt.
Ang. nødvendigheten for bil så er egentlig det et annet tema. Jeg mener at man kan klare seg med kollektivtransport ganske ofte hvis du bor en rimelig sivilisert plass. Her tar jeg buss til og fra jobb uten at det byr på store problemer, mens hjemme er det så vidt busser som går. Det er uten tvil behov for biler, men det er nok mulig å begrense bruken av dem. Jeg tror ikke alle i byene kommer til å gi opp biler og satse kollektivt, så da tror jeg miljøvennlig drivstoff er veien å gå. Dessverre tror jeg ikke at oljen dør ut så lenge det er mer igjen, og så vanvittig mye penger å tjene.

For å ta et litt søkt eksempel: Russebilen vår. Jeg vet at det ikke er realistisk å tro at vi hadde kjøpt en ny bil bare fordi avgiftene var litt lavere, men den går allikevel foran som et skrekkeksempel ang. sikkerhet. Den var EU-godkjent, men gammel og sliten. En mercedes kassebil fra tidlig 80-tall. Bremsene var ELENDIGE til tider, og setebelter eksisterte ikke. Heldigvis ble Bridget the Midget ikke EU-godtkjent, så den er i bil-himmelen nå.

Når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke at bruktbiler i seg selv er djevelen, men mer spesifikt GAMLE bruktbiler. Dersom Ola kjøper seg en Golf fra 2004, så tror jeg nok at sikkerheten er brukbar, men det kjører biler rundt på de norske veiene som ikke har noe som helst sikkerhetsfunksjoner.
Sitat av Marken Vis innlegg
edit: La det også være sagt: Bor du i Oslo trenger du kanskje ikke bil. Men er du blandt de som bor i landets resterende 323.348 kvadratkilometer, er du mest sannsynlig avhengig av å ha bil. Et argument forøvrig er dersom man ser til våre naboland. Her er det ingen automatikk at hvert familiemedlem har hver sin bil, bare fordi det er billig. Man får heller mer penger å bruke på familien.
Vis hele sitatet...
Hva f vet du om det? Går det feks mange busser/tog midt på natta? Er nsb veldig påletelige osv når det gjelder og få folk på jobb om morran? Er ikke så veldig morsomt og stå ute i kulda hver vintermorgen og håpe på at toget kommer så du rekker jobben.. Selv så bor jeg 10 min fra en togstasjon, men har ikke tatt toget på 10 mnd pga nsbs elendige service, og at du aldri veit når dem kommer.
Dette blir ett ganske langt innlegg, da jeg har meninger om både bensinavgiften og engangsavgiften deler jeg innlegget opp i to deler. Så får dere som eventuelt gir dere faen i min mening om bensinprisene bare lese det om avgiftene, siden det tross alt er det som er topic her.

[Bensinavgiften]
Selv er jeg en veldig bilinteressert person, jobber med biler hver dag og holder på med mine egne biler ganske så mange ettermiddager. Har siden jeg var 15 aldri eid mindre enn to biler, og på det meste besto bare min egen bilpark av 5 biler.

Jeg kommer opprinnelig fra en liten bygd langt ute i det nordnorske landskape, kollektivtransport har vi ikke. Går buss der ifra og til nærmeste by (som forøvrig ligger 4 mil unna) Mandag, Onsdag og Fredag. Den bussen går også så seint til byen og tidlig der ifra at de eneste som kan utnytte den er de som nå er pansjonert og har mulighet til å tilbringe 2 timer av dagen i en buss og 3 timer bare med å trø i en par butikker og sitte på kafè. Så jeg ser behovet noen deler av norges befolkning har for en bil eller to.

Når jeg enda bodde hjemme på gutterommet hadde jeg 5 mil hver vei til jobb, jeg brukte i gjennomsnitt 5-6 tanker med bensin på en måned når jeg begrenset kjøringen min, kunne fort bruke 8-9 for det er langt mellom alle destinasjoner i bygdenorge og jeg var glad i å kjøre bil. Bensinavgiften i Norge blir alt for høy vist du har langt å kjøre, jeg brukte 1 full tank bensin i uka vist jeg kun kjørte til og fra jobb.. En tank på ca 60 liter, med en bensinpris som da var rundt 12 krone pr liter sier det seg selv at store deler av min lønn gikk til å holde liv i den lokale shell stasjonen. Når kalenderen snudde rundt til 2009 begynte jeg i en ny jobb i Harstad, og bor nå såpass nært jobb at jeg bruker 7-10 minutt med kjøring i rushtrafikk før jeg er fremme. Tanken hadde jeg neppe trengt å fylle enda hadde det ikke vært for de helgene jeg har vært hjemme, så det merkes stort på pengboka.

Norge burde hadd en billigere bensinavgift der hvor vi faktisk trenger det! De som bor i større byer, meg selv inkludert kunne ha fått lide med en bensinpris på 15-16 krone pr liter. Her er kollektivtrafikk ett alternativ, det har ikke f.eks min mor og far. Selv kjører jeg på jobb nå for at det er vinter, kaldt og jeg har ikke ett buss stopp rett utenfor døra mi. Men har allerede bestemt meg for at når det blir vår skal jeg kjøpe meg en sykkel å heller pedale meg til jobb med den, nå er det vel ikke så mye for å redde miljøet men heller for at kroppen trenger å komme litt bedre i form.


[Engangsavgiften på nye biler]
Har dere holdt ut til nå, har dere enten alt for lite å gjøre eller dere faktisk leser hele tråder før dere svarer.. kudos vist det er det siste, frusterende med folk som svarer etter å bare ha lest to av inleggene i en tråd.

Allefall, tilbake til engangsavgiften. Som jeg skrev tidligere har jeg bestandig hadd mange biler, sier seg selv at som ung i Norge så er det ikke nye BMW eller Mercedeser du har stående på gårdsplassen akkurat. Gjennomsnittalderen på bilparken vår er alt for høy, selv jeg som har gjort mitt for å holde gamle biler på veien er jo fullstendig klar over dette. Selv kjøpte jeg ikke en "relativt" trygg bil før jeg fikk ett virkelig behov for det, ble ilag med ei som hadde barn og når forholde ble seriøst byttet jeg min gamle veteran (og likkiste på hjul) ut med noe som jeg så brukende til å frakte rundt på en liten gutt med. Jeg brukte da 70.000 på bil, og alt jeg fikk for de pengene da var en bil med airbager fremme og ABS. Var ikke sideairbager, SARS, antispinn, tractionkontroll eller noe annet fint jeg gjerne ville hadd. Dette er noen år siden nå, så ikke noen kom å si at jeg bare var dårlig å lete etter bil.

Hadde bilprisene i Norge vært sammenlignet med våre blå og gule naboer hadde jeg da kunne kjøpt meg en bra fin Volvo full av sikkerhetsutstyr, noe jeg erget meg over hver gang jeg leste svenske bilblad med salgsannonser!

Bilprisene vi har gjør at de som vil det ofte ikke kan kjøpe seg en ny og trygg bil. En ny bil har potensialet til å spy ut mindre avgasser ja, men det er sikkerheten i de jeg ser mest på som ett pluss. Engangsavgiften burde vært regnet ut etter andre kriterier, heller ta hvor sikker bilen er enn hvor mye litervolum de har med i regnestykket. Så kan de som burde ha muligheten til å frakte sine barn rundt i trygge biler gjøre det, også kan de som vil ha en penisforlenger få åpne pengboka litt ekstra. Det har vi råd til! Dette med å ha høyere vrakpant er jeg ikke helt for, da jeg syns alt for mange biler som burde vært bevart ofte ender opp i bilhimmelen. Også ville en høyere vrakpant ha påvirket engangsavgiften i negativ rettning.


Jeg har vel skrevet mer enn nokk nå, så da takker jeg for meg i denne omgang og anbefaler alle som ferdes etter veiene våre om å kjøre pent og forsiktig. Har selv sett ett vrak komme inn på jobb hvor det var 3 døde og ett lite barn ble foreldreløst, du glemmer ikke synet av en blodig og forvrengt barnestol så veldi lett så håper virkelig at Norge skulle kunne hadde tryggere biler å frakte folk rundt i!