Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2609
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ke de går i! Nå sitter jeg på avrusning for heroin avhengighet, frivillig.
Eg har lagt meg inn frivillig og er i starten av 20årene jeg tok intiativ selv. Har brukt heroin noen måneder nå, men brukt opiat preperarer i hele år av og på ( Tramadol,Oxy,Pinex Forte)
Så før jeg skulle legge meg inn på avrusning tok eg en kork for mykje med ghb og overdoserte ved sykehuset og var ganske nær døden. Men jeg er her frivillig inntil videre. Og så har min ruskonsulent sagt at hvis eg vil dra fra langtidssbehandlingstedet eller på avrusningen jeg er nå så kommer hun til å gjøre sitt beste for å få inn tvangsvedtak slik at de kan holde meg sperra inne max 3måneder kanskje lengere. Eg har kun hatt 1 overdose i mitt liv og det var no på GHB. Eg vet h*n vil det beste for meg og at eg overlever. Men tenk om eg ikkje trives på stedet eg er på i det hele tatt? Eg har vært tvangsinnlagt før men det var under BV på rusbehandling i 12 måneder! Så eg blir ganske provosert av at ett menneske med 3 års utdanning har såpass makt over meg. Så eg lurer på om eg vil dra og h*n begynner med det, har eg no sjans med advokat og slikt i bilde, det er jo tvungen helsevern, men ingen straffesak eg ventet ingen rettsak eller noget. Så eg er frustrert og føler meg umyndig gjort av den sosionomen selv om eg vet h*n vil kun det beste for meg. Er i starten av 20 årene og ikke et barn lenger!! Eg er motivert til å slutte men om eg ikkje liker plassen så drar eg og finner ett bedre. Er advokat bra å få inn i saken da? Setter pris på gode tips. Ha en fin helg videre folkens.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kommer ikke noe vei med advokat der for å komme til et sted du liker bedre. Tvang er tvang det du evn kan kjempe mot er tvangsvedtaket i seg selv og ikke hvor du havner hen.

Men tror det beste er å stole på at ruskonsulenten vil det beste for deg. Det er ikke sånn desverre at man kan velge og vrake hvor man kommer i behandling eller forvente andre fasiliteter enn de som kan tilbys. Behandlingssted skal ikke være som et luksuriøst retreat senter, men om du er misfornøyd med personalet eller de konkrete behandlingstilbudene dit du kommer så vil det være mer effektivt å snakke med ruskonsulenten din om det og den personen kan se på tilbud andre steder og sjekke om du evn hadde fått plass et annet sted om du viser seg å ha rett i type kritikk som går konkret på at behandlingstilbudet der du kommer ikke er tilstrekkelig for deg.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kommer ikke noe vei med advokat der for å komme til et sted du liker bedre. Tvang er tvang det du evn kan kjempe mot er tvangsvedtaket i seg selv og ikke hvor du havner hen.

Men tror det beste er å stole på at ruskonsulenten vil det beste for deg. Det er ikke sånn desverre at man kan velge og vrake hvor man kommer i behandling eller forvente andre fasiliteter enn de som kan tilbys. Behandlingssted skal ikke være som et luksuriøst retreat senter, men om du er misfornøyd med personalet eller de konkrete behandlingstilbudene dit du kommer så vil det være mer effektivt å snakke med ruskonsulenten din om det og den personen kan se på tilbud andre steder og sjekke om du evn hadde fått plass et annet sted om du viser seg å ha rett i type kritikk som går konkret på at behandlingstilbudet der du kommer ikke er tilstrekkelig for deg.
Vis hele sitatet...
Kordan kan eg kjempe mot Tvangsvedtaket i seg selv?
Eg har ingen volds dom og har aldri vært et voldelig menneske.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det skal sinnsykt mye til for å få vedtak på tvang på grunnlag av rus i disse dager, det kan være ruskonsulentene din lever litt i gamle dager da det var mye lettere å få innvilget disse 3 mnd tvangsvedtakene. Viss du kun har hatt en overdose så høres det ikke på langt nær alvorlig nok ut til å få gjennom noe tvang. Dersom dette blir forsøkt klager du til fylkesmannen hvor du mest sannsynlig vil bli funnet samtykkekompetent og sluppet ut igjen
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kordan kan eg kjempe mot Tvangsvedtaket i seg selv?
Eg har ingen volds dom og har aldri vært et voldelig menneske.
Vis hele sitatet...
Regner med det blir at advokaten din utprøver spørsmålet i retten, om retten ser på det som en sak å behandle. Altså om det er forsvarlig for ditt eget liv eller andres å være fri.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det skal sinnsykt mye til for å få vedtak på tvang på grunnlag av rus i disse dager, det kan være ruskonsulentene din lever litt i gamle dager da det var mye lettere å få innvilget disse 3 mnd tvangsvedtakene. Viss du kun har hatt en overdose så høres det ikke på langt nær alvorlig nok ut til å få gjennom noe tvang. Dersom dette blir forsøkt klager du til fylkesmannen hvor du mest sannsynlig vil bli funnet samtykkekompetent og sluppet ut igjen
Vis hele sitatet...
Ja det er godt mulig h*n sa det fordi h*n vet at jeg kan være lett påvirkelig. Og forfi de vet at jeg redd for press og tvang som jeg har blitt utsatt for under barnevernets faste klør. Typisk "positiv" manipulering. Hva tenker folk?
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er godt mulig h*n sa det fordi h*n vet at jeg kan være lett påvirkelig. Og forfi de vet at jeg redd for press og tvang som jeg har blitt utsatt for under barnevernets faste klør. Typisk "positiv" manipulering. Hva tenker folk?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at ruskonsulenten sier det fordi det i værste fall kan bli nødvendig, og for at ruskonsulenten ønsker at du skal holde deg i behandling og få livet på rett kjøl, kanskje dette er siste sjanse og konsulenten sier det for at du selv skal skjønne alvoret med rusmisbruket ditt og bli i behandling sånn at det ikke blir nødvendig med tvang.
Bare husk at det er ingen vei tilbake før de månedene er ferdig.

Hvis du klikker som enhver fanget mann som vil ut så graver du deg bare dypere inn i det tenker jeg ifh til at "du ikke er beregenlig" og de låtene.

Personlig har jeg bare hørt skumle, ekle og dårlige historier om folkets erfaringer i å være tvangsinnlagt..

Men de som ikke går clean går det jo ille med og som oftest. Type hjemløse, ødelagte familieforhold og økonomien som kommer med den lasten.

Kilder: VG/Freak
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Var ikkje helt svarende jeg så etter. Jeg har bare hørt mye om at det er veldig vanskelig og tvangs stenge voksne mennesker utenom fengsel naturlighvis. Noen som har noen reele fakta eller opplysende svar Jeg vil veldig gjerne fortsette på LAR medisinene mine eg går på Subutex no på avrusning. Og det fjerner nesten all rus sug mot alle rusmidler eg er glad i mange rusmidler. Eg skal på Langtidssbehandling gjennom Ara kanskje det er mulig å fortsette med sub der. Det hjelper i å holde meg rusfri. Har en tjommi som har hatt overdose 10 ganger og han er i kontakt med systemet osv, han har aldri blitt tvangsinnlagt og vi er i begynnelsen av 20 årene begge to.
Skjønner att du føler deg fanget og overkjørt, men prøv å hold hodet kaldt.

Hun har ingenting på deg så lenge du er clean. Og det gjelder hvist du skriver deg ut grunnet what the fuck evver også.

Men vist du flyr avgårde og ruser deg og bryter kontakten med hun ruskonsulenten, så blir det nåkk tvang rimelig fort.

De har ett kontrollbehov uten sidestykke, og til tider faktisk medavhengige. Det virker rett så ofte mot sin hensikt har jeg merket.
Fryktelig vanskelig komme seg inn på tvang, jeg VILLE men da måtte vi tatt det opp til retten bla bla, tross var mitt ønske. Endte med «frivillig tvang», egentlig bare en tullparagraf. Den går rett og slett på at politiet skal varsles dersom du skriver deg ut,
men om de ikke har noe på deg så står du jo helt fritt uansett mtp å reise.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for nyktre og umoraliserende og reele svar med fakta! Eg skal selvfølgelig gjøre mer research med tanke på lover og gjennom bekjente. Men jeg er jo veldig motivert til å bli så rusfri jeg kan bli! Eg har brukt heroin noen måneder, men opiat tabletter har jeg brukt av og på i hele år! (Tramadol,Paralgin Forte, litt oxy) så endte jeg opp med røyking av heroin. Eg skyter ikkje dop, eller noe som helst for den slags skyld! Subutexen fjerner nesten all rus sug og holder meg fokusert og at jeg føler meg normal og grei form mesteparten av tiden! Tviler litt på at jeg får det på langtidsbehandling, men det er jo gjennom ARA så eg får drøfte dette med legen her på avrusningen no. Ha en fin dag videre folkens!
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ingen som har flere gode tips eller like erfaringer? Ikkje noe eg kan kreve seff fra et nett forum. Men det okkuperer mye av tankene mine no. Så eg setter pris på det.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skriver jo selv at du holdt på å dø, så det er i og for seg grunn nok for å fatte et tvangsvedtak. Det er fare for ditt liv om du fortsetter som nå. Du får gjøre ditt beste for å stå i frivillig behandling og samarbeide med de som vil hjelpe deg.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skriver jo selv at du holdt på å dø, så det er i og for seg grunn nok for å fatte et tvangsvedtak. Det er fare for ditt liv om du fortsetter som nå. Du får gjøre ditt beste for å stå i frivillig behandling og samarbeide med de som vil hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Ja. Men jeg kjenner flere som har nesten dødd mye fler ganger enn jeg, som er i kontakt med rus og helse omsorgen som ikke blir tvabgsinnlagt. Så blir jeg vifta med den paragrafen i trynet med engang.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ikke nokon som har nogen mer svar? De fleste er vel kanskje enig i at ruskonsulenter kan bestemme såpass over et myndig menneskets liv? Helt utrolig xD
Hva er det du vil høre(?), så skal jeg fortelle deg det..
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva er det du vil høre(?), så skal jeg fortelle deg det..
Vis hele sitatet...
Har ruskonsulenten så mye makt over meg som er en ung voksen, til å tvangsinnlegge meg i 3 Måneder maximum? Har hatt 1 overdose med ghb eneste overdosen i livet mitt. Har vøri avhengig av heroin i 2 måneder (Røyker "bare") har vært psykotisk et par ganger, rusutløst fint å legge til. Er avhengig av benzo. Har ingen kommende rettsaker eller dommer, har ingen volds dommer og jeg er ikke voldelig aldri vært, legger til at jeg har hatt suicidale tanker. Har ikke det nå, og er tydelig både med ruskonsulenten og personale her på frivillig avrusning at eg ikkje har tanker om å skade meg sjøl eller tanker om å ta livet mitt. Er ikkje stor kriminell, kun at eg liker å ruse meg. Ruskonsulenten har aldri snakket om tvang før eg haddr ghb overdose h*n sporde meg om eg gjorde for å ta livet mitt, eg var krystallklar og tydeleg på at eg ikkje tok for mykje ghb for å ta sjølmord, eg doserte bare feil, eg har en mistanke om at ruskonsulenten ikkje tror på meg siden eg er åpen og ærlig gennerelt som menneske men også med h*n om min sterke depresjon og angst/sosial angst. Eg har ikkje tenkt til å røre ghb igjen fordi eg er glad i mitt liv selvom eg er deprimert har et sterkt rusproblem. Så ja no har eg lagt en del detaljer på bordet her. Driver ruskonsulenten og vifter med denne paragrafen sin for å holde meg inne på avrusning for at eg ikkje skal ruse meg meire eller er det reelr at h*n kan få inn tvang ganske kjapt hvis eg ikkje er en snill og lydig gutt? xD
Anonym bruker
"Elektronisk Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ruskonsulenten så mye makt over meg som er en ung voksen, til å tvangsinnlegge meg i 3 Måneder maximum? Har hatt 1 overdose med ghb eneste overdosen i livet mitt. Har vøri avhengig av heroin i 2 måneder (Røyker "bare") har vært psykotisk et par ganger, rusutløst fint å legge til. Er avhengig av benzo. Har ingen kommende rettsaker eller dommer, har ingen volds dommer og jeg er ikke voldelig aldri vært, legger til at jeg har hatt suicidale tanker. Har ikke det nå, og er tydelig både med ruskonsulenten og personale her på frivillig avrusning at eg ikkje har tanker om å skade meg sjøl eller tanker om å ta livet mitt. Er ikkje stor kriminell, kun at eg liker å ruse meg. Ruskonsulenten har aldri snakket om tvang før eg haddr ghb overdose h*n sporde meg om eg gjorde for å ta livet mitt, eg var krystallklar og tydeleg på at eg ikkje tok for mykje ghb for å ta sjølmord, eg doserte bare feil, eg har en mistanke om at ruskonsulenten ikkje tror på meg siden eg er åpen og ærlig gennerelt som menneske men også med h*n om min sterke depresjon og angst/sosial angst. Eg har ikkje tenkt til å røre ghb igjen fordi eg er glad i mitt liv selvom eg er deprimert har et sterkt rusproblem. Så ja no har eg lagt en del detaljer på bordet her. Driver ruskonsulenten og vifter med denne paragrafen sin for å holde meg inne på avrusning for at eg ikkje skal ruse meg meire eller er det reelr at h*n kan få inn tvang ganske kjapt hvis eg ikkje er en snill og lydig gutt? xD
Vis hele sitatet...
Nei. Han prøver å skremme deg, slik at du ikke skal prøve og forlate frivillig, men han vet i realiteten at han har ikke sjanse på å få igjennom tvangsvedtak på deg dersom det du opplyser om er sant. Tvangsvedtak ligger langt nede på listen, og jeg har en shizofren kompis som tar pepper / drikker alkohol 24/7 og griller marshmallows i stuen men det er ingen som klarer å få han inn på psykriaten under tvang før han truer folk med kniv og er direkte farlig mot andre.

Så slapp av, utifra det du sier så har dem ikke sjans og få igjennom tvangsvedtak på deg. En ghb overdose er langt ifra nok, da hadde du ikke sitt heronister i byen, da hadde alle vært innlagt da dem tar så og si overdose 1 gang i måneden om ikke mer.

Kort sagt, er du ikke suicidal eller i psykose så kan du gå når som helst.
Anonym bruker
"Elektronisk Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble også trua likt når jeg drakk sprit 24/7 og havna på sykehuset ofte, og legene prøvde det dem kunne å få meg innlagt for jeg hadde alltid dødelig promille på 4+, men vær gang jeg ble edru og fikk psykriatisk tilsyn ved utskrivelse ble det konstatert det samme " Ingen psykose eller suicidalitet, skrives ut". Så slapp av, det er angsten så fucker med deg.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble også trua likt når jeg drakk sprit 24/7 og havna på sykehuset ofte, og legene prøvde det dem kunne å få meg innlagt for jeg hadde alltid dødelig promille på 4+, men vær gang jeg ble edru og fikk psykriatisk tilsyn ved utskrivelse ble det konstatert det samme " Ingen psykose eller suicidalitet, skrives ut". Så slapp av, det er angsten så fucker med deg.
Vis hele sitatet...
Så det du prøver å si er at Ruskonsulenten bare sier det for å gjøre meg redd slik at jeg ikke skriver meg ut for å ruse meg?? 4+ Promille ja, da kan man jo dø når som helst. h*n vet at jeg er redd for tvang fordi eg ble utsatt for det under barnevernet så det er vel strategisk fra h*ns side. Men eg har ikkje lyst å fortsette å røyke heroin og drive med det skitne og håndtere alle de gale egoistiske pappskallene som er i miljøet. Jeg vil inn i LAR og få Subutex, det fungerer veldig bra på meg med både fokus, mot angst og depresjon, ja folk kan si hva de vil med avhengighet og at man blir en slave av LAR og det gir jeg helt totalt faen i bare snakk i vei dere. Men noen som vet hvordan man kommer kjappest inn i LAR, da får jeg rene stoffer fra staten og sparer masse penger og må ikke menge meg med kriminalitet og idioter som til syvende og sist bare stikker deg i ryggen og er noen slanger hele gjengen, jeg maser på ruskonsulenten og ARA og her hvor jeg er innlagt nå på at det er et sterkt ønske fra min side, og gir mange gode argumenter på hvorfor jeg vil inn i LAR. Noen med erfaring som kan gi noen gode råd? Ellers ønsker jeg folk en god kveld.
Ikke for å moralisere, men du har ikke sett på alle de andre mulighetene du har i livet bortsett fra å ruse deg 24/7? Kanskje ruskonsulenten din prøver litt ekstra nettopp fordi personen ser at du er i starten av 20-åra hvor et liv uten avhengighet kan gi deg en masse muligheter.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ikke for å moralisere, men du har ikke sett på alle de andre mulighetene du har i livet bortsett fra å ruse deg 24/7? Kanskje ruskonsulenten din prøver litt ekstra nettopp fordi personen ser at du er i starten av 20-åra hvor et liv uten avhengighet kan gi deg en masse muligheter.
Vis hele sitatet...
Er ganske vanskelig å legge opp når du har drevet på siden 14års aldern med weed og molly. Også benzo siden du er 16. Derfor eg vil i LAR for å temme rus djevelen i et bur sånn at jeg kan leve ett nogenlunde nøkternt liv med jobb og bolig og all den sirkusen der. Kom med noen gode råd fordi jeg har tenkt det du sier i innlegget ditt 10000000 ganger. Folk uten avhengighetspersonlighet har store vansker med å sette seg i andres situasjon som har det. Dessverre.
Det er ganske vanskelig ja, men langt ifra umulig.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av flyndra90 Vis innlegg
Det er ganske vanskelig ja, men langt ifra umulig.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt ordet umulig i noen av innleggend jeg har skrevet her? Har vært clean et helt år etter rusbehandling drakk ikke engang.
Men no som eg har blitt små foreldka i heroin så er situasjonen vanskeligere.
Anonym bruker
"Klar Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Veldig få konstruktive råd her på det forumet. Modsa og de som skriver her dag inn og ut begynner vel å bli temmelig lei av å gi råd som man kan finne mange andre steder. Blir jo bare møtt mef moraliserende indisier eller annet svada. Vi snakkes da. Lol.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veldig få konstruktive råd her på det forumet. Modsa og de som skriver her dag inn og ut begynner vel å bli temmelig lei av å gi råd som man kan finne mange andre steder. Blir jo bare møtt mef moraliserende indisier eller annet svada. Vi snakkes da. Lol.
Vis hele sitatet...
Det har med det enkle faktum at du krever å komme ut av situasjonen som du er i, selv om de med korrekt autoritet og utdanning ikke er enige i at du er i stand til å ta vare på deg selv.

Man kan ikke få pose og sekk, du har med å innfinne deg i situasjonen du selv har valgt å ende opp i. Basta.

Tror vi setter en strek der.