Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 16109
Hva gjøre med en maktkåt drittunge som har aldersjekka meg sikkert hundre ganger nå? I nærbutikken, jeg handler der gvr dag å han ser meg hele tida. Jeg nærmer meg 40 i alder og kan kanskje se noe yngre ut pga er ikke store karen, dårlig skjeggvekst, kles stil. Men du husker meg.

Hver jævla gang jeg skal kjøpe seksern min så kommer han med det stygge kritiske blikket sitt og skal vurdere skikkelig nøye om det er meg på bilde. Jeg har gjennomskua han for lenge siden og jeg vet han gjør det kun fordi han vet han kan. Jeg har et lett gjenkjennelig utsende og har merker og tattovering i trynet har jeg å som stemmer med bilde.

Jeg ser på det stygge blikket hans at han tenker, det eneste som står i veien for en bra kveld med øl for deg nå er meg!!

Jeg har sagt til han nå får du faan meg huske meg til neste gang. Å jeg tenker på det at hvis jeg ikke har med leg en gang å han skal se leg IGJEN og nekter meg seksern min så kommer jeg til å hoppe opp i kassa hans å slå han rett ned.

Idag skjedde det igjen å har han egentlig lov til å drive på sånn å kaste bort tia mi???
Hev deg over det, sleng ut en spydig kommentar som setter en støkk i han(det har du vel kanskje allerede gjort) eller gå på en annen butikk.

Å bruke vold fordi en kvisete 18åring kødder med deg betyr vel bare at han vinner til syvende og sist uansett
Hvis det er ett stort problem for deg så gå å kjøp ølen din når han ikke er på jobb.. eller gå der mens det er masse folk så flere kasser er åpne,så velger du en kasse den fyren ikke sitter i..Ikke bra å la seg irritere.
Er ikke han som er drittsekk, han gjør bare jobben sin med å sjekke ID. Det kommer flere hundre personer innom butikken hver eneste dag, forventer du virkelig at de i kassa skal huske hver eneste person som er innom daglig?
Hva med en skikkelig slimete spyttklyse på rullebåndet? Så han må tørke opp. Eller miste en flaske med pils på gulvet rett foran kassa? "Sorry! Det var ikke med vilje." Mens du viser ditt beste fitteglis til han. Igjen, så han må tørke opp.

Eventuelt bare ta kontakt med sjefen hans, det tenker jeg setter han på plass og er den mest reale måten å gjøre det på.

Jeg forstår for øvrig frustrasjonen din og ømmer med deg, slik dominerende oppførsel er jævlig irriterende.

Lykke til!

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Er ikke han som er drittsekk, han gjør bare jobben sin med å sjekke ID. Det kommer flere hundre personer innom butikken hver eneste dag, forventer du virkelig at de i kassa skal huske hver eneste person som er innom daglig?
Vis hele sitatet...
Jeg antar at kundekretsen til butikken ikke er så enormt stor ettersom samme kisen i kassa har sjekket han 100 ganger. Jeg regner med at TS bare ville gått til en annen kasse hvis kassen var åpen.

Men TS, jeg anbefaler virkelig å ta det opp med sjefen til valpen i kassa.
Sist endret av K-Uche; 5. november 2020 kl. 14:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av K-Uche Vis innlegg


Jeg antar at kundekretsen til butikken ikke er så stor ettersom samme kisen i kassa har sjekket han 100 ganger. Jeg regner med at TS bare ville gått til en annen kasse hvis kassen var åpen.
Vis hele sitatet...
Kundekretsen er liten fordi de ikke har masse forskjellige personer i kassene? Makes no sense.
Jeg har også blitt sjekket av samme personer i kassa flere ganger, selv slått av en prat med de flere ganger. Som sagt det er en del av jobben dems.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Kundekretsen er liten fordi de ikke har masse forskjellige personer i kassene? Makes no sense.
Jeg har også blitt sjekket av samme personer i kassa flere ganger, selv slått av en prat med de flere ganger. Som sagt det er en del av jobben dems.
Vis hele sitatet...
I en mindre dagligvarebutikker med mindre kundekrets ser man de samme ansatte oftere enn i en større dagligvarebutikk med større kundekrets. Tildels basert på at flere kasser er åpne, men også at butikken i seg selv er større og folk som sitter i kassa ofte har andre arbeidsoppgaver enn å bare sitte i kassa - det rulleres. Husk at det er flere butikkansatte i en større dagligvarebutikk enn en mindre. ...makes perfect sense.

Men 100 ganger, Flaffersen? Det er noe som skurrer hvis du ikke kjenner igjen en person etter å ha sett hen 100 ganger før. Og det er en viss prosess rundt det å spørre om leg, man legger som regel merke til fødselsdato, spesielt hvis det har blitt sjekket 100 ganger før.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om det her er det største problemet du møter i hverdagen burde du ta to gigantiske skritt bak og forstå at du har det faen meg ganske greit om dette er det eneste som irriterer deg.

Ja, h*n har full rett til å sjekke legitimasjonen din så ofte han vil.

Men hva med å bare være proaktiv, bare trykk bankkortet opp i trynet på personen og smil hver gang du handler?
Sist endret av Dodecha; 5. november 2020 kl. 21:33. Grunn: Skrivefeil
Sitat av K-Uche Vis innlegg
I en mindre dagligvarebutikker med mindre kundekrets ser man de samme ansatte oftere enn i en større dagligvarebutikk med større kundekrets. Tildels basert på at flere kasser er åpne, men også at butikken i seg selv er større og folk som sitter i kassa ofte har andre arbeidsoppgaver enn å bare sitte i kassa - det rulleres. Husk at det er flere butikkansatte i en større dagligvarebutikk enn en mindre. ...makes perfect sense.

Men 100 ganger, Flaffersen? Det er noe som skurrer hvis du ikke kjenner igjen en person etter å ha sett hen 100 ganger før. Og det er en viss prosess rundt det å spørre om leg, man legger som regel merke til fødselsdato, spesielt hvis det har blitt sjekket 100 ganger før.
Vis hele sitatet...
Ganske normalt at butikker også har faste ansatte og kun åpner flere kasser når det er mye press. Slik er det i allefall her jeg bor nå, der jeg bodde før jeg flyttet og alle andre steder jeg har bodd om det så har vært midt i Oslo eller langt ute på landet.

Eneste gangene jeg ikke blir spurt om legg er om trynet mitt er fult av hårvekst, ellers blir jeg spurt hver eneste gang, selv av samme person, det har til og med skjedd at jeg er blitt spurt om legg av samme person flere ganger på en dag på ett veldig lite tettsted.

Har ikke noe å si om det er 10 ganger, 100 ganger eller 1000 ganger, personen i kassa risikerer faktisk å miste jobben om hen selger alkohol/tobakk til en som ikke er gammel nok, noen tar dette veldig mye mer alvorlig enn andre.

Hva vet du om hen som sitter i kassa til TS feks ikke har fått en advarsel eller 2 om det fra før av og har blitt påbudt å sjekke legg hos alle?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om det her er det største problemet du møter i hverdagen burde du ta to gigantiske skritt bak og forstå at du har det faen meg ganske greit om dette er det eneste som irriterer deg.

Ja, h*n har full rett til å sjekke legitimasjonend din så ofte han vil.

Men hva med å bare være proaktiv, bare trykk bankkortet opp i trynet på personen og smil med hver gang du handler?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår deg som kanskje ikke lar deg bli provosert av de som vil vise makt, men for oss litt mer følsome sjeler, som er mer følsomme for bli bemøtt med makt gjør det vondt langt inne i sjela. Det føles grovt ydmykende og slike episoder som det TS nevner hjemsøker meg og blir et uromoment i hverdagen.

Det høres kanskje svakt ut, men husk at vi er alle skrudd sammen på forskjellig måte.
Hvis du ikke er moden nok til å tåle å bli bedt om leg (såpass at du vurderer vold), så er det vel ikke rart at du blir bedt om å bevise fysisk alder, siden den psykiske alderen henger veldig etter.

Egentlig vitner det vel egentlig bare om at du kanskje bør holde deg unna alt som har alkohol i seg..
Sist endret av bashfoo; 5. november 2020 kl. 15:23.
Husk at det er ekstremt lite her i verden som er personlig. Det virker som om du projiserer litt på denne butikkansatte.
Om du opplever det slik du beskriver det så ta kontakt med sjefen for butikken og si at det er sånn du opplever det, det er en start.

En bedre start enn å vise frem sin apenatur oppå kassabåndet
Enten så er de i den minste tvil om du er gammel nok, eller så sjekker de om du er ruset.

Sitat av K-Uche Vis innlegg
Hva med en skikkelig slimete spyttklyse på rullebåndet? Så han må tørke opp. Eller miste en flaske med pils på gulvet rett foran kassa? "Sorry! Det var ikke med vilje." Mens du viser ditt beste fitteglis til han. Igjen, så han må tørke opp.
Vis hele sitatet...
Husk at trådstarter er såpass glad i øl at han ikke kan eller gidder å dra til en annen butikk, og har heller ikke penger eller vilje til å hamstre alkohol. Da er det en dum ide å bli kastet ut fra nærbutikken sin. Forøvrig så må dette være noe av det dummeste jeg har lest på en god stund.

Sitat av K-Uche Vis innlegg
Men TS, jeg anbefaler virkelig å ta det opp med sjefen til valpen i kassa.
Vis hele sitatet...
Sjefen blir vel mest sannsynlig lykkelig for at den i kassa følger lovverket. Er man i tvil, så skal man spørre.

Sitat av K-Uche Vis innlegg
Jeg forstår deg som kanskje ikke lar deg bli provosert av de som vil vise makt, men for oss litt mer følsome sjeler, som er mer følsomme for bli bemøtt med makt gjør det vondt langt inne i sjela. Det føles grovt ydmykende og slike episoder som det TS nevner hjemsøker meg og blir et uromoment i hverdagen.

Det høres kanskje svakt ut, men husk at vi er alle skrudd sammen på forskjellig måte.
Vis hele sitatet...
Makt? Virkelig? Hvis man ikke tåler å bli spurt om legitimasjon på butikken når man kjøper øl, så bør man kanskje vurdere å slutte å drikke.
Sist endret av sudo; 5. november 2020 kl. 15:42.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Er ikke han som er drittsekk, han gjør bare jobben sin med å sjekke ID. Det kommer flere hundre personer innom butikken hver eneste dag, forventer du virkelig at de i kassa skal huske hver eneste person som er innom daglig?
Vis hele sitatet...
Kommer an på stedet. Hvis dette er en større by og han kanskje ikke engang har bodd der så lenge så er det ikke slik at man må kjenne igjen folk nei. Det er mange innom, de samme kan komme med forskjellige klær osv også, så de færreste er vel så unike at de kjennes igjen.
Men kan jo være skjult mobbing. Hvis dette er et lite sted med lite kunder og de burde vite hvem hverandre er noenlunde så skjønner jeg Ts.
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Enten så er de i den minste tvil om du er gammel nok, eller så sjekker de om du er ruset.

Sjefen blir vel mest sannsynlig lykkelig for at den i kassa følger lovverket. Er man i tvil, så skal man spørre.
Vis hele sitatet...
Han må jo være dement om han stadig tviler når fyren har en ANSIKTSTATOVERING, er fast kunde og nærmer seg førti. Dette er trakassering, skjønner godt det irriterer på NÆRbutikken.

Ville snakka med daglig leder på en høflig og rolig måte. Er det en liten butikk vil han nok gjerne beholde en fast kunde i bytte mot en kjapp medarbeidersamtale.
Hvis det er tilfellet at det er et lite sted med ikke så stor kundegruppe, og du har et lett gjenkjennelig utseende forstår jeg at du blir provosert. Jeg bor selv på et småsted og har en karakter de fleste husker, og hadde det skjedd som du beskriver hadde jeg selv blitt forbanna til slutt.

Når det er sagt, vil jeg kalle det en dårlig idé å slå han ned. Om du virkelig mener og er sikker på at han gjør dette kun for å provosere, bør du ta det opp med lederen hans.
Sitat av mendez Vis innlegg
Hva gjøre med en maktkåt drittunge som har aldersjekka meg sikkert hundre ganger nå? I nærbutikken, jeg handler der gvr dag å han ser meg hele tida. Jeg nærmer meg 40 i alder og kan kanskje se noe yngre ut pga er ikke store karen, dårlig skjeggvekst, kles stil. Men du husker meg.

Hver jævla gang jeg skal kjøpe seksern min så kommer han med det stygge kritiske blikket sitt og skal vurdere skikkelig nøye om det er meg på bilde. Jeg har gjennomskua han for lenge siden og jeg vet han gjør det kun fordi han vet han kan. Jeg har et lett gjenkjennelig utsende og har merker og tattovering i trynet har jeg å som stemmer med bilde.

Jeg ser på det stygge blikket hans at han tenker, det eneste som står i veien for en bra kveld med øl for deg nå er meg!!

Jeg har sagt til han nå får du faan meg huske meg til neste gang. Å jeg tenker på det at hvis jeg ikke har med leg en gang å han skal se leg IGJEN og nekter meg seksern min så kommer jeg til å hoppe opp i kassa hans å slå han rett ned.

Idag skjedde det igjen å har han egentlig lov til å drive på sånn å kaste bort tia mi???
Vis hele sitatet...


Det er ikke han som har et problem, det er du. Du må takle dine egne følelser rundt dette. Kanskje fyren er ny i jobben, eller har fått klage fra sjefen sin på at han ikke sjekker ID ofte nok, eller at sjefen sier ALLE skal vise ID ved kjøp av øl og tobakk.

Du kan bli forbannet eller du kan le av det. Om du blir forbannet så dør du for tidlig av hjertefeil eller hjerneslag fordi du har stresset med ting du egentlig burde taklet annerledes. Ler du av det så holder du blodtrykket på normalt nivå også blir det etterhvert også litt flaut for fyren i kassa, så da "vinner du kampen".
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Enten så er de i den minste tvil om du er gammel nok, eller så sjekker de om du er ruset.


Husk at trådstarter er såpass glad i øl at han ikke kan eller gidder å dra til en annen butikk, og har heller ikke penger eller vilje til å hamstre alkohol. Da er det en dum ide å bli kastet ut fra nærbutikken sin. Forøvrig så må dette være noe av det dummeste jeg har lest på en god stund.


Sjefen blir vel mest sannsynlig lykkelig for at den i kassa følger lovverket. Er man i tvil, så skal man spørre.


Makt? Virkelig? Hvis man ikke tåler å bli spurt om legitimasjon på butikken når man kjøper øl, så bør man kanskje vurdere å slutte å drikke.
Vis hele sitatet...
Må du virkelig påpeke at det er det dummeste du har lest på en god stund? Slik arrogant spydighet misliker jeg sterkt og gjør freak.no til et mindre hyggelig sted å være.

Hva er det mest fornuftige å gjøre av en slimete spyttklyse på rullebåndet eller å slå ned den butikkansatte? Svar meg på det.

Jeg tror sjefen støtter TS hvis han presenterer det på en saklig måte og uttaler seg akkurat slik han gjør i åpningsinnlegget. Med unntak av trusler om vold vel å merke.

Basert på det siste du skriver virker det ikke som at du har lest åpningsinnlegget skikkelig. TS skriver at den butikkansatte kommer med et kritisk blikk og skal vurdere skikkelig nøye hvorvidt TS har lov å kjøpe alkohol. Dette har skjedd sikkert hundre ganger og TS er innom butikken hver dag og den butikkansatte ser TS hver gang. TS har også tattovering midt i fleisen. Dette er klassisk tegn på rigiditet og maktkåthet fra den butikkansatte.
Sitat av mendez Vis innlegg
Jeg nærmer meg 40 i alder
Vis hele sitatet...
Dette ønsker jeg dokumentasjon på.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er ikke han som har et problem, det er du. Du må takle dine egne følelser rundt dette. Kanskje fyren er ny i jobben, eller har fått klage fra sjefen sin på at han ikke sjekker ID ofte nok, eller at sjefen sier ALLE skal vise ID ved kjøp av øl og tobakk.

Du kan bli forbannet eller du kan le av det. Om du blir forbannet så dør du for tidlig av hjertefeil eller hjerneslag fordi du har stresset med ting du egentlig burde taklet annerledes. Ler du av det så holder du blodtrykket på normalt nivå også blir det etterhvert også litt flaut for fyren i kassa, så da "vinner du kampen".
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare en magisk knapp å trykke på inne i hjernen så ler man av det. Noen er skrudd sammen slik at man blir direkte opprørt når noen prøver å tråkke på en.

Jeg er personlig ekstremt sensitiv for de som viser makt o.l oppførsel uten rette mot meg. Har gått i terapi for det og en del andre issues i flere år og hos flere ulike psykologer, men det har hjulpet svært lite.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dette ønsker jeg dokumentasjon på.
Vis hele sitatet...
Der har vi den ekle arrogante spydigheten igjen.
Sist endret av K-Uche; 5. november 2020 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje han synes at du er en flott kar å prøver å memorere ditt navn til en dag han kanskje tør å ta kontakt?
Er da bare å vise fram leg og oppføre seg ordentlig. Det er ikke en dritt du får gjort med det uansett mest sannsynlig, og da er det ikke verdt å bruke noe hjernekapasitet på å tenke over det heller.
Jeg blir spurt om legg vær bidige gang Meny leverer øl på døra mi. Jeg er 58 år altså!

I butikken spør dem aldri.
Er det mulig du har oppført deg som en såpass stor asshat at han tar igjen med å gjøre det eneste kjipe han har lov å gjøre tilbake?

Jeg ser jo på den lokale Jokeren at jeg får en noe mer hyggelig kundebehandling enn folka som er uhøflige/så rusa at de har glemt både folkeskikk og nok penger. Å være hyggelig er alltid verdt å teste. Si "hei" og "takk" og vis legg uoppfordret med et smil.
Ja da beklager jeg.

Men jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan du skal
kunne være i nærheten av mennesker hvis det er terskelen din
for hva som er ekkelt, arrogante og spydig.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Må du virkelig påpeke at det er det dummeste du har lest på en god stund? Slik arrogant spydighet misliker jeg sterkt og gjør freak.no til et mindre hyggelig sted å være.
Vis hele sitatet...
''Just because you're offended, doesn't mean you're right.'' - Ricky Gervais.

"Just because you were offended doesn't mean that what I said was offensive.
Your feelings don't trump my rights and saying that you're offended because of something that I said doesn't mean (necessarily) that what I said was wrong or offensive.

Being offended is a choice, not a constant and it's almost always subjective."
- Twitter user 2019
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Det er ikke bare en magisk knapp å trykke på inne i hjernen så ler man av det. Noen er skrudd sammen slik at man blir direkte opprørt når noen prøver å tråkke på en.

Jeg er personlig ekstremt sensitiv for de som viser makt o.l oppførsel uten rette mot meg. Har gått i terapi for det og en del andre issues i flere år og hos flere ulike psykologer, men det har hjulpet svært lite.
Vis hele sitatet...
Nei selvsagt ingen magisk knapp, men det jo følelsene til ts som gjør at han reagerer med et voldsomt raseri og får tanker om å slå ned den ansatte bare fordi han føler at spørsmålet om ID er en måte å forulempe ts på. Vi VET jo ikke om fyren i kassa kanskje bare er litt treg av seg, er elendig på huske ansikter, er livredd for å gjøre feil eller faktisk forsøker et maktspill.

Ts må jobbe med sine følelser, og hvordan han reagerer. Fyren i kassa gjør faktisk jobben sin. Kanskje ikke optimalt men han gjør faktisk jobben sin. Man kan velge å heller handle en annen plass, kjøpe større mengder eller få øl hjem på døren om det er mulig i ts kommune. Ts velger faktisk å fortsette å oppsøke denne butikken til tross for at det gjør ham rasende, og da handler ikke ts til sitt eget beste.


Der har vi den ekle arrogante spydigheten igjen.
Vis hele sitatet...
Nei det var bare god humor å komme med den linja der. Her missforstår du intensjonene. Ok, kanskje ikke en humor alle finner morsom, men jeg er ganske sikker på at den kommentaren ikke ble skrevet hverken i ondskap eller for å fornedre ts, men at den ble skrevet som en spøk.

Du kan hisse deg opp over spøken, eller du kan ta noen pusteøvelser og si til deg selv, at jaja, så skjønte jeg ikke den spøken men samma kan det være med den saken.
Høres ut som at det er du som er maktkåt når du vil bruke vold mot og gå til sjefen til en som bare gjør jobben sin og tar det som en selvfølge at folk skal kjenne deg igjen.

Det er større sjanse for at han husker deg og mindre sjanse for at du får blodtrykksproblemer og dør tidlig hvis du tar det med et smil i stedet, som vanlige folk ville gjort. Ta det som et kompliment at han tror du er yngre og fleip med å si at du har fortsatt ikke blitt yngre siden sist når han fortsetter å spørre om leg.

Dude chill!
Sist endret av celtseus; 5. november 2020 kl. 17:16.
Bruk lang tid på å finne fram leg, hold øyekontakt sporadisk mens du til tider tar deg pause fra øyekontakt mens du lager dobbelhake og ser nedover brystet mens du tar på lommer i et passende tempo som ikke er for tregt. Smil og "hehho" mens du leter.

Gjør det hver gang. Hold i kortet pga corona og ikke la han ta i det. Pek ut at corona går rundt, han burde vite dette som jobber i butikk (hallo mister??) �� la han lene seg fram med nakken for å lese kortet mens du gir et minimalt forsøk på å lene deg fram men vær litt sivilisert og stram armen i det minste laget.
Sist endret av colakork; 5. november 2020 kl. 17:19.
Tipper at du ikke bor på et lite sted der alle kjenner alle. Da vil ikke en butikkansatt kjenne deg igjen selvom du handler der 100 ganger. Betjener man 500+ kunder i løpet av en dag bryr man seg svært lite om å kjenne igjen folk og bryr seg bare om å gjøre jobben sin. Som er å sjekke at du er gammel nok og ikke er ruset.

Til dere som oppfordrer han til å oppføre seg dårlig så vil han bare bli utestengt fra butikken. Og det blir han garantert hvis han er truende, spytter på båndet eller knuser ting med vilje.
Vi skulle hatt en wall of fame elns å henge slike tråder på
Sist endret av Bothrops; 5. november 2020 kl. 17:47.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vi skulle hatt en wall of fame elns å henge slike tråder på
Vis hele sitatet...
Støtter den, kjør på
Selvfølgelig prøver jeg unngå å handle hos han! Har til å med snudd i døra når jeg har sett at han står der. Er han der på kvelden så kan du banne på at han er der morran etter også.

Og nei, tviler sterkt på at han er nervøs, fått beskjed om å sjekke osv, ser da andre folk skli lett gjennom når de kjøper både sigg snus og alkohol hos han.

Han tar seg goood tid, studerer kortet mitt og ser opp på meg og tilbake igjen på kortet. Har spurt han om han kødder med meg eller hva som er greia!

Sef skal jeg ikke slå ned noen men jeg blir jævlig irritert ha når andre matbutikker ligger langt unna og jeg må forholde meg til den drittungen der som ikke engang var født den dagen jeg blei myndig. Kan nok hende jeg tar en prat med driveren av sjappa ja.

Nei jeg driver ikke å krever og tror at folk husker meg men det begynner å bli passe latterlig detta her
Sist endret av mendez; 5. november 2020 kl. 18:03.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja da beklager jeg.

Men jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan du skal
kunne være i nærheten av mennesker hvis det er terskelen din
for hva som er ekkelt, arrogante og spydig.
Vis hele sitatet...
Som en vaskeekte empath i rettferdighetens navn (noter at jeg anbefalte TS en slimete spyttklyse på rullebåndet, men jeg tenker det er bedre enn å slå ned den butikkansatte, men igjen, som _abc_ skrev, å bestille pils hjem er tungvint og kanskje noe dyrere, men kanskje det beste, det aller beste er å ta det opp på en real måte med sjefen til den butikkansatte) plukker jeg opp "better than thou"-vibes uhyre enkelt. Det er en sann forbannelse og jeg skulle ønske min terskel for å føle at jeg blir dominert, men også observere dominans var lavere. Men, noen må ta oppgjøret.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
''Just because you're offended, doesn't mean you're right.'' - Ricky Gervais.

"Just because you were offended doesn't mean that what I said was offensive.
Your feelings don't trump my rights and saying that you're offended because of something that I said doesn't mean (necessarily) that what I said was wrong or offensive.

Being offended is a choice, not a constant and it's almost always subjective."
- Twitter user 2019
Vis hele sitatet...
"Fiyah" skrev eksplisitt at det han siterte var det dummeste han hadde lest på lenge. Er ikke den en fornæmelse? Vil du virkelig bli tatt så useriøst når du skriver i god tro og innlegget egentlig gir mening? Virkelig?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei selvsagt ingen magisk knapp, men det jo følelsene til ts som gjør at han reagerer med et voldsomt raseri og får tanker om å slå ned den ansatte bare fordi han føler at spørsmålet om ID er en måte å forulempe ts på. Vi VET jo ikke om fyren i kassa kanskje bare er litt treg av seg, er elendig på huske ansikter, er livredd for å gjøre feil eller faktisk forsøker et maktspill.
Vis hele sitatet...
Den butikkansatte ser kritisk på TS og studerer legitimasjonen nøye, TS har til og med tattovering i ansiktet. Den butikkansatte ser TS hver eneste dag og har spurt om legitimasjon 100 ganger. Nei jeg kjøper ikke den, men for all del, da skal den butikkansatte være uhyre treg og/eller oppleve det EKSTREMT vanskelig å gjenkjenne ansikter. Jeg antar at TS vet dette bedre enn begge oss to og vi ser jo hva TS skriver.

Men for all del, det du sier kan stemme og da trekker jeg tilbake mitt skriv.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ts må jobbe med sine følelser, og hvordan han reagerer. Fyren i kassa gjør faktisk jobben sin. Kanskje ikke optimalt men han gjør faktisk jobben sin. Man kan velge å heller handle en annen plass, kjøpe større mengder eller få øl hjem på døren om det er mulig i ts kommune. Ts velger faktisk å fortsette å oppsøke denne butikken til tross for at det gjør ham rasende, og da handler ikke ts til sitt eget beste.
Vis hele sitatet...
Eller ta tak i problemet og snakke med sjefen? Det virker nesten åpenbart at den butikkansatte ikke gjør jobben sin på en moralsk riktig måte og da gjør han egentlig ikke jobben sin. Å jobbe med følelser tar for noen mennesker ekstremt lang tid, men det er selvfølgelig å foretrekke at alle mennesker jobber med følelsene sine, så jeg er tildels enig i poenget ditt.

Det siste du skriver er jeg enig i.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det var bare god humor å komme med den linja der. Her missforstår du intensjonene. Ok, kanskje ikke en humor alle finner morsom, men jeg er ganske sikker på at den kommentaren ikke ble skrevet hverken i ondskap eller for å fornedre ts, men at den ble skrevet som en spøk.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig god humor å rakke ned på andre mennesker?

Jeg vll leve i en verden der alle elsker alle og INGEN ser ned på hverandre, heller ikke skjult bak humor. Det er et av mine mottoer og noe jeg argumenterer for. Jeg tror ikke verden blir slik, men det er slik jeg vil se verden.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan hisse deg opp over spøken, eller du kan ta noen pusteøvelser og si til deg selv, at jaja, så skjønte jeg ikke den spøken men samma kan det være med den saken.
Vis hele sitatet...
Jeg hisser meg ikke opp. Hvor tar du det fra?

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja da beklager jeg.

Men jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan du skal
kunne være i nærheten av mennesker hvis det er terskelen din
for hva som er ekkelt, arrogante og spydig.
Vis hele sitatet...
Glemte å skrive at det er en god egenskap å kunne beklage seg. Kudos!
Sist endret av K-Uche; 5. november 2020 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Til dere som foreslår å kaste pils i bakken så det knuser eller spytte på kassa sånn at den ansatte må tørke opp... Hva skjer?

Blir du spurt om legg når du handler alkohol så er det bare å vise det frem. Ferdig med den saken, det spiller ingen rolle hvor gammel den i kassa er, hvor gammel du er, eller hvor gammel du ser ut.

Er dette et vedvarende problem og du føler det er en stor urett som blir begått deg så kan du si fra til butikksjefen eller ha det ID kortet ditt klart når du skal handle. Spør om å få en kjærlighet på pinne siden du viste uoppfordret legg.

"Å jeg tenker på det at hvis jeg ikke har med leg en gang å han skal se leg IGJEN og nekter meg seksern min så kommer jeg til å hoppe opp i kassa hans å slå han rett ned."

Hvilken kar på 40 år sier sånt?
Jeg prater som jeg vil. Skal du lære meg åssen jeg skal prate for å mætche aldern min?? Utsende mitt mætcher tydeligvis ikke alderen min.

Hvis det du antyder er at han var sin fulle rett til å drive på sånn fordi jeg sikkert har en kvalm oppførsel så kan jeh fortelle deg at jeg oppfører meg jævli bra på butikken fordi jeg gjerne vil ha sekserne mine å da lager man ikke bråk.

Ansikts tatto skulle jeg greid å huske sjæl å jeg er glemsk som få.
Verden begynner å bli farlig når stonere ikke kan være sitt naturlige, senile jeg, uten å få bank. Handler ikke nødvendigvis om makt? Kan være at du ikke er så lett å huske for alle andre som du av en eller annen grunn tror du er. Du fremstår meget paranoid i din overbevisning om at han gjør det på faen. Er det ikke bare å vise leg uoppfordret? Si noe mens han studer deg, "husker den tatoveringa der" med ett glis, eller hva enn så kanskje han faktisk har en grunn til å huske deg. Ikke gå rundt å være paranoid gangster med tattis i trynet som forventer at noen bryr seg. Om det er så ille så spørr "husker du ikke meg?" Hver gang som ei fornærmet gammel dame.

Det er tankegangen din som er problemet, du er paranoid. Aksepter og jobb med det i stede for å forvente at verden skal forandre seg.
Du er vel ikke i fra Bergen Mendez?
Kanskje han ser du blir provosert, og derfor fortsetter!

Jeg ville gjort det samme
Er det bare en (1) butikk der du bor?
Sist endret av vindaloo; 5. november 2020 kl. 18:55.
Er det egentlig god humor å rakke ned på andre mennesker?

Jeg vll leve i en verden der alle elsker alle og INGEN ser ned på hverandre, heller ikke skjult bak humor. Det er et av mine mottoer og noe jeg argumenterer for. Jeg tror ikke verden blir slik, men det er slik jeg vil se verden.
Vis hele sitatet...
God humor? Hva er god humor? Det kommer vel helt an på hvem du spør, tror du ikke det? Om det er god eller dårlig humor er kanskje heller ikke spesielt viktig, det er kanskje viktigere å stoppe opp når en tolker en tekst, en kommentar eller en ordveksling. Spørre seg selv, må jeg reagere på dette? Er det vesentlig at jeg har sterke meninger om denne kommentaren? Om det er det, er min tolkning av den nødvendigvis det avsender mente, eller tolker jeg feil? Og om jeg tolker rett, er kommentaren ytret i ondskap, som en bit av en ond overordnet plan der en eller flere forsøker å bryte deg ned, eller var kanskje bare kommentaren en slengbemerkning, lite overveid eller et elendig/bra/dårlig/middels/pinlig forsøk på humor?

Hvordan vi tolker en situasjon endrer jo ofte både utfall og vår reaksjon på situasjonen. Om vi heller stopper opp og tenker framfor å la følelsene og autopiloten få fritt utløp feks tolke et kommentar som ondskap, eller reagere med raseri over at den ansatte i butikken spør om ID så kan vi ofte også regulere egne følelser.

Om dette hadde skjedd meg, så hadde jeg forsøkt å tenke inne i hodet mitt at "guud så treg i hodet han i kassen er, for et bra menneske sjefen hans må være som har gitt ham jobb til tross for hans skavanker og svakheter. Da har jeg i mitt hodet satt meg over fyren i kassen og det er ingen grunn til at jeg skal bli sint på spørsmål og ID, det er jo bare helt naturlig at han spør, fyren kan sikkert ikke hoderegne spesielt raskt og da er det naturlig at han trenger litt tid for å trekke fra fødselsåret fra årets årstall.

Eller jeg kunne forsøkt meg på en slags latter og humret litt og sagt noe jovialt, "hehe ja takk for at du spør, skjer ikke hver dag liksom når man straks er 40". Der også ufarliggjør jeg situasjonen i hodet, og det er ingen grunn til noe raseri. Sikkert hundrevis av andre måter å takler slikt på uten at det påvirker humør eller fører til et problem.

Ts har du tenkt tanken på at du kanskje heller enn å fokusere på dette med å vise ID kanskje er en ide å tenke over eget drikkemønster? Det virker som du blir spurt om ID temmelig ofte, og du skrev flere ganger noe som at det skjer hele tiden. Har hørt at det kan være enklere å komme igang med å regulere følelser om en møter følelsene nykter og jobber seg gjennom det og står i det til en er i mål uten å justere følelsene eller selvregulere med alkohol el annen rus.

Kanskje feiltolker jeg det du skriver, og kan godt være du har full kontroll eller at du har et helt normalt alkoholinntak. Da sier jeg beklager, og jeg gjorde det i beste mening som et medmenneske.
Journalister vil sikkert komme til å høre på deg. Men det vil i så fall bety mer oppmerksomhet på deg. Kan hende det er noe du ikke vil.
Er det noe tilsvarende Better business buerau her i Norge?
Nei dette er faktisk ingen sak for en avis, selv ikke en liten lokalavis. Blir ikke noe skriverier i en avis av dette. Kanskje tar jeg feil så må for all del bare prøve.
Sist endret av _abc_; 5. november 2020 kl. 19:12.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
"Fiyah" skrev eksplisitt at det han siterte var det dummeste han hadde lest på lenge. Er ikke den en fornæmelse? Vil du virkelig bli tatt så useriøst når du skriver i god tro og innlegget egentlig gir mening? Virkelig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke en fornærmelse. Du anbefaler en 40 år gammel mann som mener selv han blir sett stygt på å spytte på rullebåndet midt under en pandemi. I tillegg prøver du å få meg til å svare at det ikke er et problem, da det er bedre enn at trådstarter banker en stakkars ungdom som jobber i kassa.

Svaret ditt hjelper heller ikke trådstarter. Det å spytte på rullebåndet og knuse øl "Mens du viser ditt beste fitteglis til han" har ingenting med det trådstarter prøver å oppnå, som er at han ikke skal bli spurt om legitimasjon når han er på sin daglige handletur for å kjøpe øl. Tvert imot vil det skade hans sak, da butikker åpenbart ikke vil ha mennesker som er til fare for seg selv og andre i butikken.

Ingenting av det empath-kortet ditt ser heller ut til å være av stor betydning. Du mener oppriktig at en som selger øl etter å ha forsikret seg om at trådstarter ikke er beruset eller mindreårig fortjener å tørke opp etter en 40-årig mann som synes blikket til han i kassa var litt underlig. Anbefaler deg som er en "vaskeekte empath" å sette deg inn i situasjonen til han i kassa. Du er i tjueåra, tjener ikke spesielt godt, og har ansvaret for at butikken ikke mister bevillingen. I tillegg kan du selv risikere å miste jobben hvis du ikke er 100% prosent sikker på at den du selger alkohol til både er edru og gammel nok. Da hjelper det ikke at du synes det var noe kjent med en av de tusen som frekventerer butikken, da spør man heller om legitimasjon og forsikrer seg om at man på lovlig vis kan selge alkohol til vedkommende.

Sitat av K-Uche Vis innlegg
Dette er klassisk tegn på rigiditet og maktkåthet fra den butikkansatte.
Vis hele sitatet...
Åpenbart kan man ikke være fleksibel på hvem som får kjøpe alkohol. Jeg ser heller ikke noe tegn på "maktkåthet" av den ansatte når trådstarter faktisk får kjøpt øl uten noen problemer.

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Journalister vil sikkert komme til å høre på deg. Men det vil i så fall bety mer oppmerksomhet på deg. Kan hende det er noe du ikke vil.
Er det noe tilsvarende Better business buerau her i Norge?
Vis hele sitatet...
Hva er nyhetsverdien? At en mann får lov til å kjøpe øl etter at den ansatte har forsikret seg om at han kan selge uten å bryte lovverket? Eller at en mann mener selv at han ble skuet stygt på av en i kassa?
Sist endret av sudo; 5. november 2020 kl. 19:18.
Sitat av mendez Vis innlegg
Jeg prater som jeg vil. Skal du lære meg åssen jeg skal prate for å mætche aldern min?? Utsende mitt mætcher tydeligvis ikke alderen min.
Vis hele sitatet...
Neida, skal ikke det. Det jeg mente var at ingen voksen person sier eller truer med det å hoppe over kassa og banke opp en ansatt fordi de blir bedt om legg. Hvorfor skal du gjøre noe så lite gjennomtenkt?
Sist endret av YankeenAtion; 5. november 2020 kl. 19:25.
Nå har jeg ledd av det her et par gode minutter, og det høres ut som en ikke-sak sånn egentlig. Du kjenner deg selv best, så hva som vil gi deg en følelse av ''seier'' er vel opp til deg, men ikke legg hånd på kidden. Noe så banalt tilsier ikke at han fortjener å bli utsatt for vold av en godt voksen mann. Hva om du heller prøver å irritere han tilbake?

Betal kontakt -> Ta med deg en ryggsekk hvor du har kortet oppi -> Når han da spør etter leg bruker du en evighet, en evighet, på å finne det frem -> Dra den ut så lenge du klarer og prøv å si med øynene dine at dette har han fortjent.

For å irritere ham ekstra mye kan du jo også betale med 1-kroninger og hente ut kortet fra den baklomma du har klappet deg på 5-6 ganger.
Si at du glemte legget hos mora hans, mens du holder det i lomma.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
God humor? Hva er god humor? Det kommer vel helt an på hvem du spør, tror du ikke det? Om det er god eller dårlig humor er kanskje heller ikke spesielt viktig, det er kanskje viktigere å stoppe opp når en tolker en tekst, en kommentar eller en ordveksling. Spørre seg selv, må jeg reagere på dette? Er det vesentlig at jeg har sterke meninger om denne kommentaren? Om det er det, er min tolkning av den nødvendigvis det avsender mente, eller tolker jeg feil? Og om jeg tolker rett, er kommentaren ytret i ondskap, som en bit av en ond overordnet plan der en eller flere forsøker å bryte deg ned, eller var kanskje bare kommentaren en slengbemerkning, lite overveid eller et elendig/bra/dårlig/middels/pinlig forsøk på humor?

Hvordan vi tolker en situasjon endrer jo ofte både utfall og vår reaksjon på situasjonen. Om vi heller stopper opp og tenker framfor å la følelsene og autopiloten få fritt utløp feks tolke et kommentar som ondskap, eller reagere med raseri over at den ansatte i butikken spør om ID så kan vi ofte også regulere egne følelser.

Om dette hadde skjedd meg, så hadde jeg forsøkt å tenke inne i hodet mitt at "guud så treg i hodet han i kassen er, for et bra menneske sjefen hans må være som har gitt ham jobb til tross for hans skavanker og svakheter. Da har jeg i mitt hodet satt meg over fyren i kassen og det er ingen grunn til at jeg skal bli sint på spørsmål og ID, det er jo bare helt naturlig at han spør, fyren kan sikkert ikke hoderegne spesielt raskt og da er det naturlig at han trenger litt tid for å trekke fra fødselsåret fra årets årstall.

Eller jeg kunne forsøkt meg på en slags latter og humret litt og sagt noe jovialt, "hehe ja takk for at du spør, skjer ikke hver dag liksom når man straks er 40". Der også ufarliggjør jeg situasjonen i hodet, og det er ingen grunn til noe raseri. Sikkert hundrevis av andre måter å takler slikt på uten at det påvirker humør eller fører til et problem.

Ts har du tenkt tanken på at du kanskje heller enn å fokusere på dette med å vise ID kanskje er en ide å tenke over eget drikkemønster? Det virker som du blir spurt om ID temmelig ofte, og du skrev flere ganger noe som at det skjer hele tiden. Har hørt at det kan være enklere å komme igang med å regulere følelser om en møter følelsene nykter og jobber seg gjennom det og står i det til en er i mål uten å justere følelsene eller selvregulere med alkohol el annen rus.

Kanskje feiltolker jeg det du skriver, og kan godt være du har full kontroll eller at du har et helt normalt alkoholinntak. Da sier jeg beklager, og jeg gjorde det i beste mening som et medmenneske.
Vis hele sitatet...
Tja, trenger vi egentlig humor?

Jeg vil heller føle glede som følge av at jeg har donert penger til Leger Uten Grenser, besøkt min lokale moske og prøve å forene vesten og Islam, gått i gaten og proklamere høylytt om verdensfred. Dette er for meg langt mer humant og viktig i en så brutal og stygg verden som det vi lever i er; enn å sitte på et nettfora å bruke humor på en nedverdigende måte. Nå sitter jeg selv på dette forumet for å støtte min kamp mot grums i verden.

Humor er veldig ofte basert på å drite ut medmennesker. Dette skaper negative vibes, de merkes ikke, men denne mekanismen om å drite ut medmennesker er dypt forankret i survival of the fittest-naturen vår. Dominans. Oss høysensitive mennesker leser dette uhyre enkelt og det er stygt - tro meg.

Æsj som jeg hater dominans.

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Nei, det er ikke en fornærmelse. Du anbefaler en 40 år gammel mann som mener selv han blir sett stygt på å spytte på rullebåndet midt under en pandemi. I tillegg prøver du å få meg til å svare at det ikke er et problem, da det er bedre enn at trådstarter banker en stakkars ungdom som jobber i kassa.
Vis hele sitatet...
Hva gjør du helst hvis valget står mellom å spytte en slimete spytteklyse på rullebåndet kontra slå ned en butikkansatt?

Forstår du poenget?

Det er bare ufattelig dumme mennesker som ikke har forstått det poenget for lenge siden.

Ser du hvor nedverdigende det er?

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Svaret ditt hjelper heller ikke trådstarter. Det å spytte på rullebåndet og knuse øl "Mens du viser ditt beste fitteglis til han" har ingenting med det trådstarter prøver å oppnå, som er at han ikke skal bli spurt om legitimasjon når han er på sin daglige handletur for å kjøpe øl. Tvert imot vil det skade hans sak, da butikker åpenbart ikke vil ha mennesker som er til fare for seg selv og andre i butikken.
Vis hele sitatet...
Husk at jeg skrev følgende rett nedenfor spytteklyse og kaste øl i bakken-strategien:

Sitat av K-Uche Vis innlegg
Eventuelt bare ta kontakt med sjefen hans, det tenker jeg setter han på plass og er den mest reale måten å gjøre det på.
Vis hele sitatet...
Legg merke til "mest reale måten å gjøre det på".

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Ingenting av det empath-kortet ditt ser heller ut til å være av stor betydning. Du mener oppriktig at en som selger øl etter å ha forsikret seg om at trådstarter ikke er beruset eller mindreårig fortjener å tørke opp etter en 40-årig mann som synes blikket til han i kassa var litt underlig. Anbefaler deg som er en "vaskeekte empath" å sette deg inn i situasjonen til han i kassa. Du er i tjueåra, tjener ikke spesielt godt, og har ansvaret for at butikken ikke mister bevillingen. I tillegg kan du selv risikere å miste jobben hvis du ikke er 100% prosent sikker på at den du selger alkohol til både er edru og gammel nok. Da hjelper det ikke at du synes det var noe kjent med en av de tusen som frekventerer butikken, da spør man heller om legitimasjon og forsikrer seg om at man på lovlig vis kan selge alkohol til vedkommende.
Vis hele sitatet...
Vi danser i sikler dersom jeg begynner å besvare ditt innlegg med mine argumenter som jeg har skrevet til deg og flere andre her inne tidligere. Du skjuler deg for øvrig bak en tynn suppe og virker fremdeles ikke å ta innover deg TS sine skriv i denne tråden.

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Åpenbart kan man ikke være fleksibel på hvem som får kjøpe alkohol. Jeg ser heller ikke noe tegn på "maktkåthet" av den ansatte når trådstarter faktisk får kjøpt øl uten noen problemer..
Vis hele sitatet...
Se sitatet og avsnittet over.

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Hva er nyhetsverdien? At en mann får lov til å kjøpe øl etter at den ansatte har forsikret seg om at han kan selge uten å bryte lovverket? Eller at en mann mener selv at han ble skuet stygt på av en i kassa?
Vis hele sitatet...
Du repeterer deg selv til stadighet.
Humor er veldig ofte basert på å drite ut medmennesker. Dette skaper negative vibes, de merkes ikke, men denne mekanismen om å drite ut medmennesker er dypt forankret i survival of the fittest-naturen vår. Dominans. Oss høysensitive mennesker leser dette uhyre enkelt og det er stygt - tro meg.
Vis hele sitatet...
Kaster inn at jeg er ganske uenig i denne uttalelsen. Jeg har hørt en eller annen gang at latter har biologisk opphav i at en finner lettelse i en situasjon med 'press' som ender i lettelse. - Du prøver å forstå hva en komiker sier mens de presenterer en spøk, og når du kommer til punchlinen og innser at det ikke var uforståelig (en føler seg utelatt når hele rommet tok vitsen; men ikke du) så ler du fordi du er 'ute av faresonen'.

Generelt ett ganske kynisk blikk på verden vil jeg si, om man ikke kan nyte noe så enkelt som en god latter uten å føle at egoet ditt er truet synes jeg det er noe du burde revurdere. Er det virkelig så seriøst at du konkluderer med at alle mennesker ler i en sammensvergelse for å bringe deg ned? Eller er det det man bekreftelsesforstyrrelse?

''Oss høysensitive mennesker leser dette uhyre enkelt og det er stygt - tro meg.'' - Vil heller si at det virker som en dyp usikkerhet i deg, hvis du virkelig mener at hele verden er ute etter deg fordi man deler en latter. Legger til noe jeg har skrevet her inne før; hvis dine oppfatninger av samfunnet og verden strider i mot den generelle oppfatningen til absolutt alle i hele rommet så er det noe du burde ta en titt på og revurdere. Virkelig. - Høysensitiv < Forbanna usikker, punktum.

Æsj som jeg hater dominans.
Vis hele sitatet...
Du om det.
Sist endret av Jokke; 5. november 2020 kl. 20:05.
Sitat av K-Uche Vis innlegg

Men TS, jeg anbefaler virkelig å ta det opp med sjefen til valpen i kassa.
Vis hele sitatet...
Ja, sladre til sjefen om at en ansatt gjør jobben sin. Da får han sikkert sparken. /s

Det er en million grunner til å sjekke leg. Kanskje han bare vil plage deg, kanskje han solgte øl til en 17-åring og ikke tar noen sjanser, kanskje sjefen er streng på det.

Hvis du vet han sjekker kan det umulig være vanskelig å bare ha ID klart.