Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2843
Anonym bruker
"Svak Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legger denne i undergrunn da jeg ikke vil poste med nick.

Men er det noen her med denne diagnosen? Jeg har nettopp fått beskjed at jeg har den. Regnes den som alvorlig? Kan man miste samtykkekompetansen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Legger denne i undergrunn da jeg ikke vil poste med nick.

Men er det noen her med denne diagnosen? Jeg har nettopp fått beskjed at jeg har den. Regnes den som alvorlig? Kan man miste samtykkekompetansen?
Vis hele sitatet...
Ligner jo litt på schizofreni, det er jo en psykose-lidelse, så vil kalle den alvorlig ja.
Jeg tviler sterkt på at du mister retten til å bestemme over deg selv, kompisen min er schizotyp og det eneste unormale ved han er at han tror det finnes sammenhenger hvor det kanskje ikke er det og han er noe paranoid. Selv er jeg schizoid og det eneste som skiller oss er vel at jeg tror ikke på noe som helst.

Mest sannsynlig så vil lidelsen din bare gi deg et litt mer "magisk" og "fargerikt" syn på livet og dets forløp. Jeg mener, du vet jo at julenissen ikke er ekte så ingen fare
Sist endret av Kloakk; 29. mai 2021 kl. 18:59.
Jeg fikk beskjed av psykologen min om at jeg scorer høyt på schizotyp, men at jeg ikke får diagnosen fordi jeg ikke er plaget av symptomene mine. Hadde jeg derimot vært plaget av symptomene og det jeg tror på, så hadde jeg vært "syk".
Sitat av Munin369 Vis innlegg
Jeg fikk beskjed av psykologen min om at jeg scorer høyt på schizotyp, men at jeg ikke får diagnosen fordi jeg ikke er plaget av symptomene mine. Hadde jeg derimot vært plaget av symptomene og det jeg tror på, så hadde jeg vært "syk".
Vis hele sitatet...
Snedig det der, jeg var egentlig "hypokonder" men siden jeg ikke var til legen ofte nok fylte jeg ikke kravene selv om jeg sa jeg ikke turte å dra til legen fordi jeg ikke ville få vite at jeg skulle dø om 2 dager.
Anonym bruker
"Svak Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg tviler sterkt på at du mister retten til å bestemme over deg selv, kompisen min er schizotyp og det eneste unormale ved han er at han tror det finnes sammenhenger hvor det kanskje ikke er det og han er noe paranoid. Selv er jeg schizoid og det eneste som skiller oss er vel at jeg tror ikke på noe som helst.

Mest sannsynlig så vil lidelsen din bare gi deg et litt mer "magisk" og "fargerikt" syn på livet og dets forløp. Jeg mener, du vet jo at julenissen ikke er ekte så ingen fare
Vis hele sitatet...
Interessant det at du skriver at du er schizoid og har en kompis fordi jeg har alltid trodd at de med schizoid ikke hadde noe behov for eller så noe nytte av å ha venner. Er ikke det det som er lidelsen? Hva tenker du om det?
Anonym bruker
"Forferdet Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg syns schizotyo og schizoid diagnosen er sær, for det er veldig mange normale mennesker som har de trekkene uten at det er noe galt med dem.

Det er for eksempel ikke uvanlig å tro på overnaturlige ting eller alternative teorier, konspirasjoner og rare sammenhenger (å være helt vrangforestilt er noe annet), ikke uvanlig å være usikker sosial og tolke ting personlig eller negative sammenhenger som ikke nødvendigvis er sånn om man har litt dårlig selvbilde, angst eller erfaringer med å bli mobba/baksnakka, ha lite tillitt til eller være mistenksom til andre hvis man har vært uheldig å blitt utsatt for venner, partnere eller familie som ikke er til å stole på før (for ikke å snakke om hvis man har vært så uheldig å hatt med en manipulerende narsissist eller psykopat å gjøre som kun har utnyttet en men fremstod som sjelevenn før det), trekke seg tilbake fra andre mennesker, ikke være så interessert i nærhet og sex om man ikke har vokst opp med nærhet og omsorg eller for eksempel er deprimert, har dårlig selvbilde, sosial angst eller lignende, være kald følelsesmessig i dybden av samme grunn eller redd for å bli såret, og at man kler seg rart gjør mange friske normale folk og, og det fins garantert mange schizotyp som ikke kler seg rart.

Nei jeg liker ikke dette labelet av en diagnose!
Med mindre du har ofte psykoser er det ingen fare for at du mister retten til å styre eget liv og hvis du hadde hatt masse psykoser hadde det vært schizofreni og ikke schizotyp så tror du er all good sånn sett.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Interessant det at du skriver at du er schizoid og har en kompis fordi jeg har alltid trodd at de med schizoid ikke hadde noe behov for eller så noe nytte av å ha venner. Er ikke det det som er lidelsen? Hva tenker du om det?
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg kun snakke for meg selv, men det stemmer til en viss grad. Jeg har 3 venner, min beste venn er kona, den neste er min yngre bror og siste er han som er schizotyp og 20 år eldre enn meg.

Og jeg har egentlig ikke behov for mer enn 1 venn og 1 partner. Og jeg kan få mye ut av et vennskap, men det krever endel, ikke bare av meg, men av personen som sitter på andre siden.

Det er nok hovedgrunnen til, at i alle fall jeg, har få venner, men på en god andreplass over grunner så tror jeg ikke det er rom for alt for mange venner, om man virkelig skal kjenne de ut og inn, og det er de eneste relasjonene jeg finner verdi i.

Og det er vel nettopp derfor de 3 vennskapene jeg har fungerer, vi er 98% ærlige med hverandre, ingen blir fornærmet når man graver i de innerste og dypeste tankene. Ingen stikker under en samtale selv om det kan gjøre vondt å bli konfrontert med ting man helst ikke vil se.

Ingen ville noen gang løftet en hånd eller ty til frekke eller sårende kommentarer, ja med mindre det er sannhet i de, og alle ville stilt opp på timen om det var nødvendig.

Når jeg ser folk er venner, eller på vennskap generelt så kan ikke det sammenlignes, i mitt hodet, med det jeg har. Jeg trenger ikke noen å gjøre ting med, eller noen å dele interesser med, det jeg trenger er en bror i krigen, for det er hva vi har felles først å fremst, at livet er en kamp.

Det er når kulene har flydd som værst og man har måtte legge livet sitt i en annens hender at mine 2 vennskap, som ikke er kona, har oppstått.

At jeg har dannet et vennskap med 1 av mine 4 søsken har mye å gjøre med at vi faktisk er søsken og hvilke veier vi har valgt å gå i livet... Mitt vennskap til mr. schizotyp kom av at jeg var i et forhold og han var sammen med mora til den jeg var sammen med... Vi bodde sammen og begge de damene var gærn, vi snakker vold, psykisk terror og manipulering hentet ut fra alle kaninkokerfilmene..

Altså, mine vennskap bare skjedde, det var ikke et ønske eller noe jeg trengte. Så hva tenker jeg om det? Jeg tenker at den delen av diagnosen som omhandler: "få eller ingen nære relasjoner" er sann.

Kan legge til at, min bror bor 10 min unna og vi møtes kanskje 10 ganger i året og den andre som bor 4 timer med fly har jeg ikke sett på flere år, men vi skriver omtrent daglig.

Det ble sikkert mye unødvendig her, men det er vanskelig å koke ned til en gitt grunn uten å fortelle om ingeriensene
Anonym bruker
"Svak Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvorfor er det så få med schizotyp

Ifølge nett så skal 5% av befolkningen ha den personlighetsforstyrrelsen.

Jeg ville gjerne snakket med noen andre og hørt hvordan de opplever diagnosen