Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1686
Hei, nå trenger jeg råd fra et forum der det sitter massevis med kunnskap

Jeg arvet akkurat en aluminiumsbåt, og fant også et slikt fiskehjul / juksahjul. Dette ønsker jeg å feste til båten for å bruke.

Hvordan skal jeg feste dette til aluminiumsbåten for å unngå å ødelegge aluminiumen? Snakker vi feste syrefast og / eller rustfritt stål? Vil et vanlig universal stålfeste angripe aluminiumen dersom det er lakkert? ...Og hvilke skruer skal jeg bruke dersom jeg må bore hull for å feste festet i skroget?
Ulike metaller kan reagere med hverandre og skape forskjellig typer korrosjon.

Aluminium er veldig korrosjonsbesstandig i seg selv, det blir brukt mye i fly, båter, motorer etc.

Al er ganske sprøtt og knekker helst før det bøyes, så en solid bolt med låsemutter eller noe lignende i Al bør gjøre susen.

Hvor mye Aluminium tåler i forhold til mekanisk belastning og korrosjon over tid kan jeg ikke i hue, men jeg har jobba på metallurgisk avdeling på forskingssenteret til Statoil i mine yngre dager om det veier litt på kunnskapen.

Å blande metaller er litt tricky og har med hvordan di er plassert i forhold til hverandre i «spenningsrekka» uansett så må noen metaller isoleres fra hverandre elektrisk. Uten å gå for dypt inn faglig så ville jeg bare gjort det enkelt og brukt Aluminium mot Aluminium.
Jeg er ganske «rusten» på faget egentlig men tenkte å dele på litt av kunnskapen.

En plass du kan evt. søke på er baatplassen, det er et eget båtforum med flere liknende spørsmål!
Problemet tror jeg er at i en båt så er miljøet med saltvann slikt at galvanisk korrosjon fort blir problematisk. Det er vel derfor det er vanlig med offeranode, som gjerne er i sink. Siden det er en kjent rekkefølge på korrosjon fra metall til metall vil det minst edle metallet korrigere først.

Juksahjul bør vel kunne festes uten større problemer. Du kan feks gi festet til juksahjulet kjeramisk behandling, slik noen har brukt feks på eksos, eller montere foringer av noe slag som isolerer metallene?
Jeg ville holdt alt av metall unna Aluminiumet til båtenkonstruksjonen.
F.eks lage brakett til fiskehjulet i Aluminium så ofrer du den.
F.eks annet plast/polymer som ikke leder i mellom. Tykkere enn lakk. Jeg ville ikke stolt på et tynt lag med lakk.

Har ikke direkte erfaring med dette men tenker bare litt..

Sitat av FuNcEd Vis innlegg

Aluminium er veldig korrosjonsbesstandig i seg selv, det blir brukt mye i fly, båter, motorer etc.
Vis hele sitatet...
Det korroderer vel egentlig veldig lett men korrosjonen blir en beskyttende hinne, akkurat som kobber hvis jeg ikke husker feil?

Jeg jobber mye med Aluminium ute og det blir fort "stygt" hinne på det.
En båtforretning bør vel kunne gi råd.
Jeg ville prøvd å lagd et mellomlegg av f.eks teak slik at metallene ikke kommer i kontakt med hverandre. Du får kjøpt teak på Biltema. Evt plast fra en skjærefjøl hvis du vil ha det helt vedlikeholdsfritt.
Korrosjon angriper alltid det minst edle metallet først. Også om det er malt underlag. Men alu braketter eller alu innfestinger burde jo være fullt mulig og få anskaffet ?
Takk for alle svar! Jeg får sjekke opp litt mer rundt dette.
Tror jeg ringer en forhandler og spør hvordan de anbefaler å gjøre dette. Kanskje de har egne braketter liggende til nettopp aluminiumsbåter, hvis ikke er det jo ikke dumt å ofre ei skjærefjøl av plast slik som noen skrev, og deretter båre hull til gjennom skroget til boltene for så å tre boltene inni en hylse av plast eller gummi, det burde funke.