Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  332 51367
Men ved kjøp av disse,åssen blir det med posten og slikt da ?,må man virkelig være 18År for og hente også ? Tipper nok det er rekomandert elns.


Men hvis man lyser med et slikt inn i et kamera linse,hva skjer da ?
Trådstarter
Vel, jeg er ikke over 18, og det var ikke noe stress. Du må jo bare bekrefte at du har lest vilkårene, og at du er over 18 ved å ticke boxen. Kom som norgespakke, så det var ikke noe stress. Lyser du inn i en kameralinse kan du si farvel til kameraet.. dreper pixler..

Jepp, du herper kameraet ditt, vedlagt er et bilde av et hvitt ark. De prikkene er der laseren har skadet kameraet

EDIT: ps, ikke mitt kamera, fant bildet på google
Sist endret av campod; 10. august 2006 kl. 01:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Swordfish
Men hvis man lyser med et slikt inn i et kamera linse,hva skjer da ?
Vis hele sitatet...
Svir hol i filmen eller ødelegg CCD/CMOS-brikka. DVS, Ødelegg kameraet.
Trådstarter
note to self: do not point laser @ camera.
Hadde faktisk tenkt til å prøve, glad jeg googla det
Noen som tror vi kan forvente oss en prisreduksjon i løpet av noen måneder?
Trådstarter
Aner ikke, det vil jo bare bli ren spekulasjon. Men som sagt se linken i den andre posten min i denne tråden, der ligger det en 50mW på qxl. Og den ligger veldig billig i forhold til butikkprisen.

EDIT: se så snill jeg er http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=27202784
Sist endret av campod; 10. august 2006 kl. 19:02.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av mainer
Noen som tror vi kan forvente oss en prisreduksjon i løpet av noen måneder?
Vis hele sitatet...
Nei. Grønne laserpekere har eksistert siden nittitallet. Prisen har gått gradvis ned hele tiden. Men det har aldri vært noe skikkelig prisfall.

Men blå lasere vil derimot gå betraktelig ned i pris så fort Blu-Ray blir stort. Det er jo pga. CD og DVD at de røde og infrarøde diodene er så steikende billig nå.
Trådstarter
Sitat av Kakcoo
Nei. Grønne laserpekere har eksistert siden nittitallet. Prisen har gått gradvis ned hele tiden. Men det har aldri vært noe skikkelig prisfall.

Men blå lasere vil derimot gå betraktelig ned i pris så fort Blu-Ray blir stort. Det er jo pga. CD og DVD at de røde og infrarøde diodene er så steikende billig nå.
Vis hele sitatet...

Vel, ikke nødvendigvis grunnet blue-ray.
Blue-ray formatet benytter en "directly-injected" <-- norsk oversettelse laser diode på 405nm. Optikken er faktisk ganske lik standard rød lasere.
Mens diodene som du finner i håndholdte blå DPSS lasere har en bølgelengde på 442nm og 473nm Det er mye mer komplisert å få til denne bølgelengden, enn en grønn på 532nm
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Nichia America jobber faktisk med en direkte injisert blå diode på 440 nm og en på 478 nm (og jeg tipper dette har en sammenheng med Blu-Ray ol. teknologier). Hva skal man med en DPSS-laser da?

http://www.nichia.co.jp/product/laser-main.html
Trådstarter
en direkte injisert blå diode koster ca $3000 Dette for KUN dioden.
Jeg tror nok DPSS lasere kommer til å være på markedet i en god stund fremover..

EDIT: vi snakker om en llla diode (<5mW)
Sist endret av campod; 10. august 2006 kl. 19:55.
Sitat av slashdot
Svir hol i filmen eller ødelegg CCD/CMOS-brikka. DVS, Ødelegg kameraet.
Vis hele sitatet...
Nice.
Hvis noen plager deg med kamera (tar bilder, filmer elns, aka er barnslig), så bare lyser du litt inn i det, hehe, enkel løsning.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av campod
en direkte injisert blå diode koster ca $3000 Dette for KUN dioden.
Jeg tror nok DPSS lasere kommer til å være på markedet i en god stund fremover..

EDIT: vi snakker om en llla diode (<5mW)
Vis hele sitatet...
Vel. Jeg snakker om HD-lasere generelt (blå og lilla). Og, ja. Prisen er svært høy. Men den vil falle dramatisk så fort HD-lesere og HD-brennere entrer markedet.

Edit: Hva tror du en direkte injisert røde diode kostet før CD-en kom? Og se på prisen nå.
Sist endret av Kakcoo; 10. august 2006 kl. 20:06.
Trådstarter
Ja, da er bare spørsmålet, hvor fort? 1 år 2 år..
PS3 kommer i slutten av året, vi får håpe at den blir populær
bestilte en ~80mW Laser nå. kom på 1400kr ca.. satser på at den sparker litt fra seg
tar vel en uke eller to før den kommer. (muligens lengre hvis tollen i norge er hore) noen som har erfaring med bestilling av slikt/stash fra utlandet?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av LetMeBleedPLZ
bestilte en ~80mW Laser nå. kom på 1400kr ca.. satser på at den sparker litt fra seg
tar vel en uke eller to før den kommer. (muligens lengre hvis tollen i norge er hore) noen som har erfaring med bestilling av slikt/stash fra utlandet?
Vis hele sitatet...
Om det er en AAA-laser, burde du være forsiktig med hvor lenge du har den på. Ikke bruk den lengre enn ett minutt om gangen. De blir lett varme, og da kan krystallene brenne opp.
Sitat av Kakcoo
Om det er en AAA-laser, burde du være forsiktig med hvor lenge du har den på. Ikke bruk den lengre enn ett minutt om gangen. De blir lett varme, og da kan krystallene brenne opp.
Vis hele sitatet...
de fleste over 50mw er slik at du skal la de "hvile". 60-100sec på så 10-20sec av så 60-100sec på og 10-20sec av osv..
Trådstarter
Sitat av LetMeBleedPLZ
bestilte en ~80mW Laser nå. kom på 1400kr ca.. satser på at den sparker litt fra seg
tar vel en uke eller to før den kommer. (muligens lengre hvis tollen i norge er hore) noen som har erfaring med bestilling av slikt/stash fra utlandet?
Vis hele sitatet...
Stilig! får håpe at den kommer gjennom tollen uten problemer
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Om noen er hypp på en god deal på lasere, kan dere prøve denne adressen:

Han importerer lasere fra CNI, og påstår i en post på Candlepower Forums at han kan gi en god deal på CNI-lasere.
Sist endret av Kakcoo; 12. august 2006 kl. 20:58.
Trådstarter
Hmm, hvor mange lapper blir per stykk da?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av campod
Hmm, hvor mange lapper blir per stykk da?
Vis hele sitatet...
Aner ikke. Du får sende ham en e-post og spørre.
Jeg kobbla bare et 9v batteri på en standard syden rød laserpeker og syntes den ble sterk det funka ganske bra, men tror den ble ødelagt ettervert.. vet vertfall ikke hvor den er mere.. noen som vet hva sånn ca mW den kom på da?
Sitat av CrimsonSunrise
Jeg kobbla bare et 9v batteri på en standard syden rød laserpeker og syntes den ble sterk det funka ganske bra, men tror den ble ødelagt ettervert.. vet vertfall ikke hvor den er mere.. noen som vet hva sånn ca mW den kom på da?
Vis hele sitatet...
Koblet "sydenlasern" på en liten transformator(150milliampere eller no) startet med 1,5v så høyere- røyk ved 6 eller 9volt... ble ikke så mye moro og virket ikke så veldig krafig heller Hadde likt og fått tak i en skikkelig grønn laser jah (20mw+)
Sist endret av BeWee; 12. august 2006 kl. 23:03.
Trådstarter
he he, sydenlasere er dritt, har 5-6stk liggende. Grønn laser er tingen.
*Lyse opp til holmenkollen fra vinduet mitt et par km unna *
Kikka på secsa på den 80mw laseren som er i posen på vei til meg. den har vist rekkevide på 80km+ det er nice
Trådstarter
Det kan godt være, men vet du hvor langt unna horisonten er? Dessuten tror jeg prikken er for liten til å ses på så lang avstand. Hvis ikke så er den alt for stor. Hvor høy er "beam divergence" ?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Du kan teste den neste gang en f16 kommer forbi. Jeg vet om en kar som fikk fyken fra forsvaret etter å ha gjort det på en øvelse. Er ikke sikker på hvordan laser det var, men jagerflypiloten trodde i allefall at noen hadde lock-on på han. Det medførte en del heftige unvikelsesmanøvere. Det var sikkert kult het til han ble ferska.

Det er muligens lover mot slikt, kan henne du blir straffe forfulgt om du gjør det.(Det kan også henne at jagerflyet ikke merker en ting)

Eneste praktiske formålet jeg kan se med en slik laser.
Trådstarter
he he, eller så tror jagerflyet at du er enn terrorist, med ground to air missiler, og du ender opp med en bombe rett i hodet..
Ministry of Love
sptz's Avatar
Ja siden norske jagerfly på øvelse flyr rundt med skarpe missiler

Det eneste du rissikerer sånn sett er en litt artig flyoppvisning om ikke piloten dør av hjerteinfart (han vil jo få en litt kiip stund) og kanskje onkel blå på døra.
Trådstarter
Hvem sa at det måtte være i norge?
men men artig flyoppvisning frister jo
En slik laser på 150mW (eller høyere) hadde jo vært drømmen. Ser for meg min rimelig hissige far når jeg ligger ute og lyser inn på han og peanuttene hans.
Sitat av spetznaz
Du kan teste den neste gang en f16 kommer forbi. Jeg vet om en kar som fikk fyken fra forsvaret etter å ha gjort det på en øvelse. Er ikke sikker på hvordan laser det var, men jagerflypiloten trodde i allefall at noen hadde lock-on på han. Det medførte en del heftige unvikelsesmanøvere. Det var sikkert kult het til han ble ferska.
Vis hele sitatet...
Skulle likt å se den hendelsen der Må ha sett nokså villt ut. Spesielt når noe sånnt skjer under en øvelse hvor flyet ikke er ladd med noe våpen.

Men en ting jeg lurer på etter å ha lest denne tråden. Er det virkelig verdt å kjøpe en kraftig laser til ca 2000 kr bare for å sprenge ballonger, smelte plastikk og lyse inn i HD-kameraer?
Trådstarter
2000,- NEI
1000,- JA!
Vel, kommer helt ann på, man blir fort avhengig. Finner det personlig kjempegøy å bare lyse opp mot himmelen, og se strålen langt opp i natten. Hvis du først skal kjøpe deg laser kjøper du en ganske alrounder 40-50mW eller et beist 200-300mW

Laserene i mellom, er.. ja.. bare mellomting. Du vil nok kunne se strålen litt sterkere, og være et par ekstra meter unna når du sprenger ballonger, men du får ikke med så mange ekstra muligheter. Hvis man tenker på rekkevidden, så er jo horisonten et par kilometer unna, og en 40mW klarer å lyse på skyene uten problemer. Man må nok litt høyt opp for å finne noe 80km unna til å lyse på, og for å i det hele tatt se prikken trenger du et teleskop som er dyrere enn laseren..

Og ja, prisen er shitdyr..
Sist endret av campod; 13. august 2006 kl. 01:15.
husker at på gk elektro demonterte vi en gammel rønkenmaskin.. dær fant vi en enorm laser, på ca 1 meter eller noe sånt.. vi tok den selfølgerig ut for å prøve den.. vi plugga den inn i 230V kontakta, og det lyste rødt som bare det.. tipper den var på noen 100 mW. husker vi tok denmed ut og lyste på et fjell noen km lengre bort.
Sitat av PAO87
husker at på gk elektro demonterte vi en gammel rønkenmaskin.. dær fant vi en enorm laser, på ca 1 meter eller noe sånt.. vi tok den selfølgerig ut for å prøve den.. vi plugga den inn i 230V kontakta, og det lyste rødt som bare det.. tipper den var på noen 100 mW. husker vi tok denmed ut og lyste på et fjell noen km lengre bort.
Vis hele sitatet...

stoore CO2 lasere har jeg sett du får opp til 60W (ikke mW)

fant denne på ebay nå (påstår det er 2200W)
http://cgi.ebay.com/Laser-CO2-PRC-22...QQcmdZViewItem

eller en enkel og grei men dyr 40W CO2 laser
http://cgi.ebay.com/40Watt-CO2-Seale...QQcmdZViewItem

noen som tar seg rå?
Trådstarter
hmmmm.. *ønske seg til jul*
Sitat av BeWee
Koblet "sydenlasern" på en liten transformator(150milliampere eller no) startet med 1,5v så høyere- røyk ved 6 eller 9volt... ble ikke så mye moro og virket ikke så veldig krafig heller Hadde likt og fått tak i en skikkelig grønn laser jah (20mw+)
Vis hele sitatet...
Hvis du koblet den til en liten transformator så er det kanskje ikke så rart den gikk siden den leverer veksel spenning :P og ikke like spenning som det er i batteriene som passer til..
CrimsonSunrise, det finnes transformatorer som gir ut likestrøm.
Du kan jo sjekke om din gjør det, BeWee, står det AC/DC(likestrøm) eller AC/AC(vekselstrøm) på den?
(Iblant er AC/DC byttet ut med = og AC/AC med to bølger.)
Sitat av Henriken
CrimsonSunrise, det finnes transformatorer som gir ut likestrøm.
Du kan jo sjekke om din gjør det, BeWee, står det AC/DC(likestrøm) eller AC/AC(vekselstrøm) på den?
(Iblant er AC/DC byttet ut med = og AC/AC med to bølger.)
Vis hele sitatet...
hehe, nå dreit jeg meg ut her veit jo det er transformatorer som leverer like spenning.. Det finnes jo til nesten alt av elektronisk utstyr.. sellom det ikke er en rein trafo så kalles det vell det.. det er andre veien jeg tenkte på her, som ikke er så vanelig og ha hjemme..
noen som har testet å sprenge ballonger med disse laserne?
hvor langt unna kan du være?
oj...når jeg tenker meg om har min far fått tak i en gammel tannlege-røntgen maskin,
han så jo selvsagt at den armen kunne vært "kjekt å ha"

Men kan man finne en laser inni der altså?? Noen som vil kjøpe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Henriken
CrimsonSunrise, det finnes transformatorer som gir ut likestrøm.
Du kan jo sjekke om din gjør det, BeWee, står det AC/DC(likestrøm) eller AC/AC(vekselstrøm) på den?
(Iblant er AC/DC byttet ut med = og AC/AC med to bølger.)
Vis hele sitatet...
AC != DC. En trafo leverer AC. Å likerette vekselspenning til likespenning er trivielt - fire dioder og en glattekondensator i såkalla Graetz-kopling...
Trådstarter
Sitat av cas
noen som har testet å sprenge ballonger med disse laserne?
hvor langt unna kan du være?
Vis hele sitatet...
Sprengt flere ballonger med min på 40mW jeg.
Hvor langt unna jeg er kommer ann på flere ting.
Ballongen må være grundig blåst opp og den må også helst være svart eller rød.
Laseren er ca 2-3m fra ballongen.

Da sier det poff
Ja jeg vet det, slashdot, men jeg(og sikkert noen til)kaller hele boksen med trafo og likeretter for transformator.
Men syns du det passer det bedre å bruke clas ohlsons ord; batterieliminator?
Vel, jeg tenkte å kjøpe en helt til jeg så prisen. Fy faen så dyrt. Hadde vel egentlig regna med 5 - 600 kr ol.
Trådstarter
Sitat av simdal
Vel, jeg tenkte å kjøpe en helt til jeg så prisen. Fy faen så dyrt. Hadde vel egentlig regna med 5 - 600 kr ol.
Vis hele sitatet...
Det er jo presisjonsinstrumenter da
og heller ikke beregnet på freaks med lasersverd fantasier

Men det var verdt hver eneste krone
kan jo ikke leke jævelunge hvis du må være så nærme ballongen.. altfor lett å bli busta da ;(
Trådstarter
Sitat av cas
kan jo ikke leke jævelunge hvis du må være så nærme ballongen.. altfor lett å bli busta da ;(
Vis hele sitatet...
Mener å huske at vi diskuterte 300mW lasere da.
Dessuten har du altfor mye penger hvis den eneste grunnen til at du kjøper laseren er å leke jævelunge
Sitat av campod
Mener å huske at vi diskuterte 300mW lasere da.
Dessuten har du altfor mye penger hvis den eneste grunnen til at du kjøper laseren er å leke jævelunge
Vis hele sitatet...
300mw lasere kan du sikkert kappe glass ruter med, eller kanskje ødelegge asfalten til naboen din, eller punktere dekkene til folk :P
Trådstarter
Sitat av spelley
300mw lasere kan du sikkert kappe glass ruter med, eller kanskje ødelegge asfalten til naboen din, eller punktere dekkene til folk :P
Vis hele sitatet...
Nei, du kan brennmerke gjennstander og mye annet rart.
For å kutte asfalt, og punktere dekk snakker vi minimum 300WATT Men det må jo være direkte farlig å gå rundt med slikt utstyr.

OPPS der bommet jeg på blikkboksen, og kuttet armen til naboen isteden..
Sist endret av campod; 15. august 2006 kl. 01:48.
Sitat av spetznaz
Ja siden norske jagerfly på øvelse flyr rundt med skarpe missiler
.
Vis hele sitatet...

at de gjør det er jo ingen tvil om... de fyrer faktiskt de av og på noen øvelser og selv om de også bruker dummy bomber på øvelser og da!!

uansett, noen militærhelikoptre har auto-chaffs, slik at vis du retter laseren på de så vil den kaste ut masse små chaffs/flares som skal lede vekk varmesøkende raketter