Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 9904
Virker som dette er ett økende fenomen, politi stopper folk på gata for kontroll.
Dette blir jo nesten politistat tendenser, viss de ikke trenge noe godt grunnlag.
Vet jo veldig godt at dem har veldig stor frihet til og gjøre det dem føler for. Selv bryte lover gir generelt sett sjeldent konsekvenser. Krigen mot narkotika gjør mye rart med ett samfunn.
Noen som kan fortelle meg litt om hvordan dem har lov til dette, må dem ha noe grunnlag eller holder det med at vedkommende har dreads?
Eller er det bare gyve løs på dem de vil sjekke, og man har lite og stille opp med når dem vil ransake deg på åpen gate ut ifra vage mistanker.
Har ikke opplevd dette selv, men kanskje jeg ser sliten ut en dag og ser litt slaskete ut så kan dem ransake meg viss dem føler for det?
Så jeg er litt nysgjerrig på hvordan denne praksisen fungerer, og lovene rundt det.

Takk for svar.
Sist endret av sneipen; 16. april 2016 kl. 12:29.
Det heter seg at det skal være "over 50% sannsynlighet" for at noe kriminelt vil oppdages. Politi patruljerer to og to, og de vil bli enige seg imellom om du skal sjekkes eller ikke. Dette skjer før de tar kontakt med deg. Du kan selvsagt klage det inn i etterkant hvis du føler deg urettferdig behandlet, men det hjelper ikke stort der og da.
Struktur ☸
Fire's Avatar
43 8
Oppigjennom så har jeg lært at det å kjøre middelklasse biler uten synlige feil gjør det minst sannsynlig at du vil bli stoppet. Dette gjelder spesielt for 'familiebiler' eller SUVer. Eldre biler med skjønnhetsfeil blir veldig ofte stoppet, spesielt hvis du er veldig ung eller en skjeggete 30 åring. Utseende har så mye å si.

Å være i en gruppe mennesker med synlige kulturelle og subkulturelle forskjeller gir også mer grunn til mistanke. Si du sitter i en bil, og alle ser vidt forskjellige ut; det virker ikke særlig naturlig, spesielt ikke for politiet. Da virker det som om dere har andre grunner til å være sammen enn bare for å sosialisere. Eldre og yngre sammen, forskjellig etnisitet og stil.. Faktorer som det spiller mye inn på hvorvidt politiet stopper deg eller ikke.
Når du skriver "stopper folk på gata", sneipen, mener du da gående, eller at de stoppes i trafikkontroll?

Politiet kan stoppe hvem som helst, når som helst, i trafikkontroll. De trenger ingen grunn til mistanke om noe som helst. Derimot må de ha ytterligere hjemler for å f.eks. ransake.

Kontroll av folk som går rundt kan ikke gjøres unntatt i konkrete situasjoner, f.eks. forhindre eller stanse ordensforstyrrelser eller annet.

Du skriver at kontroll av personer (ikke trafikkontroller antar jeg) er et økende fenomen. Hva baserer du dette på?
Fire. Jeg mente egentlig på gata,ikke i kjøretøy.

Dvs, Skjellig grunn til mistanke kan i teorien brukes slik det passer?
For og si det enkelt, feil frisyre, klesstil eller ikke være "a4" = skjellig grunn til misstanke? For og strekke det litt langt.
Viss det har seg slik at det igrunnen ikke skal noe til før dem benytter seg av dette, hvor langt kan dem dra dette før det kan bli omtalt som misbruk?
Greit nok viss man er skikkelig rastafari, med en joint i kjeften. Men er det bra\greit at man kan bli ransaket på gata kun ut ifra klesstilen? Viss dette er tilfellet.
Sist endret av sneipen; 16. april 2016 kl. 19:07.
Det er vanskelig å se for seg at klesstil alene gir skjellig grunn til mistanke, med mindre politiet sitter med en beskrivelse av en gjerningsmann som stemmer overens med den som stoppes.

Jeg lurer egentlig fortsatt på hva du baserer det at kontroller er et økende fenomen på.
Tre folk jeg kjenner ble stoppa av politi på gata i oslo, og så ble de nektet å gå videre i gaten de gikk- fordi det skulle være en eller anna demonstrasjon eller politisk tale der, og politidama mistenkte dem for å være der for å lage bråk...

De skulle bare gå gjennom gata og ante ingenting om hva de pratet om. Men de ble faktisk bedt om å ikke oppholde seg på det området, og de mistenker det var pga han éne gikk med skinnjakke...
Så ja, politi tar mye på utseende og førsteinntrykk. Noen mer enn andre
Sitat av kongamf Vis innlegg
Det heter seg at det skal være "over 50% sannsynlighet" for at noe kriminelt vil oppdages. Politi patruljerer to og to, og de vil bli enige seg imellom om du skal sjekkes eller ikke. Dette skjer før de tar kontakt med deg. Du kan selvsagt klage det inn i etterkant hvis du føler deg urettferdig behandlet, men det hjelper ikke stort der og da.
Vis hele sitatet...
så hvis det er 40% sannsynlighet jeg har drept noen så kan de ikke stoppe meg å sjekke meg? hvor har du det med 50% sannsynlighet fra?

hvis en enkelt politimann ser meg (da den andre sitter på esso å driter)
Kan han ikke sjekke meg? uten at de må være 2?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av plater Vis innlegg
så hvis det er 40% sannsynlighet jeg har drept noen så kan de ikke stoppe meg å sjekke meg? hvor har du det med 50% sannsynlighet fra?

hvis en enkelt politimann ser meg (da den andre sitter på esso å driter)
Kan han ikke sjekke meg? uten at de må være 2?
Vis hele sitatet...
Skjellig grunn til mistanke er begrepet som er brukt i lover og forskrifter. Det vil sei at det er meir sannsynleg at du har gjort det enn at du ikkje har gjort det.

Og joda, ein enkelt politmann kan avgjere det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Skjellig grunn til mistanke er begrepet som er brukt i lover og forskrifter. Det vil sei at det er meir sannsynleg at du har gjort det enn at du ikkje har gjort det.

Og joda, ein enkelt politmann kan avgjere det.
Vis hele sitatet...
beklager hvis jeg misforstår(?)
Men hvis det ikke er skjellig grunn til mistanke, slipper jeg unna selv om forbrytelsen er begått(?) når jeg tenker meg om høres dette feil ut

Hver så snill å slett min innlegg hvis dette ikke henger på grep. må si "fylla har skylda" pga mine uttalelser å tanker i kveld om kommentaren til kongamf. er nok bare min vurderingsevne å beruselse inn i bilde som reduserer min fornuft og tankegang
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av plater Vis innlegg
Men hvis det ikke er skjellig grunn til mistanke, slipper jeg unna selv om forbrytelsen er begått(?) når jeg tenker meg om høres dette feil ut
Vis hele sitatet...
Om det ikkje er skjellig grunn til mistanke vil du åpenbart ikkje verte dømt for det. Kravet for fellande dom er at det ikkje finst rimeleg tvil. Så ja - du vil sleppe unna, sjølv om du er skuldig.

Det er eit prinsipp i rettsstaten at det er betre med ti skuldige på taket enn ti uskuldige i fengsel, eller noko i den duren. Så kan ein jo diskutere om Noreg praktiserer den tankegangen eller ikkje, men det er iallefall grunnlaget.
Jeg lurer egentlig fortsatt på hva du baserer det at kontroller er et økende fenomen på.
Vis hele sitatet...
Noen aviser har politilogg, ser det dukker opp. Har inntrykk av det skjer oftere nå enn f.eks 3-5 år siden.
Jeg synes det er litt merkelig viss det er slik at dem kan herse med mennesker slik for og bruke "skjellig grunn til mistanke" viss det ikke skal mer enn og skille seg ut ifra mengden. F.eks jeg går med ei tsjorte med ett motiv som kan relateres med cannabis, vips så har dem skjellig grunn til mistanke. Eller skal det ifølge den røde bibelen mer til for og bli kontrollert\ransaket i det offentlige.
Jeg har blitt stoppet to ganger av politiet, ene gangen var det rutinekontroll ved sesongskifte og de undersøkte dekkene mine, vognkort - den prosedyren der. Jeg kjørte en 98' nissan primera som var preget av overflaterust.

Andre gangen ble jeg stoppet av tre stk i en sivil SUV som mente jeg kjørte litt "rått" eller noe sånn, kjørte egentlig som jeg gjør til vanlig når jeg føler meg opplagt. De kjørte på med blålys og vinket meg til siden, hvorpå jeg fikk en politimann i bilen og vi kjørte litt "avsides" hvor de sjekket blodtrykket og jeg var jo selvfølgelig litt oppskaket - uten at jeg hadde noen grunn til det men er jo litt ubehagelig å bli stoppet bare sånn uten videre.

Alt i alt ikke noe problem, saken hadde nok vært annerledes om jeg hadde hastverk noen plass da
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Tre folk jeg kjenner ble stoppa av politi på gata i oslo, og så ble de nektet å gå videre i gaten de gikk- fordi det skulle være en eller anna demonstrasjon eller politisk tale der, og politidama mistenkte dem for å være der for å lage bråk...

De skulle bare gå gjennom gata og ante ingenting om hva de pratet om. Men de ble faktisk bedt om å ikke oppholde seg på det området, og de mistenker det var pga han éne gikk med skinnjakke...
Så ja, politi tar mye på utseende og førsteinntrykk. Noen mer enn andre
Vis hele sitatet...
Du kan ikke generalisere ut fra denne hendelsen. Dette er en spesiell situasjon der det er et tidsbegrenset arrangement der politiet må prøve å forhindre bråk eller lignende. Da har de ikke tid til å snakke inngående med alle som kommer forbi, og må derfor basere seg på raske avgjørelser ut fra enkle kriterier.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Noen aviser har politilogg, ser det dukker opp. Har inntrykk av det skjer oftere nå enn f.eks 3-5 år siden.
Jeg synes det er litt merkelig viss det er slik at dem kan herse med mennesker slik for og bruke "skjellig grunn til mistanke" viss det ikke skal mer enn og skille seg ut ifra mengden. F.eks jeg går med ei tsjorte med ett motiv som kan relateres med cannabis, vips så har dem skjellig grunn til mistanke. Eller skal det ifølge den røde bibelen mer til for og bli kontrollert\ransaket i det offentlige.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg var et ganske tynt grunnlag å påstå at det er hyppigere kontroller. Spesielt når politiet hele tiden beveger seg i en "mildere" retning.

En t-skjorte med et gitt motiv gir neppe skjellig grunn til mistanke, men en t-skjorte kombinert med andre ting kan det. Hvis man går med en slik t-skjorte, er sløv og har rødsprengte øye, og står og henger midt i et område kjent for hasjsalg så begynner man i det minste å nærme seg...
Sist endret av hemmeligegreier; 17. april 2016 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har jeg ikke påstått noe som helst, så ikke prøv deg. "virker som, sitter med inntrykk av" er ikke det samme som og påstå...

At politiet hele tiden beveger seg i en mildere retning er derimot en merkelig påstand, hva mener du med det. Bruker du f.eks 80 tallet som ett utgangspunkt for denne uttalelsen? Straffenivå? Reaksjoner? Utdyp gjerne.

At straffenivå har gått ned, det er jo ett faktum. Men om reaksjoner i form av f.eks razzia og andre maktmidler har blitt mildere kan diskuteres... Skal ikke mye til før man oppleve razzia,utsatt for tvangmidler som f.eks tvinget til og gi kroppvæsker, tilfeller av registreing av fingeravtrykk uheldige folk blir lurt til og avgi dna. Pga noe som resulterer i bot.. Dvs, ikke noe mer enn bruk av cannabis.
Sist endret av sneipen; 18. april 2016 kl. 03:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sneipen Vis innlegg
tilfeller av registreing av fingeravtrykk uheldige folk blir lurt til og avgi dna. Pga noe som resulterer i bot.. Dvs, ikke noe mer enn bruk av cannabis.
Vis hele sitatet...
Mener du at dette ikke er vanlig prosedyre/lov å gjøre? Spør da jeg måte gjøre det.
Hvorvidt om det er vanlig og registrere kommer vell litt an på hvor man bor? Om det er mer utbredt nå enn tidligere vet jeg ikke... Men dem har lov til det.
Hva jeg mener. Det bør være alvorligere forbrytelse enn bruk eller besittelse av brukerdoser eller noe som resulterer i en bot på noen tusen for og ta i bruk registreing da det følger vedkommende resten av livet. Og konsekvensene står ikke i stil med virkemiddelet\vorbrytelsen...
Politi har ikke lov til og bruke tvang for ta dna uten godkjennelse, sett bort ifra viss man ikke gir det frivillig.
Veien til frivillighet er mange, eller tror du dem som opplever det gjør det godhjertet selv om dem blir fortalt at dem ikke trenger og alt er tipp topp?


Dette er off-topic.
Jeg bare lurte på om de driver med tilfeldig kontroll og litt informasjon om denne praksisen.
Sist endret av sneipen; 19. april 2016 kl. 03:39.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Nå har jeg ikke påstått noe som helst, så ikke prøv deg. "virker som, sitter med inntrykk av" er ikke det samme som og påstå...
Vis hele sitatet...
Det er jo en påstand også når du "sitter med inntrykk av". Det er en påstand som da må begrunnes.

At politiet hele tiden beveger seg i en mildere retning er derimot en merkelig påstand, hva mener du med det. Bruker du f.eks 80 tallet som ett utgangspunkt for denne uttalelsen? Straffenivå? Reaksjoner? Utdyp gjerne.
Vis hele sitatet...
Det er ikke politiet som bestemmer straffenivå eller reaksjoner. Generelt er metodene blitt mildere. Et konkret eksempel er avhørsmetoden politiet bruker i dag, som ikke går ut på å presse frem en tilståelse men snarere å få frem så mye relevant informasjon som mulig, også det som er til fordel for mistenkte i saken. De skal ikke true mistenkte, prøve å presse ham, gjøre det ukomfortabelt, osv. Et annet eksempel er at de har en mye mykere tilnærming til demonstrasjoner (de er mindre konfronterende, prøver å få til dialog i forkant, osv.).

At straffenivå har gått ned, det er jo ett faktum. Men om reaksjoner i form av f.eks razzia og andre maktmidler har blitt mildere kan diskuteres... Skal ikke mye til før man oppleve razzia,utsatt for tvangmidler som f.eks tvinget til og gi kroppvæsker, tilfeller av registreing av fingeravtrykk uheldige folk blir lurt til og avgi dna. Pga noe som resulterer i bot.. Dvs, ikke noe mer enn bruk av cannabis.
Vis hele sitatet...
Det som skal til er at lovens krav til "razzia" er oppfylt. Der er det om noe, strengere enn før. Det er strengere kontroll med at vilkårene faktisk er oppfylt.

Hva du synes er "bare" er egentlig ikke relevant.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Dette er off-topic.
Jeg bare lurte på om de driver med tilfeldig kontroll og litt informasjon om denne praksisen.
Vis hele sitatet...
Det er helt sikkert helt avhengig av hvor du er i landet, og hvilke andre ting de har å drive med.
Sist endret av hemmeligegreier; 20. april 2016 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har blitt stoppa av politiet, klin edru, men han jeg snakka med var helt overbevist om at jeg hadde drukket.

Jeg hadde vært på russeball. Jeg drakk ikke alkohol da jeg ikke synes noe om det, og skulle kjøre noen venner hjem. Kjørte inn der det kun var buss/taxi som hadde lov til å kjøre, og tenkte jeg skulle snu. Så jeg kjørte inn til nærmeste parkeringsplass, snudde bilen og plutselig fikk jeg øye på en svær kassebil det sto "politi" på. Det spratt en mann ut, sikkert helt overbevist om at jeg både var ruskjører og det som verre var, hyggelig var han ikke (var ikke gamle karen, 25 pluss/minus tenker jeg). Husker ikke samtalen, men han ville absolutt ha meg til å rygge ut, i stedet for å snu der jeg gjorde. Nei, sa jeg, hadde det kommet noen bak der, kunne det blitt farlig. Han ble dritsur, spurte hvor jeg hadde vært og hvor jeg skulle. "Har vært på russeball, skal kjøre hjem for å legge oss," svarte jeg. Han trodde ikke noe på det, det gikk jo ikke an å dra på russeball og være edru, og henta et alkometer. Jeg blåste naturligvis null og niks, han ble skikkelig lang i maska og sa "javel, du får snu da, så slipper du unna med en advarsel denne gangen".

Alle de andre gangene jeg har blitt stoppa har det ikke vært noen som helst mistanke om rus involvert.
Det er jo en påstand også når du "sitter med inntrykk av". Det er en påstand som da må begrunnes.
Vis hele sitatet...
Da får vi være uenige om det. Uansett, det var ikke ment som en påstand i den forstand at jeg bastand påstår at dette er mer utbredt, Ser jeg kunne ordlagt meg noe bedre.Det er derfor jeg lurer på om dette fenomenet har blitt mer normalt og evt økende. Som du sikkert har fått med deg. Ikke at jeg påstår at det er det...

Det er ikke politiet som bestemmer straffenivå eller reaksjoner.
Vis hele sitatet...
Politiet bestemmer ikke straffenivået, eller reaksjoner sånn sett. Men dem påvirker til dels hvilke reaksjoner som skal brukes?
Politiets avhørsmetoder avhenger sikkert veldig på hvem som avhører deg. Selv om dem har ei linje dem må følge så eksisterer gråsoner.
Jeg er ikke noe ekspert, og har ikke hatt mye kontakt med politi. SÅ jeg kan ta feil.
Men hvor vanskelig det er og foreta en razzia, det virker jo ikke som det skal all verden som skal til. Dette kan kanskje begrunnes ut ifra straffenivået i litteraturen.
Mulig jeg tar feil, men all bruk (f.eks) kan i teorien føre til opptil 6måneder fengsel. Selv om man ikke fengsler folk for bruk i dag. Men siden straffenivået går så høyt så gjør det at man kan ta i bruk virkemidler som f.eks razzia kun for man blir tatt for bruk. Selv om det er en fillesak, det kan diskuteres hvorvidt om makt\tvangsmidlene politiet har til rådighet blir brukt litt for ofte.
Samme kan sies viss politi kan stoppe hver man som ikke er innenfor a4 koden, bruker skjellig grunn til mistanke etc. for og utføre ransakelse.
Derfor jeg lurer på hva som skal til for at dem kan rettferdiggjør en tilfeldig kontroll på gata, som du også sikkert kan se. Slik noen av reglene er i dag kan dem lett misbrukes, ikke helt riktig ord. For og si det på en annen måte, kan dem ta seg for stor frihet?


Et annet eksempel er at de har en mye mykere tilnærming til demonstrasjoner (de er mindre konfronterende, prøver å få til dialog i forkant, osv.).
Vis hele sitatet...
Ikke noe og si på det, men avhenger også litt på hva type tjenestemenn man møter på vil jeg tro?

Det er helt sikkert helt avhengig av hvor du er i landet, og hvilke andre ting de har å drive med.
Vis hele sitatet...
Hva synes du om at praksisen er så ulik i landet?

Bare for å si det. Jeg er ikke antioliti eller noe, hater snuten eller noe slikt. Hehe.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Da får vi være uenige om det. Uansett, det var ikke ment som en påstand i den forstand at jeg bastand påstår at dette er mer utbredt, Ser jeg kunne ordlagt meg noe bedre.Det er derfor jeg lurer på om dette fenomenet har blitt mer normalt og evt økende. Som du sikkert har fått med deg. Ikke at jeg påstår at det er det...
Vis hele sitatet...
Det som er poenget er at du nødvendigvis må ha et grunnlag for å sitte med dette inntrykket. Grunnlaget kan så diskuteres/analyseres/whatever.

Politiet bestemmer ikke straffenivået, eller reaksjoner sånn sett. Men dem påvirker til dels hvilke reaksjoner som skal brukes?
Vis hele sitatet...
Det er juristene i politiet som foreslår hva straffen bør være, og dette er basert på hva straffenivået generelt ligger på. Forsvarsadvokaten kommer også med sitt syn på saken. Men det er domstolene som tar avgjørelsen.

Politiets avhørsmetoder avhenger sikkert veldig på hvem som avhører deg. Selv om dem har ei linje dem må følge så eksisterer gråsoner.
Vis hele sitatet...
Avhørsmetoden er rimelig klar og tydelig. Det er naturligvis mye mulighet for variasjon innenfor denne, men mye er også veldig sort-hvitt, som at politiet ikke har lov til å lyve, true, osv.

Men hvor vanskelig det er og foreta en razzia, det virker jo ikke som det skal all verden som skal til. Dette kan kanskje begrunnes ut ifra straffenivået i litteraturen.
Vis hele sitatet...
Hvis du med razzia mener en ransaking av en bolig så kommer det an på saken hva som skal til. Hvis det er en fillesak er det ikke sikkert politiet har anledning til å f.eks. slå inn døra. Men hvis noen driver med stortsilt narkosalg innenfor så tar de frem storslegga. Middelet må stå i forhold til blant annet hvor alvorlig sak det er snakk om.

Samme kan sies viss politi kan stoppe hver man som ikke er innenfor a4 koden, bruker skjellig grunn til mistanke etc. for og utføre ransakelse.
Vis hele sitatet...
Å være litt utenfor A4 i seg selv gir ikke skjellig grunn til mistanke. Derimot kan det gi det, avhengig av tid, sted og andre omstendigheter.

Derfor jeg lurer på hva som skal til for at dem kan rettferdiggjør en tilfeldig kontroll på gata, som du også sikkert kan se. Slik noen av reglene er i dag kan dem lett misbrukes, ikke helt riktig ord. For og si det på en annen måte, kan dem ta seg for stor frihet?
Vis hele sitatet...
Men hva er en tilfeldig kontroll på gata? At man ransakes? Husk at å lete gjennom lommene etter farlige gjenstander ikke er ransaking.

Ikke noe og si på det, men avhenger også litt på hva type tjenestemenn man møter på vil jeg tro?
Vis hele sitatet...
Du kan jo lese artikkelen. I Oslo er det ikke tjenestemenn på "gølvet" som tar slike avgjørelser. Det tas fra ledelsen på kontoret. Dette er en strategi for Oslo-politiet som avgjøres langt over hodene på den jevne politimann.

Politiet er tross alt ikke noe demokrati, så det er ikke slik at hundrevis av politimenn kan løpe rundt og synse om alt mulig. De må følge instrukser fra oven.

Hva synes du om at praksisen er så ulik i landet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis praksisen som er ulik. Det kan like gjerne være at ulike steder har ulike forutsetninger. Kanskje politiet på ett sted har veldig mye å gjøre generelt og dermed ikke får særlig mye tid til overs til å f.eks. prate med folk på gata. Men et annet sted har de kanskje mer tid til slikt.
Angående trafikkontroll:

Jeg har blitt stoppet utallige ganger, men kan nevne tre ganger jeg husker spesielt godt.

1. Kjørte en nyere varebil (Ford Transit Connect, 2011-modell). Dette var vel i 2012 eller 2013. Kom fra en hovedvei og svingte til venstre inn i et boligområde. Jeg så i speilet at en politibil kjørte bak meg, men tenkte ikke noe mer over det. Plutselig var det full utrykning og jeg kjørte til siden. De ba kun om førerkort og vognkort og var veldig vennlige. Akkurat hvorfor de stoppet meg vet jeg ikke. Gjorde ingenting spesielt for å skille meg ut, bortsett fra at det var midt på natta ca. kl. 01:00 og ingen andre biler på veien.

2. Kjørte en gammel Mercedes (1985-modell) fra et sted i Oslo og bort til sted B. Klokka var ca. 21:00, og det var lørdag. Jeg kjører gjennom en rundkjøring og legger merke til at det står en politibil på vent rett utenfor rundkjøringa. Når jeg kommer gjennom legger de seg bak meg og skrur på fullt blålys. De hadde fått inn et tips om mistenkelig atferd rettet mot en Audi (sent 90-talls) og blitt informert om at min bil var sett i sammenheng med denne. Jeg viste førerkort og vognkort og forklarte at jeg ikke hadde noe med den å gjøre, og fikk kjøre videre.

3. Kjørte en Skoda Octavia (2001-modell) på Bislett i Oslo. Stoppet utenfor en butikk der skiltene sa "parkering forbudt". Jeg parkerte ikke, men bare stod der på vent, altså lovlig. En politibil kommer i motgående retning og kjører forbi meg, før den snur rett bak og skrur på blålys rett bak meg. Betjenten lurte på om jeg sov. Jeg forklarte at jeg drev og fylte ut et skjema i forbindelse med jobb, og at det derfor kunne se ut som om jeg sov utenifra pga. bøyd nakke. Alt ok, ingen sjekk av vognkort eller førerkort.

Med andre ord: Jeg tror man kan bli stoppet for helt tilfeldige ting som tjenestemennene stusser ved. Jeg tipper sjansen øker hvis det er to merkelige ting samtidig, f.eks. som over: bøyd nakke og står på parkering forbudt, eller gammel Mercedes i sammenheng med en mistenkelig bil. Eller da varebil i et boligstrøk midt på natta (alle episodene har skjedd på kveldstid etter 21:00). Det samme gjelder vel hvis man går på gata. Dreads? Litt spesielt. Dreads og slitte klær? Verdt en sjekk.
Sist endret av knewt_; 22. april 2016 kl. 12:37.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
1. Kjørte en nyere varebil (Ford Transit Connect, 2011-modell). Dette var vel i 2012 eller 2013. Kom fra en hovedvei og svingte til venstre inn i et boligområde. Jeg så i speilet at en politibil kjørte bak meg, men tenkte ikke noe mer over det. Plutselig var det full utrykning og jeg kjørte til siden. De ba kun om førerkort og vognkort og var veldig vennlige. Akkurat hvorfor de stoppet meg vet jeg ikke. Gjorde ingenting spesielt for å skille meg ut, bortsett fra at det var midt på natta ca. kl. 01:00 og ingen andre biler på veien.
Vis hele sitatet...
Det kalles ikke full utrykning når de skrur på blålys for å signalisere at du skal stoppe.

Ellers er det ikke så rart at de stopper en hvit kassebil midt på natten...

Med andre ord: Jeg tror man kan bli stoppet for helt tilfeldige ting som tjenestemennene stusser ved. Jeg tipper sjansen øker hvis det er to merkelige ting samtidig, f.eks. som over: bøyd nakke og står på parkering forbudt, eller gammel Mercedes i sammenheng med en mistenkelig bil. Eller da varebil i et boligstrøk midt på natta (alle episodene har skjedd på kveldstid etter 21:00). Det samme gjelder vel hvis man går på gata. Dreads? Litt spesielt. Dreads og slitte klær? Verdt en sjekk.
Vis hele sitatet...
I trafikken kan politiet stoppe hvem som helst og sjekke ting som vognkort og førerkort. De har ikke like vide fullmakter hvis man er til fots.
Kan vi ikke starte med hva og hvorfor de stopper en til fots, for så å gå over til fører?

Har selv ikke lappen og lurer hvorfor de stopper meg titt og ofte ( Har mine mistanker )

Har selv nettopp måtte avgi fingeravtrykk,DNA ( og foto ikke hørt no enda )


Selv har jeg absolutt merket at politiet følger opp eller tar folk oftere her oppe i dalen, og spesielt om vi i dalen drar til byen.
De tettstedene jeg frekventerer er absolutt 5.o mer til stedet en før. De ransaker mer enn før, spør mer enn før og stopper en mer enn for ca 10 år siden.
De har blitt sleipere, bruker flere smutthull (aka lawyerism? ) Det blir som om hver og en snut er sin egen advokat... Det Wille Westen hadde noen kalt det.
Daglig på steder hvor det bor ferre enn 1500 mennesker.... Ja du kan tenke deg... Fuc the five 0
Jeg hører aldri om "vanlige" mennesker som ikke driver med stoff og lever relativt normale liv klage på at de blir stoppet av politiet eller trakassert, de virker stort sett fornøyd med politiet. Når folk klager er det påfallende ofte kjenninger, folk som blir tatt for noe eller har en fuck the police yolo holdning. Kanskje man bør gå litt i seg selv?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om det ikkje er skjellig grunn til mistanke vil du åpenbart ikkje verte dømt for det. Kravet for fellande dom er at det ikkje finst rimeleg tvil. Så ja - du vil sleppe unna, sjølv om du er skuldig.

Det er eit prinsipp i rettsstaten at det er betre med ti skuldige på taket enn ti uskuldige i fengsel, eller noko i den duren. Så kan ein jo diskutere om Noreg praktiserer den tankegangen eller ikkje, men det er iallefall grunnlaget.
Vis hele sitatet...
Så dersom politiet huker meg inn og ransaker meg uten grunn, og finner 1 gram cannabis i lomme mi kan jeg ikke bli tatt for det? Hva om jeg drikker et sted det er lov (konsertområde el.) har de lov til det da? Jeg er litt brisen og har ikke studert juss, håper du vet litt mer om det enn jeg (eventuelt andre). Ville vært glad for svar.
Nei, hvis de finner 1gram hadde de åpenbart skjellig grunn.
Hvis du drikker et sted det er lov, da er det jo lov - skjønner ikke helt hva du mener?
Sist endret av Putresopp; 23. april 2016 kl. 02:18.
Nå er det sikkert som Putresopp sier at vi andre kanskje legger opp til å bli stoppet i hytt å pine pga livsstilen våres.

Det betyr ikke at alle finner seg i A4, normal, forhåndsprogramert livsstil... At noen velger det er fordi de har tapt eller aldri så hva som kom eller var.

Synes det er mer viktig å spørre, utfordre og gå egne stier enn de som allerede er gått opp.

De fleste sier BÆÆ! Jeg sier HÆÆ!
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Nei, hvis de finner 1gram hadde de åpenbart skjellig grunn.
Hvis du drikker et sted det er lov, da er det jo lov - skjønner ikke helt hva du mener?
Vis hele sitatet...
Nei åpenbart ikke. Blir som å kjøpe et flakslodd, vinne, og så si ''jeg visste det.''

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Jeg hører aldri om "vanlige" mennesker som ikke driver med stoff og lever relativt normale liv klage på at de blir stoppet av politiet eller trakassert, de virker stort sett fornøyd med politiet. Når folk klager er det påfallende ofte kjenninger, folk som blir tatt for noe eller har en fuck the police yolo holdning. Kanskje man bør gå litt i seg selv?
Vis hele sitatet...
Er en kjenning blir en stoppet uansett. Tråden omhandler tilfeldige stoppinger, der politiet trenger skjellig grunn til mistanke for en illegal aktivitet. Fra dette utgangspunktet er det kun utseendet som teller, og problematikken her er jo at en må kle seg som alle andre for å unngå trakkasering. Selv har jeg aldri blitt stoppet annet en fylla der politiet kommer (og er stort sett hyggelige).
Sist endret av Relevant; 23. april 2016 kl. 04:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det kalles ikke full utrykning når de skrur på blålys for å signalisere at du skal stoppe.
Vis hele sitatet...
Kom igjen a.

I trafikken kan politiet stoppe hvem som helst og sjekke ting som vognkort og førerkort. De har ikke like vide fullmakter hvis man er til fots.
Vis hele sitatet...
Mulig det. Prøvde bare å konkretisere noen årsaker som muligens kan være med på å øke sjansen for å bli kontrollert i bil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ett lite offtopic spørsmål kanskje, men registrerer politiet det i noen logg eller noe når dem stopper folk som går på offentlige gater? Har blitt stoppet tre ganger på kort tid altså siste 6mnd. Har gått med helt vanlige klær.
Om de sjekker id og søker deg opp tror jeg dette vil stå i PO ja. Siden det går via systemet. Men er ikke sikker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når jeg var yngre, så ble jeg stoppet hele tiden. Når jeg begynte å bruke rastalue så ble jeg ikke stoppet lengre. (Jeg er over den fasen)

De fant nå aldri noe på meg, grunnen jeg alltid fikk var fordi jeg hadde tellerkener som pupiller, men jeg ba de om ta frem maglighten og se at jeg bare har svarte øyne.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Skjellig grunn til mistanke er begrepet som er brukt i lover og forskrifter. Det vil sei at det er meir sannsynleg at du har gjort det enn at du ikkje har gjort det.

Og joda, ein enkelt politmann kan avgjere det.
Vis hele sitatet...
Hvis du åpner døra når politiet banker på, uten ransakelsesordre, så kan de bruke skjellig grunn også tvinge seg inn i huset for å ransake da enten ferske spor eller skjellig grunn til mistanke. Noe som har skjedd 2 ganger med meg.

Jeg ser vel veldig kriminel ut, de har jo ikke tatt meg på noe.
Sist endret av Hoarse; 11. mai 2016 kl. 08:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.