Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8104
Halla. Har nå etter snart 7 år med hverdagsrøyking bestemt meg for å ta en lang pause. Har noen tips for hvordan man takler uroen?
Har ikke gått en hel dag enda, men uroen er allerede på plass.
Tiltak for søvn etc? Noen her inn som har vært gjennom en slutteprossess ila den siste tiden?

Takker på forhånd for tips!
En ting som GARANTERT vil gjøre det enklere og bedre er å starte å meditere. Du må gjøre det over en liten periode for å få det til å funke, men det gjør livet mye bedre.

Her er en film om hva fordelene med meditasjon er:
https://www.youtube.com/watch?v=xRAZFzEx1d8

Her er en film som handler om hvordan man mediterer:
https://www.youtube.com/watch?v=wirV265ZYSw
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 14. juli 2015 kl. 18:11.
Trådstarter
6 1
Takker. Det skal jeg absolutt sjekke ut!
Digital nomade
trippy's Avatar
Den første uka kommer du ikke til å få noe særlig med søvn, du kommer trolig til å svette som en gris og ha intense drømmer når du først sovner. Du må bytte ut røykinga med en hobby eller noe annet fritidssyssel! Satt selv inn støtet på styrketrening når jeg slutta. Jeg har gått ca 6 måneder uten fyrings nå, røykte nattings i periodesvis hver dag i 4-5 år. Anbefaler styrketrening på det sterkeste!
Det er flott å ha en hobby som du føler du mestrer og som du kan utvikle deg selv fysisk og mentalt. Jeg gikk fra 63kg på det tynneste til 75kg med abs på det tyngste, hjelper noe voldsomt på selvsikkerheten når man får høre av folk som man ikke har sett på lenge sier "Wow, faen så stor du har blitt"! Når jeg føler meg skikkelig frynsete og "fucka" mentalt gir jeg absolutt alt jeg har på trening og det hjelper mye på hvordan jeg føler meg mentalt.

tldr: Finn en hobby som du kan bytte ut med røyking, ha alltid noe å gjøre så du ikke kjeder deg å begynner å tenke på røyking. Hold ut de første 2-3 ukene så er mye gjort.
Sist endret av trippy; 14. juli 2015 kl. 18:20.
Hvorfor har jeg inntrykket av at du snakker om sigaretter?
Trådstarter
6 1
Hehe, ja det kunne vært vanlige sigg også, men det er jointen jeg må gi meg med...Har ikke gått lenger enn en uke av, på nesten 7 år. Det merkes :-/

Sitat av trippy Vis innlegg
Den første uka kommer du ikke til å få noe særlig med søvn, du kommer trolig til å svette som en gris og ha intense drømmer når du først sovner. Du må bytte ut røykinga med en hobby eller noe annet fritidssyssel! Satt selv inn støtet på styrketrening når jeg slutta. Jeg har gått ca 6 måneder uten fyrings nå, røykte nattings i periodesvis hver dag i 4-5 år. Anbefaler styrketrening på det sterkeste!
Det er flott å ha en hobby som du føler du mestrer og som du kan utvikle deg selv fysisk og mentalt. Jeg gikk fra 63kg på det tynneste til 75kg med abs på det tyngste, hjelper noe voldsomt på selvsikkerheten når man får høre av folk som man ikke har sett på lenge sier "Wow, faen så stor du har blitt"! Når jeg føler meg skikkelig frynsete og "fucka" mentalt gir jeg absolutt alt jeg har på trening og det hjelper mye på hvordan jeg føler meg mentalt.

tldr: Finn en hobby som du kan bytte ut med røyking, ha alltid noe å gjøre så du ikke kjeder deg å begynner å tenke på røyking. Hold ut de første 2-3 ukene så er mye gjort.
Vis hele sitatet...
Ja, har tenkt i de baner, begynne å trene etc. Skal komme meg ut på en sykkeltur etterpå, må bare TVINGE i meg mat først Takker for tipset. Skjønner jo at jeg må holde meg opptatt, men det er ikke bare bare å "finne" seg en hobby man er villig/ønsker å bruke like mye tid på
Sist endret av -Nathan-; 14. juli 2015 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du ekke alene bro! er i akkurat samma situasjon.. er på 6 dagen etter 10 år daglig røyking nå! lengste pausen jeg har hatt er 2 mnder.. planlegger en laaang pause så jeg kan klare røyke når det passer seg å ikke fordi jeg må bli "normal" pga daglig misbruk... du må bare takle dritten..

kan si så mye som at uroen er verst de første dagene.. ikke la deg lure det blir bedre og bedre dag for dag.. som sagt 6 dagen nå og jeg merker en ekstrem forskjell på uro og angst og psyken generelt (som ble ganske ille de første 3 dagene) du må ikke la demonen inni deg ta over, its all in the mind! alt du føler er withdrawal shit og det blir bedre! se denne filmen for mere motivasjon https://www.youtube.com/watch?v=a9xYkCMZr8w .. kan anbefale vallergan og melatonin for innsovningen de første dagene, selvom du blir helt grøt i huet dagen etter av vallergan, men det blir man jo uansett når man røyker daglig så CARE!... stay strong, weed skal være krydder til en god dag og ikke hele dagen lykke til
Trådstarter
6 1
Sitat av DC89 Vis innlegg
du ekke alene bro! er i akkurat samma situasjon.. er på 6 dagen etter 10 år daglig røyking nå! lengste pausen jeg har hatt er 2 mnder.. planlegger en laaang pause så jeg kan klare røyke når det passer seg å ikke fordi jeg må bli "normal" pga daglig misbruk... du må bare takle dritten..

kan si så mye som at uroen er verst de første dagene.. ikke la deg lure det blir bedre og bedre dag for dag.. som sagt 6 dagen nå og jeg merker en ekstrem forskjell på uro og angst og psyken generelt (som ble ganske ille de første 3 dagene) du må ikke la demonen inni deg ta over, its all in the mind! alt du føler er withdrawal shit og det blir bedre! se denne filmen for mere motivasjon https://www.youtube.com/watch?v=a9xYkCMZr8w .. kan anbefale vallergan og melatonin for innsovningen de første dagene, selvom du blir helt grøt i huet dagen etter av vallergan, men det blir man jo uansett når man røyker daglig så CARE!... stay strong, weed skal være krydder til en god dag og ikke hele dagen lykke til
Vis hele sitatet...
Takker så meget. Lettere å preike med noen i samme situasjon. Kom meg ut på en times sykkeltur, det var godt for kropp og sinn. Good luck m8 Keep me posted!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Hadde en måneds pause for et års tid siden som var ganske så jævlig spør du meg. Svettet hele tiden og ble rasende for ingenting. Hadde en ny måneds pause nå for et par uker siden som gikk veldig greit. Litt svette og uro men matlysten og søvnen gikk overraskende bra.
Be legen din om seroquel, funker helt fantastisk for meg for søvn, og jeg har hatt store problemer med det hele livet.
Og se på det son trening, og gled deg til hvor bra funk du får når du først tar deg en blås igjen
Sitat av -Nathan- Vis innlegg
Takker så meget. Lettere å preike med noen i samme situasjon. Kom meg ut på en times sykkeltur, det var godt for kropp og sinn. Good luck m8 Keep me posted!
Vis hele sitatet...
Det er bra mann! trening gir mening vettu, har hjulpet meg masse!!(kom nettop hjem fra en lang sykkeltur sjæl) hvorfor ikke få seg ny livsstil og bli treningsnarkoman? vi er alle vanedyr så hvorfor ikke bytte ut en dårlig avhengihet med en god en? om du klarer å spise rent og trene regelmessig skal jeg garantere RASK framgang i psyke og form generelt..

er det noe som hjelper så er det faen meg trening og rent kosthold og det å komme seg utendørs. drit i om ingen gidder å joine deg.. kjør ett prosjekt med deg selv og prøv å leve så sunt som mulig hvertfall en ukes tid å legg merke til forandringen.. jævla hardt i starten, men du kommer til å takke deg selv når du ser framgangen kommer... er viktig å ta vare på tempelet sitt vet du

gjr det til en heltidshobby, skaff deg kunnskap om trening og kosthold og bli en ny og bedre versjon v deg selv... jo mer du er aktiv jo mindre vil du sitte å tenke på røykings... verste du gjør er å gjøre akkurat det samme du gjorde før nå som du ikke har røykings.. snakker av erfaring gått fra 96 kg flesk til 73 kg ripped form på ett år uten tilskudd utenom zma og bcaa... try it

psykiske formen kommer raskere enn du aner, men du må ikke gi deg.. kontinuitet og kunnskap er nøkkelen! start dagen med kaffe og morgentur før frokost,,, prottis og fett til frokost (f.eks biff og omega 3 (eller annen fettkilde) og litt brokkoli om du vil være særriøs) fett å prottis til lunsj, carbs og prottis til middag og kvelds) veldig enkelt forklart... men det funker! drit i normalt norskt kosthold med brød osv til frokost så skal du se underverker når det gjelder å få opp metabolismen osv... du kjønte sikkert ikke en dritt nå, men igjen.. kunnskap og kontinuitet.. gjør ett prosjekt med deg selv, få ny livsstil..
Pass på at du ikke sover så lenge når du endelig klarer å sove. Jeg gikk alltid med underskudd av søvn i starten, det gjorde det mye lettere å sove. Syntes det var greiere å slite med å holde seg våken gjennom dagen enn det var å ligge timesvis i senga helt svett og jævlig.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Be legen din om seroquel
Vis hele sitatet...
Fyren skal slutte å røyke hasj, ikke forsøke å pådra seg en ny, og mye verre uvane. Å gjøre seg avhengig av sovepiller laget for schizofrene, bipolare og manisk depressive for å få sove, er dermed ikke et særlig godt råd.

Det viktigste å huske på når man skal bryte en avhengighet, er å fylle tiden sin med noe annet. Blir man sittende passiv, så krever det tusen ganger så mye viljestyrke å holde seg nykter enn hvis man kommer seg opp av sofaen, og får satt kroppen og hjernen i sving med noe morsomt eller konstruktivt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fyren skal slutte å røyke hasj, ikke forsøke å pådra seg en ny, og mye verre uvane. Å gjøre seg avhengig av sovepiller laget for schizofrene, bipolare og manisk depressive for å få sove, er dermed ikke et særlig godt råd.
Vis hele sitatet...
Seroquel er et c-prep som man ikke blir fysisk avhengig av. At en som er avhengig av hasj anbefales å bruke dette medikamentet i en periode for å unngå de verste psykiske abstinensene, ser jeg ærlig talt ikke problemet med. Helt vanlig (og foretrukket blant leger pga fylkeslegens angst for benzo-forskrivninger) i en rekke rehabs og blant pasienter med kjent rusproblematikk - nettopp fordi preparatet ikke har misbrukspotensiale. Det er stor forskjell på store doser, som benyttes mot schizofreni og bipolaritet, mot lave doser som er svært søvnfremkallende hos de fleste av oss.

Ellers er jeg enig i resten av det du skriver. Det handler om å avlede russuget. Samtidig må en jobbe med seg selv og utforske ambivalens.. hvis ikke er faren stor for at en "sprekker" når en ikke lenger makter å avlede - for det kan man faktisk ikke gjøre 24/7.
Sist endret av LittAvEtLiv; 19. juli 2015 kl. 03:46.
Sitat av LittAvEtLiv Vis innlegg
Seroquel er et c-prep som man ikke blir fysisk avhengig av. At en som er avhengig av hasj anbefales å bruke dette medikamentet i en periode for å unngå de verste psykiske abstinensene, ser jeg ærlig talt ikke problemet med. Helt vanlig (og foretrukket blant leger pga fylkeslegens angst for benzo-forskrivninger) i en rekke rehabs og blant pasienter med kjent rusproblematikk - nettopp fordi preparatet ikke har misbrukspotensiale. Det er stor forskjell på store doser, som benyttes mot schizofreni og bipolaritet, mot lave doser som er svært søvnfremkallende hos de fleste av oss.
Vis hele sitatet...
Hvis du har lært kroppen din at den trenger sentraldempende stoffer for å få sove, så er ikke løsningen på problemet å erstatte et stoff med et annet. Selv om Seroquel ikke er spesielt vanedannende i seg selv, så er resultatet av å bruke det, en god natts søvn, vanedannende i aller høyeste grad. Hvis man opplever sterke abstinenser når man kutter en rusavhengighet til tyngre stoffer, slik som heroin, så er jeg enig i at det kan være hensiktsmessig å dempe disse med et mildere stoff. Å skaffe seg sovepiller fordi det er litt vanskelig å få sove når man kutter ut røykinga derimot, blir noe helt annet. Hvis man ønsker å tilvenne seg en naturlig og god søvnrytme, så er vel strengt tatt sovepiller det siste man bør vurdere som virkemiddel.
Start å tren. Lover at det funker som bare det! Når det gjelder å sove så kan melatonin være et alternativ, men tror ikke det funker så bra. Du kan være våken hele natta å pine deg gjennom dagen også legge deg i ni tiden på kvelden også står du opp 5-6 tiden så vil du bli trøtt på kvelden igjen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Røyket og snusa omhverandre en stund tilbake. Noe som hjalp meg var kaffe, rett og slett. Lagde meg en kopp da jeg kjente at suget kom. Tyggis er fint å ha, men kan også bli dyrt i lengden. Dette hjalp spesielt når det kom til vektoppgang, noe som folk ofte opplever når de slutter med tobakk. Hold det også opptatt med ting (jobb, familie, sport o.l.).


Lykke til
▼ ... mange måneder senere ... ▼
To tips som hjalp meg:
1. Slutta-appen. Den er genial og viser hvor mye penger du sparer etc. Veldig bra for å holde på motivasjonen.
2. E-sigaretter. Hjalp enormt den første tida.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
6 1
Sitat av Arne1 Vis innlegg
To tips som hjalp meg:
1. Slutta-appen. Den er genial og viser hvor mye penger du sparer etc. Veldig bra for å holde på motivasjonen.
2. E-sigaretter. Hjalp enormt den første tida.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset
snakker vi om å slutte me tjall eller sigaretter her?
Det er vilja det står på! var selv i samme situasjon. plutselig bestemte meg for at jeg ikke ville lenger. var hverdagsrøyker not anymore. du må finne ut hva som funker for deg. for meg er det å ha litt tilgjengelig liggende( betryggende), men vet at det er mange dette ikke funker for. er der nå at jeg kanskje røyker 4 ganger i året. Det gir meg liksom ikke det samme som før. hvis du sliter med innsovning kan du spørre legen din om circadin. bruker dette nå og funker bra merket i starten at jeg lett falt litt tilbake, og at når jeg først gjorde dette fikk jeg lyst på mer, men dette blir bedre med tida. Det jeg vil anbefale deg er å ikke henge med stonere hele tiden, ikke det att du skal dumpe alle venna dine, men greit å mingle med folk med en litt annen virkelighetsoppfatning. Start med jakt, fin hobby!
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
snakker vi om å slutte me tjall eller sigaretter her?
Vis hele sitatet...
hvis spør du meg, sliter jeg mye mer med å slutte med tobakk å sigaretter en cannabis. selv om jeg har røyket begge deler i 12år nå

for meg så går jeg uten cannabis i 7-10 dager å etter de dagene har jeg ikke noe sterkt "sug" eller sterkt "behov" for cannabis. har sikker opplevd det minimum 15 ganger på en 10 års periode, men det er meg

men tobakk "sug" varer gjerne 4 uker minst! (kanskje mer) for meg

Men alle er forskjellige å opplever det deretter.
Sist endret av plater; 10. mars 2016 kl. 22:26.
Er helt enig med deg, har ingen problemer med å legge tjallen på hyllen, men sigarettene er absolutt værre å slutte med, selv om det er dem man burde kaste på dør i utgangspunktet. Har hørt gode ting om noen røykesluttpiller som heter Champix, de skal fungere ganske bra, men har en pen liste med bivirkninger og koster visst litt for en kur. Man sparer det vel fort inn igjen vil jeg tro, og tobakk har jo sine bivirkninger uansett.
Det som er viktig vist man røyker både tobakk og hasj til vanlig og skal slutte med hasjen er og slutte med tobakken også, for er ganske vanlig og røyke sigg som faen når man slutter med hasjen for og dempe suget (mange som gjør det ihvertfall) tobakk er drepen

Anbefaler på det sterkeste og lese denne!!:
https://www.erowid.org/plants/tobacc..._health3.shtml
Sist endret av Alge; 11. mars 2016 kl. 01:37.
Er det bare sigg eller er THC med i bildet?

Hvis det er sistnemnda, har jeg merkt att det er just siggen som føkkar opp meg.
Røyk med mindre og mindre sigg under ett par dager.
Det grønne eller brune lindrar absen fra siggen.
Når den "verste" nikotin-detoxen er ferdig, kutt ut det andre.

Det er bare egen erfaring.

Og som noen sa, regne med ihvert fall 2-3 dager med jævlig lite søvn, ett par till med jævlige drømmer.
Uron som kryper opp på deg om dagen hjelper en promenad nå så jævlig med, om man nå kan motivere seg til å gå ut.