Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 884
Jeg har kommet til et problem med Linux Ubuntu 8.04. Det har seg sånn når jeg setter inn hvilken som helst DVD så kommer det opp i Filmavspilleren at den ikke klarer å lese fra ressurs. Det kan ha seg sånn at det er noe feil med CD/DVD`rom, dette er jeg ikke helt sikker på. I og med at jeg ikke er like godt kjent i Linux som i XP lurer jeg på hva dette kan være. DvD avspilling i andre avspillingsprogram fungerer heller ikke, har prøvd noen KDE spillere samt VLC media player. Tror dette kan være noe med CD/DVD` rom å gjøre.


Noen forslag?
Kjører du dual-boot? Beste hadde vært å bootet et annet OS og funnet ut om problemet vedvarte.
gå i terminal og skriv:

Kode

sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras
Den inneholder mange pakker som dem ikke har lov til å levere distroen med. Blant annet libdvdread(?) som er "kodeken" for avspilling av dvd og avspilling av krypterte plater.
I tillegg er det java, flashplayer, tillegg til firefox, osv. Det meste er nyttig, og jeg velger alltid å installere det til tross for at jeg sikkert ikke bruker halvparten av det til vanlig
Krisku's Avatar
Trådstarter
Sitat av Geordie
Kjører du dual-boot? Beste hadde vært å bootet et annet OS og funnet ut om problemet vedvarte.
Vis hele sitatet...

Ja kjører Dualboot, har faktisk ikke sett etter om CD rommen fungerer i XP. Har bare sittet i Ubuntu i det siste, skal først prøve den andre løsningen her. Og så skal vi sjekke XP senere. Kan hende det holder med en Flashing av CD rom til nyeste oppdatering.

Sitat av PepsiCo
gå i terminal og skriv:

Kode

sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras
Den inneholder mange pakker som dem ikke har lov til å levere distroen med. Blant annet libdvdread(?) som er "kodeken" for avspilling av dvd og avspilling av krypterte plater.
I tillegg er det java, flashplayer, tillegg til firefox, osv. Det meste er nyttig, og jeg velger alltid å installere det til tross for at jeg sikkert ikke bruker halvparten av det til vanlig
Vis hele sitatet...
Jeg installerte pakken, skal kjøre en restart for å se om det virker. Hvis ikke kommer jeg tilbake igjen.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Problemet vedvarte ikke i XP. Men jeg får fortsatt ikke spilt av DvD`er i Linux, noen forslag?

Jeg vil gjerne få høre noen svar?
sudo apt-get install vlc
Vis hele sitatet...
se om VLC klarer å lese av den da...
Sist endret av jeppfi; 17. august 2008 kl. 21:32.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Hvis du så lengre oppe i tråden ville du se at jeg alt har prøvd VLC. Om jeg så har tolmodighet slutter den å svare etterhvert og den spiller ikke av.

Skulle ikke tro at dette var et IT forum der man ikke fikk hjelp på IT relaterte saker...
Prøv

sudo apt-get install libdvdcss2 libdvdread3
sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh
Sist endret av PepsiCo; 18. august 2008 kl. 00:14.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Dette var fint, det virket nemlig
jah. ubuntu shippes ikke med libcssdvd og må hentes ned manuelt. Laga en artikkel om dette en gang på linuxhelp.no faktisk

http://www.linuxguiden.no/index.php/DVD
Krisku, begynner å se flere poster der brukere ikke får KP for gode poster, PepsiCo ga deg et veldig godt svar så kan være greit å gi han KP :P