Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4542
Hei !

Jeg har en gammel støpejernsluk her som er sånn semitett, den tar unna litt vann, men ikke nok.

Denne sluken har en såkalt stakeplugg (firkantet hode, se link)

https://www.vvskupp.no/produkter/r%C...08-p0000057937

Ser for meg at jeg må bruke blåselampe, hammer for å få opp denne, men hvis noen har noen tips tas de imot med takk. !
Sist endret av Paleofriendly; 8. juni 2019 kl. 12:22.
Hvis du varmer opp støpejern for brått eller ujamn, så sprekker det. Støpejern er nesten like ille som glass. Dette er en av grunnene til, at det nesten ingen vil sveise støpejern.

Ta bilde av ditt sluk, så går det an å si noe mere enn bare slik generelt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du prøvd med skiftenøkkel?
Jeg har prøvd å skru med en vannpumpetang, det er bare at den pluggen sitter så hardt. Skal se om jeg finner tak i en stor skiftenøkkel...
Er sluket festet på noen måte eller ligger det bare løst på plass? Mine løsner jeg bare med et skrujern på kanten.
Da har du sikkert en sluk av nyere sort, med en sånn kopp nedi? vil jeg tro. Tror nesten denne sluken er støpt neddi gulvet, vet knapt om det er mulig å ta ut selve vannlåsen av sluken.

Tror det er en sånn sluk som dette: (første illustrasjonsbildet som kommer opp ned på denne siden)
https://www.anticimex.com/nb-NO/priv...vlopssystemet/
Han har et gammelt støpejernssluk skriver han jo. Nå må folk lese før de svarer!
Den skruen kan sitte temmelig hardt ja.
Prøv med det største verktøyet først. Vanlig vannpumpetang får du ikke nok kraft med.
Prøv å rugg litt frem og tilbake. Hvis du ikke bruker sluket hele tiden, kan du prøve å lure litt crc eller wd40 inn i gjengene når det er tørt.
Enten så får du den opp eller så ødelegger du sluket ��
[quote=aluminiumfluorid;3511447]Hvis du varmer opp støpejern for brått eller ujamn, så sprekker det. Støpejern er nesten like ille som glass. Dette er en av grunnene til, at det nesten ingen vil sveise støpejern.

Må si bullshit til den forklaringen.

Støpejern tåler varme veldig godt. Tenk på en kraftig fyrkjele den får ekstreme temperaturer på kort tid. Og det blir brukt til veldig mye ting der varme er involvert.

Grunnen til at støpejern sprekker når det blir sveist er at vanlig stål har en mye høyere flyt og strekk. Men støpejern har så og si null. Så når du sveiser det så krymper sveisen og støpejernet forskjellig dermed så oppstår det sprekker.
Om pluggen har stått i mangen 10 år uten å blitt åpnet, kan du berre drite i å få den av uten å ødelegge sluken. Snakker av erfaring. Har vert borti mangen slike. D beste er å skiftet skiten.
Handle inn litt penetrerende olje (Spray) som trekker seg inn når det er tørt.
Gjør dette flere ganger, så kanskje det løser opp litt knask som holder pluggen så godt fast.

Lykke til :-)
Takk for svar og tips folkens !