Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3362
Jeg postet denne tråden tidligere, raskt oppsummert så fikk jeg utsvkrevet Tramadol Actavis, dette gjorde at jeg fikk en enorm motivasjonsboost. Jeg har nå sluttet med Tramadol da ryggsmertene har roet seg. Det har imidlertid gått opp for meg at jeg "går glipp" av noe uten bi-effekten jeg fikk av Tramadol.

Jeg ble av moonlord i den forrige tråden gjort oppmerksom på at det som mest sannsynlig ga meg feelgood-følelsen og som gjorde at jeg kunne sitte å jobbe timesvis, var serotonin og noradrenalin.

Jeg ble av SDRLx3 tipset om Modafinil, jeg prøvde å få tak i dette uten hell.


Nå har jeg lest litt mer om dette, og har funnet ut at kroppen faktisk selv kan produsere de fleste(?) stoffene man kan tenke seg, og at dette gjøres i tarmsystemet vårt. Det finnes det enkelte probiotika-strains (psychobiotics) hvor deres spesifikke egenskaper direkte påvirker hjernen, eksempelvis så har Lactobacillus plantarum strain PS128 den egenskapen at de øker dopamin og serotonin. Dette får meg til å lure på om folk som naturlig har denne egenskapen at de alltid er lykkelige, og at motivasjonen alltid er på topp, kanskje bare har en bedre tarmflora enn oss andre?

Når man begynner å google litt på dette så blir man (ikke overraskende) overveldet av informasjon, og det er svært vanskelig å filtrere ut hva man bør ta med en klype salt. Denne siden nevner f.eks. syv matvarer som kan øke serotonin, men beskriver ikke hvorfor.


Jeg har hørt at problemet med Heroin er at når man først har prøvd det, så vil man alltid jakte på den samme følelsen man fikk den første gang man prøvde det. Jeg føler det er sånn med meg nå, bare med noe helt annet. Jeg overdriver ikke når jeg sier at effekten jeg hadde av Tramadol gjorde at jeg føler at bare jeg hadde hatt nok tid, så kunne jeg ha utviklet noe revolusjonerende og blitt styrtrik.

Det som også var utrolig var at det tok lang tid før jeg begynte å bygge opp toleranse, i starten holdt det med 50mg, tre måneder senere så holdt det med 100mg. I mitt tilfelle så måtte jeg altså doble dosen ca. hver tredje måned. Noe som i praksis vil si at jeg nesten kunne ha gått på dette i et år sammenhengende uten å måtte ty til farlige doser. Jeg kunne ha fått gjort sykt mye på ett år


Jeg vet at jeg er ute på ukjent farvann her, og jeg vet at dette er noe det forskes mye på, men er det noen som har noen erfaringer å dele rundt dette? Er det noen som har prøvd å "lure" kroppen til å produsere mer serotonin? Er det noen som har noen tips til å få den godfølelsen hvor motivasjonen er på topp og du kan sitte timesvis å jobbe?
har du hørt om 5-htp?
søk det opp kanskje noe slikt du ønsker?
Sitat av plater Vis innlegg
har du hørt om 5-htp?
søk det opp kanskje noe slikt du ønsker?
Vis hele sitatet...
Takk for svar, ja jeg har lest litt om dette, men det ser dessverre ut til å være vanskelig å få inn til Norge dette også
Wim Hof sies jo å kunne regulere utslipp av diverse hormoner(noradrenalin, adrenalin, dopamin etc). Se VICE-dokumentaren. Her er han hos Joe Rogan. Han har en app til smarttelefoner søk på wim hof method. Har brukt metoden hans, og den funker. Den gir deg mestringsfølelse og fighter-mindset. Også eufori. Litt samme feeling som når du lander fra en DMT trip. Veldig klar i hodet.
plater: Har du forresten noen erfaring med 5-HTP?

Revbatim: Veldig interessant, har hørt mye på Rogan men har ikke fått med meg den episoden. Jeg har imidlertid hørt om Wim Hof metoden før, men har trodd at dette egentlig bare er hyperventilering (ikke så sunt)?
Jeg har testet 5-htp. Fikk kanskje litt mer glede i hverdagen. Litt mer lyst til å gjøre dagligdagse ting, men merket ikke noe eufori eller lignende

Er forresten veldig enkelt å få tak i, selges på helsekost i Sverige
Sist endret av seroto9n; 6. februar 2017 kl. 00:34.
Sitat av stepry Vis innlegg
plater: Har du forresten noen erfaring med 5-HTP?

Revbatim: Veldig interessant, har hørt mye på Rogan men har ikke fått med meg den episoden. Jeg har imidlertid hørt om Wim Hof metoden før, men har trodd at dette egentlig bare er hyperventilering (ikke så sunt)?
Vis hele sitatet...
ja jeg har brukt det av å på i perioder
sist brukte jeg det i 2-3 måneder i høst pga jeg kan bli litt sånn vinter deprimert trøtt og slapp. på meg fungerer det meget bra.
Jeg våkner opp mer uthvilt å humøret er betydelig bedre.
synes også det virker angst dempende på meg.
jeg pleier og ta alt fra 100mg - 350mg avhengig av om det er depresjon, søvn eller humøret jeg vil forbedre.
jeg pleier også samtidig ta vitamin B6

jeg har bestilt det maaaange ganger aldri blitt stoppet, kanskje flaks??
når jeg har bestilt har jeg bestilt 100mg bokser på enten 100 eller 200 tabletter om gangen
Sist endret av plater; 6. februar 2017 kl. 07:56.
Jeg har stor erfaring innen den type tankebaner. Brukt noen hundre timer på nettet, prøvd x antall stoffer, trikset og mikset. Jeg har kommet frem til at dette er noe som er så stort og mystisk at vi ikke en gang kan begynne å begripe det. Når en først merker effekter av noe, kommer det skjulte bi-effekter, så har en jo for å toppe det hele skjulte psykologiske faktorer som placebo, nocebo, comf-bias, kog. dissonans, og hundre til.

Det rent tekniske er det jo også problemer med. Øker du signalstoffer i hjernen din over tid vil det nedreguleres eller du vil bli alvorlig syk. Slike ting.

Kroppen din er i en unik balanse, alt fungerer sammen med hverandre, og de er en grunn til at vi produserer de mengdene av ting som vi gjør OL.. Og av erfaring vil alt som kommer opp bli veiet ned av noe annet. Og nå vet jo ikke en gang de fremste hjernekonnosaurene alt om hjernen.
Sist endret av Relevant; 6. februar 2017 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kroppen din er i en unik balanse, alt fungerer sammen med hverandre, og de er en grunn til at vi produserer de mengdene av ting som vi gjør OL.. Og av erfaring vil alt som kommer opp bli veiet ned av noe annet. Og nå vet jo ikke en gang de fremste hjernekonnosaurene alt om hjernen.
Vis hele sitatet...
Men hva om noen ikke har den "unike balansen"?
At det kan være grunnen til at visse folk er mer gidde løse å mindre happy/livs gnist enn andre?
f.eks at kroppen til noen ikke klarer å produsere nok av visse signalstoffer eller noe? kan det være ett tilfelle?

Isåfall kan jo det få store konsekvenser som alt fra stoff avhengighet til selvmord osv osv??
Sist endret av Alge; 6. februar 2017 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Men hva om noen ikke har den "unike balansen"?
At det kan være grunnen til at visse folk er mer gidde løse å mindre happy/livs gnist enn andre?
f.eks at kroppen til noen ikke klarer å produsere nok av visse signalstoffer eller noe? kan det være ett tilfelle?

Isåfall kan jo det få store konsekvenser som alt fra stoff avhengighet til selvmord osv osv??
Vis hele sitatet...
Joda, men poenget til relevant er at man burde vise litt skepsis og forsiktighet når man prøver å regulere nivået av ulike nevrotransmittere i hjernen. En vet jo ikke om "selvmedisineringen" faktisk gjør vondt verre. Det hele blir ekstra vanskelig når en kun har en subjektiv opplevelse til grunn for å vurdere om tilskuddet faktisk fungerer.

Personlig tror jeg slike ting burde gjøres i samråd med lege eller andre som har litt mer peiling på området enn mannen i gata.
Sitat av Alge Vis innlegg
Men hva om noen ikke har den "unike balansen"?
At det kan være grunnen til at visse folk er mer gidde løse å mindre happy/livs gnist enn andre?
f.eks at kroppen til noen ikke klarer å produsere nok av visse signalstoffer eller noe? kan det være ett tilfelle?

Isåfall kan jo det få store konsekvenser som alt fra stoff avhengighet til selvmord osv osv??
Vis hele sitatet...
Naturligvis er balansen forskjellig fra person til person. Dersom det er miljøfaktorer som forårsaker det bør en slettes ikke forsøke å kjemisk justere det, men dersom det er en genetisk uheldighet kan det jo se lysere ut. Men hvordan kan en skille dem? At det er arvelige faktorer som påvirker nevrokjemien din, og at dette kan påvirke sjanse for selvmord og avhengighet/ giddasløsshet ol. er et faktum.

Men det forandrer ikke det faktum av at dette er ting vi ikke enda begriper helt.

Hjernen din vil jo også nedregulere seg til ditt ''vanlige jeg'' dersom nivåene er høyere enn normalt, og vipps har du pådratt deg en avhengighet.

Dersom det faktisk ville fungert, hvordan vet vi at kroppen tåler slik en endring? Det er veldig mye her som er uklart, og det å faktisk tro en kommer til å finne ''løsningen'' er kanskje litt ambisiøst.
Finnes dessverre som sagt ingen snarvei for å endre nivåene av neurotransmittere i lengden. Kroppen vil alltid prøve å nå homeostase. Enten fungerer et stoff godt en kort periode, eller så er stoffene såpass svake at de sjeldent er verdt det.

Heldigvis finnes det ting som faktisk fungerer, men de krever en innsats. Trening, meditasjon og kosthold er det du er ute etter. Å prøve å endre neurotransmittere direkte kan man bare drite i.
Tramadol er ganske så nice, men problemet er jo at folk overdoserer og blir avhengige
Slet med ryggen min lenge, fikk 5-8 resepter, var helt jævlig å slutte. Dessuten var
ryggen 10 ganger verre enn den var før behandligen startet, 2g grønt så ble det i orden, men ser pointet.