Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4104
Jeg fikk vallergan utskrevet av legen min for tre dager siden.
I forrigårs tok jeg to stk og sluknet etter tre timer og sov i sikkert 18 timer. Ettersom det er litt upraktisk tok jeg derfor igår kun én, men brukte da lang tid på å sovne, og hadde litt av det problemet jeg skal skrive om nå

Idag tok jeg to igjen fordi har ikke noe spesielt jeg skulle ha gjort imorgen. Uansett, jeg tok de i 00-tiden og nå er klokken 05:28; jeg er kjempetrøtt men får absolutt ikke sove fordi jeg har så ekstremt rastløse ben. Jeg klarer ikke å slutte å røre på dem, og hvis jeg prøver å ikke gjøre det begynner jeg å grine i ren frustrasjon over hvor sterk trangen til å gjøre det er.

Er dette pga vallerganen eller noe annet?
Har slitt med rastløse ben før (ingen diagnose da, aldri vært hos legen for det), men det sluttet egentlig for en del år siden.

Er det eventuelt noen andre legemidler jeg kunne tatt som hadde stoppet de rastløse bena mine? (Eventuelt noe som hjelper med rastløse ben, slet endel med dette før da jeg hadde tatt overdose på diverse piller, men fant aldri løsningen på det)

Jeg vet det egentlig ikke er riktig kategori og plassere det under, men visste ikke hvor jeg skulle legge det. Har forøvrig prøvd å poste dette i andre forumer men har blitt slettet

Er en 19 år gammel jente, om det skulle være til noe hjelp
Jeg tror ikke at Vallergan gir deg rastløse ben. En kan få bivirkninger som ufrivillige bevegelser, helst i ansiktet, det er skjeldent og gjerne etter langtidsbruk i høye doser. Bruker du andre medisiner? Jeg opplevde å få rastløse ben da jeg tok Remeron for flere år siden. Det var fryktelig ubehagelig, skjønner godt at du ikke klarer å sove. Det er nærmest umulig å motstå behovet for å røre på beina. Du skriver at du har opplevd dette før, tok etter om det er noe som kan forklare det du kjente nå. Håper det kommer seg, snakk med legen om det vedvarer.
Klem fra Betty
Ville tatt det opp med legen din, det finnes medisiner mot det.
Har et familiemedlem som gikk på Sifrol for akkurat det samme.
Det er egentlig en Parkinsons medisin, men brukes i mindre doser for rastløse bein.
Når det oppstår kan det også lindre litt ved å massere beina og gjøre tøye og strekke øvelser.


Får det selv under abstinensperioden på opiater og benzoer, så vet godt hvor plagsomt det er!

Antihistaminer kan forressten utløse rastløse bein, og Vallergan er et antihistamin,
så er faktisk godt mulig at det er pga denne du får det.
Sist endret av lyselilla; 28. juni 2015 kl. 12:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Når jeg tar Atarax og Cetirizin (Zyrtec) samtidig, får jeg noen slags ufrivillige rykk (tics) i bena. Ubehagelig, men levelig i et engangstilfelle. Men så er det oppført som en bivirkning i Felleskatalogen (på Atarax), og det er det jo ikke på Vallergan. Sikker på at det ikke skyldes noen andre tabletter du tar, eller at det er en kombinasjon av Vallergan og en annen tablett?
Sist endret av Attila; 28. juni 2015 kl. 16:13.
Jeg spenner musklene i legger og ankler av å spise Seroquel. Litt off-topic, men.
Vallergan har jeg lite å si om, annet enn at det er det verste sovemidlet jeg noen sinne har prøvd...
spørr legen om noe Vival eller Valium bra for rastløse bein.
Jeg sliter med rastløse ben, men skal sies at det har blitt bedre de siste par årene. Men ja, Vallergan forsterker det, samme gjelder Zyprexa som jeg går på nå. Det er temmelig irriterende, men sove uten kan jeg bare glemme.
Syns det er rart at Vallergan funker så bra for deg, men det er jo bare bra, siden det er et meget lett preparat (allergi-medisin).

Men er det ikke bedre å skaffe noen skikkelige soviser? Kan jo være Vallerganen som gir rastløse ben.
Prøv et annet preparat (Zolpidem/Zoplicone) i 2 uker og se an forskjellen? Om det blir noen forskjell? Iallefall verdt et forsøk.

Jeg sverger til Zolpidem, om jeg har søvnvansker. Én 10mg, så er det nattis innen 20 min.

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Jeg sliter med rastløse ben, men skal sies at det har blitt bedre de siste par årene. Men ja, Vallergan forsterker det, samme gjelder Zyprexa som jeg går på nå. Det er temmelig irriterende, men sove uten kan jeg bare glemme.
Vis hele sitatet...
Sier til deg som det samme jeg skrev helt nederst her. Skaff ordentlige soviser, ordentlige b-preparater beregnet for innsoving. Spør legen om Zolpidem (det går ut av kroppen innen 4 timer, visstnok), så det er null hangover og slikt. Men det har en bakside, som alt annet. Ble hekta, da legen ga meg det i 6 mnd i strekk. Akkurat som benzo-abstinenser (logisk nok, siden det er nærmest identisk med benzodiasepiner).
Sist endret av instinktinnsikt; 4. juli 2015 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
zopiclone 7,5 mg funker snus, aldri hangover, kan ta det kl 02-03 på natta og være ok form kl 08. Småtrøtt pga lite søvn med aldri hangover. billig som fy, samt rask i søvn
Sitat av Nyskjerrig Vis innlegg
zopiclone 7,5 mg funker snus, aldri hangover, kan ta det kl 02-03 på natta og være ok form kl 08. Småtrøtt pga lite søvn med aldri hangover. billig som fy, samt rask i søvn
Vis hele sitatet...

Zopiclone er en innsovningstablett. Etter 4-5 timer er den ute av kroppen, så ja det stemmer nok som du sier at du unngår hengover og er i fin form.

Problemet med Zopiclone er jo at det går svært raskt å bygge opp toleranse samt etter noen ukers sammenhengende bruk så virker de stort sett ikke lengre. Og når en øker dosene så blir det ennå mer merkelige drømmer og da blir det lett å våkne utslitt pga av drømmene.

Derfor er vallergan bedre til fast bruk. Så kan en heller ta Zopiclone ved akutt behov eller om en ikke fått sove en natt og blir så overtrøtt at en ikke sovner så kan en slenge på en Zopiclone en time eller to etter at man tar Vallergan. Da sovner du av Zopiclonen og våkner ikke når den går 4-5 timer senere pga grunn av det tar lengre tid før Vallergan går ut.
Sist endret av frtoretang; 17. juli 2015 kl. 05:00.
Tja... varierer vel fra person til person? Min farmor gikk på imovane(zopi) i nesten 17 år, hun gikk aldri over 2 tabletter og de funket like bra hver gang, hun brukte det daglig. Selv brukt i 3år sammenhengende og synes de fortsatt funker som de skal, eneste negative jeg har å si er ettersmaken de gir
Jeg har brukt dette i 18 mnd, funker like bra enda hos meg.

Men når jeg er på fylla, sover jeg jo før jeg når madrassen. hehe, så da trengs det ikke
Jeg hiver meg på her jeg også. Har brukt Imovane 7,5 mg i snart to år nå, skjønner ikke at legen fortsetter med å fornye resepten, men det er en annen sak. Medisinen har virket på meg hele tiden, har ikke økt dosen, heller redusert. Det som er så merkelig med søvn er at det er ganske så ulogisk. For meg virker det som om det er i hodet det sitter, piller eller ikke. Etter å ha eksperimentert mye har jeg funnet en løsning som fungerer for meg. Jeg tar ikke noe for å sove uten at jeg har prøvd på egen hånd selv, jeg legger meg og bruker puste teknikk for å sovne, dersom jeg ikke har sovnet i løpet av et par timer tar jeg en halv Imovane. Når jeg ikke tar sovetabeletter sover jeg bedre og lengre sammenhengende. For meg er dette en løsning nå, mulig ting endrer seg over tid.
Klem fra Betty
Ja jeg forsøker å legge meg uten dette stortsett vær dag. særlig i helgene når jeg ikke må rekke noe dagen etter. Men ja, jeg bruker det 3-4 ganger i uken. Har prøvd pusteøvelse, men funker dårlig. klare liksom aldri å tømme hjernen for tanker. og da blir det slikt
Det er vanskelig å tømme hjernen, synes ikke det er lett å få det til. Etter mye trening går det lettere med pusteøvelsene. Dersom en har angst eller andre plager så virker det ikke. Sovemedisiner virker både fysisk og psykisk.
Klem fra Betty