Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 7197
Har prøvd å sjekke opp med regelverk ol. + en masse googling, men det eneste jeg kom fram til var noen generelle regler for VGS i Rogaland der det stod at det ikke var lov å oppbevare alkohol på skolen. Det ville isåfall bli "inndratt og destruert". Problemet er at jeg går VGS i Oslo, og fant ingen regler for det.

Det burde vel være tillatt å oppbevare alkohol på skolen i sitt eget skap? Det eneste jeg med sikkerhet vet at det er en lov mot, er å nyte alkohol på skolen eller komme på skolen i beruset tilstand.

Hvis det er lov å røyke og snuse på skolen, burde det vel være lov å oppbevare en stakkars six-pack?

Hva kan straffen for å oppbevare alkohol på skolen være hvis man blir tatt for det?
Det kan skolen bestemme selv.
Hvorfor ikke spørre administrasjonen?
Etter egen erfaring vil jeg tro det generelle er at det blir indradd eventuelt en anmerkning.

Kommer jo selvfølgelig ann på læreren som eventuelt buster deg.
Tror egentlig du får problemer selv om det ikke står i reglene:P
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Hvorfor ikke spørre administrasjonen?
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg er hjemme nå, og jeg vet enda ikke om jeg er busta, så vil holde så lav profil som mulig.
Hvorfor i det hele tatt oppbevare alkohol på skolen? Syns den stakkars six-packen passer seg mye bedre hjemme i kjøleskapet.
Sitat av DJ Småkake Vis innlegg
Problemet er at jeg er hjemme nå, og jeg vet enda ikke om jeg er busta, så vil holde så lav profil som mulig.
Vis hele sitatet...
Værste tilfelle så blir du sendt hjem.
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av sum_user Vis innlegg
Hvorfor i det hele tatt oppbevare alkohol på skolen? Syns den stakkars six-packen passer seg mye bedre hjemme i kjøleskapet.
Vis hele sitatet...
Enig, men det er en lang historie som jeg ikke orker å gå i detaljer på nå
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av DJ Småkake Vis innlegg
Enig, men det er en lang historie som jeg ikke orker å gå i detaljer på nå
Vis hele sitatet...
Som sagt er det opp til skolen å bestemme slike regler. Sjekk reglementet du har signert. Om det ikke står noe der kan du regne deg som trygg.

For det første er det ikke ulovlig etter norsk lov å være i besittelse av (og å drikke) alkohol selv om man er mindreårig. Det er bare det å selge alkohol til mindreårige som er ulovlig. Dermed bryter du ingen norske lover ved å være i besittelse av drikkevarene.

Med andre ord vil det være uforståelig om skolen gir deg trøbbel for at du oppbevarer (ikke drikker!) alkohol på skolen. Regner naturligvis med at du ikke sitter med six-packen på pulten. Om skolen mot formodning skulle gi deg noen form for straff ville jeg tro du har en sak å ta opp.
Sist endret av ticks; 28. mai 2009 kl. 18:45.
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av ticks Vis innlegg
Som sagt er det opp til skolen å bestemme slike regler. Sjekk reglementet du har signert. Om det ikke står noe der kan du regne deg som trygg.

For det første er det ikke ulovlig etter norsk lov å være i besittelse av (og å drikke) alkohol selv om man er mindreårig. Det er bare det å selge alkohol til mindreårige som er ulovlig. Dermed bryter du ingen norske lover ved å være i besittelse av drikkevarene.

Med andre ord vil det være uforståelig om skolen gir deg trøbbel for at du oppbevarer (ikke drikker!) alkohol på skolen. Regner naturligvis med at du ikke sitter med six-packen på pulten. Om skolen mot formodning skulle gi deg noen form for straff ville jeg tro du har en sak å ta opp.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar! Føler at jeg kan slappe av litt mer nå og det eneste reglementet jeg har skrevet under på er angående bruk av Mac, så da burde det ikke være noe problem.
Sist endret av DJ Småkake; 28. mai 2009 kl. 19:01.
Regner med at du ikke er 18, og at det er grunnen til at du vil oppbevare øl på skolen? Tviler STERKT på at skolen tillater oppbevaring av alkohol på skolen, og i hvert fall ikke hvis du er under 18!
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Baaden Vis innlegg
Regner med at du ikke er 18, og at det er grunnen til at du vil oppbevare øl på skolen? Tviler STERKT på at skolen tillater oppbevaring av alkohol på skolen, og i hvert fall ikke hvis du er under 18!
Vis hele sitatet...
Sant. "Bedre å ha det på skolen enn hjemme", tenkte jeg i min naive underbevissthet. Men nå har jeg skjønt at det kanskje ikke er så lurt likevel..

EDIT: Det er bare snakk om fra i dag til i morgen, men likevel
Sist endret av DJ Småkake; 28. mai 2009 kl. 19:09.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av DJ Småkake Vis innlegg
Hvis det er lov å røyke og snuse på skolen
Vis hele sitatet...
Siden når ble dette lov?
Sist endret av Jonta; 28. mai 2009 kl. 19:14.
DJ_Småkake: De finner ikke det ut da vettu..

Jonta: Det har aldri vært lov egentlig, tror jeg.
BTW: Signaturen din..
Sitat av ticks Vis innlegg
For det første er det ikke ulovlig etter norsk lov å være i besittelse av (og å drikke) alkohol selv om man er mindreårig. Det er bare det å selge alkohol til mindreårige som er ulovlig. Dermed bryter du ingen norske lover ved å være i besittelse av drikkevarene.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-014.html#10-3
§ 10-4. Beslag til statskassen.

Alkoholholdig drikk som antas å ha vært gjenstand for eller antas bestemt for overtredelse av denne lov, og hvis eier og besitter ikke kjennes, tilfaller statskassen såframt eier ikke har meldt seg innen 1 måned etter at varen kom i det offentliges besittelse.
Vis hele sitatet...
Alkohol som er i besittelse av en person under 18 må antas ha kommet til ham i strid med loven (siden ingen kan selge eller gi alkohol til mindreårige)
Sist endret av Kinseek; 28. mai 2009 kl. 19:20.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Siden når ble dette lov?
Vis hele sitatet...
Finnes det videregående skoler skoler som forbyr det? Ikke i nærheten av her jeg bor iallefall.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Restyle Vis innlegg
Finnes det videregående skoler skoler som forbyr det? Ikke i nærheten av her jeg bor iallefall.
Vis hele sitatet...
Skulle tro svaret mitt impliserer at skolen jeg går på har forbud mot dette..
Sitat av Restyle Vis innlegg
Finnes det videregående skoler skoler som forbyr det? Ikke i nærheten av her jeg bor iallefall.
Vis hele sitatet...
Restyle, du aner tydeligvis ikke hva du snakker om, hørt om røykeloven ?
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av jarl Vis innlegg
Restyle, du aner tydeligvis ikke hva du snakker om, hørt om røykeloven ?
Vis hele sitatet...
Tror det var snakk om utendørs, men på skolens område. Slik jeg tolket det hvertfall.
Sist endret av DJ Småkake; 28. mai 2009 kl. 19:44.
Er totalforbud i barne og ungdomskolen
Vanlig røykelov gjelder på vgs, Altså ulovlig innendørs.
Sist endret av jarl; 28. mai 2009 kl. 19:57.
Røyk og snusforbud på VGS hvor jeg gikk også. Tror dette sprer seg over landsbasis temmelig fort
Sitat av DJ Småkake Vis innlegg
Tror det var snakk om utendørs, men på skolens område. Slik jeg tolket det hvertfall.
Vis hele sitatet...
Det er jo som regel anviste plasser der det er tillat å røyke på skoler. (vgs)
Sitat av jarl Vis innlegg
Restyle, du aner tydeligvis ikke hva du snakker om, hørt om røykeloven ?
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om?
I røykeloven står det ingenting om forbud for å røyke på skolens området:
Wikipedia, Lovdata.

Jeg tar det nesten som en selvfølge at du forsto at jeg mente utendørs.
Skulle ikke være noe stort problem å ungå å bli tatt uansett? Skal ikke mer enn en bærepose til.. Så ser ikke problemet ditt.
Det er ikke ulovlig å oppbevare alkohol som mindreårig, men på skolen er det egne regler å forholde seg til.
Som sagt tidligere i tråden, spør administrasjonen på skolen, så slipper du å lure
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av flexx Vis innlegg
Skulle ikke være noe stort problem å ungå å bli tatt uansett? Skal ikke mer enn en bærepose til.. Så ser ikke problemet ditt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at læreren har sett oppi bæreposen. Men han er faktisk i klasserommet i skrivende stund og det virker som om han later som om han aldri har sett det.
Sist endret av DJ Småkake; 29. mai 2009 kl. 11:16.
I Notodden får vi snuse så mye vi orker, mange røyker i friminutt og jeg har flere ganger handla på polet og sånt før skoledagen er over, ingen har reagert på vinflasker-sixpacks osv stående på pulten eller i sekken
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Da har dommen falt.

Jeg ble KANSKJE nedsatt i oppførsel. Det kommer an på den som styrer karaktermøtet, men kontaktlæreren min lovte å argumentere for meg, så han regna med at ingenting ville skje. I tillegg kunne det tenkes at jeg fikk være med på møtet for å argumentere for meg selv. Læreren syntes nemlig ikke at det gjorde noen ting. Heldigvis får det ingen innvirkning på om jeg kommer inn neste år eller ikke.

Men jeg får et gult varselsbrev hjem i posten som foreldrene mine skal skrive under på der det står at jeg kanskje blir nedsatt i oppførsel. DOH!
Nedsatt i orden for å ha med alkohol på skolen? Hva skjer med verden? Da vi fro på hyttetur (les:fylletur) med klassen rett fra skolen hadde alle med klingende poser. Lærerne brydde seg fint lite og ønsket oss god tur, 2 klasse vgs.

Dette begynner dog å bli et par år siden..
Sist endret av campod; 29. mai 2009 kl. 23:43.
før 17 mai helga, så var det en stakkar som mista 3 flasker sprit på golvet...
alle knuste å det lukta i en liten omkrets så de som gikk forbi skjønte nok hva det var.
eneste som skjedde var at vaskedamene kom å vaska det opp for han.

tviler på at noen gidder å bry seg,
men du vet aldri om noen har hatt en dårlig dag. =)
Hvorfor oppbevarer du alkohol på skolen..? Jeg fikk inntrykk av at du ikke oppbevarer, men heller LAGRER alkohol på skolen.

Det har ofte hendt seg at jeg stikker på polet i et friminutt for deretter å oppbevare alkoholen i sekken eller noe til skoledagen er over. Jeg vet det er mot skolereglementet, men det blir sett mellom fingrene på, på samme vis som snusing i timene og røyking på skolens område. Det er ingen som lar vær å snuse fordi de er inne på skolen, ingen som lar vær å røyke fordi de er på skolens område og det er ingen som lar vær å ta med alkohol på skolen pga. skolereglementet. Lærere vil ikke gi elever problemer for slike filleting.
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av sofa Vis innlegg
Hvorfor oppbevarer du alkohol på skolen..? Jeg fikk inntrykk av at du ikke oppbevarer, men heller LAGRER alkohol på skolen.
Vis hele sitatet...
Nei, altså: oppbevare alkohol i sitt eget skap (med hengelås) fra etter skoletid torsdag, og tas ut etter skoletid fredag. Kommer an på hvordan du definerer "oppbevare" og "lagre". HVORFOR jeg hadde det på skolen er fordi jeg tenkte at det var bedre enn å ha det hjemme (jeg er under 18 år som du kanskje skjønner). Men fortalte foreldra mine om det i går, og de tok det veldig lett og begynte faktisk å le ettersom jeg fortalte hva som hadde skjedd flaks der, altså.

Jeg gjør det ALDRI igjen.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hva snakker du om?
I røykeloven står det ingenting om forbud for å røyke på skolens området:
Wikipedia, Lovdata.

Jeg tar det nesten som en selvfølge at du forsto at jeg mente utendørs.
Vis hele sitatet...


Fylkestinget vedtok i april nytt reglement for videregående skoler og i den forbindelse ble det i § 26 vedtatt at det skulle innføres forbud mot bruk av tobakk og snus i skolens bygninger og uteområder.
Vis hele sitatet...

I et fellesbrev fra helseministeren og utdanningsministeren til fylkeskommunene er det opplyst at det er en målsetting at uteområdene ved alle videregående skoler i landet skal gjøres røykfrie innen kort tid.
Vis hele sitatet...
Reglement for videregående skoler, §26, Nordland Fylkesting 2002

Om dette er en forskrift i røykeloven, eller om det er en paragraf i røykeloven som de videregående skolene baserer regelendringen på vet jeg da søren..
Sist endret av paranoy; 30. mai 2009 kl. 12:39.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hvis du er over 18 og du låser alkoholen inne/har det i sekken, så tror jeg ikke de bryr seg.
Jeg hadde vært å kjøpt en munkholm og en baguett på matbuttikken ved skolen i friminuttet, da fikk jeg sinte blikk av lærere/rektor. De mente øl generelt ikke var lov til å nytes på skolen, og de sa at jeg måtte kaste den.

skjedde selvfølgelig ikke noe, da det var alkoholfritt, men det sier litt om hvor forskrudd noen av lærerne er
Bare for å ha sagt det - hvis det ikke står enten i norsk lov eller i skolereglementet at noe ikke er lov, kan dere ikke straffes for det.
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myhre Vis innlegg
Bare for å ha sagt det - hvis det ikke står enten i norsk lov eller i skolereglementet at noe ikke er lov, kan dere ikke straffes for det.
Vis hele sitatet...
Det mener jeg også, men om det står i reglementet for skolen aner jeg ikke fordi det er omtrent umulig å finne det. Det eneste stedet man kan finne reglementet gjengitt er på velkomstbrevet jeg fikk av skolen rundt august 2008 (som nå ligger ganske langt nedi bunken med ark).

Da jeg var på møtet prøvde han ene læreren å finne det der, men det stod altså ikke noe om det. Han mente at det var en selvfølge at det ikke skulle skje, og at det var grunnen for at det ikke var nevnt.

Ikke vet jeg. Stresser ikke så mye med det mer siden det ikke får konsekvenser for inntak neste år eller noe.
Er faktisk nesten litt morsomt å få høre hvor dumme noen ansatte i skolen er.
Hvordan kan de kanskje nedsette deg for noe som ikke er nevt i reglemanget dems?
Jeg hadde nok satt meg på bakbeina og nektet straffeskyld. Av den enkle grunn at det er en prinsipp sak.

Jeg mener bestemt at lærere og andre ansatte ikke kan ha myndighet til å straffe deg, pga. "det er en selvfølge".
Haha, petter du ble eid, du og august ble nedsatt <3 neida, men zomg. det er litt sjukt da, å bli nedsatt og få brev med hjem for å ha uåpnet øl på skolen... Læreren din sux...
det at du er under 18 og oppbevarer alkohol på skolen, er det dummeste jeg har hørt idag, og å lure på om det i det hele tatt er lov er enda dummere... et annet sted å oppbevare det hadde du funnet hvis du ville, men du ville kanskje at noen kompiser skulle se hva du hadde??
DJ Småkake's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gsus Vis innlegg
det at du er under 18 og oppbevarer alkohol på skolen, er det dummeste jeg har hørt idag, og å lure på om det i det hele tatt er lov er enda dummere... et annet sted å oppbevare det hadde du funnet hvis du ville, men du ville kanskje at noen kompiser skulle se hva du hadde??
Vis hele sitatet...
Bra at det ikke er det dummeste du har hørt hittil i år hvertfall, da For det første: hvis du hadde lest tråden hadde du fått svar på hvorfor jeg hadde det på skolen. Selv om det kanskje er om å gjøre å imponere kompiser mest der du kommer fra, betyr ikke det at det gjør det over alt ellers.

For det andre var ikke spørsmålet om det var lov eller ikke. Spørsmålet var hva slags straff folk trodde at man kunne få for det.

Sorry for litt sutrete tilbakemelding, men blir litt pissed når folk antyder at jeg lyver på et forum der jeg prøver å få seriøse svar.
Sist endret av DJ Småkake; 31. mai 2009 kl. 11:44.
Huff, virker som noen lærerer hadde passet bedre som fangevokterer i et kretsfengsel enn ved en skole.

For noen uker siden spurte jeg læreren min om jeg kunne kjøre ned i sentrum for å handle litt, midt i timen. Litt etterpå kom jeg tilbake med 3 klingende bæreposer, alle fulle av brennevin. La alle sammen i skapet mitt. Han bare lo litt av meg, uten å si noe mer.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Bare for å ha sagt det - hvis det ikke står enten i norsk lov eller i skolereglementet at noe ikke er lov, kan dere ikke straffes for det.
Vis hele sitatet...

Så jeg kan rive i stykker bøkene mine?
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Så jeg kan rive i stykker bøkene mine?
Vis hele sitatet...
Go ahead! Det er ingen lov som sier at du ikke kan gjøre det. Men du må selvfølgelig betale erstatning.
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Så jeg kan rive i stykker bøkene mine?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du det? Det står helt sikkert noe i skolereglementet om å ødelegge skolens eiendom, og hvis det ikke står der er det ikke tillatt å skade andres eiendom iht norsk lov.

Er det du som har kjøpt bøkene, be my guest.
Sist endret av Snillorg; 31. mai 2009 kl. 18:10.
Sitat av DJ Småkake Vis innlegg

Det burde vel være tillatt å oppbevare alkohol på skolen i sitt eget skap? Det eneste jeg med sikkerhet vet at det er en lov mot, er å nyte alkohol på skolen eller komme på skolen i beruset tilstand.


Hva kan straffen for å oppbevare alkohol på skolen være hvis man blir tatt for det?
Vis hele sitatet...
Så lenge det ligger i ditt skap, og du ikke blir tatt for å være beruset så er det som ligger i ditt skap, Ditt..
En ting jeg lurer på: Er skoledagene for lange eller pol og ølutsalg som stenger for tidlig til at dere ikke kan vente med alkohol innkjøpet til utenom skoletid? For rent generelt sett så skal du ikke reflektere særlig lenge over problematikken for å forstå hvorfor lærere ser seg frabedt alkohol på skolens område. Bare for at et rusmiddel er lovlig trenger vi vel ikke å bryte alle prinsipper for det, vel?

Trådstarters tilfelle er greit, her er det gitt en noe svak begrunnelse som med litt empati gjør situasjonen mer forståelig men ikke akseptabel, men jeg legger merke til at andre mener lærere er nazi fordi de ikke tillater alkoholinnkjøp i skoletida?

Wtf, en kan si mye stygt om lærere, men her deler jeg faktisk deres prinsipper! Du skal ha en rimelig god grunn, spør du meg, for ikke å kunne vente til etter skoletid med å innkjøp av alkohol..
Sitat av paranoy Vis innlegg
En ting jeg lurer på: Er skoledagene for lange eller pol og ølutsalg som stenger for tidlig til at dere ikke kan vente med alkohol innkjøpet til utenom skoletid? For rent generelt sett så skal du ikke reflektere særlig lenge over problematikken for å forstå hvorfor lærere ser seg frabedt alkohol på skolens område. Bare for at et rusmiddel er lovlig trenger vi vel ikke å bryte alle prinsipper for det, vel?

Trådstarters tilfelle er greit, her er det gitt en noe svak begrunnelse som med litt empati gjør situasjonen mer forståelig men ikke akseptabel, men jeg legger merke til at andre mener lærere er nazi fordi de ikke tillater alkoholinnkjøp i skoletida?

Wtf, en kan si mye stygt om lærere, men her deler jeg faktisk deres prinsipper! Du skal ha en rimelig god grunn, spør du meg, for ikke å kunne vente til etter skoletid med å innkjøp av alkohol..
Vis hele sitatet...
Dette skjedde etter skoletid. Beklager at jeg ikke skrev det innledningsvist, min feil.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av DJ Småkake Vis innlegg
det eneste jeg kom fram til var noen generelle regler for VGS i Rogaland der det stod at det ikke var lov å oppbevare alkohol på skolen. Det ville isåfall bli "inndratt og destruert".
Vis hele sitatet...
Går på VGS i Rogaland og dette har ikke blitt nevnt.
Det virker som at dette er en sovende regel som dine lærere bestemmte seg for å overholde.

Dette må testes med noe billig øl og en kopi av reglemanget.

Sitat av campod Vis innlegg
vi dro på hyttetur (les:fylletur) med klassen rett fra skolen hadde alle med klingende poser. Lærerne brydde seg fint lite og ønsket oss god tur, 2 klasse vgs.
Vis hele sitatet...
Og som forbredelse til en russefest hadde noen gutter i 3. med seg noen øltønner på skolen, lærerene bare lo og tømte sitt arsenal med ironiske kommentarer.