Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2264
Hei, ser at våpengodkjennelse er viktig for å kjøpe mye rart rundt om kring, f.eks på XXL.. Men er det noen som har en mal på hvordan en slik ser ut? eller er det en muntlig bekreftelse fra politiet eller noe? har lurt litt på åssen det systemet funker.. for hvis det er bare en skriftelig godkjennelse så kan jo "data guruene" ta helt av med våpen=) :P haha
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Uten at jeg helt vet hva jeg snakker om, vil jeg gjette at dette er noe vanskelig å kopiere. Noe like vanskelig som å trykke penger kanskje, med tanker på vannmerker osv.
At en eller annen guru kan mekke noe slikt, ser jeg ikke bort fra, men at det er såpass enkelt å gjøre at tillatelser for våpen tar helt av på kort tid, det er nok heller tvilsomt.
Du besvarte vel egentlig det jeg lurte på der.. hvor trygt det systemet var.. Men men, greit det er noe system og at det ikke er USA vi lever i
Og hva ER egentlig en "våpengodkjennelse"?
Er det den godkjente våpensøknaden du får fra Politiet du mener? Den er nok vanskelig å "kopiere", siden den er i 4 eks eller noe og kryss sjekkes mot hverandre i hvert ledd den passerer.

Er det derimot våpenkort (det du får utstedt når du *har* handlet et våpen (som igjen krever godkjent søknad)) så er det ikke noe prob å kopiere dette.

Var svaret du lette etter blant de to?
Tenkte litt på det man må ha FØR man handler våpenet..

Det som er grunn til spørsmålet da, jeg samler på våpen av alle typer. Har flere airsoft pistoler, gass pistoler, startpistoler og replikaer. Samt kniver og sverd av fler modeller.

Og når jeg titter rundt på diverse nett auksjoner ser jeg jo en del pistoler av diverse typer som er tøffe og rimelige. Men alle står at de må se en godkjent våpentillatelse.

Bare tenkte siden nesten alt mulig annet er ganske greit å få dokument forfalsket. så lurte jeg på problematikken med å forfalske en våpengodkjennelse.

Hvis det gjorde spørsmålet noe klarere?
Hvis du er våpen samler, så hvorfor ikke bare skaffe deg en våpen tillatelse? Lovelig vis altså.
joda, men har tittet litt på det der. hvis jeg forsto det riktig så får man kun godkjennelse for å eie 1 våpen.

Men det vet vel dere her noe om? hva er kravene og hva er loven etter man har skaffet seg en godkjennelse.

jeg vet jo så klart at man skal ha pålitelighet og rent vandel.

Men da er det et lite problem med vandelet, ikke at jeg er noen stor kriminell:P
men har et tyveri der fra jeg var 15 år. Ellers er det helt rent.
tror nesten alle i denne diskusjonen er medlem av norskorddelingsforbund.

meen, man forfalsker ikke sånne papirer vettu. da har man heller et våpen uten å ha papirer på det.
Får vel nesten større straff for å lage papirene enn å bruke våpenet her i landet.
Utifra lovdata.no fant jeg ut av dokumentforfalskning har en maksimal straff på fem år i fengsel, imens grove brudd på våpenloven straffes med opptil fire år i fengsel. Så det er strengt tatt ikke verdt det å forfalske våpentillatelsen da dette mest sannsynligvis vil straffes hardere enn å oppbevare et ulovlig våpen.
Man kan få godkjent å eie mer en ett våpen. Man kan f.eks (hvis man går på jakt) eie en hagle, pumphagle, rifle, pistol (hvis man er i skytterklubb) osv...
Men man må søke for hvert enkelt våpen og har du ikke en god grunn for å eie de så for du avslag. For å eie håndvåpen må du være medlem i en skytterklubb og være aktiv der. Politiet har blitt jævlig strenge på dette etter noen nye regler som kom for ikke så alt for lang tid tilbake.

Edit: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-1...-9722-004.html
Sist endret av kiminator; 1. november 2006 kl. 13:01.
Er ikke lov å eie pumpehagle i Norge, men hvorfor er det ikke mange som vet.
Sitat av k-f-j
Er ikke lov å eie pumpehagle i Norge, men hvorfor er det ikke mange som vet.
Vis hele sitatet...
BS! Det er fullt lovlig!
Men før så var det en begrensning på at man ikke fikk ha mer enn 2 skudd i magasinet på jakt. Både semi auto rifler og semi- og pumpe hagler ble derfor plombert til å kun ta 2 skudd i magasinet. Men den regelen er nå fjernet, og det er nå jegeren som må påse at han/hun ikke har mer enn 2 skudd i magasinet.

Og siden du er så påståelig om at det ikke er lov med pumpe i Norge, hvor i all huleste verden har du fått det i fra?

Regelen om kun ett våpen gjelder forøvrig fortsatt, men det finnes unntak. Bla med samlerlisens godtas det å ha flere like våpen. Ett våpens regelen gjelder forøvrig bare våpen med lik kaliber. Så det er vanskeligere å få f.eks 2 pistoler i 9x19, enn å få en i 9x19 og en i .40 Dette skyldes at de er tiltenkt forskjellig bruk, og det samme gjelder for rifler, revolver og hagler.
Sist endret av M&G; 4. november 2006 kl. 13:05.
Lurer også på hvor du har fått det ifra når de selger pumphagle på nærmeste G-sport
M&G har rett...

Hvis du vil ha registrert flere våpen kan du gjøre dette hvis våpnene har ulike formål. Jeg har f.eks 1 hagle til konkurranseskyting, og en annen registrert til jakt.

Har i tillegg en jaktrifle registrert til storviltjakt.