Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4622
White House Scam går ut på at du kjøper en vare, og senere går inn i butikken med kvittering, finner samme vare i hylla og vil ha pengene tilbake for den varen. For bedre forklart, se http://www.youtube.com/watch?v=ScO46z6vRn4

Vil dette funke på f. eks Lefdal? jeg skulle gjerne hatt en usb nettverksadapter
Tenkte at dette kanskje ikke funket hvis de registrerer at varen er kjøpt i kassa, og du vil ha pengene igjen for en vare som ikke er registrert.
Sist endret av Low; 28. august 2010 kl. 10:51.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
De registrerer i hvert fall større kjøp, jeg synes det ville være litt rart om de ikke registrerte mindre kjøp også. Jeg tror de antakelig kommer til å lukte lunta nokså snart.
Dette fungerer best på matbutikker og andre lav-verdi butikker.
Refundasjon er som regel utelukket på snus, tobakk og cd/film produkter på disse butikkene.

Løft opp en snickers å se bakpå. Så ser du på en annen. De er identiske. Dette er tilfellet ved svært mange varer. Det er jo da åpenbart disse varene du vil kjøre white-house på, ikke varer som f.eks klessplass der det finnes en anti-tyveri enhet festet på plagget som kun kan fjærnes i kassen.

Mange varer til større verdi har magnetiske enheter festet som ikke er lett å se, disse kan du drite deg ut på; men dette er som regel plasert rundt strekkode området.

Fordelen er jo at om du blir busted kan du prøve å snakke deg unna det; med å si at du hentet en vare for å vise som et eksempel på det du hadde kjøpt, og i realiteten lurte du bare på om varen kunne leveres inn.

gl.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Dette fungerer best på matbutikker og andre lav-verdi butikker.
Refundasjon er som regel utelukket på snus, tobakk og cd/film produkter på disse butikkene.

Løft opp en snickers å se bakpå. Så ser du på en annen. De er identiske. Dette er tilfellet ved svært mange varer. Det er jo da åpenbart disse varene du vil kjøre white-house på, ikke varer som f.eks klessplass der det finnes en anti-tyveri enhet festet på plagget som kun kan fjærnes i kassen.

Mange varer til større verdi har magnetiske enheter festet som ikke er lett å se, disse kan du drite deg ut på; men dette er som regel plasert rundt strekkode området.

Fordelen er jo at om du blir busted kan du prøve å snakke deg unna det; med å si at du hentet en vare for å vise som et eksempel på det du hadde kjøpt, og i realiteten lurte du bare på om varen kunne leveres inn.

gl.
Vis hele sitatet...
Men hvem er det som svindler for en Snickers? Ser ikke poenget.
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Men hvem er det som svindler for en Snickers? Ser ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo å få penger igjen for en vare du har kjøpt, men fortsatt beholde varen. Ei krone her og ei krone der
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Erlend55 Vis innlegg
Men hvem er det som svindler for en Snickers? Ser ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Poenget var vel at man kan se at varene er helt like, strekkode osv, At han sa snickers var vel helt tilfeldig, kan nok tenke meg at det kan kalles et eksempel
Sist endret av Fleff; 28. august 2010 kl. 15:16.
flere å flere steder, så går du ikke inn i butikken for å "returner varen", du går i egen kasse som er på utsiden av butikke område. så du ikke kan gjenom føre den scamen. veit flere elkjøp/biltema har starta med det.


NB: ALLE vare av samme type har same strek kode! er kun serial på varen som blir forsjelige. eks ved kjøp av mobil leser dem ofte inn begge nr, og da vil ikke den scam funke. (bare legge merke til når du kjøper om det er mer enn 1 strek kode dem scanner
Sist endret av ranvik; 29. august 2010 kl. 11:17.
hva er straffen hvis du blir tatt for dette? alså at varen har serie nummer,.
Sitat av Stignot Vis innlegg
hva er straffen hvis du blir tatt for dette? alså at varen har serie nummer,.
Vis hele sitatet...
Om du blir tatt blir du jo tatt før det siste betalingspunktet; så det vil i værste fall havne under "forsøk på tyveri", om denne kategorien i det hele tatt eksisterer.

Hvem vet, det kan jo hende at de venter å lar deg gå ut med penger eller what ever; på flere butikker må du signere med navn og telefonnummer på kvittering på returnerte varer ( du kan obviously bare skrive kalle klovn, 87654321), men poenget er at om de venter til du har dratt har du gjennomført et tyveri, og da kan det nok trolig straffes strengere.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
For tyveri er strafferammen f.eks. bøter eller fengsel i inntil 3 år. Hvis den siktede har blitt dømt for tyveri før, kan han eller hun bli dømt til inntil 5 års fengsel. Det betyr at en som blir dømt skyldig i tyveri, kan få fra bare bot til 5 år i fengsel som straff, avhengig av om vedkommende har gjort noe kriminelt før, motivet for innbruddet, og andre omstendigheter.
Faller vel mer under svindel ville jeg trodd.
Du klarer det nok ikke på Lefdal, for en del produkter er alarmert og da det fortsatt er alarm på produktet du angivelig "har kjøpt" fatter de nok mistanke. Håper du blitt tatt dersom du prøver :-)
Godt å se at det fortsatt finnes fattige med stil.
Dette klarte jeg en gang på en annen måte.
For mange år siden var det ingen som tenkte på akkurat denne metoden, altså å ta en vare i butikken og bytte denne, slik at du fortsatt har varen og penger.
Men i mitt tilfelle:
Jeg spaserte rolig inn i Clas Ohlson, tok en DVD-spiller som sto rett utenfor byttekassa, la den på byttekassa, og ventet på betjeningen. Hei, jeg vil gjerne bytte denne her jeg.
1200,- på noe jeg ALDRI har kjøpt.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Jeg spaserte rolig inn i Clas Ohlson, tok en DVD-spiller som sto rett utenfor byttekassa, la den på byttekassa, og ventet på betjeningen. Hei, jeg vil gjerne bytte denne her jeg.
1200,- på noe jeg ALDRI har kjøpt.
Vis hele sitatet...
Hadde du kvittering? utrolig sløvt av betjeningen hvis du ikke hadde ihvertfall
Hadde ikke
"Har du kvittering?"
'"Nei"
"Okei ja"
Sitat av blueshift Vis innlegg
Om du blir tatt blir du jo tatt før det siste betalingspunktet; så det vil i værste fall havne under "forsøk på tyveri", om denne kategorien i det hele tatt eksisterer.

Hvem vet, det kan jo hende at de venter å lar deg gå ut med penger eller what ever; på flere butikker må du signere med navn og telefonnummer på kvittering på returnerte varer ( du kan obviously bare skrive kalle klovn, 87654321), men poenget er at om de venter til du har dratt har du gjennomført et tyveri, og da kan det nok trolig straffes strengere.
Vis hele sitatet...
Naskeri - Stoppet etter siste betalings punk med vare(r) verdi 1øre-(2499)2900kr (oslo)
Dropper du varen(e) før siste betalings punkt kan du ikke anemldes for naskeri

Forsøk på tyveri - Du dropper en vare med verdi på 3000kr+ før siste betalings punkt som du har puttet i en veske , lomme , bag etc - Anmeldes for forsøk på tyveri vis du blir tatt

Tyveri - Blir bøsta med vare(r) til en verdi av 3000+ etter siste betalings punkt

ingen ting som heter forsøk på naskeri
I veldig mange butikker som biltema, lefdal, el-kjøp osv har de begynt med forskjellige metoder på å prøve forhindre dette da det er et problem med utelanske personer som har gjort dette lenge. så som sakt tidligere her så funker nok dette bare på billige varer og på mat butikker da de ikke har noen spesiele rutiner på retur av varer.
Jeg kjøpte meg en ps3kontroll på Lefdal, hun dro den over den plata ved kassen for å fjerne alarmen på den. Så det er nok alarmer på det meste.
Bedrageri - lure til seg en verdi fra andre ved og oppgi falske opplysninger etc (det kvittering opplegget ditt går under Bedrageri (svindel) Høyere staff en tyveri.

Funker bra i de fleste elektro butikker i oslo bare gjør deg kjent med rutinene i den aktuelle butikken.
▼ ... over et år senere ... ▼
Gammel tråd, prøver fordeom. Hvordan vil dette fungere med et headsett (les: Beats By Dr. Dre Studio) på Elkjøp eller en lignende butikk?
Sitat av ptrrr Vis innlegg
Gammel tråd, prøver fordeom. Hvordan vil dette fungere med et headsett (les: Beats By Dr. Dre Studio) på Elkjøp eller en lignende butikk?
Vis hele sitatet...
Vet bare at Elkjøp har en deal som går utpå at hvis du finner den samme varen et annet sted, billigere, kan du komme tilbake til Elkjøp med kviteringen og få pengene du "tapte" på å kjøpe varen på Elkjøp tilbake.
Det der er det mange som prøver på der jeg jobber, tar med en vare ut, kommer inn og forlanger penger tilbake, fordi varen de "kjøpte" var feil eller de trengte den ikke..