Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8931
Kan dette være stedet å ta opp dette?

Jeg begynner jammen å tro det stemmer 😳
Hei,
Hvorfor tenker du at vi lever i en virtuell virkelighet?
Hva legger du i å leve i en virtuell virkelighet?
Det er en mulighet, men hvorfor skulle det ha noe å si? Gir det noe mer eller mindre mening enn å ikke være i en simulering? Min mening er nei. Det er håpløst å bruke tid til å tenke på det fordi det er en blindvei. Du vil aldri få svaret.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Kan du utdype litt rundt hvorfor du tror dette?
Siste tråd du startet handlet om at du fikk stemmer i hodet under rusbruk, vet ikke helt om vi kan dra en konklusjon derfra?
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Hva legger du i å leve i en virtuell virkelighet?
Vis hele sitatet...
Med å leve i VR tror jeg han mener litt som i Matrix. Det har nesten blitt en meme på internett å si at rare og uforklarlige ting som skjer for tiden er en glitch i Matrix.

Men tipper det er mange unge ute på det store internettet som ikke tar den referansen lenger. (Det får meg til å innse at jeg begynner å bli voksen)
Sist endret av etse; 7. oktober 2018 kl. 22:27.
Sitat av etse Vis innlegg
Med å leve i VR tror jeg han mener litt som i Matrix. Det har nesten blitt en meme på internett å si at rare og uforklarlige ting som skjer for tiden er en glitch i Matrix.

Men tipper det er mange unge ute på det store internettet som ikke tar den referansen lenger. (Det får meg til å innse at jeg begynner å bli voksen)
Vis hele sitatet...
Om man dykker litt dypere finner man simulasjons-hypotesen. Hvis fremtidens datamaskiner kan lage ubegrensede simulerte universer er sjansen for at vi eksisterer i original-universet ganske liten. Det er dog nylig foreslått at det er umulig at vårt univers er en simulering basert på vår forståelse av matematikk og fysikk, men jeg kan ikke nok til å utdype eller forklare noe mer. Du kan lese mer her.
Sist endret av sinkpad; 7. oktober 2018 kl. 22:52. Grunn: ordlegging
Finnes masse på YouTube om dette.
Her er en video om akkurat dette fra en av favoritt YouTube "kanalen" min:

https://www.youtube.com/watch?v=tlTKTTt47WE

Det kan hende vi lever i en, men å finne ut av det blir nok umulig du. Men er ikke noe å bekymre seg for, lever vi en så får vi ikke gjort så mye med det, og lever vi i en så endrer det ingenting på hverdagen vår siden vi uansett ikke vil finne ut om vi gjør det eller ei

Masse på google, og masse på YouTube om dette, husker Elon Musk sa at han tror vi faktisk lever i en virtuell virkelighet.

Men jeg ville ikke brukt så veldig mye tid på å tenke på dette. Du vil aldri finne ut av det uansett, er noe man kan leke med tanken om, men ikke vits og tenke på det og bekymre seg over det. Livet har da gått fint helt til nå, har det ikke? Fordi du tror at vi lever i en så endrer det ikke på noe i livet og hverdagen din
Sist endret av hvagjordo; 8. oktober 2018 kl. 12:30.
99.9% sikker vi ikke lever i en virtuell virkelighet. Alt virker for ekte, ingen sjans.
Sitat av Maleficent Vis innlegg
Kan dette være stedet å ta opp dette?

Jeg begynner jammen å tro det stemmer 😳
Vis hele sitatet...
Du er nødt til å utdype hva du legger i ordet "virtuell virkelighet".
Gi eksempler, gjerne i form av episoder eller fenomener du mener
er tegn på dette.

Du skriver "vi", men jeg tolker dette egentlig som "jeg", med
mindre du har venner eller bekjente som opplever verden på
samme måte som deg. Har du diskutert temaet med folk rundt
deg, og i så fall, hva slags syn har andre på denne saken?

Spørsmålene rundt persepsjon og virkelighet er uansett et
interessant tema, ikke minst siden vi i dag lever med en
"parallell virkelighet" i form av internett/cyberspace.

Forfatteren Philip K. Dick tok opp mye av denne tematikken
i bøkene sine, bl.a. i "Do androids dream of electric sheep?" som
ble grunnlaget for filmen "Blade Runner" - dog er Dick's åpenbare
paranoia tonet ned i filmversjonen.

Schizofreni og dissosiative lidelser er også noe som kan gi inntrykk
av en "falsk" virkelighet, der man ser alternative og/eller fiktive
årsakssammenhenger i omgivelsene rundt seg. Man bør være forsiktig
med å dele ut hobby-diagnoser, men det kan virke som om en del av
de mest ihuga konspirasjonsteoretikerne ligger i grenseland til slike
psykiske lidelser, rent teoretisk sett.

Ellers har jeg hatt bekjente som har vært særlig opptatt av okkultisme
og såkalt "magi", som etterhvert har spunnet seg inn i mentale
"parallellverdener" og på sett og vis har "tenkt seg syk". Om disse
særinteressene kom forut for lidelsene eller omvendt, er vanskelig å
si. Tung bruk av rusmidler kan kanskje ha vært avgjørende.
Sitat av Fyre_Rev Vis innlegg
99.9% sikker vi ikke lever i en virtuell virkelighet. Alt virker for ekte, ingen sjans.
Vis hele sitatet...
Er ikke det selve prinsippet for VR? At det virker ekte?
Er vår verden kanskje bare en "maurtue" i noe langt større? Eller lever i alle på en en hestemøkk? Vi er bitte bitte små i en langt større verden?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Er ikke det selve prinsippet for VR? At det virker ekte?
Er vår verden kanskje bare en "maurtue" i noe langt større? Eller lever i alle på en en hestemøkk? Vi er bitte bitte små i en langt større verden?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å svare på dette, men når jeg mener «for ekte» tenker jeg på hva alt er bygget opp av, og som vi kan studere og bevise at det finnes. Atomer, sub-atomer, materie, celler osv. Alt er for ekte liksom haha
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fyre_Rev Vis innlegg
Vanskelig å svare på dette, men når jeg mener «for ekte» tenker jeg på hva alt er bygget opp av, og som vi kan studere og bevise at det finnes. Atomer, sub-atomer, materie, celler osv. Alt er for ekte liksom haha
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit argument. Simulering kan jo returnere dei verdiane du måtte ønske, slik at det er internt konsistent.
Sitat av Fyre_Rev Vis innlegg
Vanskelig å svare på dette, men når jeg mener «for ekte» tenker jeg på hva alt er bygget opp av, og som vi kan studere og bevise at det finnes. Atomer, sub-atomer, materie, celler osv. Alt er for ekte liksom haha
Vis hele sitatet...
Jeg har lyst til å snu argumentet ditt om. Atomer, sub-atomer, celler og materie er en abstraksjon av 'realiteten'. Denne abstraksjonen er igjen embedda i vår vestlige kultur som i essens er en felles virtuell realitet.

Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Jeg har lyst til å snu argumentet ditt om. Atomer, sub-atomer, celler og materie er en abstraksjon av 'realiteten'. Denne abstraksjonen er igjen embedda i vår vestlige kultur som i essens er en felles virtuell realitet.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du mener med at det føles "for ekte"?
Sist endret av Daaaaaaaa; 9. oktober 2018 kl. 03:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fyre_Rev Vis innlegg
99.9% sikker vi ikke lever i en virtuell virkelighet. Alt virker for ekte, ingen sjans.
Vis hele sitatet...
Alt virker for ekte sier du?

Det argumentet kan nok ikke brukes i dette her.

Om du har levd hele livet ditt i en virtuell virkelighet så vil da ikke du vite forskjellen på den virtuelle virkeligheten og virkeligheten til de som har lagd vårt virtuelle univers/det som faktisk er virkeligheten.


Om du har sett filmen "The Truman Show" så er det en som spør skaperen av programmet om hvorfor Truman ikke har oppdaget at han lever i en "falsk verden" før nå.

Da svarer skaperen av programmet at: We accept the reality of the world with which we are presented

Og det er noe vi alle mennesker gjør.


Vi blir født, vi går på skole, vi får jobb, familie osv. Vi aksepterer den realiteten vi blir født i.

At alt virker for ekte kan ikke brukes som et argument, for alt vi vet så lever vi i et supermoderne Sims-spill eller så kan det hende at hele universet vårt er et skoleprosjekt for en alien/person/"gud"/whatever og hele universet vårt er en glasskrukke som står på en hylle i et gutterom med karakteren 3+

MEN... Dette er noe ingen av oss, eller noen i hele verden vil finne ut av, er gøy og leke litt med tanken, men ikke noe og bli opphengt over. Det endrer ikke på hverdagen din, eller min eller Donald Trump sin.


PS: De som ikke har sett "The Truman Show" burde se den ASAP, super-bra film
Stor sannsynlighet for det ja. Får ikke gjort noe med det uansett.
liker tanken, men en simulering av livet burde være amazing. og hær på planeten så er det mye elendighet.
isåfall genererer den bare fram livet, altså evolusjon osv, resten er opptil tilfeldigheter som vi kjenner til, og at "livet suger" kan ikke være mot argument heller.

uansett forklarer det jo litt fermi paradox?
double-slit experiment.
mer?
Statistisk sett så er det mer sannsynlig at vi lever i en simulert realitet, men problemet med simulasjonshypotensen er at alt bevis for eller imot kan potensielt simuleres, så det er egentlig ingen måte bevise/motbevise det.
Sitat av Fyre_Rev Vis innlegg
99.9% sikker vi ikke lever i en virtuell virkelighet. Alt virker for ekte, ingen sjans.
Vis hele sitatet...
Alt virker ekte i en drøm også når du er i den. Jeg tror ikke vi lever i en virtuell verden, men ingen kan bevise at vi ikke gjør det. Hvis vi finner ut at vi lever i en virtuell verden, hvordan kan vi vite at den også er en virtuell verden. Lag på lag.
Kom over denne i sub lista mi på YouTube i dag, tenkte det var relevant
Computing a Universe Simulation | Space Time
Kan jo tenkes at vi lever en fraktal, ikke ulik mandelbort. Der vi ser atomer, ser andre planeter og der vi ser planeter ser andre atomer. Et uendelig skalerende univers der vi bare er en ubetydelig liten del av skalaen. Og vårt observerbarte univers er som en milimeter på den kosmiske meterstokken