Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 14230
Hvilken gass får en dersom en blander klorin og salmiakk? Jeg har laget en god blanding av diverse rengjøringsmidler for å fjerne etiketter fra emballasje.
Det kommer tydligvis en, eller flere, gasser fra denne miksen.
Klem fra Betty
I følge helsenorge.no dannes gassen kloramin, som tydeligvis ikke er bra for deg.
Sist endret av icTus; 2. oktober 2015 kl. 15:17.
Tusen takk, jeg lar det renne ut nå.
Klem fra Betty
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Plasterfjerner fra apoteket skal visst være super på å fjerne etiketter, en liten spray og så peller du av etiketten med fingrene.
Ja, den er fin Dodecha, men fungerer den på plastemballasje? Jeg er redd den tar mer enn bare etikettene.
Klem fra Betty
Bremserens er fin på etiketter. De detter bare av. Evt Isopropanol. Dette bruker jeg som er i bransjen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skal gå fint det ja, håndballklisterfjerner samt smøringfjerner for ski er visst noe av samme ulla, skader ikke plasten.
Takk for mange gode tips. Jeg lurer på hvor mye energi en skal bruke på dette og lignende prosjekter. Det er fint med gjenbruk, men er det egentlig vits i det når det går så mye energi, i form av elektrisitet til varmtvann, kjemikalier og tid for å fjerne etiketter og vaske emballasjen?
Klem fra Betty
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kanskje ikke på plast, men glass bruker vi til mye forskjellig. Alt fra urter til rester til krydderblandinger.
Jeg bruker selvfølgelig glass om igjen og om igjen. Har skapene fulle av syltetøy, krydderblandinger, te, plommelikør, frø og mye mer. Det er mye enklere å fjerne etikettene fra glass enn fra plast. Plastembalasjen skal jeg ha til diverse knapper, perler, malingtuber og annet som ikke er spiselig.
Klem fra Betty.
Kjøp sitrusrens, ikke særlig helsefarlig og fjerner limrester og etiketter lett som bare det
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Bremserens er fin på etiketter. De detter bare av. Evt Isopropanol. Dette bruker jeg som er i bransjen.
Vis hele sitatet...
Støtter dette, prøv deg på Blå Rens, det har jeg selv mye erfaring med til masse annen bruk, og den hverken fjerner farger, la oss si maling, eller etser bort materiale.

Sitat av monoxide Vis innlegg
Kjøp sitrusrens, ikke særlig helsefarlig og fjerner limrester og etiketter lett som bare det
Vis hele sitatet...
Jeg frykter at sitrusrens kan bli for sterkt og skade materialet(?).
Fjerner du etiketter fra plastemballasje med sterke blandinger av rengjøringsmidler fordi du ikke vil kaste papiretiketter i plasten? Det er jo ren galskap. Plastemballasje går i plasten, sammen med eventuelle etiketter. Vi har store maskiner som tar seg av alt det småplukket. Du trenger ikke pirke bort hvert minste papirflak.

Selv skjærer jeg av bunnen på pringlespakka, som er av metall, og prøver å sortere så godt det lar seg gjøre, men det du driver med høres mer ut som en slags psykose =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fjerner du etiketter fra plastemballasje med sterke blandinger av rengjøringsmidler fordi du ikke vil kaste papiretiketter i plasten? Det er jo ren galskap. Plastemballasje går i plasten, sammen med eventuelle etiketter. Vi har store maskiner som tar seg av alt det småplukket. Du trenger ikke pirke bort hvert minste papirflak.

Selv skjærer jeg av bunnen på pringlespakka, som er av metall, og prøver å sortere så godt det lar seg gjøre, men det du driver med høres mer ut som en slags psykose =)
Vis hele sitatet...
Eller så er det for å bruke om igjen/til pynt i form av planter o.l.
Ha, ha, morsomt Mentalmelt, jeg driver ikke å strever for å få plastemballasjen så ren som mulig før resirkulering. Jeg hadde tenkt å bruke den til noe annet, som drikkeglass i campingvogna, sortering av hobbyting og lignende. Det ser ikke så pent ut med plastrester, jeg er ikke fanatisk. La oss resirkulere som best vi kan, en annen diskusjon er hvor vist det egentlig er lønnsomt.
Klem fra Betty
Hehe. My bad, Betty. Så du skrev noe om energiforbruk og gjenbruk, og trakk en snodig feilslutning. Det var forøvrig et artig bilde jeg hadde i hodet, da jeg så for meg hvordan du sto der hjemme og kokte ihop giftige gassmiksturer for å få av det helvetes papiret fra plastemballasjen =) Jeg var jo ikke helt off point riktignok, men jeg forstår at formålet med det var noe mer hensiktsmessig enn det jeg så for meg
Sist endret av mentalmelt; 3. oktober 2015 kl. 00:25.
Sitrus rens funker fint som etikett fjerner. Spray på å la stoffet trekke inn til limet før du begynner å skrape av med for eksempel en treskrape.

Rens: http://www.biltema.no/no/Kontor---Te...ff-2000029987/
Pinner: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage...er-2000021543/