Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 19204
Jeg bestilte ett par liter 99,5% ren Propylene Glycol fra USA. ble stopppet i norsk toll å de melder om ankommet ufortollet sending. For å tollbehandle saken må jeg sende inn følgende dokumentasjon:
"Faktura ang sendingens innhold og verdi må skaffes"
Så står det under at bedriftskunder som ikke tidligere har opppgitt kontaktperson og e-postadresse bes oppgi dette. E-postadressen vil bli brukt til utsending av fortollingsdokumenter og fortollingsfaktura.

Felt med signatur og epost under:

Kontaktperson m store bokstaver (kun bedriftskunder):...........................
E-post (kun bedriftskunder):...........................

mvh
Postens Godssenter Oslo



-----
Produktet kostet under 100 kroner, og shipping kom på 300kr. Har jeg oversteget noen tollgrense eller lov/toll reglemanger? Hvordan går jeg fram her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jeeves.

Det står jo ikkje noko om at det ikkje er lov å importere, bare at du må sende inn faktura som viser verdi og innhald!

Det er heller ikkje tollvesenet, men posten som ber om det.

Kvifor i alle dager kan ikkje folk lese og forholde seg til det dei får, istadenfor å automatisk anta det stikk motsette av det som står i brevet?
Sist endret av vidarlo; 6. november 2015 kl. 00:20.
Beklager på det dypeste, Mr. slashdot. Jeg ydmykt mer deg om unnskyldning for mitt neste spørsmål, som sikkert er like åpentlyst for deg som forrige.

Hvorfor er den stanset? Hva er grunnlaget til at de kaller det en "ufortollet sending", hva ligger i den definisjonen? I brevet står det "Beskrivelse "1LITER PROPYLENE GLYCOL". Hvorfor godtar de ikke dette, er det fordi de vil vite styrkegraden på dette produkt, siden de etterspør
"faktura ang sendingens innhold og verdi må skaffes."
Vis hele sitatet...
Dette er gjort på ebay via usa, betalt med paypal. Hva er god nok dokumentasjon for de når det kommer til produktets verdi (pris?) og innhold?

Må vell nesten legge til min forklaring til mitt forsvar på ditt forrige innlegg. Når de begynner og blande inn ordet "bedriftskunder" om og om igjen, og spør etter innhold og verdi, så er det vell en naturlig og anta seg at dette er ett produkt som ikke er lovlig i så rene konsentrasjoner for Ola Norman, men diverse bedrifter med løyve for dette går uttennom lovgivningen som er rettet mot mannen i gata.. Det var ihvertfall min naturlige konklusjon, og mistanke.
Sist endret av Bob Harley; 6. november 2015 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bob Harley Vis innlegg
Hvorfor er den stanset? Hva er grunnlaget til at de kaller det en "ufortollet sending", hva ligger i den definisjonen? I brevet står det "Beskrivelse "1LITER PROPYLENE GLYCOL". Hvorfor godtar de ikke dette, er det fordi de vil vite styrkegraden på dette produkt, siden de etterspør

Dette er gjort på ebay via usa, betalt med paypal. Hva er god nok dokumentasjon for de når det kommer til produktets verdi (pris?) og innhold?
Vis hele sitatet...
Den er ikkje fortolla, mao. ikkje innført i Noreg. Grunnen kan vere at det ikkje føreligg gyldig dokumentasjon, t.d. faktura, i pakken.

Dokumentasjonen står jo i brevet - Faktura ang sendingens innhold og verdi må skaffes. Har du fått ein faktura/kvittering på mail etter at du betalte?

Sånn forøvrig så kan du gå på biltema og kjøpe samme produktet.

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemika...ke-2000034950/

Det har identiske eigenskaper som rein propylenglykol.
Sist endret av vidarlo; 6. november 2015 kl. 00:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Posten vet ikke hva forsendelsen er verdt, og vet derfor heller ikke hvor mye du skal betale.
"Faktura ang sendingens innhold og verdi må skaffes"
Vis hele sitatet...
Dette er alt du trenger å gjøre.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Sånn forøvrig så kan du gå på biltema og kjøpe samme produktet.

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemika...ke-2000034950/

Det har identiske eigenskaper som rein propylenglykol.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper trådstarter skal bruke dette som løsemiddel til en vaporizer. Hvis han skal handle på biltema, så bør han isåfall være rimelig sikker på hva som skjer når man inhalerer det blå fargestoffet som finnes i frostvæsken.
Inneholder frostveske kun propylene glycol? og isåfall hvor høy prosent? Kan det være at siden mitt produkt, som er 99,9%, regnes som alkohol, og all alkohol innholdig drikke over 60% regnes som narkotika - eller er jeg på bærtur angående denne tanken?

For dokumentasjonen på den frostvesken du linker til viser blandingsforhold, ettersom hvordan frysepunkt du kan regne deg fram til med angitte forhold veske og vann. I disse sjemaene er det høyeste nivået av PG liggende på 60%.



--
Har også en mistanke at det har noe med denne e-sigarett loven, etter og ha søkt litt på nettet nå. Vesken som nikotinet blandes i for røyking av e-sig er som regel PG.

http://www.toll.no/no/bedrift/varer-...sjoner/tobakk/

mentalmelt: grunnen til at jeg ønsker 99,9% pure (også kalt Food Grade) er fordi det er ett mye bedre løsemiddel enn vann til enkelte substanser, og menneskelig inntak gir ingen giftige effekter.

Tanken er oralt, evt pre-oralt
Sist endret av Bob Harley; 6. november 2015 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bob Harley Vis innlegg
Inneholder frostveske kun propylene glycol? og isåfall hvor høy prosent? Kan det være at siden mitt produkt, som er 99,9%, regnes som alkohol, og all alkohol innholdig drikke over 60% regnes som narkotika - eller er jeg på bærtur angående denne tanken?
Vis hele sitatet...
Ut frå databladet er det rein propylenglykol, litt vatn (som er sabla vanskelig å unngå i ei hygroskopisk væske), og fargestoff. Databladet lister eigenskaper som er kliss identisk med rein propylenglykol, altså er einaste skilnaden fargestoff.

Og at det er alkohol vil ikkje sei at det er den typen alkohol du tenker på - etanol. Etanol over 60% er heller ikkje narkotika, det er bare ikkje tillatt omsett eller importert. Cyanid er ikkje narkotika, sjølv om det og er ulovleg.
Sitat av Bob Harley Vis innlegg
For dokumentasjonen på den frostvesken du linker til viser blandingsforhold, ettersom hvordan frysepunkt du kan regne deg fram til med angitte forhold veske og vann. I disse sjemaene er det høyeste nivået av PG liggende på 60%.
Vis hele sitatet...
Antakeleg fordi det er høgste relevante bruksområde. Tetthet, kokepunkt, frysepunkt og pH matcher imidlertid propylenglykol, og utblandinga er spesifisert i % propylenglykol, ergo får en anta at flaska inneheld rein propylenglykol og fargestoff. Fargestoffet er antakeleg brilliantblått, men det er bare kvalifisert gjetning.
Sitat av Bob Harley Vis innlegg
Har også en mistanke at det har noe med denne e-sigarett loven, etter og ha søkt litt på nettet nå. Vesken som nikotinet blandes i for røyking av e-sig er som regel PG.

http://www.toll.no/no/bedrift/varer-...sjoner/tobakk/
Vis hele sitatet...
Igjen, nei. Det er ingen ting som tilseier at det er restriksjoner på propylenglykol. Send inn det posten ber om du. Å vase inn importregler for tobakk når du skal importere propylenglykol? Altså - det er ikkje importrestriksjoner på messing, sjølv om det er importrestriksjoner på ammonisjon laga av messing.
Sist endret av vidarlo; 6. november 2015 kl. 01:17.
Du må sende inn dokumentasjon på verdi og innhold, dette kan du hente fra Paypal om du ikke har fått kvittering på mail.
Mest sannsynlig er dette fordi PG ofte brukes som bærer for nikotin til e-juice, og nikotin er ulovlig å importere fra USA. Hvis prisen overstiger kr 350,- inkl frakt må du betale 25% mva og et fortollingsgebyr til posten på kr 188,-

Forøvrig så får du kjøpt PG ganske rimelig fra div dampebutikker i Norge, feks Dampshop.no
Det er virkelig ikke verre enn at de trenger verdien og innhold.
Innhold er fordi de må vite at du ikke sender inn kvittering på noe helt annet enn det du skal motta.

Finn fram kvittering, send den inn; finito.
Dette er helt standard prosefyre på væsker og anndre rariteter som kommer med posten uten at deklarasjon følger med. Posten blir kjempefornøyd om du gir dem kvitteringen du fikk.

Dette har ikke noe med tollen å gjøre.
Uvaksinert 👍
Hvis den kostet 99,- og frakten var på 300,- så skal du betale 276,- når du henter den på posten (mva og gebyr). Hvis den kostet 50,- eller mindre og frakten var på akkurat 300,- så totalen er 350,- eller mindre så slipper du å betale noen ting.
Du får kjøpt 2,5 liter ren propylenglykol til vaping til 350 spenn på NoSmoke
Sist endret av kallisti; 13. november 2015 kl. 05:53.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Cyanid er ikkje narkotika, sjølv om det og er ulovleg.
Vis hele sitatet...
Er cyanid ulovli også nå? Jævla sovietnorge ass..
Sitat av Picard Vis innlegg
Er cyanid ulovli også nå? Jævla sovietnorge ass..
Vis hele sitatet...
Tror du dette er noe norske politkere har funnet på av seg selv? Nei, dette er nok mer EØS-Norge enn Sovjet-Norge, er jeg redd.
Lovverket er tilnærma uleselig på dette området, men TL;DR er at privatpersoner ikke kan dille med kjemikalier som kan være skadelige (dvs. det meste), med mindre et slikt forbud ville vært til alvorlig heft for samfunnet. Dette har noen litt pussige konsekvenser - benin, er for eksempel lov, åpenbart. Men benisn er som kjent bare en salig blanding av ymse hydrokarboner. De fleste av disse kan du imidlertid ikke kjøpe lovlig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Propylene glycol ble i slutten av 2014 er satt på myndighetenes OBS liste over kjemikalier som brukes ved produksjon av sprengstoff og Narkotika.

Glycoler og dens derivater er ikke lengre tillatt importert med post.

Men alle lover har untak, særlig ved Relgiøse grunner

Vegetable Glycerin USP grade 99.96% kan fritt impoteres hvis den skal brukes til kosher mat laging.

Da jeg bestilte 50 liter ren glycerine ble kontaktet av DHL som ville ha mer info om innhold , hvilken side jeg bestillte i fra og kvittering. 2 dager etter ringte også Tollvesenet, de spurte meg hva dette var og hva det skulle brukes til.

Jeg forklarte jeg brukte det til kosher matlaging, og at min jødiske bakgrunn var årsaken til de store mengdene.

Ved import av matvarer slipper man også å betale moms gebyrer 190kr og du betaler kun 15% merverdiavgift.
50 liter pharmasautisk glycerin med frakt og avgifter kostet ca.1300kr


kosher
Forbudet mot å «koke et kje i morens melk» (2. Mosebok 23,19) er av rabbinerne tolket slik at all kontakt mellom melke- og kjøttprodukter er forbudt. I ortodokse jødiske hjem oppbevares derfor melk og kjøtt adskilt og tilberedes med forskjellige redskaper. Produkter som inneholder melk og kjøtt spises aldri ved samme måltid.

Alle vegetabilske produkter, samt egg fra tillatte fugler, regnes som nøytrale (parve) og kan spises sammen med både melke- og kjøttprodukter. Vin skal være produsert og kontrollert av jøder.
Sist endret av intreserte; 1. desember 2015 kl. 06:13.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av intreserte Vis innlegg
Propylene glycol ble i slutten av 2014 er satt på myndighetenes OBS liste over kjemikalier som brukes ved produksjon av sprengstoff og Narkotika.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på dette?

Forøvrig er propylenglykol og glyserol to forskjellige stoffer.
Det er nok mulig å lage sprengstoff av propylenglykol. Men når det er sagt, så det er ikke få stoffer en kan lage sprengstoff av, hvis en har kunnskaper og en vil. Hvor effektive dem blir, er en annen sak. Husker jeg leste (og kopierte) en leksikon artikkel om "nitroglykol". Veldig lik nitrpglyserin, men det er "H-C-OH" mindre. Den skulle være mere sikker (mindre følsom for støt) enn nitroglyserin, være sterkere og ha lavere smeltepunkt. Så dette ble blandet i nitroglyserin, for å gi den et lavere smeltepunkt, så dynamitten ble lettere håndterlig, og mindre følsom for støt. Men jeg har inntrykk av, at hydrokarboner flest smeller bare det er nok nitrationer bundet til dem. Noen kan smelle på labratoriet, men det er kjemikerens problem!