Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 16117
Hei!

har lyst til og lage en kanon som kan skyte isopor kuler, så klart ikke noe kraftig noe, men så det går et par meter.

Takker for alle tips
hva slags kanon tenker du og lage da krutt gass eller
trykk ?
trykklufts kannon hadde vel vert det beste alternativet til dette formålet.
krutt hadde vel brent og smeltet isopor ballen
Er ikke isopor alt for lett for å få noe ordentlig fart på den?
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Er ikke isopor alt for lett for å få noe ordentlig fart på den?
Vis hele sitatet...
Så på en video på youtube, hvor noen hadde lagd en sånn en. Går ikke langt, men er trykk på det akuratt når de antenner/skyter
ikke bruk pvc rør, jeg gjorde det og dytta alt for mye gass i, endte opp med at hele dritten sprang og splinter føyk overallt.
Det billigste er nok å lage en av et rør med en liten tank i enden som du fyller med en eksplosiv gass og så antenner. Denne metoden fungerer godt til å skyte enkeltkuler, men krever at du lufter ut av tanken mellom hvert skudd og så må den fylles med ny gass. Derfor egner ikke den metoden seg hvis du skal skyte fort.

Hvis du har anledning til å investere litt mer i prosjektet så er nok trykkluft det beste. Jeg har lite til ingen erfaring med trykkluft, men det virker ganske straight-forward. Du trenger en trykkbeholder og en mekanisme for å slippe ut trykkluften i små doser. Denne metoden kan sannsynligvis skyte mange kuler kjapt etter hverandre hvis du lager et magasinsystem for kulene dine.

Krutt hadde nok fungert det også, men hvis du ikke har laget det før så er det vanskeligere å få tak i ingredienser til krutt enn det er å skaffe trykkluft.
Potetkanon er nok det enkleste. De kan bygges på veldig kort tid og gir god effekt.

Har brukt min PVC kanon i noen år nå og har ikke opplevd at det sprekker opp eller faller ifra hverandre, Mye fordi jeg lagde en solid konstruksjon. har en liten guide her.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Eksempelvis 1" rør med 1" kulekrana og en trykktanh med kompressor er helt klart det enkleste.
Da justerer du trykket på kompressoren til du får den kraften du ønsker.