Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3621
Er på utkikk etter et spill, gjerne noe midt imellom Warcraft 1/2, Age of Empires og Sim City. Bygging av samfunn, men gjerne med historie og det aspektet hvor man må sanke inn ressurser slik som i WarCraft og AoE. Ikke så ekstremt gira på kriginga men litt småknuffing med nabobyer er greit. Jeg vil bare ha et spill jeg kan kose meg med i timevis/dagevis i et rolig tempo. Gjerne med forskjellige tidsperioder. Trenger ei heller å være det nyeste

Har spilt MYE StarCraft, WarCraft, AoE/AoM og Command & Conquer-spilla, men sliter litt med å henge med nå som man fort har blitt litt eldre enn på midten/slutten av 90-tallet 😛


Finnes det jeg spør etter?
Settlers 4, Company of Heroes, Banished, Timberborn, Dyson Sphere Program og Factorio. Favoritten min er selvsagt Settlers 4, uavhengig av alderen på spillet.
Hearts of Iron 4
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Civilization-serien? Civ 4 og 5 er ganske bra.
Endless legend og Civilization er fantastiske 4X spill.

I wc3 kategorien burde du teste Northgard.
Anbefaler Civilization hvor det er fire ulike måter å vinne på, så man trenger ikke å krige. Disse er: «Science», «Culture», «Religion» og «Domination» (krig).

Det er et jævlig chill spill hvor man kan oppleve at det plutselig har gått 3-4 timer uten å tenke særlig over det.
Anbefales
Spilt Old World i det siste, det er som en kombinasjon av Civilization og Crusader Kings, men det er relativt avansert og ikke spesielt casual. Age of Empires er vel så casual det blir, eller? Tropico er by-bygging med bittelitt strategi, der du er diktator på en tropisk øy, det er ganske chill.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Spilt Old World i det siste, det er som en kombinasjon av Civilization og Crusader Kings, men det er relativt avansert og ikke spesielt casual. Age of Empires er vel så casual det blir, eller? Tropico er by-bygging med bittelitt strategi, der du er diktator på en tropisk øy, det er ganske chill.
Vis hele sitatet...
Age of empires er super kompetetivt med elo system og full pakke. Sjekk det ut på YouTube. Har faktisk et par norske karer som hevder seg i verdenstoppen i age of empires 2.

Beklager avsporing
Before We Leave og RimWorld er to spill jeg selv synes er både behagelige, rolige og spennende. Enkle konsept, store valgfriheter og enormt med replay-value (Spesielt sistnevnte). Kan anbefales sterkt! Ikke la deg lure av grafikken i RimWorld, det er et sykt nice spill med masse spennende og praktiske mods =)

Edit; REUS er óg ett veldig behagelig spill.
Sist endret av SoppVandreren; 25. mai 2022 kl. 20:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Age of empires er super kompetetivt med elo system og full pakke. Sjekk det ut på YouTube. Har faktisk et par norske karer som hevder seg i verdenstoppen i age of empires 2.

Beklager avsporing
Vis hele sitatet...
Vet jo det, men det er vel litt derfor det er så populært i konkurranser, fordi core gameplay er så basic, og dermed relativt lett å balansere.


Enig med han over angående rimworld, vet ikke om det er så "casual" heller men det er et sabla godt spill!


Ellers kan jo TS sjekke ut Banished på steam, det er et veldig enkelt og greit landsby-byggespill, som også er billig.
Jeg synes kanskje Rise of Nations høres ut som det du spør etter. Gammelt men bra strategispill. Mye likt age of empires, men litt mer fokus på det å bygge og samle resurser. Og så går det an å sette mange rare win conditions, at du skal vinne på score når tida er ute feks. Da MÅ du ikke knuse de andre militært nødvendigvis, trenger bare å beskytte deg selv mens du bygger opp samfunnet og scoren din.

Ellers er Northgard et ganske enkelt spill noe ala dette. Det er fra vikingtida, med mest fokus på bygging av samfunn, og litt på kriging. Med flere veier til seier enn bare kriging, f.eks visdom, handel, og ære.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Vet jo det, men det er vel litt derfor det er så populært i konkurranser, fordi core gameplay er så basic, og dermed relativt lett å balansere.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg blir demotivert av å "slappe av" med et spill, der jeg vet det finnes noen svette jævler, altså de som har 300 apm (actions per minute) og at de er ti tusen ganger bedre enn deg.

Kanskje jeg kan anbefale Cossacks 3. Mye likt som AoE men man håndterer flere units om gangen. Også trenger man litt mer mineraler.
Hei.
Vet ikke om det er hva du er ute etter, men...
Uten kriging og god strategi der du skal bygge demninger for å få nokk vann til å overleve tørkeperioden.
Timberborn. I love it.

Kaizen
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Civilization 5 er omtrent det eneste spillet jeg har over 250 timer i. Veldig avslappende og du har hundre vanskelighetsgrader og kan lage egne scenario og masse custom alternativer. Du kan velge mellom mange forskjellige sivilisasjoner blant annet Norge og starte i steinalderen eller nyere. Det er også turbasert så man kan tenke og ta seg tid uten å bekymre seg for å bli «rusha» av noen. Aldri prøvd det på nett men single player holdt for meg. Har også Civ 6 men det ble så store endringer at jeg rett ig slett ikke likte det
Kommer et nytt fra Blizzard på mobil etterhvert. Kanskje verdt å undersøke?
Heroes of might and magic 3 complete edition er spillet som jeg setter på når jeg bare vil slappe av

DOS 2 er også i den kategorien, men har spilt gjennom det så mange ganger
Sitat av Hobby Vis innlegg
Er på utkikk etter et spill, gjerne noe midt imellom Warcraft 1/2, Age of Empires og Sim City. Bygging av samfunn, men gjerne med historie og det aspektet hvor man må sanke inn ressurser slik som i WarCraft og AoE. Ikke så ekstremt gira på kriginga men litt småknuffing med nabobyer er greit. Jeg vil bare ha et spill jeg kan kose meg med i timevis/dagevis i et rolig tempo. Gjerne med forskjellige tidsperioder. Trenger ei heller å være det nyeste

Har spilt MYE StarCraft, WarCraft, AoE/AoM og Command & Conquer-spilla, men sliter litt med å henge med nå som man fort har blitt litt eldre enn på midten/slutten av 90-tallet 😛


Finnes det jeg spør etter?
Vis hele sitatet...
Stellaris er min mye obsession. Kan sitte flere timer uten av jeg legger merke til det. Crusader kings 3 er laga av samme selskap og er mer historie relatert.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Joiner Civ multiplayer i natt om det er noen som skulle være interesserte i det.
Kan være med på Discord også.