Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1987
Jeg har i det siste hatt problemer med vedvarende smerte i begge skuldrene når jeg puster dypt, kjenner ingen feber og føler meg relativt bra sett bort i fra dette. Jeg vil ha dette sjekket ut fordi i går så ble jeg veldig tung pustet på toppen av det hele, men jeg er teknisk sett hjemløs fordi jeg står registrert i Nord-Norge men bor hos en venn av meg i Oslo. Så jeg har ingen inntekter. Alle legene jeg har vært å sett på her i Oslo er private og krever penger for å konsulteres. Hva kan jeg gjøre? Er det noen jeg kan dra til som sjekker dette gratis? Evt. Henvender meg videre?
Dra til vanlig legekontor.
Har ikke de lang vente tid?

Jeg finner bare private når jeg prøver å google. Har noen en idé om noe gratis nær Tøyen?
Sist endret av Siggiesmalls; 12. november 2017 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Siggiesmalls Vis innlegg
Jeg finner bare private når jeg prøver å google. Har noen en idé om noe gratis nær Tøyen?
Vis hele sitatet...
I praksis må du oppsøke legevakt eller privat lege.

Privat koster typisk 1500,-, mens legevakta har egenandel på et par hundrelapper.

Du kan alltids ringe rundt til legekontor, og høyre om dei har ledig time, men då er det typisk lang ventetid, spesielt når du ikkje har dei som fastlege. Igjen har du eigendelen på eit par hundrelapper.
Sist endret av vidarlo; 12. november 2017 kl. 15:31.
Så i teorien så må jeg vente til det blir 113-kritisk før jeg kan få hjelp? Får det føles ut som det blir værre og værre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Siggiesmalls Vis innlegg
Så i teorien så må jeg vente til det blir 113-kritisk før jeg kan få hjelp? Får det føles ut som det blir værre og værre.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan du møte på legevakta. Du må betale etterpå, så i praksis vil du ende opp med faktura i posten om du ikkje har penger.

Å skrape sammen 2-300 bør vere gjennomførbart. Om du ikkje har andre muligheter er det den typen ting sosialhjelp frå NAV kan dekke.
Faktura i posten går helt fint, det er bare det at jeg ikke har penger akkurat nå og får mest sannsynlig ikke noe før om en ukes tid, cirkus.
Gå på legevakta rett bortenfor brugata, husker ikke hva det heter.
Gå i skranken si hva det gjelder så får du en kølapp til lege eller en som kan hjelpe, når du har vert oss legen drar du bare rett hjem, ikke betal noe i skranken så sender de regning.
Gjør følgende: Ring legevakta i Storgata på tlf 23 48 72 00 og presenter deg selv og saken din, så får du beskjed om du bør komme inn til en sjekk. Smerte ved innpust kan være mye forskjellig, for eksempel noe ufarlig som muskelstrekk, eller mer alvorlig som lungeembolisme. Mistenker de sistnevnte blir du undersøkt ganske raskt (snakker av egen erfaring).
Egenandelen for legevaktsbesøk på dagtid er 152 kroner, på kveldstid 257 kroner. Om du bor hos en venn bør vel vedkommende kunne låne deg disse pengene, om du virkelig ikke har noen penger i det hele tatt.
Tusen takk for hjelpen!
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dra på legevakta, ikke noe problem. Bare slipp barn og lignende foran deg i køen :-)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dra på legevakta, ikke noe problem. Bare slipp barn og lignende foran deg i køen :-)
Vis hele sitatet...
Oslo legevakt har egen køløsning så akkurat det ordner seg der. Er det ikke krise blir en automatisk nedgradert i køen.
Anonym bruker
"Rik Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg opplevde å stå uten fastlege/vikar for litt siden. Da bestilte jeg bare time hos en vilkårlig lege på det lokale legekontoret, og fikk time samme uke.