Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1092
Ønsker å orientere meg rundt interesse for å samtale sammen omkring temaer og lesestoff (vi kan velge dette selv, men må forholde oss til læreplanens kompetansemål) i forbindelse med fag fra videregående skole, og dra på kulturarrangementer/utflukter (som kan relateres på ett vis til kompetansemål i ett/flere fag).Ønsker å orientere meg rundt interesse for å samtale sammen omkring temaer og lesestoff (vi kan velge dette selv, men må forholde oss til læreplanens kompetansemål) i forbindelse med fag fra videregående skole, og dra på kulturarrangementer/utflukter (som kan relateres på ett vis til kompetansemål i ett/flere fag).



Synes ofte jeg lærer mer i uformelle settinger, og har tenkt litt rundt hva jeg setter pris på:

* "Herredømmefrie" samtaler/ "læring blant likemenn"

* Mindre skille mellom liv og teori (forsøke?) Trekke paraleller til eget liv når vi arbeider med lærestoffet.

*Tid til fordypning i en ting/prosjekt av gangen.



Ellers så tiltrekkes jeg av tanken på mer selvstyrt læringsopplegg med tanke på utvelging av lesestoff og arbeidsmetoder.



Jeg ser for meg, men er åpen for forslag, at vi bestemmer oss på forhånd for ett tema eller en problemstilling/spørsmål vi skal diskutere eller at vi avtaler hva vi skal lese og drøfter tanker og spørsmål rundt dette når vi møtes. Eventuelt kunne vi la bestemte kompetansemål/ferdighetsmål være utgangspunktet for samtalen. Jeg ville foretrukket at samtalen kretset rundt et på forhåndsbestemt spørsmål som vi prøver å finne en løsning på, men så må vi jo gjennom en hel læreplan så vi kan antakeligvis ikke kun gjøre dette. Vi kan variere!

Jeg oppholder meg i Bergen, men har foreldrehjem i Bærum, leter etter interesserte i Bergen, Oslo eller Akershus. Har tenkt å ta norsk, historie, hifi 1 og 2 og sosialkunnskap (åpen for forslag her), og muligens RLE. Vurderer alternativt politikk og menneskerettigheter, psykologi eller engelsk litteratur og kultur i stedet for sosialkunnskap. Ta kontakt om det jeg har skrevet er noe du også leter etter og ønsker å prøve.

Vurderer å starte en nettside hvor privatister kan komme i kontakt med andre privatister, legge ut sine studieplaner samt kilder/lesestoff og arbeidsmetoder de har brukt eller tenker å bruke, som andre kan prøve ut. I tilleg kan vi her skrive arrangementer en vil gå på som andre kan bli med på om de ønsker og prosjekter en vil utføre som en ønsker å samarbeide med noen om. Tenkte kanskje å lage en side for hvert fag innenfor nettsiden med diskusjonsforum, eller mulighet for å legge inn kommentarer (med tanke på dette kan ha lignende funksjon som et "diskusjonsforum"), slik at vi kan drøfte spørsmål i forbindelse med ulike fag. De diverse studieplanene og utflukt/arrangementforslagene kan da legges inn under de ulike fagnettsidene.
Dette for å lage et litt mer organisert nettverk for privatister, hvor det er enkelt å finne frem til forslag til arbeidsmetoder og lesestoff (som du kan bruke om du ønsker), samt å finne privatister interesserte i å møtes for å diskutere/samtale i person.
Men, dette tenker jeg kan ta litt tid, har lyst til å bearbeide idéen mer og orientere meg rundt om det kanskje finnes noe lignende der ute i det store nettet. I tillegg har jeg ikke laget en nettside før, og er ikke kjent med hvordan jeg kan legge til diverse funskjoner som f.eks kommentarfelt/diskusjonsforum. Ønsker i første omgang å finne noen som er interesserte i å møtes. Kom gjerne med synspunkter om nettsideprosjektet.

For å imøtekomme eventuelle bemerkninger angående en tidligere post jeg la ut hvor jeg skrev at skoler ikke burde ta skolepenger, men at vi heller burde ha flere alternative tilbud innen videregående opplæring som ble fullt statlig dekket. Dette prosjektet er ikke profittbasert, men vi må betale for kulturarrangementer/utflukter selv. Bøker vil en muligens kunne låne på biblioteket, ellers vil en måtte betale for det og. Dette med mindre vi finner en sponsor som vil støtte med penger til lærebøker og en viss sum til utflukter/arrangementer i forbindelse med videregående fag for elever som ønsker å studere som privatist. Eller om skulle bli slik at flere kulturtilbud enn biblioteket ble gratis (offentlig dekket), og vi får kjennskap til disse, eller vi fant arrangementer hvis organisatorer ikke tar betalt. Hittil tror jeg dog vi vil måtte betale for arrangementer og muligens også lærebøker.

Om du ikke tar noen videregående fag som privatist, men likevel er interessert i å snakke om emner innen de fagene nevnt ovenfor og/eller bli med på kulturarrangementer/utflukter i den forbindelse, send gjerne en melding. Tenker aktuelle emner for min del vil være; litteratur, språk (norsk), filosofi, historie, politikk/sosiologi/psykologi/engelsk litt.(avhengig av hva det siste programfaget blir) og muligens religion.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette var faktisk en interessant tråd, trist at du ikke har fått noen svar.

Jeg skal ta opp seks fag fra vgs som privatist. Matte 1P (bytte ut 1T), matte S2, samfunnsfag, geografi, religion & norsk muntlig. Nå i ferien gjør jeg eksamensoppgaver i matematikk. De muntlige fagene er ikke særlig poeng å øve til. Du vet hvordan eksamen foregår? Du får 3-4 spm du skal svare på, 30 min på å lese ca 10-15 sider, svarer du riktig og utfyllende på alt, får du 6. Har klart dette på de tidligere muntlige eksamene jeg har tatt opp. Ikke skriv noen notater, og hvis du husker alt du har lest på den halvtimen (flink og raskt til å huske/lære), har du god sjans. Flere som har samme erfaring?

Studerer forøvrig i Trondheim samtidig, så tråden din blir dessverre litt uaktuell for meg, men ønsker deg lykke til på eksamen!