Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  155 344979
For de uvitende; Apple Inc. er et amerikansk selskap, dannet av Steve Jobs (CEO) og Steve Wozniak (sluttet). Apple selger blant annet iPods, iPhones, macmaskiner og iPads. (Du er også kanskje kjent med musikkprogrammet iTunes?). Ja, det er også Apple. Selskapet er kjent for sine unike design på produktene. Innpakningene produktene sendes i, har til og med fått positiv kritikk! OS'et heter OS X og er basert på programmet UNIX, men er også sammensatt av andre "delprogrammer" som; Darwin, Aqua, Cocoa osv. Er du mer interessert kan du besøke Apples nettsted; www.apple.com

Apple Inc. har siden 1984 fått sin store del i det multikulturelle media, da de lanserte den første personlige datamaskinen med grafisk brukergrensesnitt (Macintosh). Etter den tid har det egentlig ikke vært mye annet å skrive sladder om.

Året er 2001, 17 år etter Macintosh ble introdusert til markede, så skjer noe nytt. "Noe revolusjonerende" ble mye brukt fra Apple Inc's synspunkt. Den første generasjonen av iPod ble født til markedet. En ny måte å nyte bærbar musikk på. Aksjene suste til værs! Salgene økte, Apple Inc. vokste seg større. "Noe va i ferd med å utvikle seg med Steve Jobs og crewet" ble det hyppig diskutert i media verden over. iPod blir en av de mest populære leketøyene, men Apple forblir likevel nøytrale i konkuransen mellom "the big guys" (Microsoft, IBM, Sony osv.).

Ting forblir for det meste akkurat slik som det alltid hadde vært. Apple fikk større salgstall grunnet til store salg av iPoder, og flere ble "ubevist" mer glade i macmaskinene. Kanskje grunnet iPodens populæritet eller kanskje nyere og bedre design? Saken kan diskuteres, men uansett...

Noe nytt koker under det skinnende, småspiste eplet. Året er 2007. Det er kaldt. Det er 9. januar. Denne spesielle datoen beskriver seg selv hos de fleste personer vil jeg tro. "An iPod, a Phone and an internet breakthrough device" lød det fra stemmen til Steve Jobs (Apple CEO). Ordene gav gjenklang flere ganger i den mørklagte salen, en tidlig morgen i byen California. iPhone ble produktet døpt som. En mobil som ikke BARE ble verdens mest populære mobiltelefon, men endret hele markedet med det nye revolusjonerende designet og ikke minst teknologien(!!!) Apples markedsføring eksploderte. iPhoner, iPoder, macmaskiner! Alt ble solgt i milliontall verden over. Nye dører ble åpnet dette året for Apple Inc. De skiftet navn fra Apple Computer Inc. til Apple Inc. De var nå under produksjon av flere tekniske produkter. Apples bakholdsangrep skapte enorme konkuranseinstinkt hos de store firmaene verden over.

I dag, er Apple en av de dominerende selskapene. Nylig ble iPad og iPhone 4 satt ut for salg. De har nå det største salget av mobiler, iPods, apps, musikk og filmer filmer(AppStore, iTunes) verden over. Hvordan i all verden kunne et så misforstått selskap vokse så drastisk på en slik kort periode? iPoder har ikke bare blitt et supert underholdningsprodukt. Det har blitt en mote. Det samme med iPhones og muligens (snart) iPads. Hvordan i all verden?! Noen mener at media har hatt en stor påvirkning siden iPod ble introdusert. Andre vil kanskje si at alt er tilfeldigheter. Ikke vett jeg, men en ting er jeg sikker på! Apple Inc. vokser finansielt med farlig fart. Spørsmålet er bare hvordan dette sikusset fløy til værs. (???) Selger egentlig bare Apple på reklame og mediaoppmerksomhet? Kjøper du som person deres produkt av interesse eller av hva du har lest i avisene?

La oss hørre hva folket sier!
Sist endret av Viper33; 3. juli 2010 kl. 22:00.
Jeg kjøpte iPhone fordi jeg ble lei av å drasse på iPod og mobil.
Grunnen til at jeg hadde iPod er at jeg elsker alle appsene og spillene som finnes i Appstore.
Designet er også fint og layouten er så simpel at alle kan forstå den og bruke den.
Jeg liker også å høre på musikk, og iphone kombinerer disse og legger til en mobil.

Eneste minuset med iPhone er at det er så få muligheter til å custumize den, men dette fikses lett med jailbrteak.
Apple er en veldig "begrenset" retning å følge vis man skal bruke deres OS. Altså, man har ikke helt fullstendig "makt" over OS slik som du ville få med Windows (noe som også forteller hvorfor det er så mye virus hos Windows) :P Selv elsker jeg Apple! Designet, OS og selve perfeksjonismen med selskapet! Kunne virkelig tenkt meg å få kjøpt iPad. Her er det snakk om FULL UNDERHOLDNING i sofaen alene, en sen sommeraften!

Men har de siste årene (har brukt Apple-produkter siden jeg var drittunge) merket at stadig flere går over til Apple. Dette er nettopp en av grunnene til at jeg velger å skrive om dette. Hvorfor egentlig? Apple har blitt teknologiens siste skrik i disse dager.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Designet er også fint og layouten er så simpel at alle kan forstå den og bruke den.
Vis hele sitatet...
Heller noe interessant jeg kan sette meg inn i, enn noe enkelt, kjedelig og lite personlig som alle kan bruke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Apple er en veldig "begrenset" retning å følge vis man skal bruke deres OS. Altså, man har ikke helt fullstendig "makt" over OS slik som du ville få med Windows (noe som også forteller hvorfor det er så mye virus hos Windows)
Vis hele sitatet...
På desktoputgavene kan du kjøre nøyaktig den koden du vil. Og MS har heller ikkje dokumentert interne API. Det er kun på ipad og iphone du ikkje kan kjøre den koden du måtte ønske slik du måtte ønske.

Så nei, det er garantert ikkje forklaringa på kvifor Mac OS har mindre malwareproblem.
Sitat av slashdot Vis innlegg
På desktoputgavene kan du kjøre nøyaktig den koden du vil. Og MS har heller ikkje dokumentert interne API. Det er kun på ipad og iphone du ikkje kan kjøre den koden du måtte ønske slik du måtte ønske.

Så nei, det er garantert ikkje forklaringa på kvifor Mac OS har mindre malwareproblem.
Vis hele sitatet...
Sant det. Men de såkalte "comandene" er en del stoff man må sette seg inn i. Har enda veldig liten erfaring innenfor akkurat det. Jeg surfer kun på overflaten (foreløbig)

Men nå refererer jeg en sammenlignelse mellom Apple og Windows. Windows gir kundene full systemoversikt på en mer grafisk måte. Man slipper på en måte å grave seg dypere ned.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg kjøpte iPhone fordi jeg ble lei av å drasse på iPod og mobil.
Grunnen til at jeg hadde iPod er at jeg elsker alle appsene og spillene som finnes i Appstore.
Designet er også fint og layouten er så simpel at alle kan forstå den og bruke den.
Jeg liker også å høre på musikk, og iphone kombinerer disse og legger til en mobil.

Eneste minuset med iPhone er at det er så få muligheter til å custumize den, men dette fikses lett med jailbrteak.
Vis hele sitatet...
Det med at den er så lett å bruke har du helt rett i(ipod en).
har en lillesøster på 6 år, da hun var 4år fikk hun min ipod touch og den lærte hun seg lett av seg sjøl å høre på musikken hun likte! hun bladde i coverflow? og fant artisten hun likt å hørte på den, tru det eller ei! hun lærte seg å skrive på den og i søkefunksjonen i dag er hun 6år å skriver på ipoden!
Sitat av tafsern Vis innlegg
Heller noe interessant jeg kan sette meg inn i, enn noe enkelt, kjedelig og lite personlig som alle kan bruke.
Vis hele sitatet...
Det er her jailbreak kommer inn.

Aninne: Ja, det er poenget mitt! Til og med bestemor tenker på å kjøpe seg iPad fordi hun har prøvd iPhonen min, og hun elsker den! iPad gir henne også mulighet til å kjøpe eBooks ganske billig og lese dem over alt, istedenfor å drasse på store tunge bøker
Sist endret av onClipEvent; 3. juli 2010 kl. 22:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Sant det. Men de såkalte "comandene" er en del stoff man må sette seg inn i. Har enda veldig liten erfaring innenfor akkurat det. Jeg surfer kun på overflaten (foreløbig)
Vis hele sitatet...
IMHO er det bedre å fokusere på det virkelige problemet - Ipad og iphone er *totalt* lukka økosystemer. Walled garden på godt norsk.

Brukaren kjøper et produkt, men får ikkje bestemme kva som skal kjøre på produktet. Apple har killswitches som kan fjerne funksjonalitet i ettertid. Apple sensurerer meiningsinnhold, som satire. DET er problematisk.

Når en da ser måten Google har løyst det på i Anrdoid, som lar brukere installere APKer fra andre plasser enn marketplace, så framstår det som meir elegant. Gi folk valgmulighet. Og ikkje sensurer innhold.
Sitat av Aninne Vis innlegg
Det med at den er så lett å bruke har du helt rett i(ipod en).
har en lillesøster på 6 år, da hun var 4år fikk hun min ipod touch og den lærte hun seg lett av seg sjøl å høre på musikken hun likte! hun bladde i coverflow? og fant artisten hun likt å hørte på den, tru det eller ei! hun lærte seg å skrive på den og i søkefunksjonen i dag er hun 6år å skriver på ipoden!
Vis hele sitatet...
En ganske syk tanke egentlig! Lillebror på 6 år, surfer på nettet med AppleTV og leker seg med iPoden, iPhonen og iPaden. OS X er virkelig et enkelt system å følge skulle jeg da tro!
Sitat av Viper33 Vis innlegg
En ganske syk tanke egentlig! Lillebror på 6 år, surfer på nettet med AppleTV og leker seg med iPoden, iPhonen og iPaden. OS X er virkelig et enkelt system å følge skulle jeg da tro!
Vis hele sitatet...
Ja! hun synes det er kjempe artig! hun klarer å spille på den og! er så artig å se 6åringer knuse enkelte venner på data! det er sykt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Det er her jailbreak kommer inn.

Aninne: Ja, det er poenget mitt! Til og med bestemor tenker på å kjøpe seg iPad fordi hun har prøvd iPhonen min, og hun elsker den! iPad gir henne også mulighet til å kjøpe eBooks ganske billig og lese dem over alt, istedenfor å drasse på store tunge bøker
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at apple gjer alt dei kan for å fjerne jailbreaks. Dei motarbeider det aktivt, og det er ikkje gitt at dei ikkje vil lukkast på et tidspunkt. Trusted Computing kan potensielt verifisere heile kjeda av software, fra bootloader til applikasjoner, slik at kun verifisert kode får kjøre.

Det er heller inga motsetning mellom brukervennlig og åpent økosystem. På android må en aktivt skru på muligheta for å installere apker fra andre plasser enn market. En får advarsler når en prøver å installere apker fra andre plasser. Men en har muligheta. Så poenget er ikkje om iphone og ipad er gode produkter eller ikkje - det er dei sannsynligvis etter populariteten å dømme. Poenget er at en fratar folk retten til å bruke maskinvare slik dei måtte ønske. Og det er en rimelig skummel tankegang eg ikkje liker.
Sitat av slashdot Vis innlegg
IMHO er det bedre å fokusere på det virkelige problemet - Ipad og iphone er *totalt* lukka økosystemer. Walled garden på godt norsk.
Vis hele sitatet...
Igjen, noe jailbreak kan fikse. Er enig i at Apple kunne vært lit snillere og åpnet systemet litt, men hvis folk fikk mulighet til å tukle og drive på som de ville så er det mange som hadde klart å ødelegge mye på den. Det er nok derfor de har lukket systemet.
Med Android er det ganske lett å fu**e til ganske mye hvis du ikke vet hva du gjør.

Et spørsmål om Android:
Er det mulighet for å gjenopprette den som på iPhone?
Sitat av slashdot Vis innlegg
IMHO er det bedre å fokusere på det virkelige problemet - Ipad og iphone er *totalt* lukka økosystemer. Walled garden på godt norsk.

Brukaren kjøper et produkt, men får ikkje bestemme kva som skal kjøre på produktet. Apple har killswitches som kan fjerne funksjonalitet i ettertid. Apple sensurerer meiningsinnhold, som satire. DET er problematisk.

Når en da ser måten Google har løyst det på i Anrdoid, som lar brukere installere APKer fra andre plasser enn marketplace, så framstår det som meir elegant. Gi folk valgmulighet. Og ikkje sensurer innhold.
Vis hele sitatet...
Det har du muligens "problemer" kunden kan oppleve (med det du sier). Anrdoid er faktisk en skummel konkurent vis man ser det fra Apples synspunkt. Men dette er jo noe Apple må vente å se med. Personlig tror jeg at frie OS'er er teknologiens fremtid. At personer hjemme kan skape sine egne system, laget etter deres behov og interesser. Men hvem vett :O
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Igjen, noe jailbreak kan fikse. Er enig i at Apple kunne vært lit snillere og åpnet systemet litt, men hvis folk fikk mulighet til å tukle og drive på som de ville så er det mange som hadde klart å ødelegge mye på den. Det er nok derfor de har lukket systemet.
Med Android er det ganske lett å fu**e til ganske mye hvis du ikke vet hva du gjør.
Vis hele sitatet...
Så du må gå omveier og hoppe gjennom brennande ringer, og ødelegge garanti for å få bruke maskinvare slik du ønsker? Og muligens bli fratatt muligheta i framtida? Det høres ikkje ut som et argument mot praksisen i mine øyre. Korleis ville du reagert om du fikk beskjed om at du måtte bytte bensintank på bilen du nettopp hadde kjøpt for å kunne fylle bensin andre plasser enn på esso?

Og kvifor vil muligheta for auka tilgang ødelegge? Android balanserer dette - ved å kreve at folk aktivt skrur på ei mulighet før dei får til å installere ting fra andre plasser. Eller aktivt omgår sikkerhetsmekanismer. Men det er fullstendig dokumentert korleis du skal omgå dei. Om apple kom med en offisiell jailbreak, som låste opp, men krevde aktivt samtykke fra brukeren hadde det vore ei grei løsning.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Et spørsmål om Android:
Er det mulighet for å gjenopprette den som på iPhone?
Vis hele sitatet...
Ja. Du har en bootloader som er uavhengig av OSet, og du skal gå rimelig grundig til verks for å fjerne bootloaderen.
Jeg kommer av prinsipp antageligvis aldri til å eie noe fra Apple. De tilfører en sunn konkurranse og produktene er helt ok, men jeg er ikke spesielt begeistret for måten de (mis)bruker sin nyanskaffede posisjon til å bestemme hva de mener er bra og hva markedet trenger (ref: Aobe saken). Dette bør det være opp til forbrukerne og bestemme! Det vil ikke forundre meg om vi etterhvert får se ytterligere begrensninger "bare fordi Apple føler for det".
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så du må gå omveier og hoppe gjennom brennande ringer, og ødelegge garanti for å få bruke maskinvare slik du ønsker? Og muligens bli fratatt muligheta i framtida? Det høres ikkje ut som et argument mot praksisen i mine øyre. Korleis ville du reagert om du fikk beskjed om at du måtte bytte bensintank på bilen du nettopp hadde kjøpt for å kunne fylle bensin andre plasser enn på esso?
.
Vis hele sitatet...
Brennende ringer? Jeg forstår ikke helt hva du mener med det, jeg..

Anngående garantien, så er det jo bare å gjenopprette i iTunes til orginal firmware så har du jo fikset dette. Min jailbreak'a iPod ble ødelagt og måtte inn til reperasjon. Jeg glemte å fjerne jailbreaken, men ingenting skjedde. Jeg tror ikke de bryr seg så veldig mye om det.

Det med bensintanken kan ikke måles med å bare trykke på en knapp som det står "Make it ra1n" på, og vente i ett minutt og så er du ferdig.
Men, jeg hadde nok blitt ganske pissed hvis det hadde skjedd.
Liker ikke nazi-restriksjonene og kontrollfreak tendensene til Apple. Synes også Mac, ipad, iphone og ipod er overpriset i forhold til det du får.
Sist endret av Grix; 3. juli 2010 kl. 22:53.
Sitat av Grix Vis innlegg
Liker ikke nazi-restriksjonene og kontrollfreak tendensene til Apple. Synes også Mac, ipad, iphone og ipod er overpriset i forhold til det du får.
Vis hele sitatet...
Vil tro overprisingen skyldes at Apple bruker veldig mye penger på reklame og andre medier
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
stortrives med Mac jeg, jeg har ikke behov for å rive OS'et i fillebiter, de tilbyr meg fantastisk software og maskiner som holder lenge, noe jeg er villig til å betale noe ekstra for.

de får mye kritikk fordi de har lukkede systemer på iProduktene sine, noe 95% av brukerne bryr seg møkk om, og de resterende 5% er neppe i brukerspekteret deres heller.

realiteten er at det har hindret OS'et i å bli infestert av malware og virus i mye større grad enn om enheter hadde vært helt åpne.
Sitat av somnium Vis innlegg
stortrives med Mac jeg, jeg har ikke behov for å rive OS'et i fillebiter, de tilbyr meg fantastisk software og maskiner som holder lenge, noe jeg er villig til å betale noe ekstra for.

de får mye kritikk fordi de har lukkede systemer på iProduktene sine, noe 95% av brukerne bryr seg møkk om, og de resterende 5% er neppe i brukerspekteret deres heller.

realiteten er at det har hindret OS'et i å bli infestert av malware og virus i mye større grad enn om enheter hadde vært helt åpne.
Vis hele sitatet...
Man merker ikke noe forskjell egentlig vis man (som de fleste) er normale brukere. Har aldri hatt noe problem med Apple produkter, og jeg stortrives selv.
Jeg har alltid vært i tvil til apple.
Jeg kjøpte en iPod Touch når den først kom ut. Jeg var ganske fornøyd, men jeg følte at jeg ikke hadde noe kontroll over den, så jeg jailbreaket den.

Siden jeg kjøpte iPod i 2007, har jeg ikke eid noe annet apple device.

Jeg har alltid sverget til Pc og windows xp (har ennå ikke prøvd win7).


Nå når jeg skulle kjøpe ny bærbar falt valget på macbook pro, hvorfor vet jeg ikke enda.
Den er på vei i posten, og gleder meg til å prøve osx.
Jeg vet at jeg har betalt det dobbelte av hva en pc koster med samme specs, men folk sier at mac er så bra og at det er vært det.
Jeg har iPhone fordi da slipper jeg å ha med laptoppen overalt, Filofaksen ble byttet ut med Adressebok, iCal, men programmene begynte første å virkelig gi mening i det man kunne synke dem med iPhone.

Blandt de andre funksjonene på min jailbreakede 1. generasjons iPhone er unit converter, terminal, VNC, og RDC flittig benyttet.

Jeg har brukt Mac daglig siden 1995, før det AmigaOS. Og Linux daglig siden 1998.
Sist endret av fxxked; 3. juli 2010 kl. 23:37.
Sitat av naxoz Vis innlegg
Jeg har alltid vært i tvil til apple.
Jeg kjøpte en iPod Touch når den først kom ut. Jeg var ganske fornøyd, men jeg følte at jeg ikke hadde noe kontroll over den, så jeg jailbreaket den.

Siden jeg kjøpte iPod i 2007, har jeg ikke eid noe annet apple device.

Jeg har alltid sverget til Pc og windows xp (har ennå ikke prøvd win7).


Nå når jeg skulle kjøpe ny bærbar falt valget på macbook pro, hvorfor vet jeg ikke enda.
Den er på vei i posten, og gleder meg til å prøve osx.
Jeg vet at jeg har betalt det dobbelte av hva en pc koster med samme specs, men folk sier at mac er så bra og at det er vært det.
Vis hele sitatet...
It's the Apple! Be careful! For noen funker Apple som heroin! Umulig å slutte med! :-)

Men kult da! Forhåpentligvis kommer du til å bli fornøyd! De ekstra tusenlappene man legger ut er verdt prisen. Brukevennligheten mellom Appleproduktene er veldig, veldig enkelt og supert! Synd at det ikke funker med andre maskiner da... Typisk Apple det også.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
It's the Apple! Be careful! For noen funker Apple som heroin! Umulig å slutte med! :-)

Men kult da! Forhåpentligvis kommer du til å bli fornøyd! De ekstra tusenlappene man legger ut er verdt prisen. Brukevennligheten mellom Appleproduktene er veldig, veldig enkelt og supert! Synd at det ikke funker med andre maskiner da... Typisk Apple det også.
Vis hele sitatet...
Som heroin... bob bob...

Det de færreste forstår er at Apple kun leverer én ting; verdens beste brukergrensesnitt.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Som heroin... bob bob...

Det de færreste forstår er at Apple kun leverer én ting; verdens beste brukergrensesnitt.
Vis hele sitatet...
Trykte feil, skulle Ikke gi KP..

Det du sier er feil. Apple leverer kjempe kvalitet og design!
+ Bra lyd og bilde!
Sist endret av onClipEvent; 4. juli 2010 kl. 00:42.
skjeldent de faktisk har helt rent mel i posen, mener å huske noe om at det var krangel mellom GNU linux og mac en gang som var gangske heftig.(har ingen kilder)

men det som gjør at apple lykkes at de tenker fremm i tid.

ipad er desverre en garantert suksess men jeg liker ikke at man blir budet opp i mac osv..jeg liker mer frihet.

jeg lurer på hva det neste store fra mac blir
Det neste store blir iHouse. Men uten Windows såklart

Hva handlet denne krangelen om? Ble litt nyskjerrig her siden jeg kjører Linux, men eier også mange Apple produkter
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er en myte at Apple får mer medieoppmerksomhet i forhold til konkurrentene, det skrives mye mer om Microsoft enn om Apple. Den første kilden jeg fant på denne teorien ble journalist i Stavanger Aftenbladet Jarle Aasland som hadde telt gjennom hvor mange artikkler som omtalet både Microsoft og Apple. Resultatet ble slående 597 (Microsoft) mot 300 (Apple) og opptellingen er relativt fersk, rundt 07.05.10.[1] Det man kan kritisere er dog heller innholdet i artiklene, det er mulig at Apple for mye gratis fordi artiklene som regel er positive og inneholder mye informasjon om nye produkter osv. Men lanserer Microsoft så mange nye produkter da? Om Microsoft kommer med nytt OS er mediesirkuset i gang mange flere ganger enn om Apple lanserer en telefon, og hva annet gjør Microsoft enn å lage Windows? Joda, en hel del, men Apple har mye mer de skulle ha sagt innenfor både telefoni og bærbare musikkavspillere.

Dermed er det avklart, mer eller mindre, at Apple ikke får noen ekstrem mengde gratisreklame fra media, så hvorfor har de så mye vind i seilene? Jeg tror at Apple gjør det så godt som de gjør nettopp fordi at dem har et så vidt spekter med produkter. De nye telefonene til Apple har solgt veldig godt på det Norske markedet, og det som regel disse de skrives om. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg leste om et Apple OS, er det Leopard det nye heter? Snow Leopard? Hvem vet, men jeg vet at iPhone 4 har kommet ut og at det har noen problemer med antennen, det skrev media en del om.
Jeg sitter selv på en Macbook pro og er veldig fornøyd med den. Jeg bruker egentlig ikke så veldig mye mer enn terminal og en web-browser, men kvalitetsfølesen av maskina finner jeg ikke igjen hos konkurentene før en er oppe i samme prisklasse. Jeg har hatt både iPhone og iPOD, men de forsvant fort ut igjen. iPODen fordi jeg irriterte meg grenseløst over irriterende dårlig software og iPhonen fordi jeg måtte jobbe mot Apple for å brule telefonen slik jeg ville bruke den. Da kjøpte jeg heller en androidbasert telefon.

Apple satser alt på det mobile markedet for tiden. Og her har de vel også skaffe seg forholdsvis stor dominans. Jeg blir ikke overasket om de forsøker å overføre mange av de samme ideene over til desktopen etterhvert. Med et lukket system der Apple selv har kontroll over alle applikasjoner. Søksmålet mot HTC ga meg enda større betenkeligheter med å kjøpe noe med eplemerket igjen. Et slikt selskap ønsker jeg rett og slett ikke å støtte.
Apple? Nei fy faen, det holder jeg meg for god til. Er ett eller annet med hele Apple jeg ikke liker.

Edit: Hurra 100 post's.
Selv har jeg prøvd mye forskjellig, linux,windows,osx,ipod/iphone,android osv.
Men jeg faller alltid tilbake på windows/linux og android. Ikke fordi jeg HATER APPLE ARGH!1!!1 men fordi jeg ikke får gjort det jeg ønsker med produktet de tilbyr meg, dette gjelder da hovedsaklig de håndholdte produktene fra apple og osx som har sine gode og dårlige punkter, men for meg ble det flere dårlige punkter. Og som jeg har nevnt i en annen post synes jeg ikke "jailbreaking" er et gyldig punkt for å argumente for at iphone er et super awesome godly product.

Ble litt mye surring nå, men for å oppsumere synes jeg man kan velge... noen liker det enkelt og kjedelig, mens andre elsker et litt mer knotete brukergrensesnitt som gir deg så mye mer.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Vil tro overprisingen skyldes at Apple bruker veldig mye penger på reklame og andre medier
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det er ikke bra og burde være grunn nok til å ikke ville ha et appleprodukt. Punktum.
Fabelaktig at man kan bruke det faktum at det reklameres for et produkt som noe negativt i et kapitalistisk samfunn!

Slashdot: Poenget er at selv hvor begrenset apple sin plattform er i dag og hvor mange killswitches det enn måtte være i bakhånd er det INGEN systemer som per i dag gir meg samme valgmulighet i antall apps som det apple sine mobile plattform gir! Jeg håper vi en dag kommer til det punkt hvor android tilbyr flere valgmuligheter, billigere enn apple, men intill da koser meg med de såkallte begrensninger som apples produkter gir meg...
Har selv iPhone 3G og 3GS, samt iPod. Liker alle, og de fungerer utmerket til sitt bruk. Helt til du skal koble til en pc.
Jeg har lært meg å hate iTunes, og syns det er motbydelig at jeg ikke kan koble enheter opp mot flere pcer. Ei kan jeg endre mine valg og preferanser uten at all musikken må slettes.

Her forleden snublet jeg over en gammel Creative Zen (vision m), og koblet den til win7. Sekunder etter overfører jeg sanger ut og inn, det samme med videofiler. Og tar jeg med meg enheten til den bærbare med vista fungerer det utmerket der også. Og ingenting blir slettet!

Det er vel det største minuset med Apple for min del, den nazistiske kontrollen de har over meg til en hver tid..
Har brukt pc siden 1990 årene. Fikk så lyst på noe annet og kjøpte meg en macbook pro mest på grunn av design. Da jeg fikk den hjem så ble jeg veldig skuffet med en gang. Men etter å ha brukt den en stund så er den bare herlig og bruke.
Det bo 4 stk i huset og i dag så vil alle bruke den selv om alle har pc-maskin.

Bare det sier litt om apple`s produkter.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det de færreste forstår er at Apple kun leverer én ting; verdens beste brukergrensesnitt.
Vis hele sitatet...
Hva mer trenger man? Jeg, og de aller aller fleste andre, trenger kun at produktet fungerer som jeg vil det skal, og at jeg klarer å bruke det uten å ha mastergrad i informasjonsteknologi!

Det nørdene ikke forstår er at jeg gir faen i hvor mange andre operativsystemer jeg kan installere på enheten, jeg vil bare at den skal fungere på den måten som beskrevet! Og de aller fleste av forbrukerne er enige med meg!
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er en myte at Apple får mer medieoppmerksomhet i forhold til konkurrentene, det skrives mye mer om Microsoft enn om Apple. Den første kilden jeg fant på denne teorien ble journalist i Stavanger Aftenbladet Jarle Aasland som hadde telt gjennom hvor mange artikkler som omtalet både Microsoft og Apple. Resultatet ble slående 597 (Microsoft) mot 300 (Apple) og opptellingen er relativt fersk, rundt 07.05.10.[1]
Vis hele sitatet...
Så MS får iflg. denne tellingen nesten dobbelt så mye omtale som Apple. Men det er vel også slik at MS har i underkant av 90% av markedsandelen, mens Apple har i overkant av 10%. Så det er vel ikke heeelt bak mål å si at Apple får mer omtale enn konkurrenten, forholdene tatt i betraktning. Uten at jeg mener det er ufortjent, det er jo ganske åpenbart at Apple i det siste har kommet med mer "spennende" produkter enn MS.

(Det hindrer meg ikke i å boikotte Apple pga. deres totalitære filosofi.)
Oppdaterte iPoden min idag, har aldri følt meg mer snytt! This changes everything again my ass..
Vet at det egentlig gjelder den nye iPhonen, men jeg ble da iallefall lovet NOEN nye funksjoner, som, WHAO, fancy springboard med bakgrunn! Er ikke en dritt nytt! Alt er som før bortsett fra mapper, noe jeg hadde fra før med jailbreak.. Jeg kan jo ikke en gang endre bakgrunn på hjem-skjermen!
Jeg ble lovet gull og grønne skoger, men fikk møkk! Helvetes epledrit!

Ahh, deilig å få ut noe av frustrasjonen.. Jailbreak next!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Så MS får iflg. denne tellingen nesten dobbelt så mye omtale som Apple. Men det er vel også slik at MS har i underkant av 90% av markedsandelen, mens Apple har i overkant av 10%. Så det er vel ikke heeelt bak mål å si at Apple får mer omtale enn konkurrenten, forholdene tatt i betraktning. Uten at jeg mener det er ufortjent, det er jo ganske åpenbart at Apple i det siste har kommet med mer "spennende" produkter enn MS.

(Det hindrer meg ikke i å boikotte Apple pga. deres totalitære filosofi.)
Vis hele sitatet...
Hvor har du denne statistikken fra? Det er faktisk et utrolig interessant poeng, men jeg tviler på at dette gjelder Norge. De fleste skoler spytter inn med Apple produkter nå, og det er som jeg nevnte for det meste snakk om håndholdte produkter.
Sitat av Sio Vis innlegg
Hvor har du denne statistikken fra? Det er faktisk et utrolig interessant poeng, men jeg tviler på at dette gjelder Norge. De fleste skoler spytter inn med Apple produkter nå, og det er som jeg nevnte for det meste snakk om håndholdte produkter.
Vis hele sitatet...
Gjør de det? Jeg har ikke hørt om ett skolekjøpt Apple-produkt her i distriktet, eller fylket.
Hvor har du denne statistikken fra?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av hedningen Vis innlegg
Gjør de det? Jeg har ikke hørt om ett skolekjøpt Apple-produkt her i distriktet, eller fylket.
Hvor har du denne statistikken fra?
Vis hele sitatet...
Det er ikke statistikk, det er observasjon.
  • Medialinjen på Hetland benytter Mac
  • Medialinjen på Forus benytter Mac
  • Alle skoler i ROGFK tilbyr nå Mac på lik linje med de vanlige HP laptopene
  • Akademiet gir en Mac til hver elev
Sist endret av Sio; 4. juli 2010 kl. 03:23.
Sitat av Sio Vis innlegg
Hvor har du denne statistikken fra? Det er faktisk et utrolig interessant poeng, men jeg tviler på at dette gjelder Norge. De fleste skoler spytter inn med Apple produkter nå, og det er som jeg nevnte for det meste snakk om håndholdte produkter.
Vis hele sitatet...
Jeg vet lite om forholdene mellom MS og Apple i Norge, men statistikken jeg refererte til hentet jeg herfra, den er riktig nok fra januar (edit: Oops, januar 2009), men antakelig fremdeles en brukbar pekepinn.
Sist endret av xtapolapocetl; 4. juli 2010 kl. 04:04.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg vet lite om forholdene mellom MS og Apple i Norge, men statistikken jeg refererte til hentet jeg herfra, den er riktig nok fra januar (edit: Oops, januar 2009), men antakelig fremdeles en brukbar pekepinn.
Vis hele sitatet...
Her er tallene dine:
http://marketshare.hitslink.com/oper...e.aspx?qprid=8

De viser at på det mobile markedet regjerer Apple, mens på OS markedet er det Windows som er konge. Jeg ser fint lite medieoppslag om Mac, men mye om Apple da det kommer til håndholdte mobiler. Jeg regner med at det er det håndholdte markedet og ikke OSet til Apple som trekker opp. Det blir mye synsing, men jeg syntes fremdeles ikke at media favoriserer Apple til en grad hvor vi burde være bekymret.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Oppdaterte iPoden min idag, har aldri følt meg mer snytt! This changes everything again my ass..
Vet at det egentlig gjelder den nye iPhonen, men jeg ble da iallefall lovet NOEN nye funksjoner, som, WHAO, fancy springboard med bakgrunn! Er ikke en dritt nytt! Alt er som før bortsett fra mapper, noe jeg hadde fra før med jailbreak.. Jeg kan jo ikke en gang endre bakgrunn på hjem-skjermen!
Jeg ble lovet gull og grønne skoger, men fikk møkk! Helvetes epledrit!

Ahh, deilig å få ut noe av frustrasjonen.. Jailbreak next!
Vis hele sitatet...
Det er fordi du har en eldre generasjons iPod, som apple ikke vil støtte lengre. Dette gjør de fordi de ønsker at du skal kjøpe deg en ny iPod, eller helst iPhone 4. Og det er genialt, for det virker! Vet om mange som har iPhone 3G, og skal ha iPhone 4, nettopp pga de ikke får de funksjonene de forventet å få i iOS 4
Apple gjør det bra fordi de lager produkter som er utrolig brukervennlige og har et appelerende design. Folk flest bryr seg ikke så mye om de kan skru fra hverandre hele operativsystemet, så lenge produktet fungerer tilstrekkelig i forhold til kundens behov.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg, som tung bruker av iPhone har kjørt uten jailbreak et halvt år nå, og jeg er fornøyd med at den gir meg alle funksjoner jeg trenger for å kunne administrere PCen min, sjekke Mail, sjekke nettsider, geotagge bilder, GPS funksjon osv.. Det er alltids et app for dine behov..

Og jeg kjøpte meg en MacBook i fjor på grunn av at alle de andre kjedene ga totalt faen i meg som forbruker.. Med MacBooken har det ikke vært det minste trøbbel. Kanskje HP, Acer, Multicom med flere har noe å lære av Apple..
Mitt inntrykk er at Apple i mye større grad driter i deg som forbruker. I min vennekrets er det mange som har hatt store problemer med å få Apple til å godta reklamasjonsretten. Apple selv mener at du bør kjøpe Apple Care, som ikke gir deg noen bedre vilkår enn det norsk forbrukerkjøpslov gir deg. Du kan jo også ta en titt på de svarene Steve Jobs har gitt de som har sendt ham en email med kritikk av produkter.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg har aldri hatt problemer med reklamasjonsretten min på Appleprodukter.. Var ikke synlig skade på produktene..
Jeg var veldig fornøyd da jeg gikk med min MacBook med defekt batteri, bestilt på apple.no, til Eplehuset og fikk nytt batteri på stedet. De tok en kort test og få minutter senere var jeg på vei ut av butikken med et flunkende nytt batteri.