Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9691
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann! Er på utkikk etter study drugs, og lurer på hva som vil gi best effekt og færrest bivirkninger. Ritalin er jo vanlig i Norge, mens Adderall er ganske populært i statene.

Hvilke erfaringer har dere på Freak med Study Drugs? Hvilke anbefaler dere? Kom gjerne med litt beskrivelser av de forskjellig.

Er ikke snakk om behov for helt autist konsentrasjon, men en liten boost hadde vært flott. Får ikke mye ut av kaffe, føler jeg får mer energi i kroppen, men hodet kan oppleves sløvt og umotivert.

Skål!!
Ett stoff som virker til og bli mer og mer vanlig er Modafinil.
Nrk laget en ganske god dokumentar om stoffet for ett års tid siden.

Kan være en myte, men fikk høre att filmen "Limitless" var basert rundt stoffet.
Sist endret av ZELDUR; 9. desember 2017 kl. 19:48.
Anonym bruker
"Skrikende Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Ett stoff som virker til og bli mer og mer vanlig er Modafinil.
Nrk laget en ganske god dokumentar om stoffet for ett års tid siden.

Kan være en myte, men fikk høre att filmen "Limitless" var basert rundt stoffet.
Vis hele sitatet...
Så dokumentaren nettopp, veldig interessant. Jeg er i trådstarter, men har vurdert sudy drugs lenge. Er det vanskelig å få dette på resept?
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Del gjerne om noen har erfaring med Ritalin.

Lurer også på lovlighet ved bestilling, har noen noe info her? Ser ut til at moda er på legemiddellisten, blir det bot, ransakelse e.l. om det blir stoppet?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Del gjerne om noen har erfaring med Ritalin.
Vis hele sitatet...
Jeg har litt erfaring med Ritalin, merker at det gir veldig bra konsentrasjonsboost, men det har noen rare bivirkninger. Har egen rusrapport om dette:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=300270
Det finnes masse kunstige nootropics og smart drugs, vil man ha færrest bivirkninger ville jeg ha undersøkt forskjellig innenfor naturmedisin. Jeg driver for tiden å leser litt om plantebaserte kosttilskudd for bedre kognitiv kapasitet, konsentrasjon og hukommelse.

Jeg har i to uker nå brukt en medisinsk sopp ved navn Lions Mane, sammen med en annen medisinsk sopp, Chaga og merker STOR forskjell på utbyttet av studietid, sinnstilstand og hverdagens gjøremål generelt. Jeg har bedret konsentrasjon, jeg har sluttet å prokrastinere og kan sitte å studere lenger uten å bli rastløs. Både Lions Mane og Chaga er adaptogener som øker kroppens motstandskraft mot stress. De har også en balanserende effekt på ulike systemer i kroppen, blant annet immunforsvaret.

Andre plantebaserte nootropics:
Huperzine A
Bacopa Monnieri
L-theanine
Vinpocetine
Ginko biloba


Å mikrodosere med syre kan også bedre konsentrasjon. Det er en del tråder om det her inne.
Bortsett fra noe myteomspunnet russisk astronautdop som jeg kun har hørt om, så er modafinil det beste jeg kjenner til.
Jeg har prøvd Ritalin litt, men har slitt med mye bivirkninger. Fikk tak i noe attentin som er 100% dex-amf og den var mye bedre uten noe form for bivirkninger. Mener på at det er ett godt valg på smart-drug.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av siparlus Vis innlegg
Jeg har i to uker nå brukt en medisinsk sopp ved navn Lions Mane, sammen med en annen medisinsk sopp, Chaga og merker STOR forskjell på utbyttet av studietid, sinnstilstand og hverdagens gjøremål generelt. Jeg har bedret konsentrasjon, jeg har sluttet å prokrastinere og kan sitte å studere lenger uten å bli rastløs. Både Lions Mane og Chaga er adaptogener som øker kroppens motstandskraft mot stress. De har også en balanserende effekt på ulike systemer i kroppen, blant annet immunforsvaret.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mye av nootropics som ikke er legemidler er bullshit og bare gir en placebo effekt. Jeg har lest litt om det på reddit, men føler det kan være verdt å lese mer om det. Hvor er det du handler disse soppene?
Ikke for å oppfordre til bruk, men i interessen av å etterkomme ønsket om informasjon, så har jeg god erfaring med ren deksamfetamin. Det er imidlertid viktig å passe på både hyppighet av bruk og ikke minst dosering her. Typisk vil 5mg holde i massevis i flere timer med fokusert og intenst arbeid, med mindre man har toleranse. Går man for mye over denne doseringen uten toleranse vil man gli over i å bli veldig høy, hvorpå det blir ekstremt lett å distraheres - for ikke å snakke om at det er ganske deilig, så istedenfor å ta dette for prestasjon risikerer man å heller ta det for å bli høy. Ved hyppig bruk utvikler man også raskt toleranse, hvilket gjør effektene av de lave doseringene mer og mer neglisjerbare, hvorpå man må ta mer for å få ønsket effekt. Dette er åpenbart noe man burde unngå.

Utover dette fungerer også Ritalin og Modafinil relativt bra. Disse ser ut til å være de sunnere alternativene med tanke på potensiell neurotoksisitet etc., dòg den vitenskapelig litteraturen på Modafinil er noe begrenset foreløpig. Ritalin ligner litt på ren amfetamin, men jeg finner det litt ekkelt og irritabelt, med en ubehagelig nedtur. Modafinil (i lav/moderat dosering) på en annen side er ganske subtilt, varer veldig lenge og fungerer greit.

Så en liten moralpreken. Disse stoffene gjør deg på ingen måte smartere, og undersøkelser som er gjort viser at gevinsten er liten blant mennesker som ikke trenger dette i et medisinsk øyemed og med vanlig/god kognitiv funksjon. Jeg tviler ikke på at de kan hjelpe med å fasilitere læring og godt arbeid, i hvert fall kortsiktig, da de øker motivasjon og fokus, glede ved arbeidet man gjør og er generelt oppløftende. Er man trøtt, demotivert og lite fokusert er det ikke å skyve under en stein at prestasjonen ikke er på topp, om den er der i det hele tatt. Dette er også kanskje nøyaktig tidspunkter man bør være forsiktig med å ta det, i hvert fall hver gang, og heller finne frem til motivasjon og konsentrasjon på andre måter. Det er tross alt uheldig å gjøre seg "avhengig" av kjemisk påtvungen hjelp for å få arbeid gjort på de tøffe dagene, og man kan ende opp med å gjøre situasjonen sin mye verre. Bruk det heller under normale omstendigheter for å potensielt booste en prestasjon som allerede er der, eller på dager hvor man har ekstra mye arbeid.

Det beste er selvsagt å ikke ta slikt i det hele tatt, da man kan øke konsentrasjon og motivasjon gjennom for eksempel sunn mat, nok søvn, pauser fra arbeid med annen meningsfull aktivitet, meditasjon og fysisk aktivitet. Men det fungerer jo til en viss grad, og kan være ganske tiltrekkende for målrettede folk med høye ambisjoner og andre som finner det tøft å studere. Det blir derfor brukt og kommer til å fortsette å brukes. Så hold bruken moderat, doseringene lave og ta vare på kropp og sinn før, under og etter bruk!
Sist endret av Sky; 10. desember 2017 kl. 14:08.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tror mye av nootropics som ikke er legemidler er bullshit og bare gir en placebo effekt. Jeg har lest litt om det på reddit, men føler det kan være verdt å lese mer om det. Hvor er det du handler disse soppene?
Vis hele sitatet...

Jeg synes absolutt det er verdt å sette seg inn i bruken av medisinske sopper og plantebaserte nootropics. Jeg for min del har svært lite tillit til legemiddelindustrien og vil heller forsyne kroppen min med det som kommer fra moder jord og som er blitt brukt i folkemedisin i tusener av år. Jeg blir skeptisk når listen over bivirkninger overgår de positive effektene som er mulig å oppnå.
De syke resultatene jeg har oppnådd på så kort tid er jeg fornøyd nok med, placebo eller ei. Lions Mane er forøvrig blitt brukt i kinesisk medisin i flere tusen år, og kan ha andre positive virkninger utover nerveregenerering.

Jeg handler på iherb.com, fra merket Solaray som fører de i fermentert form for bedre opptak. Lions Mane og Cordyceps er ikke gjort tilgjengelig fra dette merket i Norge ennå, men kommer nok i løpet av det neste året.


For de av dere som ser på Joe Rogan Experience:
http://www.youtube.com/watch?v=mPqWstVnRjQ&t=4261s
Fetest episoden jeg har sett!! Han hostet en mykolog ved navn Paul Stamets, hvor de blant annet snakker om bruken av Lions Mane, psilocybin og Cordyceps; en sopp for økt utholdenhet og oksygenopptak.


Legger ved noen linker på Lions Mane:
Skrevet av Paul Stamets: https://www.huffingtonpost.com/paul-...b_1725583.html
https://www.braintropic.com/nootropi...mane-mushroom/
https://nootriment.com/lions-mane/
https://www.draxe.com/lions-mane-mushroom/
http://www.medicalmushrooms.net/hericium-erinaceus/


Hørt om binaural beats?
Jeg bruker ulike frekvenser for å studere for å lettere holde konsentrasjonen oppe. Kanskje det er noe for deg.
https://www.youtube.com/watch?v=dME_uH9O3HM&t=5s
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Attentin/metamina. Er ikke noe spørsmål engang. Har aldri hørt om noen som har kommet over noe bedre heller.
For min del er det attentin..!
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville gått for attentin/metamina eller modafinil. Har også prøvd adderal (når jeg studerte i utlandet) og Ritalin, men de har litt for mange kjipe bivirkninger
Skjønner ikke hvor folk finner Attentin/Metamina. Annen hver peson jeg kjenner har Ritalin på resept, men har aldri møtt noen med Attentin eller Metamina. Eneste jeg kan gi deg av tips er å ikke ta Ritalin. Har forsøkt å bruke det så fornuftig som mulig til skolearbeid, men blir bare til at jeg føler meg veldig anspent og passer manisk på hjerterytmen min istedenfor. Nedturen er ikke noe særlig det heller, med mindre du liker lett depresjon og en generell tomhetsfølelse. Jeg vil anbefale å prøve deg på noe tryggere først, om det ikke er krisetilstander og du trenger speedfokus ASAP. Rosenrot/Ginseng + l-theanine + koffein + omega3 + B- og D-vitaminkompleks = fokus OG helse. Lett å skaffe og lovlig til og med. Anbefaler å bestille fra nettet, iHerb.com eller lignende sider er topp. Er helt krise priser i Norge på bra vitaminkomplekser. Funker det for deg er det milevis bedre enn en potensiell avhengighet av stimulanter.
Skjønner ikke hvorfor noen går på ritalin. Alle jeg kjenner med ADHD som går på medisiner, inkl. meg selv, har resept på metamina/attentin. Ritalin har jo så kjipe bivirkninger at vinninga nesten går opp i spinninga, men grunnet ruspotensialet til dexamf må alle gå på ritalin et halvt år før de kan prøve noe annet. Alt jeg og alle andre jeg kjenner gjorde, var å beskrive bivirkningene. Kan legge til at jeg var relativt åpen om min rusfortid og måtte avlegge urinprøver i tre måneder før jeg fikk ritalin, men ikke mellom ritalin og metamina.
Ritalin funker helt fantastisk for meg både konsentrasjon og våkenhet, og jeg får sove etterpå. Jeg fikk resept på det i Tyrika selv om ikke jeg har ADHD, dessverre kjenner jeg ingen som distributerer i Norge. Modanfinil funker IKKE på meg at all. Kunne like gjerne tatt en vitaminpille.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Deksamfetamin. Elvans eller attentin. Mye bedre enn ritalin. Gir ingen ubehag,"nedturer". Ritalin kan man fort få panikk langt av.
Jeg har prøvd ritalin 40mg ved noen anledninger hvor litt ekstra har vært ønsket. FØrste gang ga det bra effekt og jeg jobbet godt og fokusert i nesten 8 timer. Andre gang, flere uker senere prøvde jeg igjen og opplevde egentlig ikke noe effekt.

Fikk også prøve modafinil, 50mg gjorde virkelig jobben, nesten uten eufori eller noen følelse av å være ruset / 'på noe' fikk jeg et fokus og drive av en annen verden. Så Modafinil fungerte ihvertfall mye bedre for meg.

Jeg prøvde 50mg og 100 mg, hvor jeg fikk best effekt av 50mg da 100mg ga meg noe hodepine/trykk. Har lest at flere online mener at 200mg er standarden, men kan dessverre ikke si noe om det selv, da opplevelsen min er at 'less is more' med dette stoffet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har brukt adderall i snart 2 år. Bruker 10mg adderall xp 5 dager i uken. Har hjulpet meg med studiene, men viktig å huske at hjernen går på høygir når man bruker adderall. Man må være obs på å ha et skikkelig kosthold, drikke rikelig med vann samt sove 8 timer hver eneste dag.
For å holde toleransen i sjakk bruker jeg ikke adderall i helgene, ferier og en uke i måneden.

Det negative er prisen og at man må pisse minst 6 ganger om dagen...
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Godt kosthold, en god døgnrytme, og trening ;-)
Anonym bruker
"Skrikende Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kassi Vis innlegg
Har brukt adderall i snart 2 år. Bruker 10mg adderall xp 5 dager i uken. Har hjulpet meg med studiene, men viktig å huske at hjernen går på høygir når man bruker adderall. Man må være obs på å ha et skikkelig kosthold, drikke rikelig med vann samt sove 8 timer hver eneste dag.
For å holde toleransen i sjakk bruker jeg ikke adderall i helgene, ferier og en uke i måneden.

Det negative er prisen og at man må pisse minst 6 ganger om dagen...
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du resept på adderall i Norge?
Du kan få hva som helst på resept. Legen må søke om dette på en "spesial" resept som sendes inn til vurdering.

Men det kan bli en del dyrere, kommer litt an på hva man søker om å få

Du kan få hva som helst på resept. Legen må søke om dette på en "spesial" resept som sendes inn til vurdering.

Men det kan bli en del dyrere, kommer litt an på hva man søker om å få
Sist endret av Selex; 3. februar 2018 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan fikk du resept på adderall i Norge?
Vis hele sitatet...
Har ikke resept.
Sist endret av Kassi; 3. februar 2018 kl. 18:59.