Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 11441
Hei, noen som har erfart og/eller vet hva straffen er for ulovlig nedlasting?

edit: ...kan straffen variere for en som har lastet ned 10gb og en som lastet ned 2tb?
Sist endret av flatmo; 25. februar 2011 kl. 08:07.
Bøter eller fengsel.
Trådstarter
Sitat av nikons Vis innlegg
Bøter eller fengsel.
Vis hele sitatet...
Fengsel, dager, år?
Bøter; par hundre? milliarder?
Straffet for å laste ned, det kan vel hende at noen blir det. Men da må du ha lastet ned mye mer hevvy en det tenker jeg. Skulle de straffet alle er det ganske mange i Norge som må straffes xD

Men om de først bestemer seg for å ta deg tror jeg at straffen kan blir ganske streng.
Men jeg vet ikke noe helt sikkert, bare egne teorier og det jeg har hørt fra folk :P
Trådstarter
Sitat av Shudo Vis innlegg
Straffet for å laste ned, det kan vel hende at noen blir det. Men da må du ha lastet ned mye mer hevvy en det tenker jeg. Skulle de straffet alle er det ganske mange i Norge som må straffes xD

Men om de først bestemer seg for å ta deg tror jeg at straffen kan blir ganske streng.
Men jeg vet ikke noe helt sikkert, bare egne teorier og det jeg har hørt fra folk :P
Vis hele sitatet...
Har igrunn hørt det samme som deg...men det har vært litt snakk i mediene at det såkalte datalagringsdirektivet skal innføres...
Sist endret av flatmo; 25. februar 2011 kl. 08:16.
Visst politiet skal begynne å ta dem som laster ned så blir det ikke mye politi her igjen i landet !
Ifølge disse "Hollywood-advokatene" kan man få ganske så strenge straffer for slikt.
Vel, han her lastet ned 30 sanger ulovlig og må nå betale 138 695 kr per sang.
Å drive med nedlasting i norge er nok ikke noe stort problem siden de ikke gir ut informasjon til plateselskapene osv om hvem som laster ned, leste på en artikkel om at telenor fikk 7500 brev i uka sånn ca men de gir ikke ut informasjonen. ( om jeg husker riktig da ) men om du laster opp mye så vil det få en annen vri.

det er veldig ofte snakk om DLD, men om det kommer så vil nok ikke torrents og nedlastinger bli påvirket siden dette er bare informasjon staten skal holde, plate og filmselskapene får nok ikke tilgang til dette. DLD skal vel bli satt opp for mer alvorlige ting og torrents er nå ikke første prio for DLD.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Vel, han her lastet ned 30 sanger ulovlig og må nå betale 138 695 kr per sang.
Vis hele sitatet...
Men dette er amerika, ikke norge ^^

men noen som har en artikkel på om noen i norge har blitt dømt for nedlasting?

EDIT: du trenger nok ikke å grave ned harddisken din :P får noen av selskapene tak i navnet ditt via IP-adresse så er det din ISP sin feil ( ved mindre de har gjemt lumske keyloggere elns i det som er lastet opp) får de tak i deg uten at de overvåker deg så har de fått IP-en på en annen måte. og da har du enklere for å forsvare deg.
Sist endret av WhiteHat; 25. februar 2011 kl. 08:31.
er vell større sjans for å bli tatt for å laster OPP enn NED?
Sitat av CookieY Vis innlegg
er vell større sjans for å bli tatt for å laster OPP enn NED?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mye større sjangse for å bli tatt for opplastning, siden det å distribuere kopi beskyttet materiale er veldig fy fy. men skulle tru at media og selskapene har mer fokus på nedlasterne istedenfor opplastere av og til

men er nok ikke noe å være redd for her i norge om man bare laster ned.
De sier 3 år får fil DELING.
Det er som CookieY sier, større sjangs for opplasting, enn nedlasting.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Morsomt hvordan det refereres til saker i USA når det sannsynligvis er Norge det er snakk om.

Nye forummedlemmer as, don't know their stuff..
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Litt off topic, men jeg kan si min mening om nedlastning i norge.

Politiet i norge har verken nokk resurser eller penger til og ta opp nedlastningssakene i norge. Hvis dem vill så kan dem ta 5000 folk på en helg, og nettop på TG. Men skal dem først ta en, så må dem ta alle.

Nordmenn som medvirker til store nettverk osv kan få straff, blant annet dem som administrerer og eier store DC-huber og torrent-nettsider. Blant annet så ble alle i stuffet på scenetorrents arestert for en tid tilbake, og blant dem var det noen Nordmenn.

Jeg kan nevne et lite eksempel på at politiet gir F....
Jeg har en venn som havna i buret fordi han var anklaget for hacking av en rekke mobiltelefoner (Hvis du lurer, så var han uskyldig). Men da han fikk tilbake PC-utstyret sitt noen månder etterpå, spurte han politiet om dem hadde kost seg med alle filmene og musikken hans, og da fikk han til svar at politiet ikke hadde tid til sånt tull.

Så det tar nokk laaang tid før du kan begynne og bli urolig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av CookieY Vis innlegg
Visst politiet skal begynne å ta dem som laster ned så blir det ikke mye politi her igjen i landet !
Vis hele sitatet...
jaggu meg ikke mange nordmenn heller, sikker på att 90% av alle nordmenn som eier en pc har lastet ned noe ulovlig
Jeg har vel lastet ned en 3-4 tb med forskjellige medier (spill, filmer, serier,musikk) samtidig har jeg lastet opp igjen ting på ca 12 tb elns. aldri hørt noe fra noen jeg så tror ikke risikoen for å bli tatt er så stor
Sitat av coyote93 Vis innlegg
Jeg har vel lastet ned en 3-4 tb med forskjellige medier (spill, filmer, serier,musikk) samtidig har jeg lastet opp igjen ting på ca 12 tb elns. aldri hørt noe fra noen jeg så tror ikke risikoen for å bli tatt er så stor
Vis hele sitatet...
Det spørs nå på om det du har lastet opp er materiale som er opphavsbeskyttet, og ikke skal deles.

Og jo, det er egentlig stor sjanse for å bli tatt, om du er skikkelig uheldig. Hvis et plateselskap får snusen på spesifikt deg, kommer de til å anmelde deg til politiet, som da kommer til å ta saken seriøst og ta deg, om det er betydelige mengder. Har sett artikler om det, men orker ikke å google de frem nå.
Trodde det var ulovlig å laste opp, ikke laste ned?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Trodde det var ulovlig å laste opp, ikke laste ned?
Vis hele sitatet...
Ulovlig begge veier, men det er opplastning som er hovedfokuset. Ingen opplastere = ingen nedlastere...
Erklært blond
Er det ulovlig å drive med fildeling? Dette var noe nytt for meg (A)

Men sånn seriøst så det første dem vil gjøre er å ta dem store, det vil si med dem som har rackska på 40 TB og 400/400 Mbit linje som seeder MAKS 24/7. Og så vil dem ta di STORE opplasterne av filmer og scene gruppene. Vist du ikke er noen av disse, så ikke ver redd :P

-Tech
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Det spørs nå på om det du har lastet opp er materiale som er opphavsbeskyttet, og ikke skal deles.

Og jo, det er egentlig stor sjanse for å bli tatt, om du er skikkelig uheldig. Hvis et plateselskap får snusen på spesifikt deg, kommer de til å anmelde deg til politiet, som da kommer til å ta saken seriøst og ta deg, om det er betydelige mengder. Har sett artikler om det, men orker ikke å google de frem nå.
Vis hele sitatet...

Alt er Opphavsbeskyttet^^

men vil si det er relativt liten sjangse for at jeg blir tatt har en egen pc til laste ned. bruker den kun til det. ikke noen ting personlig inne på den og laster ikke ned på mitt eget nettverk