Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5883
Hei!

Ganske kjapt spørsmål jeg hadde håpet noen freak hadde hatt mulighet til å svare på

Dere er kanskje kjent til den berømte plagieringskontrollen til Itslearning.

Jeg fikk en oppgave av en elev som er 3 år eldre og lurte på om viss jeg leverer inn den samme oppgaven vil det slå ut på plagieringskontrolen? Noen som aner om Itslearning har en "database" som de lagrer gamle innleverte oppgaver på? Eller er det fri bane for meg å levere inn oppgaven å kalle den min egen

Noen som vet hvor stor prosentandel plagiat du må ha for å få stryk?

All hjelp er godt motatt
Hvis dokumentet fortsatt er på it's learning vil det utslå plagieringskontroll. Tviler dog på at den fortsatt er i systemet, siden det er 3 år siden, og fagene blir oppdatert hvert år. Hva lærerne har opp i ermet er ikke godt å vite.
Mener å huske at hvis du har 10% plagiering vil dette føre til stryk.
Etter 15 år med skolegang har jeg blitt en mester i å omformulere setninger, anbefaler deg å gjøre det samme.

Hei alle sammen

Jeg har et spørsmål jeg hadde håpet at noen av dere her på freak kunne svare meg på.

Jeg har mottatt en oppgave av en bekjent av meg som er noen år eldere, og lurte på om plagieringskontrollen ville så ut hvis jeg leverte denne? Noen her som har bekjentskap om itslearning har en form for database som lagrer gamle innleveringer? Eller kan jeg bare levere den med mitt navn?

Noen som vet hvor stor prosentandel plagiat du må ha for å få stryk?
Vis hele sitatet...
Sist endret av MikeHunt; 4. mars 2011 kl. 20:29.
No shit quasimodo...

Takker for svar Nightrox11, var nesten det jeg fryktet. Usikker på om jeg tar sjansen. Om jeg gjør det kommer jeg tilbake og sier hvordan det gikk
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Etter 15 år med skolegang har jeg blitt en mester i å omformulere setninger, anbefaler deg å gjøre det samme.
Vis hele sitatet...
Etter syv år med skolegang skjønte jeg at det var best å lære ting selv. Dette har kommet meg godt til gode på alle skoleårene som kom i etterkant.
Mener å ha hørt det ska funke å bytte ut mellomrommene i teksten med hvit bindestrek etc.
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Mener å ha hørt det ska funke å bytte ut mellomrommene i teksten med hvit bindestrek etc.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke lærerne syns det er litt mistenkelig at eleven har brukt mye tid på å sette inn hvite tegn overalt...?
Sitat av Pewpew Vis innlegg
Tror du ikke lærerne syns det er litt mistenkelig at eleven har brukt mye tid på å sette inn hvite tegn overalt...?
Vis hele sitatet...
Hvite tegn på hvit bakgrunn vises vell ikke ?
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Hvite tegn på hvit bakgrunn vises vell ikke ?
Vis hele sitatet...
Tekst på en side - word count: 1 ord.

Husk å sett inn hvite "."
It's learnings plagiatkontroll, Ephorus, lagrer filene "for alltid"

http://www.ephorus.no/hoeyere-utdann...asjonspartnere
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Tekst på en side - word count: 1 ord.
Vis hele sitatet...
Bug
Leverte han du fikk oppgaven den på ItsLearning i sin tid? I så fall, er det ikke verdt å ta sjansen. Har han levert på noen annen måte, er det lite sannsynlig at den har blitt lagt inn i databasen senere.
Hvite bindestreker fungerer ikke.

Fikk en lærer til å lage en oppgave for å se om det funka, tok ganske lang tid, og det funket ikke.
Har også hørt at du kan bytte til bilde fil- husker ikke hva forkortelsen var. pdf eller noe? (?) -har ikke prøvd dette enda da.
Sitat av CyberJesus Vis innlegg
Hvite bindestreker fungerer ikke.

Fikk en lærer til å lage en oppgave for å se om det funka, tok ganske lang tid, og det funket ikke.
Har også hørt at du kan bytte til bilde fil- husker ikke hva forkortelsen var. pdf eller noe? (?) -har ikke prøvd dette enda da.
Vis hele sitatet...
.pdf fil skal ( Etter det eg har opplevd ) ikkje bli oppdaget, siden .pdf er bilde av teksten. Men det er vell 2 år siden eg prøvde det, for alt det eg vett kan det ha blitt forbedret!
Hva for noe ? Plagiatkontroll på itslearning? Noen som kan forklare dette litt for meg?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hva for noe ? Plagiatkontroll på itslearning? Noen som kan forklare dette litt for meg?
Vis hele sitatet...
ItsLearning er et program som lærere og elever bruker for oversikt over karakterer/fravær/kalender, og egentlig det meste innen skole.

Ofte har skoler med ItsLearning prøver på pcer, lærere lager da en oppgave som skal gjøres på PC, og visst det er en oppgave der du f.eks skal skrive et eventyr på word, og går inn på internett vil plagiatkontrollen søke gjennom historie-arkivet fra oppgaver sendt inn tidligere, og på internett.

Det vil si at visst du kopierer et la oss si et eventyr, ja, så vil den søke på det eventyret over nettet for å se om den er skrevet før av noen andre- så du da får en stryk karakter.

Unnskyld visst det ble litt rotete, men kanskje du fikk lit oversikt ihvertfall!
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hva for noe ? Plagiatkontroll på itslearning? Noen som kan forklare dette litt for meg?
Vis hele sitatet...
Plagiatkontrollen på It's Learning fungerer slik:

Vis vedkommende har levert en oppgave som kun er copy paste av feks en novelle analyse fra Daria.no, så vil systemet finne ut at teksten er alt fra 90-100% er kopiert etc, og vil dermed varsle læreren at dette er juks og fanteri.

Men dog det er forskjellige måter å komme seg forbi dette systemet. Selv foretrekker jeg å omformulere litt på setninger, og sette inn egne ord her og der.
Sist endret av Steeler; 4. mars 2011 kl. 23:17.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
.pdf fil skal ( Etter det eg har opplevd ) ikkje bli oppdaget, siden .pdf er bilde av teksten. Men det er vell 2 år siden eg prøvde det, for alt det eg vett kan det ha blitt forbedret!
Vis hele sitatet...
Ja, det samme har jeg hørt. Får vel ta å prøve på en litt mindre viktig prøve å se om det funker å screenshotte teksten, og se om den går rett inn i plagiat eller om det faktisk funker fortsatt!

Sitat av MCIRON Vis innlegg
Plagiatkontrollen på It's Learning fungerer slik:

Vis vedkommende har levert en oppgave som kun er copy paste av feks en novelle analyse fra Daria.no, så vil systemet finne ut at teksten er alt fra 90-100% er kopiert etc, og vil dermed varsle læreren at dette er juks og fanteri.

Men dog det er forskjellige måter å komme seg forbi dette systemet. Selv foretrekker jeg å omformulere litt på setninger, og sette inn egne ord her og der.
Vis hele sitatet...
Mye bedre forklart enn meg, er litt rotete i hodet.

..men det er jo sånn at visst man omformulere litt på setningene vil den fortsatt vise % av det som ikke er omformulert som et plagiat.
Ihvertfall ut ifra min erfaring, tho.
Sitat av CyberJesus Vis innlegg
Ja, det samme har jeg hørt. Får vel ta å prøve på en litt mindre viktig prøve å se om det funker å screenshotte teksten, og se om den går rett inn i plagiat eller om det faktisk funker fortsatt!



Mye bedre forklart enn meg, er litt rotete i hodet.

..men det er jo sånn at visst man omformulere litt på setningene vil den fortsatt vise % av det som ikke er omformulert som et plagiat.
Ihvertfall ut ifra min erfaring, tho.
Vis hele sitatet...
Tja sant, i mitt tilfelle har jeg bare sett på læreren som et spørsmålstegn om problemer skulle oppstå. Er faktisk en liten sannsynlighet at noen kan ha skrevet nøyaktig det samme som vedkommende, internettet er ganske stort you know!
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Plagiatkontrollen på It's Learning fungerer slik:

Vis vedkommende har levert en oppgave som kun er copy paste av feks en novelle analyse fra Daria.no, så vil systemet finne ut at teksten er alt fra 90-100% er kopiert etc, og vil dermed varsle læreren at dette er juks og fanteri.

Men dog det er forskjellige måter å komme seg forbi dette systemet. Selv foretrekker jeg å omformulere litt på setninger, og sette inn egne ord her og der.
Vis hele sitatet...
Ok, men denne søker vel ikke gjennom arkivene på itslearning, altså oppgaver som andre elever har levert inn tidligere?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ok, men denne søker vel ikke gjennom arkivene på itslearning, altså oppgaver som andre elever har levert inn tidligere?
Vis hele sitatet...
Den gjør nok det også..
Sitat av CyberJesus Vis innlegg
Den gjør nok det også..
Vis hele sitatet...
øhm, faen da.
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Tja sant, i mitt tilfelle har jeg bare sett på læreren som et spørsmålstegn om problemer skulle oppstå. Er faktisk en liten sannsynlighet at noen kan ha skrevet nøyaktig det samme som vedkommende, internettet er ganske stort you know!
Vis hele sitatet...
Haha, konge!
Hehe, sant nok
Finnes også den lett versjonen for inleveringer.
"Internette hjemme er feil med, så jeg skrev det ut"
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Finnes også den lett versjonen for inleveringer.
"Internette hjemme er feil med, så jeg skrev det ut"
Vis hele sitatet...
Nittitallet ringte og vil ha tilbake dine tanker om IT i skolen.
Sitat av djemb Vis innlegg
Nittitallet ringte og vil ha tilbake dine tanker om IT i skolen.
Vis hele sitatet...
Selv om IT-delen av skolen er oppdatert trenger ikke lærerne å være det.
djemb: IT i norsk skole kan du får billig av meg, havvi92's forslag er nok ikke så dumt.

Ephorus har fått en elev ved høyskolen her kastet ut, så det fungerer ganske effektivt som det skal.
Det finner setninger som ligner og viser avsnitt side om side, så kan læreren manuelt kontrollere dette.

Kan opplyse om at i høyere utdanning blir man vurdert suspendert fra alle høyskoler og universiteter i ett år med høyere plagiatandel enn 5%.
Etter min mening er "internettet funket ikke hjemme" kun en moderne versjon av "hunden spiste opp hjemmeleksen min" - og fungerer tilsvarende dårlig.

Men hvilket skolenivå det er snakk om er sannsynligvis av betydning.
Kan fortelle min erfaring med norsk innlevering på itslearning.

Skreiv en oppgave å leverte den inn, fant så ut at jeg ville endre litt på den, så jeg endret den å leverte den inn igjen.

Et par dager senere ringte norsk læreren å sa at innleveringen min var 97 % plagiat hehe
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
djemb: IT i norsk skole kan du får billig av meg, havvi92's forslag er nok ikke så dumt.

Ephorus har fått en elev ved høyskolen her kastet ut, så det fungerer ganske effektivt som det skal.
Det finner setninger som ligner og viser avsnitt side om side, så kan læreren manuelt kontrollere dette.

Kan opplyse om at i høyere utdanning blir man vurdert suspendert fra alle høyskoler og universiteter i ett år med høyere plagiatandel enn 5%.
Vis hele sitatet...
Så er det jo tåpelig å plagiere ved høyere utdanning når alt man trenger å gjøre er å sette fnutter, skrive kildehenvisning og vips så er man done.
Sitat av djemb Vis innlegg
Etter min mening er "internettet funket ikke hjemme" kun en moderne versjon av "hunden spiste opp hjemmeleksen min" - og fungerer tilsvarende dårlig.

Men hvilket skolenivå det er snakk om er sannsynligvis av betydning.
Vis hele sitatet...
*ahem* Internett er ødelagt går de sikkert ikke på. Men "ruteren min gikk til hælvette* og tilsvarende ting som en inkompetent lærer går på, fungerer knall. Ihvertfall her i bygda, der 99,9% ser på det å logge seg inn på PC'en som en stor bragd.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av djemb Vis innlegg
Nittitallet ringte og vil ha tilbake dine tanker om IT i skolen.
Vis hele sitatet...
Vell, sist gang jeg var på IT avdelingen ved skolen fikk jeg fjernet virusprogrammet osv.
Ente med at jeg satt en time eller 2 å rettet opp i dritten de lagde.
Noen som vet om stiler fra Studienett.no blir fanget opp i ephorus? For de som ikke vet hva studienett er - så må man ha bruker der, man må også betale for å få "poeng" slik at man kan laste ned stiler. Filene ligger ikke direkte på siden, men man laster de ned i et WORD dokument. F.eks stil: Roald Dahl - 400 poeng.

Ville vært svært merkelig om ephorus kan gå igjennom filer som man har lastet ned og betalt for, men man vet aldri, kanskje de har et samarbeid med studienett? hmm. Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal ha tentamen i morgen, og lærern bruker ephorus aktivt! Ikke at jeg kopierer hele stiler på tentamen, men da slepper jeg må å stress med omskrivning i enkelte avsnitt
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Mener å ha hørt det ska funke å bytte ut mellomrommene i teksten med hvit bindestrek etc.
Vis hele sitatet...
Dette har nok den plagiatbevisste lærer allerede tenkt på, og derfor skriver han alltid ut oppgavene på gule ark.
Sitat av hinsidige Vis innlegg
Dette har nok den plagiatbevisste lærer allerede tenkt på, og derfor skriver han alltid ut oppgavene på gule ark.
Vis hele sitatet...
Som skulle ha hvilken nytte? Det er såvidt ikke meg bekjent noen normale printere som skriver ut hvit farge, uansett hvilken farge papiret måtte ha.
Bare kødda, men hvitt blekk finnes.

Men det er nok enklere for læreren å markere hele teksten og endre farge. Da vil skjulte tegn komme til syne.