Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1344
Hei.

Lurer på om pcen husker variabler som ble opprettet på en side, og som blir brukt på en annen uten noen forbindelse (med unntak av den vanlige linke komandoen)?


Altså: Hvis jeg har en innloggingsside, som så sender (med action inputen) brukeren til en annen side som evt. godskjenner brukernavn og passordet, og lager en variabel med brukernavnet i, så sender den brukeren (med "den automatiske send til side" komandoen) til en annen side. Kan man da på alle sider (innenfor da pcen er skrudd på) som har kommandoen "echo $bruker", skrive ut brukernavnet brukeren oppga?


Takker for alle svar!!!
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Du må definere variabelen for vær side. Jeg har en fil, som jeg inkluderer i ALLE filene mine (config.php) og der har jeg en egen variabel ($logged) som jeg henter ut all infoen om brukeren.
Trådstarter
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Du må definere variabelen for vær side. Jeg har en fil, som jeg inkluderer i ALLE filene mine (config.php) og der har jeg en egen variabel ($logged) som jeg henter ut all infoen om brukeren.
Vis hele sitatet...
Takk.


Forressten: Hvordan inkluderer man filer i filer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil truleg sjå på konseptet sessions, som vil kunne lagre variabler på kryss av ulike instanser av sider på samme domene (evt. over fleire domener om du hacker det til litt).

Inkludering gjer du med include()-direktivet.

Men say, var det ikkje du som kunne php?
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du vil truleg sjå på konseptet sessions, som vil kunne lagre variabler på kryss av ulike instanser av sider på samme domene (evt. over fleire domener om du hacker det til litt).

Inkludering gjer du med include()-direktivet.

Men say, var det ikkje du som kunne php?
Vis hele sitatet...
Det mest grunnleggende pluss en del andre ting, kan ikke alt
Du kan ikke si du kan det mest grunnleggende når du ikke kan include() engang.
Herû -Her skal du få et pro-tip:

Skaff deg en bok om php og les den! Da slipper du å tro at du kan "det grunnleggende". Internett er stort med mange flotte tutorials, men en bok går faktisk gjennom alt det grunnleggende. Så får du med deg alt og slipper at det er noen slike viktige grunnlegende ting du ikke får med deg
Sist endret av d-_-b; 9. juli 2010 kl. 21:23.
Trådstarter
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Herû -Her skal du få et pro-tip:

Skaff deg en bok om php og les den! Da slipper du å tro at du kan "det grunnleggende". Internett er stort med mange flotte tutorials, men en bok går faktisk gjennom alt det grunnleggende. Så får du med deg alt og slipper at det er noen slike viktige grunnlegende ting du ikke får med deg
Vis hele sitatet...


Det eneste jeg har lært meg php fra, er boken "webprogrammering i php"

pinkrabbitz: Har ikke trengt det før evt. nå.
Sitat av Herû Vis innlegg
Det mest grunnleggende pluss en del andre ting, kan ikke alt
Vis hele sitatet...
Du vet jo ikke engang hvordan variabler fungerer...
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Du vet jo ikke engang hvordan variabler fungerer...
Vis hele sitatet...
Det vet jeg såklart.


Sånn fungerer det:

Variabler er komponenter som inneholder en verdi/streng, som blir gitt via programmeringen, lagres i "engangslageret på pcen".


PS: To ting jeg lurer på:
  1. Selv om det er flere på samme internettside sammen, så er verdiene forskjellige fra pc til pc når jeg inkluderer en fil?
    1. Man trenger bare å inkludere filen, og skrive variabelen som vanlig?
Sist endret av Herû; 9. juli 2010 kl. 22:49.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av Herû Vis innlegg
, lagres i "engangslageret på pcen".
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke. Variablene blir definert av filen, på serveren din. Ikke pcen din. PHP er et server-side språk, noe som betyr at serveren gjør alt, og printer ut HTML/klartekst til datamaskinen din

Sitat av Herû Vis innlegg
Selv om det er flere på samme internettside sammen, så er verdiene forskjellige fra pc til pc når jeg inkluderer en fil?
Vis hele sitatet...
Nei, Verdiene i filen er de samme, fordi det er serveren som gir det ut, uavhengig av hvilken pc det er.

Sitat av Herû Vis innlegg
Man trenger bare å inkludere filen, og skrive variabelen som vanlig?
Vis hele sitatet...
Ja

Jeg foreslår å lese grunnleggende php. Virker som den boken din er over ditt nivå. No offence.
Sist endret av Sk!ppy; 9. juli 2010 kl. 23:56.
Trådstarter
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Nei, det gjør det ikke. Variablene blir definert av filen, på serveren din. Ikke pcen din. PHP er et server-side språk, noe som betyr at serveren gjør alt, og printer ut HTML/klartekst til datamaskinen din


Nei, Verdiene i filen er de samme, fordi det er serveren som gir det ut, uavhengig av hvilken pc det er.


Ja

Jeg foreslår å lese grunnleggende php. Virker som den boken din er over ditt nivå. No offence.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at variabler blir laget i engangslageret (egentlig så visste jeg dette fordi det stod i den boka som jeg brukte til å lære meg c++).

Regnet nesten med det om at det var samme verdi, men hvordan kan jeg da på en veldig enkel måte holde styr på hva brukernavnet på brukeren som er på nettsiden er?

Skal bruke det til å (for det meste), tilkalle andre filer ved å (for eksempel skrive $bruker.txt)

PS: Går det ann å tilkalle fil i spesiell mappe ved for eksempel å skrive:

Kode

brukere/$bruker/biler.txt
Der brukere er en mappe som inneholder mapper med brukernavn, $bruker er en mappe som heter det brukernavnet til brukeren er, og biler er en fil i den mappa.

PS: vet hvordan man lager/skriver/leser til filer, men hvordan lager jeg mapper, og hvordan angir jeg at en fil skal lagres i en mappe (regner med at det er det samme som å referere til fil).
Sist endret av Herû; 10. juli 2010 kl. 11:24.
Skal du fortsette å programmere, så bør du lære deg hvordan framgangsmåten i praksis fungerer. Den fungerer ikke slik at du poster her hver gang du står fast med det enkleste problem.

Sitat av Herû Vis innlegg
PS: Går det ann å tilkalle fil i spesiell mappe ved for eksempel å skrive:

Kode

brukere/$bruker/biler.txt
Der brukere er en mappe som inneholder mapper med brukernavn, $bruker er en mappe som heter det brukernavnet til brukeren er, og biler er en fil i den mappa.
Vis hele sitatet...
Ta deg et sekund og prøv. Får du ikke det til, ta deg et helt nytt sekund og prøv å finn løsningen selv; http://www.google.no/search?hl=no&q=...=&oq=&gs_rfai=

(det fungerer forresten, så lenge du pakker inn strengen i fnutter. Dette står i et av de første kapitlene i boken "du har lest".)

Sitat av Herû Vis innlegg
PS: vet hvordan man lager/skriver/leser til filer, men hvordan lager jeg mapper, og hvordan angir jeg at en fil skal lagres i en mappe (regner med at det er det samme som å referere til fil).
Vis hele sitatet...
http://php.net/manual/en/function.mkdir.php
http://www.google.no/search?hl=no&q=...=&oq=&gs_rfai=
Sitat av Herû Vis innlegg
Det eneste jeg har lært meg php fra, er boken "webprogrammering i php"
Vis hele sitatet...
http://phpbok.no/innhold.php#kap05

I kapittel 5 står det om inkludering. Les det kapittelet på ny.
Variabler finner du i kapittel 2 (2.1 til 2.2)
I kapittel 7 skrives det om "tilstandsbevaring med skjulte elementer, URL, cookies og sessions", tror du kan ha godt av å lese det kapittelet på nytt og.

Happy reading
Sitat av Herû Vis innlegg
Det mest grunnleggende pluss en del andre ting, kan ikke alt
Vis hele sitatet...
Include og sessions ER det mest grunnleggende. Man "kan" ikke PHP før man i det minste kan all kjernefunksjonaliteten.
Sist endret av fuzzy76; 10. juli 2010 kl. 13:28.
Problemet ditt er jo at du ikke klarer lese deg opp til de enkleste svar.

http://php.net/
-> Search For
-> In the function list

Sitat av loathsome Vis innlegg
Skal du fortsette å programmere, så bør du lære deg hvordan framgangsmåten i praksis fungerer. Den fungerer ikke slik at du poster her hver gang du står fast med det enkleste problem.
Vis hele sitatet...
+1.
Trådstarter
Er det en enkel måte å få til at en variabel blir husket på på flere sider, men ikke samme verdi på flere pcer, eller er det bare sessions og coockis som funker?

Tror ikke sessions er en enkel måte å huske ting på når det bare er en ting den skal huske på, kanskje coockis er det?
Den vil jo ikke få samme verdi på flere PC-er. Alle klienter behandles individuelt. Og sessions er ikke tungvint. Les i boka di, så ser du hvordan det gjøres.