Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2953
Det jeg mener er at hvis man f.eks skal ta urinprøve og den viser positivt på THC, og man kan bevise at man nylig har vært en tur i Amsterdam (passtempel, flybiletter o.l.)
Kan man da bli straffet?

Første post forresten.
Be nice
Hvis du er påvirket av hasj inne i landet Norge så tror jeg ikke det hjelper så mye.
Men hvis du har røykt i Amster, og kommer hjem uten og vere påvirket så er det ikke noe de kan gjøre.
spankingguru
Worner's Avatar
Er det ikke noe sånt at når man bor i norge så skal man følge norsk lov når man er i utlandet så lenge man ikke bryter loven i det landet? Kan hende jeg surrer veldig nå, men syns jeg leste det en plass for lenge siden
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Faktisk så hindrer norsk lov deg i å gjøre det. Men om det vil føre til noen ytterligere konsikvenser tviler jeg på.

Har du derimot beviser med deg i baggasjen, som klart viser til bruk av hasj -kan- du bli straffet for det.
Dvs. Om du tar med deg brukerutstyr (brukt) som pipe eller bilder av deg selv røyke e.l så kan det faktisk være straffbart.

Jeg utaler meg på grunnlag av egne erfaringer, der jeg innrømmet hasjbruk da jeg ankom Gardermoen med fly fra spania. (2001)
Jeg hadde ingenting på eller med meg, men dum som jeg var hadde jeg bilder av meg og en kamerat røyke.
Dette sa ikke tollerne noen ting på og jeg fikk ta flyet videre for å komme meg hjem
Men da narko-nord engang i 2002 fikk tak i disse bildene da jeg var i militæret, beslaglagte de dem for å bruke dem som bevis i retten.

Jeg måtte naturligvis ikke i retten for dette (selv om det var de prøvde å skremme meg med) men endte opp med en bot på 2500 kr.
Jeg mener også å huske at de forklarte meg at ulovlige ting som blir gjort i utland, kan etterforskes opptil 3 år etter forbrytelsen er begått..
Jeg regner med at dette er da snakk om små forbrytelser - som nark, tyveri o.l.

Men om du kommer inn fra amster og blir stoppet i tollen, vil du ikke bli straffet for å ha røykt hasj i Amsterdam om du skulle finne på å innrømme det.

--
Men dog, husk på at Hasj røyking -ikke er lovlig- i Amsterdam, selv om det er avkriminalisert og det florerer av coffee shops.
Jaja, vi burde være glade vi bor i Norge. Den svenske ravekommisjonen hadde for noen år siden en aksjon der tjenestemenn dro til feriemål for svensker, for så å ta bilde av påvirkede og dopbrukende svensker der nede i den hensikt å buste dem da de kom hjem. Hadde noe sånt skjedd med meg tror jeg ærlig talt det hadde endt opp med en hard voldsdom.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg har lest av en advokat som poster på NorCan at norske myndigheter ikke har noe med å dømme norske statsborgere for saker man har gjort i utlandet, da spesielt når man ikke har brutt noen lover ved å gjøre dette.
Har også lest endel forskjellig om folk som har blitt tatt for å ha røykt, men som rett og slett fortalte at de tidligere hadde vært i amsterdam eller roskilde. Disse slapp uten varige men.

Skal se om jeg finner tråden denne advokaten postet om dette i. Bare synd han ikke henviser til noen spesifike paragrafer eller annet behjelpelig.
spørsmål som krever et konkret å enkelt svar: hva er forskjellen på avkriminalisert å ullovlig når det er snakk om hasj??

skjønner meg ikke på dette!
okei, skjønnte det nå!
tusen takk for svaret!