Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1313
Hei!
Jeg overhørte en diskusjon mellom to lærere på skolen min om de skulle få lov til å gi anmerkninger til de som ikke brukte hjelm når de syklet til skolen. Den ene læreren mente at de kunne gi anmerkning, og den andre mente at de ikke kunne. Den læreren som sa at de ikke kunne sa noe om at når man er over 16år kan ikke skolen bestemme om man skal ha hjelm eller ikke, noe jeg synes er rart da jeg kan huske at skolen har ansvaret for oss elever på veien til og fra skolen. Vet noen hvilken av lærerene som har rett?
Godt med smør
Sitat av detos
Hei!
Jeg overhørte en diskusjon mellom to lærere på skolen min om de skulle få lov til å gi anmerkninger til de som ikke brukte hjelm når de syklet til skolen. Den ene læreren mente at de kunne gi anmerkning, og den andre mente at de ikke kunne. Den læreren som sa at de ikke kunne sa noe om at når man er over 16år kan ikke skolen bestemme om man skal ha hjelm eller ikke, noe jeg synes er rart da jeg kan huske at skolen har ansvaret for oss elever på veien til og fra skolen. Vet noen hvilken av lærerene som har rett?
Vis hele sitatet...
Gjelder ikke dette kanskje sykkling i skoletiden?

det kan vell umulig gjelde vist du parker utenfor skolen og.

Eller inn å parkerer.


Kanskje foran lærerene i skoletiden.
De kan vel ikke bestemme utenfor skolens område der de ikke har noe ansvar!
Sitat av TheButcher
De kan vel ikke bestemme utenfor skolens område der de ikke har noe ansvar!
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på om det er i skoletiden eller ikke. Er det i skoletiden, har skolen ansvaret, er det ikke i skoletiden, kan lærerne klappe igjen brøfjøla.
Sitat av Fortune
Det kommer jo helt an på om det er i skoletiden eller ikke. Er det i skoletiden, har skolen ansvaret, er det ikke i skoletiden, kan lærerne klappe igjen brøfjøla.
Vis hele sitatet...
Men er det liksom hele veien fra der vedkommende bor til skolen som skolen har ansvaret for?
I teorien vet jeg ikke om det finnes hjemmel for å nekte barn å sykle i skolegården i skoletiden, men det er i hvertfall noe som blir praktisert at man ikke sykler i skolegården i skoletiden og skoleadministrasjonen har gitt seg selv en autoritær posisjon i forhold til sykling. Dette medfører at de også "kan " bestemme at om du ikke bruker hjelm får du heller ikke lov til å sykle eller ta med sykkelen inn på skolegården, og dermed "tvinge" de elevene til å bruke hjelm.

Ytterst få ønsker å parkere noe dyrt som en sykkel langt unna og kanskje vanskelig steder å låses, dermed hjelm.

Læreren din kan anmelde det, men jeg tror saken vil bli henlagt ettersom det ikke finnes noe hjemmel rundt dette. Dette er hva jeg tror, noen invendinger? Jeg kan ikke tenke meg at det finnes lovverk rundt beskyttelses utstyr på sykkel.
Sitat av TheButcher
De kan vel ikke bestemme utenfor skolens område der de ikke har noe ansvar!
Vis hele sitatet...
Faktisk kan de det. For om du blir mobbet/banket opp på skoleveien, så VIL det ta's opp med skolen. Om en får bank på vei hjem, kan den som gjorde det bli utvist. Om det derimot skjer mange timer etter, på f.eks en fotball bane, har skolen ikke noe annet enn "megling", men det blir ofte gitt over til politiet.
Et annet poeng er vel hvor viktig det egentlig er med hjelm.. Greit at alle er verdensmestere i alt, men om en annen tulling skulle finne på å gjøre sånn at du tryna på sykkelen så er det vel bedre å se litt teit ut med hjelm enn å se veldig teit ut som grønnsak?

Grønnsak er ment med div, effekter en hodeskade kan påføre deg.
Sier ikke at personer som har vært uheldige å fått slike skader (medfødt eller ved uhell) er teite eller ser teite ut, men vinklingen er brukt for å statuere et eksempel.

EDIT: skrivefeil
Sist endret av tutte87; 10. mai 2008 kl. 15:17.
Sitat av Xasma
Faktisk kan de det. For om du blir mobbet/banket opp på skoleveien, så VIL det ta's opp med skolen. Om en får bank på vei hjem, kan den som gjorde det bli utvist. Om det derimot skjer mange timer etter, på f.eks en fotball bane, har skolen ikke noe annet enn "megling", men det blir ofte gitt over til politiet.
Vis hele sitatet...
Greit nok men som trådstarter sa, ene læreren sa noe med at de ikke kunne bestemme når man var over 16 år. Altså hjelmpåbudet...Hvorfor har jeg aldri hørt noe om dette? Aaa jeg tok buss...
Sitat av TheButcher
Greit nok men som trådstarter sa, ene læreren sa noe med at de ikke kunne bestemme når man var over 16 år. Altså hjelmpåbudet...Hvorfor har jeg aldri hørt noe om dette? Aaa jeg tok buss...
Vis hele sitatet...
Du har ikke hørt noe om dette fordi du har veldig mye ørevoks i ørene.

Nei, seriøst, vi kan ikke vite hvorfor du ikke har hørt noe om det -_-
Sitat av Fortune
Du har ikke hørt noe om dette fordi du har veldig mye ørevoks i ørene.

Nei, seriøst, vi kan ikke vite hvorfor du ikke har hørt noe om det -_-
Vis hele sitatet...
Mulig det...

Men fra spøk til alvor! Spør lærerene evt rektor om hvordan skolen tenker til å håndtere sånne ting. Det er muligens forskjellig fra skole til skole!
Sist endret av Butchern; 10. mai 2008 kl. 15:52. Grunn: skrieleif
her jeg bor gjør faen meg skolen som de vil.
De har tilogmed fixa det slik at elever ikke kan gå på butikken ved skolen å kjøpe seg en brus eller godteri engang..
Sry, Offtopic men..
Sitat av olebull
her jeg bor gjør faen meg skolen som de vil.
De har tilogmed fixa det slik at elever ikke kan gå på butikken ved skolen å kjøpe seg en brus eller godteri engang..
Sry, Offtopic men..
Vis hele sitatet...
Det er ofte et samarbeid mellom skole og butikk i og med at noen elever har en tendens til å naske litt. Det er ganske mange skoler som har en slik ordning! Tror ikke det er på noen vgs'er men heller barne/ungsoms-skoler.
jobber om kvelder og netter så er ofte i butikkene når det er skoletid.. utrolig irriterendes å ha småtråkket vimsende rundt. shitkids er noe av det værste jeg veit.


EDIT
OT vet det men måtte bare spy det ut :P
Sist endret av tutte87; 10. mai 2008 kl. 16:54.
Tror det er noe som heter "skolens umiddelbare nærhet" som i praksis er overalt i skoletiden :P
var ihvertfall slik med røyking om vi ble sett i sentrum og en lærer var tilfeldigvis i byen..da ble det anmerkning.
så da er vel det omtrentlig det samme? og det er skolen "ansvar" om noen blir banket på vei eller fra skolen.
Men om man er over 16år er vel også de fleste på VGS ell? og de gir vel somregel f.. om noen har hjelm eller ikke?
Men det er vel altid en og annen lærer som er hypp på å "spikke flis" så en vet jo aldri foresten
Står det i reglene, så er det sånn. Dette gjelds i skoletiden, både på skolen, utenfor skolen og på skoleveien. Husker da jeg gikk i 10. klasse. Ble vi tatt for å gå til sentrum eller å røyke, så ble da tykjeliv, men det ga jeg faen i. Jeg er glad det ikke er slike regler på VGS, når det gjelder hjelm, røyking, gå til butikken, osv..
Sist endret av Stian91; 10. mai 2008 kl. 19:44.
Det er klart skolen har noe de skulle ha sagt her. - Som Xasma sa ved mobbekonseptet. Mobber du en elev på veien hjem fra skolen, vil dette bli tatt opp med foreldrene dine og kan føre til utvisning.
Skolen har like mye ansvar for barna på vei hjem og på vei til skolen som i skole tida. Om skolen skal bli pålagt dette ansvaret så er det da vell ganske rett at de skal få lov til å fortelle deg hvordan du skal ferdes sånn at de kan sørge for at du er så trygg som du kan bli, innenfor skolens allmektige budsjett selvfølgelig. Som per i dag tydeligvis ikke strekker seg lenger enn til å be en lærer si: "Ta på deg hjelmen din gutt!"

Noe som er interessant angående dette er om man ikke drar hjem etter skolen, man henger heler med sine "kule" og "erfarene" "kompiser" som er mye eldre og syns det er kult å prakke dopet sitt på yngre barn og man tar en overdose og dør, dette skjer mange timer etter at skolen er slutt, men man har fortsatt ikke dratt hjem eller hjem til noen andre. Bare hengt rundt med sine eldre venner. Kan skolen holdes ansvarlig?
Om jeg ikke tar helt feil, så har skolen ansvar for elever 15 min. før og etter skole tid.
ergo, om du går på snørra med sykkel rett etter skolen, på hovedveien hjem. Du tryner så sykt at du kneker fjorten bein og blir lam resten av livet. Mener det er skolen som står ansvarlig da ja.

Har vi ikke hat denne diskusjonen oppe før? Bare anngående mobbing?


edit: CHEERS! Post 700
Sist endret av oom; 14. mai 2008 kl. 01:34.