Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4166
Hei, jeg forsøker å koble til chromecast på skolen her(bruker eduroam nettverk). Dette er nettverk som man må koble til via brukernavn og passord, noe som chromecast ikke støtter ifølge de søkene jeg har gjort på nettet.

Er dette helt umulig? Eller finnes det en måte å lure seg inn på nettet på ett eller annet vis?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, Chromecast støtter ikkje WPA2 Enterprise, og antakeleg med god grunn: den har null støtte for autentisering av innhald, og broadcaster at den er tilgjengeleg. Den er ikkje laga for store nettverk; den er laga for heimebruk.

Om du hekter den opp på eit eduroam-nettverk vil eg tippe at det enten ikkje hadde fungert, fordi dei kveler broadcast, eller at du hadde fått innhald du prøvde å spele av avbrote av rickroll ca. tredjekvart minutt.
Gjest
Trådstarter
Kunne det for eksempel vært mulig å lage et "eget" trådløst nettverk(ad-hoc) fra pcen, også koble casten til denne pcen, eller et annet alternativ å koble en ruter til eduroam nettet, og deretter koble casten til denne ruteren?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jepp, det er fullt mulig å kjøpe en enhet, eller bruke eksisterende enheter som et mellomledd og sette opp et ad-hoc nettverk e.l.
Spørsmålet er som vidarlo nevner om trafikken på eduroam kontrolleres på noen måte: Og det er det stor sannsynlighet for, at selv med denne løsningen vil eduroam ha oppsett for å strupe/kvele streamingtjenester o.l. som strengt tatt ikke har noe på nettet deres å gjøre.
Verdt å nevne (hva jeg brukte å gjøre på diverse hoteller hvor WiFi har client isolation og dermed ikke tillater at enheter på nettverket snakker direkte med hverandre); Chromecast trenger ikke å styres via nettverket (etter at Chromecast fikk Guest Mode). Du kan caste innhold til den via Chromecastens mikrofon, forutsatt at Chromecasten har tilgang til Internett (og den dermed kan hente innholdet den skal caste direkte derifra).
Gjest
Trådstarter
Denne tanken slo meg også. Problemet tho er at de andre nettverkene rundt meg er sikret, og jeg kan ikke passordet til noen av dem :P

Vet du hvordan det er med å caste skjermen fra pc? Er dette mulig via guest mode?
Du kan jo sette opp en hotspot på mobilen og koble chromecasten til dette via en annen telefon, for så å koble PC på mobilnettet. Det funker utmerket.
Gjest
Trådstarter
Sitat av voktern Vis innlegg
Du kan jo sette opp en hotspot på mobilen og koble chromecasten til dette via en annen telefon, for så å koble PC på mobilnettet. Det funker utmerket.
Vis hele sitatet...
Men er det mulig å sette opp hotspot på mobilen uten å bruke egen mobildata, altså at jeg setter opp hotspot mens mobilen er tilkoblet wifi?

TELL ME HOW!!!
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Men er det mulig å sette opp hotspot på mobilen uten å bruke egen mobildata, altså at jeg setter opp hotspot mens mobilen er tilkoblet wifi?

TELL ME HOW!!!
Vis hele sitatet...
Da bør du gi litt mer info om hvilken mobil du har, med Android er det Innstillinger - > tilkoblinger - > Internett deling - > Mobil trådløssone
Gjest
Trådstarter
Har android ja! Takker
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Men er det mulig å sette opp hotspot på mobilen uten å bruke egen mobildata, altså at jeg setter opp hotspot mens mobilen er tilkoblet wifi?

TELL ME HOW!!!
Vis hele sitatet...
Chromecast behøver Internett for å fungere, så du må ha mobildata aktivert hvertfall. Men akkurat hva den bruker nettet til er usikkert for min del.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Chromecast behøver Internett for å fungere, så du må ha mobildata aktivert hvertfall. Men akkurat hva den bruker nettet til er usikkert for min del.
Vis hele sitatet...
Det er det som er neste spørsmålet mitt. Vil dette bruke opp min mobildata? Jeg ser at det fungerer å slå på mobil trådløssone(selv om mobildata er slått av). Men hvis jeg f.eks har på flymodus med kun wifi aktivert, så fungerer det ikke å ta på mobil trådløs sone..

Anyone?
Sist endret av random512377; 4. april 2018 kl. 14:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Det er det som er neste spørsmålet mitt. Vil dette bruke opp min mobildata? Jeg ser at det fungerer å slå på mobil trådløssone(selv om mobildata er slått av). Men hvis jeg f.eks har på flymodus med kun wifi aktivert, så fungerer det ikke å ta på mobil trådløs sone..

Anyone?
Vis hele sitatet...
Det kjem an på om du prøver å streame innhald via nett til chromecasten din. T.d. youtube vil verte streama direkte frå nett til Chromecast.

Beste tipset er strengt tatt at du tester det du har tenkt.
Til TS: er også mulig å slå på trådløs sone fra bærbare pcen om du har Windows 10.
I see you...
NAPse's Avatar
Hvorfor poster du svar til deg selv?