Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2501
Hei, oppdaget noe idag på katten min jeg er ikke er sikker på om kan være flått.
Har aldri sett flått før så blir veldig usikker.
Et par googlesøk forteller meg at jeg burde ha sett noe til bena til flåtten (?)


Link til bilde


En hårløs sirkel rundt den i midten.
Tenkte kanskje det bare var en av brystvortene til katten siden jeg også så værfall 1 eller 2 til som så helt like ut.

Pus er for øyeblikket ute så blir å sjekke bedre når han kommer inn igjen.
Føler jeg klør overalt bare av å tenke på dette..
Hvis den sitter på magen er det nok en brystvorte. Du får følge litt med. Om det skulle være en flått likevel, vil den vokse seg større! Flått er heldigvis ikke farlig for katter.
Ja, det var på magen og ganske så nære skrittet på katten.
Har hørt det ikke er like farlig for katter ja, men fortsatt ekkelt å tenke på.
Sist endret av Slæsken; 2. august 2017 kl. 19:04.
Det ser ut som en flått ja, katta mi hadde selv en ved øret for noen uker siden. Var usikker på hva den klumpen var, før den en dag plutselig var borte, og jeg fant flåtten i sofaen(!). Den der som er så enkel å nå til, kan du ta med flåttfjerner evt pinsett.
Det der er flått. Og tidligere du fjerner den dess mindre risiko for smitte. Og ja katter kan også bli syke.
Rett som Yalla skriver, dette er en flott og du bør fjerne den snarest!
Sjekket nøyere istad, katten ble ikke spesielt blid for at jeg var nær.
Hadde 2 andre tilstede som hjalp meg med å sjekke om det var flått, noe det så ut til å ikke være.
Skal holde et øye med det for å se om det er noe forandring som skjer.

Senest på søndag trodde jeg også han hadde flått, men da var det bare frøene ifra en plante som hadde festet seg i pelsen.

Yalla, jeg er fullt klar over at katter også kan bli syke av flått, men Katten er generelt mindre utsatt for flåttbåren sykdom en hva hunder og mennesker er.
Det der er en flått som har sittet fast en stund og sugd seg full av blod.
Sist endret av Yalla; 2. august 2017 kl. 21:50.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det der er en flått som har sittet fast en stund og sugd seg full av blod.
Vis hele sitatet...
Veldig rart at det er 6 stk som er på helt identisk sted på hver side av kroppen da, akkurat på de stedene katten har nippler.

Du ser jo at det er litt forskjell fra et dyr med flått til det jeg delteflått

Dette derimot stemmer mer overens med hva jeg ser på min katt.
Og som Susa nevnte i første posten.

Her og Her
og tilslutt her

Så nei, dette er ikke en flått full av blod (for den ville også ha vært mye større) og ei heller noe som skal fjernes på noe som helst måte.
Gjør litt research før du svarer sånt er du snill!
Tror ikke katten setter pris på at du prøver å dra av den brystvortene.

De gangene jeg har funnet flått på kattene mine har de sittet på skuldrene, i nakken og bak ørene. Typisk slike steder katten ikke kommer så godt til selv. Jeg tror katten ville revet ut en flått på magen selv.
Sist endret av Susa; 2. august 2017 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Susa Vis innlegg
Tror ikke katten setter pris på at du prøver å dra av den brystvortene.

De gangene jeg har funnet flått på kattene mine har de sittet på skuldrene, i nakken og bak ørene. Typisk slike steder katten ikke kommer så godt til selv. Jeg tror katten ville revet ut en flått på magen selv.
Vis hele sitatet...
Nei ikkesant
Ja katter er såpass flinke til å rense seg selv at de fjerner slikt så lenge de har muligheten til det vil jeg tro.
Leste også at som du sier at det gjerne er steder det er vanskelig for de å komme til den gjerne sitter og der er alt sjekket.
Ikke er han syk og atferden hans er lik som alltid.
Mine to katter får flått ukentlig, ettersom de ofte befinner seg i skogen. De ser nøyaktig ut slik du viser på bilde, en som nettopp har bitt seg fast og ikke fått sugd blod enda. Jeg kan da samtidig ikke påstå at jeg vet at det ikke er en brystvorte, men etter et kjapt googlesøk virker det som en katt sine brystvorter er mer rosa enn det som er på bildet ditt.

Om du derimot fant flere i parallell plassering på fremsiden av katten er det nok bare brystvorter ja.
Sitat av En deling Vis innlegg
Mine to katter får flått ukentlig, ettersom de ofte befinner seg i skogen. De ser nøyaktig ut slik du viser på bilde, en som nettopp har bitt seg fast og ikke fått sugd blod enda. Jeg kan da samtidig ikke påstå at jeg vet at det ikke er en brystvorte, men etter et kjapt googlesøk virker det som en katt sine brystvorter er mer rosa enn det som er på bildet ditt.

Om du derimot fant flere i parallell plassering på fremsiden av katten er det nok bare brystvorter ja.
Vis hele sitatet...

Kan oppdatere litt nå som pus er inne og ligger rolig å sover i senga (akkurat sjekket for flått)
Tok bilde av det jeg tidligere hadde bilde av:

HER
HER
HER
HER

Bilde 1. Ser egentlig ganske klart at dette er en nippel.
Bilde 2. Denne var den som så mer usikker ut, den er litt sår pga jeg har prøvd å vri litt på den (Ikke kjempe hardt selvfølgelig, stakkars pus)
Bilde 3. bilde 2 bare litt lenger unna.
Bilde 4. så ser dere at det er pararelt, det var også 2 til jeg så litt lenger opp på kroppen som også var like pararelt.
Her i nord har det de siste ukene blitt rapportert om flere tilfeller av flått på kjæledyr. Den skal visstnok være sjelden her i nord så tror det er flåttinvasjon på gang..
Kattens brystvorter blir rosa og større når den er gravid. Det er et av de første graviditetstegnene hos hunkatten, så det er kanskje derfor folk driver og legger ut bilde av det. TS sitt bilde viser brystvorten til en katt som ikke er gravid og aldri har vært det.
Sist endret av Susa; 3. august 2017 kl. 04:25.
Sitat av Susa Vis innlegg
Kattens brystvorter blir rosa og større når den er gravid. Det er et av de første graviditetstegnene hos hunkatten, så det er kanskje derfor folk driver og legger ut bilde av det. TS sitt bilde viser brystvorten til en katt som ikke er gravid og aldri har vært det.
Vis hele sitatet...
Og som heller aldri kommer til å bli det ettersom det er en hankatt