Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5854
Kom akkurat over dette på vg, vet det er en annonse fra helsedirektoratet men likevel.

http://www.vg.no/annonsorinnhold/hel...artikler/snus/
(VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.)

Er det bare meg eller er dette galt?
Når de atpåtil får i oppgave å velge ut riktig bokser til riktige personer basert på hvor ''kule'' de er og sier ting som:

''Jeg likte den rosa aller best fordi det står mint på den. Hvis jeg ikke hadde lest bak på boksen, ville jeg gjettet at det var mintdrops i en fin eske.''
Føler ikke det er noe galt i selve videoen. Det viser jo at barn til en viss grad kan bli påvirket av innpakningsdesignet på tobakkvaren. Synes oppgaven om å velge ut riktig vare til personen var nokså tøysete - og er litt usikker på hva de ville frem til med den, annet enn å vise at "kule" personer sikkert valgte "kult" design. Om det kommer til å forhindre at unge begynner med snus og sigaretter stiller jeg meg heller tvilende til - men det er vel verdt å prøve.

Edit:
Forøvrig hadde nok videoen hatt mer verdi om barna i videoen var litt eldre. De aller fleste barn under ungdomsalder er vel enig i at tobakk er dumt og farlig. Det er først i ungdomsåra når en trenger å fremstå som mer rebelsk og "kul" at de blir utsatt for tobakksvarer.
Sist endret av nehmZ; 12. juni 2017 kl. 19:53.
Det jeg reagerer på med denne kampanjen er hvor mye de reklamerer for den. Masse reklame på tv, youtube og generelt på nettet. Er jo en enorm sløsing med penger. Hva er hensikten med all reklamen?
Kanskje de vil at vi skal huske på hvor opptatt Høyre og Bent Høie er av barna, nå som valget nærmer seg.
Synes det blir så feil at de skal bruke 4.klassinger (9 & 10 åringer) hadde forstått om de brukte eldre barn slik nehmZ nevner.
Hadde det vært 14-16 åringer så ville jeg nok ikke reagert i det hele tatt, men når jeg ser de benytter så unge mennesker som en slags reklame for det nye tobakksdesignet synes jeg det blir helt feil.

Altså, nå har jeg mine tvil på at designet skal få mindre til å begynne, det er ikke designet på boksen som teller.
Snusbokser er jo allerede så enkle man får dem (Alle ser helt like ut, forskjellen er navnet og fargen.)
Husker kun 2 snusbokser som har vært ''fargerike og kule'' og det er denne og denne
Og de ble tatt av markedet for en del år siden.
Det eneste jeg føler dette nye designet vil gjøre er å skape enda lenger køer i butikkene fra kassearbeidere som allerede sliter med å finne riktig snustyper. Dem er det EKSTREMT mange av.
Du synes det er feil, men hva er det som er feil med det? Hva er det som er så ille med å bruke barn i en reklame for et tiltak som er ment å gjøre tobakksvarer mindre attraktive? Det er jo ikke reklame for tobakksvarene. Hvem er det som tar skade av at noen barn snakker om tobakkemballasje?
Sist endret av mentalmelt; 13. juni 2017 kl. 16:48.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ingen som tar skade av det, absolutt ikke. Greia er at det er så cringeworthy at jeg holder på å krepere her. Det er litt som å ha en forskningsrapport som er biased i alle vinkler. Når jeg var på alderen til disse barna var jeg veldig opptatt av at jeg aldri skulle røyke, og ikke faen i helvete at jeg skulle snuse. Så kommer realiteten når man blir ungdom, så begynner man. Derfor er det litt sånn, kanskje det er lurt å velge målgruppen sin med omhu, nå er det jo bare valgt unge barn for å spille på følelsene til folk (gjerne mer for dem som ikke bruker snus tenker jeg).

Det virker for meg som totalt useriøst, men hvis det hjelper noen sjeler til å ikke begynne eller slutte så er vel det bra. Så lenge snus eller tobakksvarer ikke blir ulovlige er jeg en happy camper, men det er et steg i feil retning for meg å drive å sensurere et produkt som er allmenn tilgjengelig for voksne personer. Then again, hva faen vet jeg, jeg er jo bare et avskum av en snuser som fortjener det.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du synes det er feil, men hva er det som er feil med det? Hva er det som er så ille med å bruke barn i en reklame for et tiltak som er ment å gjøre tobakksvarer mindre attraktive? Det er jo ikke reklame for tobakksvarene. Hvem er det som tar skade av at noen barn snakker om tobakkemballasje?
Vis hele sitatet...
Men tobakk er jo ikke ment til den aldersgruppen, hvorfor er det barnas mening om dette som teller?
Det er ikke barna som står der og tar seg en sigg etter jobben på vei hjem i bilen.
Barn og tobakk er to ting som ikke hører sammen, uansett om det bare er emballasjen på det.
Tobakksemballasje inneholder jo gjerne tobakk.

Det blir som om du skulle spurt 7-10 åringer hvilke sexposisjoner de synes ser kule ut eller hvilken sprit de synes ser best.

Altså tobakksvarer er jo mye mindre attraktive med disse kvalme bildene de bruker på dem enn å bytte farge og gjøre alt helt 100% likt som kun vil gjøre alt vanskligere for tobakksbrukere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Men tobakk er jo ikke ment til den aldersgruppen, hvorfor er det barnas mening om dette som teller?
Vis hele sitatet...
Fordi det er viktigare og lettare å hindre at folk starter med å bruke tobakk, enn å få dei til å slutte. Å gje tobakk eit negativt image er del av det.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes reklamen var elendig. Målet deres er å forsøke å blåse opp effekten av design på snusbokser på unge folks holdninger så mye de klarer. Det er greit nok at de som vil innføre en et slikt forbud forsøker å legimitere det, men når de istedet for å komme med noe legitimt bruker barn uten et relevant forhold til snus mister reklamen sin faktiske effekt. Det eneste reklamen viser er at små barn syns fargede sylindre er kulere en grå sylindre. Men det som virkelig trekker denne reklamen ned i renna er hvordan det hele fremstår svært unaturlig og fremprovosert. Personlig sitter jeg igjen med en sterk følelse av at barna er blitt påvirket og manipulert til å få frem nøyaktig hva reklameskaperne ønsker å få frem. Alt dette i en helhet, kombinert med at jeg selv ikke tror de vet helt hva de snakker om men at det heller baserer seg på personlige følelser hos de som ønsker å fjerne etikettene (hvilket er greit, men de burde ihvertfall gjøre litt research på om det faktisk har en effekt, og ta i betraktning at mange faktisk setter pris på å ha et kult design på snusen sin) gjør at jeg blir litt oppgitt når jeg ser denne reklamen.

De samme spørsmålene kan forøvrig også stilles til ølmerker og varer fra vinmonopolet. ''Trenger øl å ha en identitet?'' og den regla. Nei, den trenger ikke det, men dersom vi skulle gått dit ville nok plutselig folk innsett verdien av at mange faktisk liker det.

Når i tillegg reklamen bommer på flere essensielle punkter slik den gjør, og gjør det på slik en rar måte synes jeg det er litt dumt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordi det er viktigare og lettare å hindre at folk starter med å bruke tobakk, enn å få dei til å slutte. Å gje tobakk eit negativt image er del av det.
Vis hele sitatet...

Jeg sa også som 7-10 åring at jeg aldri skulle begynne å røyke eller snuse, så ble jeg 14 og startet med begge deler.
Absolutt ikke pga fargen eller designet på emballasjen, det var det siste jeg tenkte på.
Et annet design er jo ikke direkte et negativt image heller.
Det ser man jo allerede på matvarer og andre produkter som har endret designet sitt og fortsatt selger like mye eller mer.


''Vi er helt sikre på at dette vil ha effekt, både gjennom erfaringene fra Australia og fordi vi vet at design på emballasje og den identiteten som den gir uttrykk for, fungerer som reklame, sier Høie til Dagbladet.''

Altså, bare fordi det har effekt på andre siden av kloden, et sted som er helt ulikt Norge, så skal det ha helt lik effekt her?
Sist endret av Slæsken; 13. juni 2017 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Jeg sa også som 7-10 åring at jeg aldri skulle begynne å røyke eller snuse, så ble jeg 14 og startet med begge deler.
Absolutt ikke pga fargen eller designet på emballasjen, det var det siste jeg tenkte på.
Vis hele sitatet...
Men du var nok klar over imaget tobakksbruk ga - som rebell og voksen? Det handler om å endre det imaget.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Et annet design er jo ikke direkte et negativt image heller.
Vis hele sitatet...
Det kan vere del av det. Det er neppe utan grunn at tobakksprodusenter legg såpass mykje energi i merkevarebygging. Du kan jo sjå på t.d. Camel, eller Marlboro man.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det ser man jo allerede på matvarer og andre produkter som har endret designet sitt og fortsatt selger like mye eller mer.
Vis hele sitatet...
Skilnaden er vel gjerne at der har reklamebyrået fått i oppdrag å lage attraktiv innpakning. Ikkje lage minst mulig attraktiv innpakning. Du kan heilt ærleg ikkje samanlikne det å bytte emballasje til ein annan type forlokkande emballasje til det å bytte emballasje til ein som er spesifikt uttenkt for å ikkje vere forlokkande?!
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Altså, bare fordi det har effekt på andre siden av kloden, et sted som er helt ulikt Norge, så skal det ha helt lik effekt her?
Vis hele sitatet...
Kva tilseier at det ikkje skal ha effekt?
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Men tobakk er jo ikke ment til den aldersgruppen, hvorfor er det barnas mening om dette som teller?
Det er ikke barna som står der og tar seg en sigg etter jobben på vei hjem i bilen.
Vis hele sitatet...
Fordi kampanjen tar sikte på å gjøre emballasjen mindre attraktiv. Da er det relevant hva slags følelser og inntrykk de nye og de gamle pakkene stimulerer til hos barn og unge. Man blir påvirket av logoer og markedsføring allerede før man lærer å lese. Hvorfor skal det ikke være relevant hva de yngste tenker og føler om dette? Det er jo de vi primært ønsker å skåne for påvirkning fra tobakksindustrien. Jo tidligere, jo bedre.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Barn og tobakk er to ting som ikke hører sammen, uansett om det bare er emballasjen på det.
Tobakksemballasje inneholder jo gjerne tobakk.
Vis hele sitatet...
Så en gjeng barn kan ikke sitte rundt et bord og snakke om tobakk? Hvorfor? Høres ut som ren moralisme uten et bein å stå på for meg.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det blir som om du skulle spurt 7-10 åringer hvilke sexposisjoner de synes ser kule ut
Vis hele sitatet...
Nei, det blir det ikke.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
eller hvilken sprit de synes ser best.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en fair sammenligning, hvis du mener ser best ut. Ser ikke noe galt med det heller. Det er jo interessant å høre hvordan barn blir påvirket av logoer og merkevarer. Særlig når det gjelder produkter som de kan komme til å ta skade av etterhvert som de blir eldre.

Hvis du mener er best, så er det en helt fjern sammenligning. Det ville jo forutsatt at barna faktisk drakk spriten.

Mener ikke at reklamen var spesielt bra eller noe. Jeg synes det virker mest som skjult politisk reklame. Men at det er så umoralsk å bruke barn i en slik sammenheng har jeg til gode å se et godt argument for.
Sist endret av mentalmelt; 13. juni 2017 kl. 20:17.
Som en tidligere har nevnt, hvorfor har de ikke innført noe lignede på alkohol ? Er ikke alkohol mer skadelig enn snus ? Altså 1 alkohol enhet mot en middels sterk snus en gang i uken. Vet at sjangsen for avhengighet er større med ninotin sammenlignet med alkohol. Med derimot er jo ninotin avhengighet ingenting i forhold til alkohol avhengighet.

De fleste i dagens samfunn bruker alkohol i større eller mindre grad, mens kun rundt 15-20 prosent bruker snus eller røyk (i følge statistisk ifra SSB 2015). Føler på en måte dette blir litt dobbeltmoralskt mot tobakksbrukerene da dem som setter disse lovene sikkert bruker alkohol fra tid til annen.

Føler embalasjen på snus og røyk var ganske plane og simpel ifra før av. Men om det faktisk er bevist at dette gjøre at flere slutter og færre begynner så kjør på for min del.

Bruker selv ikke tobakksvarer da jeg ikke føler rusen på noen måte er verdt skadene og potensiale for avhengighet.
Sist endret av Sandybridge; 13. juni 2017 kl. 20:19.
Er vell ingen som blir ufrivillig avhengig av en prell, de som blir avhengig vet selv at de både har helse og økonomi til dette. For no tull å innføre stygge bokser. Skadevirkningene av snus er vell heller ikke særlig større enn hva en kopp med kaffe gir.
Synes ikke selv at reklamen virker særlig troverdig men så er jeg ikke så opptatt av utseende på boksen at det gkør noe.

Er kritisk til hvilken effekt dette vil ha etter litt lesning på nettet rundt saken, er vist en rapport som tydet på at dette muligens ikke vil ha den tiltenkte effekten som høie og helsedirektoratet så bort fra.

Er mest bekymret for om innholdsfortegnelsen blir fjernet, har ikke sett definitiv informasjon rundt det men det gir bull mening om info rundt styrke, innhold og smak blir fjernet.
Det jeg også reagerer på er hvorfor snus/tobakk er det eneste som blir påvirket av denne politikken. Samme argumenter kan brukes mot innpakning av alkohol, godteri og brus.

Hadde politikerne rørt øl/vin/sprit-flaskene til folk, skal du se det hadde blitt opprør.
Sitat av Lurvur Vis innlegg
Det jeg også reagerer på er hvorfor snus/tobakk er det eneste som blir påvirket av denne politikken. Samme argumenter kan brukes mot innpakning av alkohol, godteri og brus.

Hadde politikerne rørt øl/vin/sprit-flaskene til folk, skal du se det hadde blitt opprør.
Vis hele sitatet...
Tenk deg en alkohollov på samme måte som røykeloven, det ville blitt opprør det
Sitat av Lurvur Vis innlegg
Det jeg også reagerer på er hvorfor snus/tobakk er det eneste som blir påvirket av denne politikken. Samme argumenter kan brukes mot innpakning av alkohol, godteri og brus.

Hadde politikerne rørt øl/vin/sprit-flaskene til folk, skal du se det hadde blitt opprør.
Vis hele sitatet...
Der besvarte du vel ditt eget spørsmål.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Der besvarte du vel ditt eget spørsmål.
Vis hele sitatet...
Hva er da litt opprør om man forminsker fedme, alkoholisme, diabetes etc. Latterlig hvor mye skattepenger man kunne spart om disse tingene fantes i mindre grad. Kanskje det viser seg at emballasjer har veldig lite å si? At politikerne og dem som bestemmer gjør det "fordi".

Spennende tema, kjipt at det blir half-assed.
Hvilket parti skal gå til valg på det da? Man må gjerne ha en viss oppslutning når man skal gjennomføre tiltak som såpass direkte påvirker hverdags- og helgekosen til folk i et demokratisk samfunn. Røyking er ikke kult lenger. Det er ikke engang sosialt akseptabelt i mange kretser. Sukker og alkohol stiller i en helt annen klasse, kanskje først og fremst fordi det er mat, og i stor grad er knyttet til matkultur.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg håper og tror at dette kan forhindre ynger personer til å ikke starte med snus og røyk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg håper og tror at dette kan forhindre ynger personer til å ikke starte med snus og røyk.
Vis hele sitatet...
Tviler på det egentlig. For mange barn/unge, er alt som er ulovlig; spennende, gøy, tøft osv.

Pakker man inn dette, og skjuler det mest mulig, vil det jo bare bli enda mer spennende å få tak i.

men ja det er lov å håpe selvfølgelig...
The lucky one
PairADice's Avatar
De fleste jeg kjenner som bruker tobakksprodukter prøvde første gang på fest eller andre alkoholiserte sosiale tilstelninger, og fikk gjerne av noen de kjenner eller andre til stede som allerede var brukere. De begynte aldri fordi "snusboksen så jævlig kul og fresh ut", men fordi de likte effekten av nikotin. Jeg kjenner faktisk INGEN som våknet en dag og tenkte "hm, i dag skal jeg beynne å snuse/røyke" og deretter gikk på butikken og kjøpte sin første pakke, og ingen som baserer sine brukervaner på utsende på pakkene. Det går kun i styrke, "format" (pose/løs, rullings/sigg) og evt. smakstilsetninger. Jeg klarer ikke å se at dette prosjektet skal gi nevneverdige resultater.