Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7096
Fikk akkurat et brev i posten fra Nav innkreving om at jeg har blitt saksøkt for 5000kr og må betale innen 2 uker.
Nå vet Nav veldig godt ifra før av at jeg ikke har noe inntekt og jeg har heller aldri fått noe av nav jeg ikke skal ha.
Skal på et møte litt senere idag og kommer til å ta opp dette, men noen som har opplevd dette tidligere?

Synes det er veldig rart å bli saksøkt av nav sånn helt ut av det blå, står ikke engang noe grunn.
Helt ut av det blå? Har du ikke ved noe som helst tilfelle brutt regelverket v f.eks å jobbe uten om å opplyse om det? Hvis du får støtte fra noen andre enn nav, tror jeg også du må opplyse om det. F.eks støtte fra husbanken.
Hadde en kompis som jobba uten å opplyse om det, men han ble ikke saksøkt av nav helt uten videre. Syntes også det her hørtes rart ut..
Eneste som har gitt meg støtte var Nav selv for 6mnd siden da de ga meg livsopphold og betalte husleien min.
Fulgte alt av krav som ble satt opp og jobbet ikke på siden.
Det er umulig for oss å si noe om hvorfor du blir saksøkt når du ikke har noe informasjon å komme med. Ring Nav og spør dem selv, det ser jeg på som den eneste muligheten til å finne ut hvorfor de gjør dette om du ikke har andre opplysninger som du holder tilbake.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Fikk akkurat et brev i posten fra Nav innkreving om at jeg har blitt saksøkt for 5000kr og må betale innen 2 uker.
Vis hele sitatet...
Et krav om å betale innen to uker er ikke et søksmål.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nå vet Nav veldig godt ifra før av at [...] jeg har heller aldri fått noe av nav jeg ikke skal ha.
Vis hele sitatet...
Med mindre du betaler barnebidrag: Antakelig ikke.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Synes det er veldig rart å bli saksøkt av nav sånn helt ut av det blå, står ikke engang noe grunn.
Vis hele sitatet...
I og med at du sammenblander krav om å betale med søksmål, får du unnskylde meg for å være skeptisk til din gjengivelse av henvendelsen ellers. Kan du legge det ut her i sensurert form? Ellers foreligger åpenbart ikke nok opplysninger til at noen her skal kunne svare uten vide spekulasjoner.
Nav innkreving krever heller ikke inn kommunale ytelser meg bekjent, så det er noe med hele historien som ikke henger på greip. Du må ha motatt en statlig ytelse feilaktig.
Sist endret av reklame; 26. mai 2017 kl. 13:09.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Et krav om å betale innen to uker er ikke et søksmål.
Vis hele sitatet...
''DU har blitt saksøkt av NAV innkrevning'' var det første som sto i i brevet jeg fikk.
Videre sto summen jeg var saksøkt for som var 5342kr.
Regner med at de ikke skriver ''Du har blitt saksøkt'' for moroskyld.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det er umulig for oss å si noe om hvorfor du blir saksøkt når du ikke har noe informasjon å komme med. Ring Nav og spør dem selv, det ser jeg på som den eneste muligheten til å finne ut hvorfor de gjør dette om du ikke har andre opplysninger som du holder tilbake.
Vis hele sitatet...
Spør ikke om hvorfor, jeg spør om noen har opplevd dette tidligere, les tråden før du svarer.

Fikk beskjed på møtet at det må ha skjedd en feil under tilltaket jeg var i for 2 år siden og at det hadde blitt en feilutbetaling med tilltakspenger for et tilltak som jeg fullførte og som står som fullført men som nav innkrevning mener ikke er fullført, så blir å ta en telefon dit.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
''DU har blitt saksøkt av NAV innkrevning'' var det første som sto i i brevet jeg fikk.
Videre sto summen jeg var saksøkt for som var 5342kr.
Regner med at de ikke skriver ''Du har blitt saksøkt'' for moroskyld.
Vis hele sitatet...
Jeg har store problemer med å tro at dette er et faktisk brev fra NAV. Kanskje noen forsøker å scamme deg? Du kan ikke bare saksøke folk ut av det blå, og spesielt for småkrav (alt under 125.000kr) er det ganske mange ringer man sskal hoppe gjennom før domsstolene gidder å kaste bort tid på det.
https://www.domstol.no/no/Sivil-sak/...akravsprosess/

Kan du sensurere vekk all personinfo og så legge ut brevet slik at vi kan se på det? Dette lukter nemlig litt svidd.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. mai 2017 kl. 14:49.
Jeg stusset veldig over det selv derfor jeg måtte spørre her, samt at jeg tok det med til nav hvor de heller ikke helt forstod hvorfor jeg hadde fått noe slikt ettersom alt var i orden på ''brukeren min''.

Laster opp bilde litt senere ettersom jeg glemte den igjen i bilen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg har store problemer med å tro at dette er et faktisk brev fra NAV. Kanskje noen forsøker å scamme deg? Du kan ikke bare saksøke folk ut av det blå, og spesielt for småkrav (alt under 125.000kr) er det ganske mange ringer man sskal hoppe gjennom før domsstolene gidder å kaste bort tid på det.
https://www.domstol.no/no/Sivil-sak/...akravsprosess/

Kan du sensurere vekk all personinfo og så legge ut brevet slik at vi kan se på det? Dette lukter nemlig litt svidd.
Vis hele sitatet...
NAV Innkrevings innkreving er regulert i bidragsinnkrevingsloven, og kan derfor ikke behandles ved småkravsprosess, jf. tvisteloven § 10-1 tredje ledd bokstav b, jf. bidragsinnkrevingsloven § 22 første ledd.

Det er dog mange grunner til å være skeptisk til brevet trådstarter har fått, og jeg er enig med deg i at det lukter svidd.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Fikk beskjed på møtet at det må ha skjedd en feil under tilltaket jeg var i for 2 år siden og at det hadde blitt en feilutbetaling med tilltakspenger for et tilltak som jeg fullførte og som står som fullført men som nav innkrevning mener ikke er fullført, så blir å ta en telefon dit.
Vis hele sitatet...
Feilutbetaling slipper du ikke unna med på noen som helst måte er min erfaring. NAV innkreving tar dette rett til SI, Statens innkrevingssentral. Det beste du kan håpe på er en utsettelse eller avbetalingsordning du kan klare.

Med forbehold om at kravet er ekte riktignok.
Går det ikke an, og ta en telefon til NAV og sjekke betalingskravet. Jeg er enig med Myoxo og Pengui. Men er du usikker, så tar du en telefon og sjekker hva det er for noe.
Har selv en sak der det lokale NAV-kontoret sier at jeg ikke har fått utbetalt noe jeg ikke har krav på mens NAV-innkreving har krevd penger tilbakebetalt. Erfaringen min er at enhver som jobber i NAV følger helt tilfeldige prossedyrer og ikke trenger å følge noen regler eller være i stand til å komunisere med hverandre.