Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3262
Hei.
Jeg får litt vondt, i korsryggen, ved maks-løft, med knebøy.

Hjelper det, å starte med markløft?
Tåler jeg mere da?
Om du baserer treningen din på maksløft ville jeg revurdert hele opplegget. Og om du ikke kjører markløft fra før ville jeg begynt med det. Den smerten kan indikere dårlig teknikk, eller den kan indikere at du overbelaster kroppen.
Jeg formulerte meg feil.
Jeg løfter 100 kg maks, med fri-stang knebøy.
6 reps, og 6 sett.
Råder deg til å snakke med en personlig trener som kan vise deg både teknikker og rett vekt i forhold tim hvordan du er nå. Korsryggen må trenes om du føler smerte ved 1rm, det er ikke normalt.
This is bat country!
gregory's Avatar
Det er helt normalt å føle litt smerte i korsryggen der og da, særlig ved maksløft. Ikke i ettertid.

Jeg ville anbefalt deg å trene med mindre vekter, og få innøvd ordentlig teknikk.

Søk opp Mark Rippetoe, og lær av han.
Sist endret av gregory; 5. februar 2017 kl. 22:07.
Hva med å kjøre litt trening som fokuserer kun på korsryggen? Slet og med smerter etter perioder med mye markløft, og det hjalp meg mye.
For meg høres det ut som om du sliter med mobiliteten et sted i kjeden og derfor får en såkalt "butt-wink". Kjent problem, spesielt blandt nybegynnere.

Sender deg videre til et youtube-søk. De 5 første videoene er høyst relevante:
https://www.youtube.com/results?sear...=fix+butt+wink
Er pusteteknikken din riktig ved løft? Jeg husker jeg hadde litt av samme problemet som deg selv om min teknikk var og er nærmest perfekt(fått høre det av PT)

Men jeg hadde ikke helt riktig puste teknikk. Det du må gjøre er å puste inn, holde pusten inne og stramme magen(akkurat som når du skal bæsje) og deretter løfte på markløft og/eller begynne å gå ned på knebøy
Kjenner du smerter i korsryggen ville jeg anbefalt å slutte å makse for en periode og begynne med core-trening jevnlig.
Finn deg noen øvelser som du liker, og kjør disse daglig/noen ganger i uka.
https://www.youtube.com/results?sear...+core+workout+

Søk opp samtlige øvelser du kjører på YouTube og sett deg godt inn i hvordan de utføres korrekt (hvis man leter litt er det veldig mye god informasjon fra erfarne folk som finnes).

Markløft er absolutt å anbefale hvis du ønsker å bygge kropp. Du burde kjøre ALLE baseøvelser og øvelser som fokuserer på store muskelgrupper, her er noen av mine anbefalinger av essensielle øvelser som burde være i alles treningsprogram:
Markløft
Knebøy
Benkpress
Militærpress
Pull ups

Folk må drite i om sidemannen har tyngre vekter på stanga! Hold deg till ditt nivå hvis du ønsker en skadefri progresjon.
Ang. pusting skal du generelt trekke pusten inn når du utfører den lette delen av løftet (på knebøy - når du går fra stående og ned) og pusten ut under hele løftet når du skal opp igjen. Fokusere på å stramme rompen og holde ryggen rett.
Sist endret av trikker95; 7. februar 2017 kl. 13:29.
This is bat country!
gregory's Avatar
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Ang. pusting skal du generelt trekke pusten inn når du utfører den lette delen av løftet (på knebøy - når du går fra stående og ned) og pusten ut under hele løftet når du skal opp igjen.
Vis hele sitatet...
Du har riktig med å puste inn når du utfører den lette delen.

Du skal IKKE puste ut, når du skal opp igjen. Hold pusten, og hold trykket gjennom hele løftet. Når du er opp igjen, så kan du puste ut, ta noen dype drag, repeat.

Om du puster ut på veien opp så mister du trykket og spennet i kroppen. Din core-stabilitet er sterkest ved å holde (ikke puste ut) pusten og trykket.
Sist endret av gregory; 7. februar 2017 kl. 16:52.
Stusser litt over at du løfter knebøy uten å ta iallefall noen sett med markløft i ny og ne.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har en bror som er lege og har ryggproblemer. Han pleier å gjøre en øvelse for korsryggen ved at han går ned på alle fire, på knærne, og så løfter han samtidig høyre arm og venstre fot, dvs strekker dem ut. Så skifter han, og gjentar øvelsen som en vanlig øvelse. Dette er den beste øvelsen for korsryggen mener han.